Ascultă Radio România Cultural Live

Marii maeștriai Cannes-ului se văd în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest

23 Septembrie 2019, 14:00

Biletele se pun în vânzare
de la 1 octombrie

Werner Herzog, Luc și Jean-Pierre Dardenne,
Ken Loach, Marco Bellocchio, Arnaud Desplechin, Xavier Dolan.

Ca în fiecare an, și în 2019, line-up-ul
de la Cannes a arătat ca o veritabilă bătălie între titanii cinematografiei
mondiale de categorie grea, cu vârste cuprinse între 30 și 82 de ani. O
confruntare în stil liber a forțelor creatoare de geniu care, în octombrie, se
va rejuca la București.

Selecția de la Cannes reușește să îmbine,
măiestru, tinere talente emergente, cu monștri sacri, pelicule europeane cu
ceva nou și excitant din Asia și cu producții americane așteptate sau
nescontate. Aceast melanj așteptat cu sufletul la gură, mereu entuziasmant, a
devenit, în timp, o identitate de brand.

Chiar din primul an de existență,
festivalul a introdus lumii întregi neorealismul italian. De atunci, a
contribuit la descoperirea unor cinematografii necunoscute (printre care și cea
românească), dar și la înscăunarea unor mari maeștri. La Cannes se fac glorii
și, uneori, se dărâmă socluri. În ciuda surprizelor, an de an, așa cum scria
recent Peter Bradshaw în The Guardian, „festivalul își aliniază gorilele
alfa din liga autorilor laolaltă cu iconoclaștii proaspeți, perturbatorii
tineri laolată cu băieții răi de vârsta a treia”. Pe toți îi veți puteți vedea la ediția din
acest an a Les Films de
Cannes à Bucarest,
între 18 și 27 octombrie, la Cinema Pro, Cinema Elvire
Popesco, Cinema Muzeul Țăranului Roman, Cinemateca Union și Instituto
Cervantes.

Family Romance, LLC., regia Werner HERZOG

Proiecție
specială, Cannes 2019

Dragostea de
familie ca pretext pentru afaceri: un bărbat este angajat să joace rolul
tatălui dispărut al unei fetițe de 12 ani. „Credeți ori ba, cel mai proaspăt film de
la această ediție este realizat de un veteran de 76 de ani” scria site-ul Mubi.
Autofinanțat și filmat chiar de însuși Herzog în Japonia („mai aveam puțin și
jefuiam o bancă”, mărturisește el într-un interviu), pelicula are „imediatețea
frustă a unei aventuri gonzo făcută cu un plan minimal, dar cu maximum
de entuziasm. Rezultatul e ceva spontan și liber, de o ciudățenie și
inteligență sublime, care șterge linia dintre ficțiune și documentar. Ca și Little Joe, pelicula surprinzător de
consonantă regizată de Jessica Hausner, regizorul investighează natura fragilă
a autenticității în lumea modernă”.

Werner
Herzog, marele și excentricul maestru german (cu 6 prezențe la Cannes, Premiul
pentru cel mai bun regizor grație lui Fitzcarraldo, 1982 și
F.I.P.R.E.S.C.I pentru The Enigma
of Kaspar Hauser,
1975)esteunul
dintre puținii cineaști care îți prilejuiește o întâlnire electrică cu lumea pe
care o filmează incomparabil, cu fascinație și mirare.

Le Jeune Ahmed, regia Lucși
Jean-Pierre DARDENNE

Premiul pentru regie, Cannes 2019

Alături de Ken Loach, frații Dardenne sunt
considerați maeștrii cinema-ului umanist, cu încărcătură socială. Poate că nu e
o întâmplare că și ei și britanicul fac parte din grupul select al regizorilor
care au câștigat de două ori Palme d’Or, trofeul suprem al festivalului.
După ce și-au exersat mâna și obsesiile cu documentare, au debutat în ficțiune
cu Falsch, în 1987. Cel de-al treilea
lor film, La Promesse (1996), a fost
proiectat cu importante reverberații critice în Quinzaine des
Réalisateurs
. În 1999, promovează în competiție cu Rosetta, pelicula ce le va aduce primul Palme
d’Or
, dar și Premiul pentru cea mai bun actriță – pentru debutanta
Émilie Dequenne.

