Idei în nocturnă. Pagini de Istorie – Biblioteca Academiei Române, un tezaur național. Invitat, prof. univ. dr. Nicolae Noica, directorul general al instituției
27 July 2021
DOCUMENTAR: Ziua Imnului Naţional al României
29 July 2021

O ediție specială Pro Cultura – Vlad al III-lea Dracula Țepeș, un voievod vizionar

 

 

Editura Pro Cultura, București, anunță lansarea unei ediții speciale în limba engleză a cărții ‘Vlad III Dracula The Impaler – A Versatile Legend of Early Renaissance – A Visionary Ruler: An enquiry concerning facts and artifacts’, autori: Alina Dedal și Daniel Ioniță.

Deloc întâmplător, proiectul editorial a fost realizat în această vară, la împlinirea a 560 de ani de când Vlad Ţepeş (1448, 1456 -1462, 1476) a lăsat la rândul său la Târgșor o mărturie peste veacuri: biserica din interiorul curţii domneşti a cărei pisanie păstrată menţionează data de 24 iunie 1461.

Vlad III Dracula (Drăculea, Drăgulea) – principele român din secolul al XV-lea, cunoscut și sub numele de Vlad Țepeș, este unul dintre cele mai fascinante personaje ale istoriei medievale, concurând ca notorietate cu cele mai mari personalități istorice ale lumii. Deopotrivă lăudat sau defăimat în scrierile unor cronici contemporane sau ulterioare, el a fost portretizat atât ca un tiran sângeros – imagine care a degenerat prin secole în vampirul fictiv creat de autorul irlandez Bram Stoker, la sfârșitul secolului al XIX-lea – dar și ca erou național, prototip al conducătorului creştin aspru, care a ţinut piept unui Imperiu Otoman aflat la apogeul puterii sale, un inspirat apărător nu doar al țării sale, ci și al întregii Europe.

Cu cât devine mai clar conturat personajul istoric Vlad Țepeș, cu atât mai denaturată îi este imaginea, în dezbaterea contemporană actuală fiind subiectul a două perspective contrare ale aceleiași figuri mitologice: marele suveran versus tiranul absolut.

Ce l-a motivat pe Vlad al III-lea în acțiunile sale? De ce a fost descris ca un tiran teribil și un torționar, chiar în vremea sa? Cum a reușit cartea lui Stoker să transforme Transilvania într-un loc bântuit și pe Vlad într-un vampir? De ce, pentru români, Vlad Țepeș este un simbol al conducătorului absolut și drept? A transmis un mesaj peste secole, fiind, de fapt, un vizionar?

Eseul ‘Vlad III Dracula The Impaler’ caută să răspundă unor astfel de întrebări adăugând, poate, încă o piesă în marele puzzle al imaginii voievodului valah Vlad Țepeș și al rolului jucat de țara sa în contextul european al Evului Mediu. Întregul context este abordat din perspectiva cunoașterii actuale și globale a unei lumi interdependente, autorii punând cap la cap detaliile complexe și vibrante ale perioadei de început a Renașterii europene, înțeleasă ca un complex de strategii culturale într-un mediu politic extrem de turbulent.

Plasându-l pe Vlad al III-lea Dracula (Țepeș) în momentul de început al Renașterii, în temporalitatea istorică a Europei occidentale, textul propune o viziune interesantă asupra vieții sale, fundamentată pe analiza unor documente și prezentarea unor artefacte mai puțin cunoscute de publicul larg (dintre care enumerăm: șaua de ceremonie a lui Vlad, „banul cu cometă”, „ducatul cruciadei”, blazonul ramurii Drăculeștilor ‒ codice Bibliotheca Corviniana, documentul de atestare a Bucureștiului, pisania-document a bisericii ctitorite de Vlad la Târgșor).

Dedicată deopotrivă cititorilor români și străini, realizată într-un tiraj limitat de 150 de exemplare, cartea prezentată într-o grafică elegantă, etalează într-o manieră originală un bogat și util material ilustrativ.

 

Cartea se distribuie prin Librăria Mihai Eminescu – București; Librarium, Cartepedia; Cărturești; Libris.

Parteneri media: Agerpres, Radio România Cultural.

Pentru detalii vizitați https://www.pro-cultura.org.ro/books