Călătorie în jurul lumii: Invitati speciali E.S. Domnul Jan Gabor Ambasadorul Republicii Slovace și E.S. Domnul Jose Miguel Menchaca Ambasadorul Republicii Chile
30 September 2017
Bilet de îmbarcare spre… Deva, către Ţebea şi mai apoi către Cuba
1 October 2017

ILUSTRATE DIN CUBA – Istoria genului Mambo

O nouă ilustrată sonoră ce ne-a sosit din Cuba, trimisă de colegii noştri de la Radio Taino. Astăzi, ne vom mişca în ritmul unui gen muzical care din momentul apariţiei sale şi-a câştigat un loc aparte pe plan internaţional. Cu alte cuvinte, despre Mambo şi despre istoria sa, vom vorbi astăzi la… Ilustrate din Cuba.

* * *

Mambo este unul din genurile de muzică de dans care a făcut cele mai mari furori printre dansatorii din toate colţurile lumii. S-a dezvoltat pornind de la Danzón, ritm ce predomina în Cuba la vremea respectivă şi care este astăzi dansul naţional cubanez. El îşi are rădăcinile în „Danzón de Nuevo Ritmo”, ce a fost popularizat de orchestra „Arcaño y sus Maravillas”, una din cele mai prestigioase formaţii de muzică de dans din Cuba anilor ’40 ai secolului trecut. În repertoriul acestei orchestre au intrat pe rând lucrări de mare complexitate ritmică. Faimosul „Danzón mambo” al pianistului şi compozitorului Orestes López este un exemplu al acestor inovaţii. Şi se spune că mambo, ca ritm nou, a apărut tocmai pornind de la creaţia acestui muzician. Altfel spus, Orestes López a compus un danzón numit „Mambo”, creaţie ce provenea din dansurile de salon europene ca englezescul „country dancing”, contradansul francez şi cel spaniol, dar folosind ritmuri provenite din muzica populară africană. Cert este că în anii aceia, la Havana în mediul muzical avea loc o adevărată explozie. Apar noi idei şi modalităţi în special în ceea ce priveşte folosirea trompetelor, tobelor şi a saxofonului, în multe cazuri cu influenţe din jazz, şi a instrumentelor de percuţie cubaneze precum tobele conga şi cele numite „pailas”, printre altele.

* * *

În acea perioadă, Arsenio Rodríguez, compozitor şi interpret de „tres” (un instrument cubanez cu coarde, derivat din chitară) lucra la un ritm foarte asemănător cu mambo, pe care l-a numit „Diablo”. Toate aceste experimentări înregistrate în dezvoltarea genului au atins punctul culminant cu noul concept folosit de pianistul Dámaso Pérez Prado. Aranjamentele sale orchestrale, care conducea o orchestră de format jazz-band, i-au adus o sonoritate nouă, fără precedent, în care fuzionau elemente de jazz american cu alămuri şi ritmuri de percuţie afro-cubaneze. A fost primul care a făcut cunoscute aceste ritmuri la nivel internațional, cu piesele „Mambo Nr. 5” şi „Que rico mambo”, înregistrate în Mexic pentru casa de discuri RCA Victor. Dată fiind marea faimă pe care au căpătat-o acestea, dar şi alte creaţii, Dámaso Pérez Prado a devenit cunoscut ca „El rey del mambo” (Regele Mambo-ului).

* * *

Dámaso Pérez Prado s-a stabilit în Mexic la sfârşitul anilor ’40. După impactul pe care l-a avut asupra publicului „Mambo Nr. 5” şi „Que rico mambo”, au urmat alte piese care i-au asigurat succesul deplin. Ceea ce a făcut ca Mexicul să fie ţara unde şi-a început cariera discografică. În plus, tot aici Dámaso Pérez Prado a pus bazele unei colaborări şi cu un alt cântăreţ cubanez, Benny Moré.

* * *

Mambo a devenit extrem de cunoscut pe plan internaţional într-un timp foarte scurt, răspândindu-se în regiuni ale Americii de Nord, de unde alţi cubanezi la rândul lor au transmis mai departe, moştenirea aceasta. Odată cu sosirea Regelui Mambo-ului la New York, în 1952, succesul acestui gen se consolidează chiar şi mai mult.

* * *

Cuvântul „mambo” înseamnă „conversaţie cu zeii” şi provine din zona Congo. De asemenea, „mambo” este numele care, în unele tradiţii africane ajunse în Caraibe, se dădea unui anumit tip de preoteasă. Aceasta îi ajuta pe oameni să intre în comuniune cu zeii prin transa dansului, motiv pentru care se spune că dansul mambo moşteneşte această caracteristică de transă şi frenezie.

Mambo este dansat de obicei în perechi, în 4 timpi, în aşa fel încât un picior se mișcă înainte sau lateral, în timp ce celălalt rămâne pe loc, îndoind genunchiul în ritmul muzicii. Este un dans „puternic”, care cere multă energie şi iuţeală de picior. Ajungând pe ringul de dans, mambo a revoluţionat mişcarea într-un mod cum nu s-a mai văzut. Cât despre ritmului strigătelor guturale de „Mambo”, ei bine se pare că acestora nu le poate rezista nici chiar cel mai temperat dansator.

* * *

Dámaso Pérez Prado este cel care a trasat contururile genului mambo pe care astăzi îl cunoaştem cu toţii şi tot el ne-a dăruit mai multe titluri care au înfruntat trecerea timpului şi sunt admirate încă pentru caracterul lor modern. În prezent, mambo este unul dintre ritmurile latine care se predau la cursurile de dans de salon. În Cuba, mambo a fost recuperat de o generaţie tânără de compozitori, aranjori şi conducători de formaţii, aceştia aducându-l spre sonorităţi moderne.

Realizat de Esther Reyes Corría RADIO TAÍNO

(traducere – Diana-Maria Şincai)