Festivalului International de Teatru de la Oradea 2018 – timpul tinereții
01 Octombrie 2018, 10:23
FITO 2018 – timpul tinereții
Structurat în al șaselea an consecutiv ca o manifestare complexă, cu spectacole petrecute în săli, în aer liber și în cluburi, cu spectacole de circ, de mișcare, de animație, pentru cei mari sau pentru copii ș.a., Festivalul Internațional de teatru de la Oradea (FITO) derulat anul acesta între 23 – 30 septembrie a păstrat drept nucleu-forte Festivalul de teatru scurt. Acesta s-a arătat revigorat acum printr-un regulament mai puțin restrictiv decât la crearea lui în anul 1976 și, mai ales, grație unei selecții coerente care a vizat performanța prin expresia artistică și ideatică girată de regizori din tinerele generații. Fie că aceste spectacole s-au materializat prin concursul unor mari actori precum Maia Morgenstern, Liliana Ghiță, Constantin Cojocaru ori Gelu Nițu, spre a da doar aceste expemple, că au fost împlinite în cadrul unor colective teatrale de tradiție, ca teatrele bucureștene Odeon sau Evreiesc, a altora de valoros renume, așa cum sunt Teatrele „Maria Filotti” din Brăila, „Mihai Eminescu” din Botoșani, „Fani Tardini” din Galați, „Ioan Slavici” din Arad, Teatrul Municipal din Baia Mare și Naționalul din Târgu Mureș, la care s-au adăugat Teatrul „Regina Maria” și trupa „Szigligeti” din Oradea. Fie că s-au împlinit cu tineri și foarte tineri actori și producțiile unor teatre nou apărute, dar cu ambiții profesionale exemplare și deja mângâiate de succes, precum Unteatru sau Apollo 111 din București, Teatrul „Jean Bart” din Tulcea.
În atenția și rigorile juriului – format din criticii de teatru Ion Parhon, Elisabeta Pop și actorii Richard Balint, Teodor Corban, Cristian Șofron – în festivalul-concurs de teatru scurt au stat 13 spectacole semnate de regizori recomandați deja de valoroasă carte de vizită, și îi numesc pe Gavriil Pinte, Theodor-Cristian Popescu, Zoltan Balazs, Alexandru Berceanu, de confrați ai lor din mai noile generații care deja însemnă nume reprezentative pentru scena românească de astăzi – Vlad Cristache, Alexandru Mîzgăreanu, Andrei Măjeri, Dragoș Alexandru Mușoiu, Ervin Șimșensohn ș.a. Iar sarcina juriului nu a fost defel ușoară, căci faptele de creație și de interpretare au fost pretutindeni prezente. Palmaresul final arată astfel :
Premiul pentru cea mai bună actriță: Irina Naum în rolul Maureen din spectacolul Regina frumuseții din Leenan (Teatrul „Jean Bart”)
Premiul pentru cel mai bun actor: Ovidiu Ghiniță în rolul Andre din spectacolul Tatăl (Teatrul „Ioan Slavici”)
Premiul pentru cea mai bună scenografie: Constantin Ciubotariu (decor) și Andrada Chiriac (costume) pentru scenografia spectacolului Gardenia (Teatrul Odeon)
Pemiul pentru cea mai bună regie : ex-aequo Andrei Măjeri, pentru regia spectacolului Pulverizare (Apollo 111) și Zoltan Balazs pentru regia spectacolului Gardenia (Teatrul Odeon)
Premiul pentru cel mai bun spectacol : Regina frumuseții din Leenan (Teatrul „Jean Bart”)
Premiul special al juriului a fost acordat actriței Maia Morgenstern pentru recitalul excepțional O lecție de bune maniere (Teatrul Evreiesc de Stat, regia Alexandru Berceanu)
Un premiu al juriului pentru anvergura cultural-artistică a proiectului și dăruirea profesională a tuturor făputuitorilor lui a fost acordat Teatrului „Regina Maria” pentru spectacolul În inima nopții – Episodul Macbeth care încheie o trilogie pe scenariul lui Gavriil Pinte cu inserții din George Banu și Monique Borie
Mariana Ciolan
Iată aici câteva considerații ale Victoriei Balint, director logistică și comunicare, aceea care a asigurat selecția spectacolelor din festival.