Ion și Ioana merg gratuit la HAPPYCINEMA pe 7 ianuarie
5 January 2017
Ionel Teodoreanu, 120 de ani de la naștere
6 January 2017

Maria Montessori, o viaţă pentru copii

6 ianuarie 1907 – Maria Montessori deschide la Roma prima școală și primul centru de zi pentru copiii muncitorilor.

Pedagog de renume internaţional este fondatoarea unei metode educaţionale ce-i poartă numele, care încurajează dezvoltarea naturală a personalităţii copilului prin învăţare, atingere şi mişcare liberă într-un mediu favorabil.

Maria Montessori a studiat medicina la Universitatea din Roma şi a început să aplice ideile sale personale despre educarea copiilor, pe când s-a ocupat de copii cu deficienţe mentale. Şi-a perfecţionat ideile şi a început aplicarea acestora în practică începând cuanul 1907, când a preluat conducerea unui grup de creşe şi grădiniţe dintr-o zonă foarte săracă a oraşului Roma. Aici a început Maria Montessori să-şi aplice consecvent ideile sale educaţionale, care s-au concretizat între timp, într-o adevărată metodă educaţională,cunoscută sub denumirea de „metoda Montessori”. Când aceasta şi-a dovedit necesitatea înîntreaga Italie, Europa şi mai apoi în toată lumea, Maria Montessori a fost nevoită să călătorească tot mai mult, ţinând prelegeri, scriind şi fondând şcoli.

Maria Montessori şi-a concentrat atenţia şi metodele educaţionale asupra copiilor retardaţi intelectual, având deficienţe mintale din naştere. Principiul de bază este auto-educarea şi aplicarea celor învăţate direct, nemediat. Specific unui program de pregătire ce foloseşte „Metoda Montessori”, este modul în care se desfăşoară activităţile în clasă. Fiecare sală de clasă este echipată cu materiale ce permit, mai întâi, învăţarea prin intermediul simţurilor şi mai târziu prin citire, scriere, matematică avansată. În activităţile de predare sunt folosite artele vizuale, muzica şi mişcarea. Materialele didactice sunt atent selectate şi plasate astfel încât, totul să fie ordonat, la locul lui şi la vedere pentru a facilita selectarea acestora de către copii. Copiii le pot vedea şi pot învăţa din greşelile proprii, fără ca un profesor să le sublinieze eroarea. Acesta este unul dintre numeroasele aspecte ale unei „clase Montessori”, care favorizează independenţa de alegere. Pe principiul unei libertăţi controlate, „Şcolile Montessori” inspiră copiii să lucreze în ritmul lor propriu, singuri sau împreună cu alte persoane. La rândul lor, cadrele didactice încurajează astfel dezvoltarea copiilor auto-motivaţi, independenţi, echilibraţi, activi, gata oricând să colaboreze, printr-o predare a cunoştinţelor de la egal la egal. În acest fel se învaţă cel mai bine respectul reciproc şi se creează o atmosferă caldă de acceptare şi bucurie.

Metoda Montessori porneste de la premisa: copilul vine pe lume echipat cu tot ceea ce are nevoie pentru a supravetui, iar rolul adultului este de a fi ghidul copilului in aceasta aventura a cunoasterii. Adultul trebuie sa observe si sa inteleaga copilul, sa fie langa el in mod empatic si sa ii permita sa faca propriile sale alegeri.

— copilul este “fiinta divina, dar neinteleasa”, iar despre educatia acestora afirma ca ar trebui “sa nu-i educam pe copiii nostri pentru ziua de azi. Aceasta lume nu va mai exista cand ei vor fi mari si nimic nu ne permite sa stim cum va fi lumea lor. Atunci sa-i invatam sa se adapteze”.

— Principiul de bază este auto-educarea și aplicarea celor învățate direct, nemediat.

— Crearea de grupe educaționale care acoperă 3 ani, spre exemplu: grupa 3-5 ani, 6-9 ani sau 7-10 ani și tot așa.

— Încurajarea copiilor să ia decizii proprii pe care să le respecte.

— Curățenia și aranjarea locului unde își desfășoară activitatea copiii sunt făcute de ei înșiși