Frații belgieni își consolidau o reputație
de promotori ai cinema-ului realist, însă nu mizerabilist, ci plin de
înțelegere și chiar de suspans, dar și de cineaști care-și fac actorii să
exceleze: Olivier Gourmet este desemnat cel mai bun actor la Cannes, în 2002,
pentru Le Fils. În 2005, obțin cel de-al doilea și
binemeritat Palme d’Or pentru răvășitorul L'Enfant. Le silence de Lorna
primește Premiul pentru cel mai bun scenariu în 2008, iar Le gamin au vélole va aduce Marele Premiu al
Juriului
. Distincția din acest an
(cea mai bună regie) îi transformă într-unii dintre cei mai galonați și mai
apreciați autori cannezi.

Le
Jeune Ahmed
e o poveste extrem de
actuală, aceea a tentației radicalismului, spusă cu intensitate, empatie și
măiestrie regizorală. În Belgia zilelor noastre, Ahmed, care are doar 13 ani, e
prins între idealurile de puritate ale imamului său și tentațiile vieții de
adolescent. „Un film de o forță rară”, scrie cotidianul francez Le Nouvel Observateur, iar Télérama e de părere că „frații
Dardenne semnează un portret percutant, impregnat de o mare umanitate.”

Roubaix, une lumière, regia: Arnaud DESPLECHIN

În
Competiție, Cannes 2019

Roubaix,
o noapte de Crăciun. Comisarul de
poliție Daoud și Louis, colegul său, cercetează moartea unei bătrâne. Două
tinere, Claude și Marie, sunt aduse la interogatoriu. Dezabuzate, alcoolice,
îndrăgostite una de alta.

Arnaud Desplechin, una dintre cele
mai efervescente și mai inovatoare minți ale cinematografului francez, a fost
deseori selecționat la Cannes (a avut 8 prezențe, dintre care 6 în Competiție),
însă niciodată recompensat. Desplechin a apărut ca un talent
unic, inclasabil, cu La
sentinelle
, pelicula sa de debut. A realizat apoiComment je me suis disputé... (ma vie sexuelle), care a introdus lumii o nouă generație de actori francezi. Interpreții
din filmele sale au luat des premii mari, printre ei numărându-se și Catherine
Deneuve, aclamată la Cannes, în 2008 pentru Un conte de Noël.

Cu acest nou film,
regizorul se inspiră, pentru prima dată, dintr-o întâmplare reală, dintr-un
fapt divers sordid de acum 12 ani, ale cărui detalii n-au încetat să-l
obsedeze. Pentru
cotidianul La Croix, e un „film
puternic despre vinovăție și milă, unde Léa Seydoux și Sara Forestier sunt
impresionante.”

Sorry We Missed You, regia: Ken LOACH

În Competiție, Cannes 2019

Ken Loach a debutat
inițial ca regizor de televiziune, după ce-a fost recrutat, în 1963, de BBC.
Seducția marelui ecran a
fost mai puternică și a devenit cel mai premiat regizor britanic de la Cannes,
cu două Palme d’Or și alte 14 selecții în Competiție. Grație acestui
festival a fost înscăunat ca maestrul filmelor sociale, profund implicate și
angajate politic. În noua sa peliculă, proiectată în Competiția din acest an,
Ricky și ai săi se zbat în datorii de câțiva ani, în Newcastle. Rămas temporar
fără loc de muncă, Ricky vede o șansă formidabilă când i se ivește ocazia să
fie curier și șofer pe propria sa mașină. Intră, așadar, în spirala infernală
cauzată de uber-izare...

„Loach și-a antrenat privirea limpede și
plină de compasiune în luptele de zi cu zi ale clasei muncitoare britanice. La
vârsta de 82 de ani, reușește una dintre cele mai puternice opere ale sale cu Sorry We Missed You, o dramă de o asemenea
empatie mistuitoare și disperare cotidiană, încât în puternicele momente
culminante ți se oprește răsuflarea” - Hollywood
Reporter
.

