Ascultă Radio România Cultural Live

Cărţi vechi, înţelesuri noi (II) - Fratele cel Mare a vorbit şi azi: 1984 de George Orwell

06 Decembrie 2021, 13:36

Ce poţi să scrii despre un roman apărut în 1948, un an postbelic esenţial pentru viitoarele decade ale civilizaţiei europene, o carte considerată, pe rând, ştiinţifico-fantastică, utopie, distopie şi, mai nou, realistă?

            1948 a fost anul în care Partidul Comunist Român a-nceput procedura abuzivă de naţionalizare a marilor averi şi a mijloacelor de producţie; în Cehoslovacia, comuniştii preluau, prin lovitură de stat, puterea totală, iar Mahatma Gandhi, părintele independenţei Indiei, era asasinat. 1948 a fost anul în care preşedintele SUA, Harry Truman, a ratificat Planul Marshall de relansare economică a ţărilor din vestul Europei; tot atunci, dictatorul sovietic I.V. Stalin a ordonat blocada berlineză, prin închiderea şoselelor din Germania de Vest către Berlin, în încercarea disperată de a provoca penuria de alimente pentru forţele aliate catonante în oraş.

Cartea lui Orwell, scrisă în acest context internaţional sumbru şi premonitoriu pentru următoarele decenii, a fost evaluată în 2005 de jurnaliştii revistei Time ca fiind una din cele mai bune cărţi britanice din 1923 până în acel moment.

Cu toate acestea, puţin înainte de intrarea în pandemia de Covid-19, tinerii internauţi de limbă engleză, plictisiţi, probabil, de societatea prea liberă şi libertină, comentau pe diversele bloguri şi reţele sociale că stilul autorului este plin de clişee şi stereotipuri. Născuţi într-o epocă greu de imaginat în 1948 ori în 1984, chiar şi de către scriitorii SF, junilor cititori le-a fost dificil să înţeleagă limba inventată de Orwell: Nouvorba există, funcţionează cu succes nu doar în carte, ci în toate tipurile de dictaturi, inclusiv în cea dirijată de interesele materiale. Nouvorba este limba de lemn, similară în societăţile dominate de un Partid Unic, manipulat de un Frate mai mare (Big Brother), de un despot, fie el luminat, sau de interese comune oligarhice.

Genialitatea lui Orwell stă în puterea lui de anticipaţie bazată pe dureroasele experienţe personale şi de grup din timpul celui de-al Doilea Răboi Mondial şi din vremea reconstrucţiei economice postbelice.

„O mie nouăsuteoptzecişipatru” este o carte despre societăţile totalitare experimentate în secolul XX la scară globală, prin leadership-ul unor nebuni mediocri, traşi de sfori de alţi nebuni lacomi în a-şi spori averile şi influenţa indiferent de costuri.

Winston, personajul principal, realizează că încorsetarea în reguli stricte şi clişee bazate pe interdicţii, foame, mizerie, delaţiune este inutilă câtă vreme spiritul se simte liber. Dar spiritul poate ceda în faţa iubirii. Şi a urii. De unde şi consecinţele...

„O mie nouăsuteoptzecişipatru” este o carte care descrie, fără să ştie, sindromul Stockholm, un termen avansat abia la începutul anilor '70 de psihiatrul suedez Nils Bejerot, prin care se identifică un comportament în care victima, captivă de prea mult timp, ajunge să simpatizeze cu răpitorul/abuzatorul, chiar să se îndrăgostească de el.

La recentul Târg Gaudeamus online (17-21 noiembrie 2021), criticul literar şi editorul Lucian Pricop, a vorbit, pe larg, despre sensurile şi înţelesurile de azi ale cărţii lui George Orwell pornind de la un experiment scenic făcut de scriitorul David Icke şi psihologul Duncan McMillan.  Montarea şi scenariul celor doi au fost atât de traumatizante încât au produs leşinuri şi stări de vomă printre spectatori. Conferinţa lui Lucian Pricop este disponibilă, gratuit, pe paginile de facebook ale  editurii Cartex şi Târgului Gaudeamus, iar mai jos puteţi asculta un fragment.

