Copil, școala, familie
25 September 2019
IClasa
27 September 2019

26 septembrie, Ziua Europeana a Limbilor

Credit foto: Mirela Stana

Niciodată nu au existat atâtea ocazii de a lucra sau de a studia într-o altă țară europeană, dar lipsa cunoștințelor lingvistice împiedică un mare număr de persoane să beneficieze de aceste oportunități.

Din cauza globalizării și a structurilor marilor întreprinderi internaționale, competențele în limbi străine sunt din ce în ce mai indispensabile cetățenilor pentru a lucra în mod eficient în propria țară. Doar limba engleză nu este, adesea, suficientă.

Europa posedă o veritabilă comoară lingvistică: există mai mult de 200 de limbi europene, fără a mai socoti limbile vorbite de cetățenii originari din alte continente. Această resursă importantă trebuie să fie recunoscută, utilizată și întreținută.

Învățarea limbilor prezintă avantaje pentru toată lumea și pentru toate vârstele; niciodată nu este prea târziu pentru a învăța o limbă și pentru a profita de oportunitățile pe care le oferă. Cunoașterea, fie și a câtorva cuvinte în limba țării pe care o vizităm (pentru vacanțe, de exemplu), permite stabilirea de contacte de o mare bogăție.

Învățarea limbilor altor popoare ne permite să ne înțelegem mai bine unii pe alții și să ne depășim diferențele culturale.

Competențele lingvistice sunt o necesitate și un drept pentru TOȚI: acesta este unul dintre mesajele principale ale Zilei Europene a Limbilor.

Decizia Comitetului de Miniștri a Consiliului Europei, Strasbourg (a 776-a reuniune – 6 decembrie 2001) a fost de a declara celebrarea unei Zile Europene a Limbilor în data de 26 septembrie a fiecărui an si a recomandat ca Ziua să fie organizată în mod flexibil și descentralizat astfel încât să răspundă dorințelor și resurselor statelor membre care ar putea astfel mai bine să definească propriile lor demersuri; a recomandat de asemenea Consiliul Europei să propună o temă comună în fiecare an.

Anul 2019 este anul în care se sărbătoresc 20 de ani ai premiilor de decernare a Certificatelor Lingvistice Europene – și care au însemnat aproape 150 de proiecte lingvistice premiate. Inovația și creativitatea în acest domeniu s-a manifestat în cele mai diverse feluri incluzând metode care să-i poată ajuta pe cursanți să găsească învățarea mai atractivă și mai motivantă: platforme lingvistice, jocuri, multă interactivitate prin metode performative variate.

În acești 20 de ani, foarte multe aspecte noi au inclus și profesorii în activitățile lor de predare, iar cele mai semnificative noutăți au fost probabil elementele provenind din educația nonformală/informală – inclusiv în ceea ce privește modalitatea de evaluare a orelor de curs sau extinderea spațiului de învățare către curtea școlii, parc sau casă și includerea membrilor familiei în procesul de învățare. Merită menționat sprijinul oferit de tehnologia informației și a comunicării prin multitudinea de produse care pot susține învățarea unei alte limbi: jocuri, aplicații, platforme care permit interacțiunea cu omologi aflați la distanță – elevi sau profesori – și crearea de produse audio-video prin colaborare online și multe altele.

Premiile din acest an merg către:

– Fundatia “EuroEd” din Iasi pentru prioectul “ZOE – Educație Online despre Zoonoze – Cursuri online pentru domeniul comunicării veterinare privind prevenirea, diagnosticul și tratamentul bolilor transferabile de la animale la oameni”, în limbile engleză,română, franceză, italiană, lituaniană şi croată

– Colegiul Tehnic “Ana Aslan” din Cluj-Napoca pentru proiectul în limba engleză “Povestea noastra comună europeană”

– Colegiul Naţional de Informatică “Matei Basarab” din Râmnicu Vâlcea pentru proiectul “Consolidarea multilingvismului în rândul tinerilor anteprenori 2”

– Şcoala Gimnazială “Sfântul Andrei” din Brăila pentru proiectul cultural “Conservarea trecutului, construirea viitorului”, realizat in limbile engleză, română, greacă, poloneză, spaniolă, italiană şi lituaniană.