The Traitor, regia
Marco BELLOCCHIO

În
Competiție, Cannes 2019

Iată alt monstru sacru, de data aceasta din
prolifica cinematografie italiană, prezent în Competiția de anul acesta de la
Cannes. Bellocchio regizează încă din 1965 când, rupând cu tradiția
neorealistă, filmele sale puternic politizate atacau simbolurile italiene ale
conformismului. Cu A Leap in the Dark (1980) câștigă cele două premii pentru
actori pentru Michel Piccoli și Anouk Aimée. Apoi face saltul de la pelicule
subversive precum Devil in the Flesh, ce stârnește un scandal la Cannes
în 1986, la adaptări literare după Pirandello ca The Conviction (1991).
În 2002, Marco Bellocchio deranjează din nou Vaticanul cu My Mother's Smile,
selecționat în Competiție la Cannes.

The Traitor, aplaudat la scenă deschisă, timp de 13
minute, de publicul de pe croazetă, se întâmplă la începutul anilor '80, atunci
când izbucnește un război între șefii mafioți sicilieni și clanurile implicate
în traficul de droguri. Mafiotul Tommaso Buscetta, speriat că va fi ucis,
decide să-l contacteze pe judecătorul Giovanni Falcone și să trădeze jurământul
etern făcut pentru Cosa Nostra. Jurnaliștii italieni prezenți la Cannes au
apreciat pelicula pentru interpretarea lui Pierfrancesco Favino, unul dintre
cei mai talentați și mai versatili actori italieni și au considerat că
Bellocchio a realizat, „cu o creativitate tânără, un film liber și generos.”

Matthias
et Maxime,
regia: Xavier
DOLAN

În
Competiție, Cannes 2019

Doi
prieteni din copilărie se sărută pentru filmările unui scurtmetraj de amatori.
În urma acestui sărut aparent inofensiv sunt nevoiți să se confrunte cu
propriile preferințe, bulversându-și viețile.

Zece
ani de carieră și opt lungmetraje – la doar 30 de ani Xavier Dolan, copilul
teribil al cinema-ului, continuă să șocheze și să uimească. După Premiul
Juriului pentru Mommy (2014) și Marele Premiu pentru Juste la fin du
monde
(2016), Xavier Dolan revine în Competiția de la Cannes cu o dramă
intensă și delicată care explorează temele prieteniei și ale identității
personale. „Noul film guraliv
și bonom al lui Dolan este o poveste coming-of-age sau, mai degrabă, una
despre maturizarea celor de treizeci și ceva de ani. Sau poate că e un portret
al unei găști de prieteni pentru
care lucrurile nu vor mai fi niciodată la fel. Nu e despre o trezire sexuală,
pentru că acea sexualitate nu a adormit niciodată. Dar e un love-story.” The Guardian.

Filmele Le
Jeune Ahmed
, Sorry We Missed You și The
Traitor
sunt distribuite în România de Independența Film.

Ca în fiecare an, Les Films de Cannes
à Bucarest
prezintă în premieră filmul care a câștigat Palme d’Or: Parasite,
de Bong Joon-ho.

Invitatul special al festivalului,
regizorul francez Claude Lelouch, va deschide proiecțiile cu
Un homme et une femme, unul dintre puținele filme care au câștigat deopotrivă premiile Palme d’Or și Oscar.

Vă invităm să rămâneți la
curent cu cele mai noi știri despre ediția 10-a Les Films de Cannes à Bucarest,
urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook.

Biletele vor fi
disponibile începând cu 1 octombrie pe Eventbook.ro.

Festivalul
Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România,
partener de tradiție al evenimentului.

Mașina
oficială a festivalului
: Renault.

Cu
sprijinul
: Catena, Apa Nova, Silva, Groupama Asigurări.

Ediția a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată
de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu
Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti.

Proiect
cultural finanțat de
:Ministerul Culturii și Identității Naționale,
Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des
Auteurs et Compositeurs Dramatiques.

Parteneri:Air
France, KLM, Institutul Cultural Român, Instituto Cervantes, Ambasada Spaniei
în România,POINT,Institutul Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel
Mercure, SERVE, UPS, CINETic, Lokal, Eventbook.