„O mie nouăsuteoptzecişipatru” de George Orwell nu este doar o redare a anului 1948 şi o premoniţie a societăţii dezumanizate prin tehnologie şi consumerism. Este un avertisment al autorului asupra puterii pe care o aşa-zisă „elită” o foloseşte în scopuri egocentrice. Fratele cel Mare ne vorbeşte azi mai abitir ca acum şapte decenii. Nu e nevoie să-l citeşti pe Orwell pentru asta. E suficient să ieşi din casă.

Fragment din roman:

„Acum trebuia s-o ia de la capăt şi poate mai avea ani întregi de suportat. Îşi trecu o palmă este faţă, încercînd să se familiarizeze cu noua ei formă. Avea şanţuri adânci în obraji, pomeţii ascuţiţi şi nasul turtit. Dar, de când se văzue ultima oară în oglindă, i se dăduse o proteză dentară nouă. Nu era uşor să păstrezi o expresie a feţei impenetrabilă cînd nu ştiai cum arăţi la faţă. În orice caz, simplul control al trăsăturilor feţei nu era de ajuns. Pentru prima oară îşi dădea seama că dacă voiai să păstrezi un secret, trebuia să-l ascunzi şi de tine însuţi. Trebuia să ştii mereu că eşti în posesia lui, dar, până nu aveai nevoie de el, să nu-i permiţi nicio clipă să adopte , în conştiinţa ta, vreo formă căreia să i se poată pune un nume. De-acum înainte, trebuia să gândească numai aşa cum i se cerea, dar să şi simtă, să şi viseze aşa cum i se cerea. Şi tot timpul trebuia să păstrze ura închisă în sine, ca un bulgăre de materie care făcea parte din el şi totuşi, nu avea legptură cu restul fiinţei lui, ca un fel de chist.”

Referinţe critice:

 

„De ce are un asemenea efect asupra noastră, a tuturor? După mine, pentru că este o mostră, nu de literatură, ci de reportaj de înaltă clasă. Când citim această carte, reacţionăm cu toţii de parcă un martor ocular ne-ar relata o ăntâmplare sau o serie de întîmplări de necrezut.” Anthony Burgess, scriitor, 1963

 

„În cele din urmă, pentru a reveni la sine, cine este pregătit să nege că „O mie nouăsute optzecişipatru” nu abundă într-un didacticism clar? Poate că, acolo, există şi o apărare evidentă. La ce altceva vă aşteptaţi de la o carte despre ororile unui stat totalitar şi cu o corupţie politică? Nu este cruzimea un punct de vedere?”Sam Jordisson, scriitor şi jurnalist, The Guardian, 2014

 

Despre invitat:

 

Lucian Pricop este scriitor, traducător şi istoric al literaturii. A scris „Dicţionarul de avangardă literară românească”, volumul „Simbolismul literar românesc” şi un „Dicţionar de teorie literară”. A absolvit Universitatea din Bucureşti, fiind doctor în litere şi istoria cărţii la Université Libre de Bruxelles (Belgia). În prezent este redactor-şef al editurii Cartex.

 

Bibliografie:

George Orwell, O mie nouă sute optzecişi patru, ed. Univers, 1991, trad.Mihnea Gafiţa

The Guardian, 18 nov, 2014

Climate Change Summit Awards premiază tinerii și IMM-urile ce propun soluții practice la provocările climatice
Educație 17 Aprilie 2024, 16:18

Climate Change Summit Awards premiază tinerii și IMM-urile ce propun soluții practice la provocările climatice

Climate Change Summit , cel mai mare eveniment regional pe tema schimbărilor climatice, susține și premiază soluții...

