Două povești altfel spuse…
2 May 2019
“Dezvoltare durabilă la Marea Neagră”
3 May 2019

Nao, robotul terapeut

În terapia comportamentală pentru copiii cu tulburări psihice și de neurodezvoltare, roboții umanoizi, așa cum este Nao, devin ajutoare de neprețuit ale terapeutului!
O echipă de medici psihiatri, psihologi şi ingineri români s-au reunit într-un proiect comun și utilizează roboții pentru tratarea copiilor cu afecțiuni din spectrul autist. 

Proiectul nostru de terapie comportamentală cu ajutorul robotului umanoid Nao, pentru copiii cu tulburări psihice și de neurodezvoltare, a apărut din necesitatea de a introduce un instrument puternic şi flexibil pentru a creşte eficienţa programelor de terapie convenţională, se arată în prezentareaproiectului. 

Contextul actual al dezvoltării sistemelor electronice şi mecanice complexe a permis ca un vis mai vechi să devină realitate: utilizarea roboţilor umanoizi pentru activităţi de asistenţă şi recuperare a persoanelor cu diverse afecţiuni neurologice.

Dr. Raluca Grozăvescu Raluca, asistent universitar, medic primar specializat în psihiatria copilului şi adolescentului, Universitatea de Medicina si Farmacie “Carol Davila” București și Spitalul Clinic de Psihiatrie Prof. Dr. Al. Obregia din București, coordonatoarea intervenţiilor terapeutice din cadrul proiectului împreună cu prof. univ. dr. ing. Vlădeanu Călin, de la Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei a Universității Politehnica Bucureşti, coordonatorul tehnic, au vorbit despre acest proiect dar și despre beneficiile terapiei robotice fost invitați la emisiunea Știința în cuvinte potrivite de joi, 2 mai a.c., realizatori Corina Negrea și Dan Manolache.

Un robot umanoid de ultimă generaţie este în esenţă un sistem multi-procesor programabil, care include o multitudine de senzori, camere video şi motoare şi care poate fi configurat prin software să identifice diverse modificari ale factorilor de mediu, să analizeze aceste schimbări şi să răspundă corespunzător, fie prin semnale audio, fie executând mişcări complexe, fie prin combinaţii ale acestora.

Noi ne-am inscris în această nouă tendinţă de a utiliza roboţii în activităţi de cercetare şi aplicare a unor programe educaţionale speciale. Astfel, începând cu anul 2017 am reunit într-o echipă multi-disciplinară medici psihiatri, psihologi şi ingineri pentru a elabora un set de programe de terapie adaptate contextului şi cerinţelor educaţionale specifice României. Iniţial, în cadrul Centrului de Cercetări Avansate pentru Materiale, Produse şi Procese Inovative (CAMPUS), Universitatea Politehnica din Bucureşti, am pregătit un număr de 10 programe de terapie comportamentală pe care le-am utilizat în cadrul unei clinici de terapie din Bucureşti, iar rezultatele obţinute prin măsurarea progresului copiilor au fost încurajatoare. Aceste prime rezultate ale cercetării au fost prezentate în cadrul Conferinţei Naţionale de Sănătate Mintală a Copilului şi Adolescentului, organizată la Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Alexandru Obregia”, Bucureşti, în luna decembrie a anului 2018.