Abonamente early-bird la Bucharest Opera Festival - All Puccini Edition din 12 aprilie
Teatru și film 18 Aprilie 2024, 11:04

Abonamente early-bird la Bucharest Opera Festival - All Puccini Edition din 12 aprilie

Opera Națională București anunță lansarea campaniei de vânzare a abonamentelor pentru Bucharest Opera Festival, ediția...

Abonamente early-bird la Bucharest Opera Festival - All Puccini Edition din 12 aprilie
„IULIA. Atunci când viața te lasă să alegi” - o adaptare la prezent a dramaturgiei clasice, în premieră la Teatrul Metropolis
Teatru și film 17 Aprilie 2024, 18:25

„IULIA. Atunci când viața te lasă să alegi” - o adaptare la prezent a dramaturgiei clasice, în premieră la Teatrul Metropolis

Vineri, 26 aprilie 2024 , începând cu ora 19:30 , la Sala Mică a Teatrului Metropolis , are loc premiera oficială...

„IULIA. Atunci când viața te lasă să alegi” - o adaptare la prezent a dramaturgiei clasice, în premieră la Teatrul Metropolis
Ilie Năstase, înconjurat de sportivi, vedete și mii de fani la premiera documentarului NASTY
Teatru și film 17 Aprilie 2024, 17:10

Ilie Năstase, înconjurat de sportivi, vedete și mii de fani la premiera documentarului NASTY

Premiera documentarului NASTY , despre viața și cariera lui Ilie Năstase , a adus împreună unii dintre cei mai...

Ilie Năstase, înconjurat de sportivi, vedete și mii de fani la premiera documentarului NASTY
Program special pentru vacanța de 1 și 2 mai la Teatrul Național din București
Teatru și film 17 Aprilie 2024, 14:07

Program special pentru vacanța de 1 și 2 mai la Teatrul Național din București

Teatrul Național din București a pregătit un program special pentru vacanța de  1 și 2 mai  de anul acesta, cu nu...

Program special pentru vacanța de 1 și 2 mai la Teatrul Național din București
Conferințele Operei, Bal Mascat, Callas-Pellea și Coppelia în aprilie pe scena ONB
Teatru și film 15 Aprilie 2024, 13:28

Conferințele Operei, Bal Mascat, Callas-Pellea și Coppelia în aprilie pe scena ONB

Marți, 16 aprilie, de la ora 18:30 , invitatul special al Operei Naționale București, în cadrul ciclului de conferințe...

Conferințele Operei, Bal Mascat, Callas-Pellea și Coppelia în aprilie pe scena ONB
Proiecție Sărbătoarea Paștelui în Artă, cea mai importantă poveste pictată vreodată, la Muzeul Național de Artă al României
Teatru și film 15 Aprilie 2024, 13:25

Proiecție Sărbătoarea Paștelui în Artă, cea mai importantă poveste pictată vreodată, la Muzeul Național de Artă al României

Anul filmelor de artă de la Muzeul Național de Artă al României a debutat în luna martie cu proiecția Tițian....

Proiecție Sărbătoarea Paștelui în Artă, cea mai importantă poveste pictată vreodată, la Muzeul Național de Artă al României
„Regele nu moare”, un album foto dedicat cuplului de actori Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț
Teatru și film 15 Aprilie 2024, 13:15

„Regele nu moare”, un album foto dedicat cuplului de actori Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț

Albumul foto „Regele nu moare” , dedicat actorilor Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț , va fi lansat oficial...

„Regele nu moare”, un album foto dedicat cuplului de actori Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț
"REVIZORUL", în premieră la TEATRUL MIC
Teatru și film 15 Aprilie 2024, 13:12

"REVIZORUL", în premieră la TEATRUL MIC

Teatrul Mic  anunță  premiera oficială a spectacolului „REVIZORUL”  de  Nikolai Gogol , regia...

"REVIZORUL", în premieră la TEATRUL MIC
Ascultă live

Ascultă live

22:00 - 23:25
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
22:25 - 23:00
Agenda globală
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
22:00 - 23:00
Folcloria
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
21:00 - 23:00
iSport
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru