Thaliafest-Imagini sonore ale FITS 2015-episodul al II-lea
13 June 2020
FITS și ULBS aduc împreună unele dintre cele mai importante universități din lume. Care sunt recomandările primului weekend #FITSonline
13 June 2020

APARIȚIE EDITORIALĂ- „Marketing în artele spectacolului” de Irina Ionescu – interviu de Michaela Platon

Irina Ionescu este lector univ. dr. la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş şi are o activitate notabilă de aproape 20 de ani în domeniul administrației culturale la Institutul Cultural Român. Recent i-a apărut  la Ed Eikon cartea  Marketing în artele spectacolului, aşa că am invitat-o să vorbim despre această premieră.

MP– Irina, salut prezența ta la România Cultural prilejuită de apariția noului tău volum.

II- Mulţumesc pt această oportunitate de a vorbi despre marketing, despre public, despre spectacol până la urmă.

MP – Nu este prima ta carte, în 2018 publicai Management de proiect și elemente de marketing în artele spectacolului tot la Ed Eikon, ce propunea o  schemă logică, accesibilă, care îi ghida şi le oferea un ajutor punctual celor interesaţi de subiect. Acest nou volum- vine cu o perspectivă interesantă ce alătură teoria cu aplicarea ei practică – prin studii de caz.

II-  Da, este o continuare a primului volum şi oferă o perspectivă duală, este un volum prescriptiv, pentru că foloseşte teoria şi spune ce ar trebui făcut conform „buchei cărții”, dar este în acelaşi timp şi un volum descriptiv, pentru că se regăsesc în el părţi din istoriile unor personalităţi din teatrul românesc ce au reuşit să impună nişte evenimente sau să construiască teatre, spectacole de valoare, repertorii. Mă refer la Emil Boroghină – care a avut generozitatea să îmi trimită un text foarte amplu despre ce a însemnat fenomenul Craiova la începutul anilor ´90, despre felul în care spectacolele lui Silviu Purcărete au cucerit atunci întreaga lume. Există și un fragment scris de Constantin Chiriac care vorbeşte despre Festivalul de Teatru de la Sibiu, un eveniment extrem de important chiar pentru teatrul mondial, nu numai pentru cel românesc,

MP – Este un element de interes această prezenţă în paginile cărţii tale a unor nume de referinţă ale lumii culturale- pe care le-ai invitat să își exprime opiniile pe acest subiect.

II – Da, sunt nişte repere extrem de importante şi le mulţumesc pentru că şi-au găsit timp să participe cu aceste texte originale incluse în volum. Alături de aceste mărturii ale lor se regăsesc şi detalii despre cum au construit teatrele în care au activat ani de zile Lucian Vărșăndan, de exemplu, la Teatrul German din Timişoara şi Adrian Roman la Teatrul Anton Pann din Râmnicu Vâlcea, pornind practic de la zero cu aceste construcţii.

MP – La prima vedere Marketingul ar părea un domeniu arid- dar dacă îl aplicăm artelor spectacolului capăta o altă dimensiune, o altă permeabilitate- chiar pt cei care nu activează în domeniu. Ai urmărit această accesibilitate a demersului tău?

II – Am dorit să fie un volum care nu plictiseşte cu părţile aride de teorie, am redus acest corp teoretic la un minim esențial şi am preferat să includ în volum aceste mărturii extrem de vii şi de interesante ale unor oameni de teatru. Vava Ştefănescu este prezentă cu un text despre cum a reuşit să impună ca brand Centrul Naţional al Dansului, sunt și mărturiile unor specialiști – Simion Buia mi-a trimis, de exemplu, un text despre fotografia de teatru, extrem de importantă în promovarea spectacolelor, pt că imaginile sunt valoroase şi sugestive, Maria Sârbu, jurnalist cultural cu experienţa unei cariere întregi legate de artele spectacolului este și ea prezentă, dar și Dan Bartha-Lazăr, Gilda Lazăr, Marinela Țepuș, Tamara Susoi.

MP- Faptul că eşti permanent în contact cu studenţii şi cu mediul academic de la Universitatea de Arte din Târgu Mureş unde predai a avut vreun rol în alegerea acestui subiect? Ai observat nevoia unei dezvoltări a subiectului din perspectiva înţelegerii dar şi aplicării lui?

II – Volumul meu se adresează celor la început de drum în artele spectacolului, este scris cu gândul la ei, la ce ar putea să le folosească în cariera pe care şi-au ales-o, gândindu-mă şi la anii mei de început, la ce am acumulat cât am lucrat în administraţia culturală, la studenţii mei. M-am gândit permanent la cei care îşi doresc să reuşească în această meserie, dar sunt cumva la început.

MP– Cartea Marketing în artele spectacolului oferă modalităţi şi chei de înţelegere a publicului- aşa că asta se repercutează pozitiv de la percepția spectatorului şi a nevoilor lui, până la selecţia repertorială şi activitățile conexe de promovare, abordare, resurse.

În ce fel crezi că schimbă perspectiva abordării spectacolului pe care o propui, una“ holistică” – să zicem – dacă îl privim ca pe un organism unitar?

II – Am vrut şi cu acest volum, dar şi cu primul- să nu sperii cu termeni de specialitate, să îmbrac teoria într-o formă care să fie accesibilă şi uşor de citit. E – ca să spun aşa – o primă treaptă pt cei care lucrează în domeniu, care ar trebui să continue cu alte lecturi şi să aprofundeze, este un fel de ghid, un fel de ABC cartea mea.

Asta mi-ar plăcea să ştiu că spune cartea mea- ca marketingul este o filosofie care se bazează pe spectacole de calitate, că publicul trebuie să primească lucruri de valoare, că nu trebuie făcute concesii sau compromisuri.

MP– Marketingul face întâlnirea/interacțiunea dintre artiști și public posibilă. Este esențial, dat fiind că artele spectacolului nu există în lipsa receptării directe de către un public prezent în proximitate.

II – Marketingul  este cel care aduce publicul în sală, face parte din definiţia teatrului, care nu poate exista în absenţa lui. Sunt posibile diverse formule de teatru- fără decor, fără actori, teatru de obiecte…dar fără public nu se poate. Marketingul este până la urmă o filosofie care pune publicul spectator în prim plan, iar cei care activează în artele spectacolului trebuie să se gândească la ce îi oferă – nişte experienţe, un timp de calitate. Asta este cel mai important- să fie nişte spectacole de calitate care să se potrivească publicului.

MP– Există publicuri şi publicuri, fiecare are nişa lui. Eu cred încă în educabilitatea publicului şi în faptul că dacă îi oferim standarde înalte îl obişnuim să aleagă un anumit gen de spectacol.

Iți multumesc, Irina Ionescu, pentru prezența la România Cultural și  așteptăm să ne vorbești cât mai curând despre proiectele tale viitoare.