Portrete austriece în culori tari, la Festivalul Filmului European 2019
12 June 2019
“Borcanul cu ficțiune”, proiectul care încurajează tinerii să își urmeze pasiunea în domeniul scenariilor de film
13 June 2019

Cristiana Pașca Palmer și Vlad Ivanov în juriul Competiției Oficiale Pelicam 2019

Cinciproducții cu perspective provocatoare asupra relației dintre om și natură concurează în acest an pentru Marele Premiu al Festivalului Pelicam: The Human Element / Elementul uman (SUA, 2018), When Lambs Become Lions / Când mieii se transformă în lei (SUA, Kenya, 2018), Eating Animals / Mâncăm animale (SUA, 2018), Anote’s Ark / Arca lui Anote (Canada, 2018) și Welcome to Sodom / Bun venit în Sodoma (Austria, 2018).

Juriul care va alege câștigătorul trofeului Pelicam îi are în componență pe Cristiana Pașca Palmer, secretarul programului pentru biodiversitate al ONU șifost ministru român al Mediului, actorul Vlad Ivanov, întors recent de la Festivalul de Film de la Cannes, datorită rolului principal din La Gomera (r. Corneliu Porumboiu) aflat în competiția oficială și Jean Guy Henckel, unul dintre cei mai renumiți practicieni ai agriculturii organice din Franța. Marele premiu, în valoare de 2,500 de euro, este oferit de Primăria Municipiului Tulcea.

Apă, aer, pământ, foc: cele 4 elemente naturale ale planetei sunt surprinse în relația lor electrizantă cu cel de-al cincilea element – omul, care le modifică ireversibil, în documentarul The Human Element / Elementul Uman (r. Matthew Testa): o privire cinematografică focalizată asupra schimbărilor climatice, pornind de la activitatea și fotografiile realizate de James Balog (producător și el al filmului), unul dintre cei mai renumiți fotografi de mediu din lume.Documentarul The Human Element va fi proiectat în premieră națională la Gala de Deschidere Pelicam 2019. Proiecția va avea loc vineri, 21 iunie, la Teatrul Jean Bart din Tulcea -locație principală a festivalului.

Premiat la Festivalul de Film Tribeca și câștigător al trofeului pentru Cel mai bun film la Docudays UA International Documentary Human Rights Film Festival, documentarul When Lambs Become Lions (SUA, 2018) creează o linie fină între valoarea vieții unui om în comparație cu cea a vieții unui elefant. Prin film, călătorim într-un oraș din Kenya aflat în proximitatea unor zone de conservare a faunei sălbatice, unde doi bărbați – un comerciant de fildeș și vărul său mai mic, paznic al ariilor protejate, încearcă să mențină status quo-ul lor din ce în ce mai fragil.

Eating Animals (SUA, 2018), cel mai nou documentar al regizorului Christopher Quinn, laureat al Grand Jury Prize la Festivalul de film de la Sundance pentru filmul God Grew Tired of Us (2006), esteprodus împreună cu actrița Natalie Portman (care este și naratoarea filmului) și începe cu o întrebare simplă – de unde vin ouăle, produsele lactate și carnea pe care le consumăm? Filmul are la bază investigațiile jurnalistice ale celebrului scriitor Jonathan Safran Foer (producător și el al filmului), publicate în cartea sa (bestseller internațional) cu același nume.

În multe părți ale lumii schimbările climatice nu mai sunt o noțiune abstractă, ci o fațetă a realității care se va suprapune, în final, cu viața unor comunități întregi, scriind o nouă pagină a istoriei lor, așa cum ne arată documentarul Anote’s Ark / Arca lui Anote (Canada, 2018), regizat de Matthieu Rytz, nominalizat la Marele Premiu al Juriului (Grand Jury Prize) la Festivalul de Film de la Sundance. Una dintre cele mai mici țări din lume – Kiribati, o națiune care trăiește în insulele Pacificului central (Micronesia), va fi acoperită complet de ocean până în 2100, ca rezultat al schimbărilor climatice la nivel global. Filmul urmărește eforturile fostului președinte al Kiribati (perioada 2003 – 2016), Anote Tong, în încercareade a găsi soluții pentru relocarea poporului său.

Ce se întâmplă cu toate telefoanele smartphone, cu laptop-urile, tabletele și alte electronice care nu mai sunt la modă și au trecut în uitare – un trend care se aplică și celor pe care le utilizăm acum? O parte din ele ajung în Ghana, unde oamenii le desfac pentru a scoate materiale ce pot fi reutilizate. Acest proces, însă, scoate și materialele toxice, fiind un real pericol pentru cei care încearcă să-și câștige traiul în acest mod. Documentarul Welcome to Sodom / Bun venit în Sodoma (Austria, 2018) ne arată pericolele societății de consum și ale poluării masive care o însoțește – situație la care, cel mai probabil, contribuim și noi.