Climate Change Summit Awards premiază tinerii și IMM-urile ce propun soluții practice la provocările climatice
Cea de-a 13-a ediție a Întâlnirilor Europene din Transilvania are loc pe 19 aprilie la Cluj | PODCAST
Educație 16 Aprilie 2024, 16:50

Cea de-a 13-a ediție a Întâlnirilor Europene din Transilvania are loc pe 19 aprilie la Cluj | PODCAST

Evenimentul este organizat de Ambasada Franței în România și Institutul Francez , iar tema ediției de anul acesta...

Cea de-a 13-a ediție a Întâlnirilor Europene din Transilvania are loc pe 19 aprilie la Cluj | PODCAST
Fundația Culturală Ilfoveanu & Badea și Fundația Globalworth lansează proiectul ,,Școala de Artă”
Educație 15 Aprilie 2024, 09:00

Fundația Culturală Ilfoveanu & Badea și Fundația Globalworth lansează proiectul ,,Școala de Artă”

Pitești, 15.04.2024 :  Fundația Culturală Ilfoveanu & Badea demarează împreună cu  Fundația Globalworth,...

Fundația Culturală Ilfoveanu & Badea și Fundația Globalworth lansează proiectul ,,Școala de Artă”
Profesoara Raluca Ardelean - “Jurnalul a fost gândit sub forma unei călătorii interioare”
Educație 13 Aprilie 2024, 14:08

Profesoara Raluca Ardelean - “Jurnalul a fost gândit sub forma unei călătorii interioare”

Cartea ” Călătorie în lumea tainică din mine. Jurnal de explorator – Caiet de  lucru ” ...

Profesoara Raluca Ardelean - “Jurnalul a fost gândit sub forma unei călătorii interioare”
Profesoara Mihaela Beatrice Constantinescu - „Harta mentală este şi o oportunitate de a dezvolta creativitatea celui care învaţă”
Educație 07 Aprilie 2024, 07:17

Profesoara Mihaela Beatrice Constantinescu - „Harta mentală este şi o oportunitate de a dezvolta creativitatea celui care învaţă”

Mihaela Beatrice Constantinescu , profesoară şi consilier de dezvoltare personală ne propune să ne focalizăm atenţia asupra...

Profesoara Mihaela Beatrice Constantinescu - „Harta mentală este şi o oportunitate de a dezvolta creativitatea celui care învaţă”
Prima ediție a Festivalului de literatură pentru copii si tineret „Dimineața Cuvintelor” a avut loc săptămâna aceasta la București | PODCAST
Educație 05 Aprilie 2024, 17:43

Prima ediție a Festivalului de literatură pentru copii si tineret „Dimineața Cuvintelor” a avut loc săptămâna aceasta la București | PODCAST

La festival a fost lansat și primul număr al revistei cu același nume, „​Dimineața Cuvintelor”  .  ...

Prima ediție a Festivalului de literatură pentru copii si tineret „Dimineața Cuvintelor” a avut loc săptămâna aceasta la București | PODCAST
Aproape 180 de tineri s-au întâlnit la București într-o NeConferință | PODCAST
Educație 02 Aprilie 2024, 16:24

Aproape 180 de tineri s-au întâlnit la București într-o NeConferință | PODCAST

Tinerii #trillenials  sunt absolvenți ai unui program lansat în 2019 - Programul 3, derulat de Fundația pentru...

Aproape 180 de tineri s-au întâlnit la București într-o NeConferință | PODCAST
Conferențiar universitar Mircea Ștefănescu – sculptura studențească e ”realitatea percepută de ei, filtrată de spiritul lor creator”
Educație 01 Aprilie 2024, 16:13

Conferențiar universitar Mircea Ștefănescu – sculptura studențească e ”realitatea percepută de ei, filtrată de spiritul lor creator”

De ce acordăm mare atenție expozițiilor de artă studențești? O expoziție a unor studenți de la grafică și de la sculptură de...

Conferențiar universitar Mircea Ștefănescu – sculptura studențească e ”realitatea percepută de ei, filtrată de spiritul lor creator”
Ascultă live

Ascultă live

03:30 - 04:00
Legendele muzicii (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
03:30 - 04:00
BISERICA SI SOCIETATEA ®
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru