Ascultă Radio România Cultural Live

Apel public în favoarea consolidării instituțiilor culturale din județul Bihor

25 Mai 2021, 16:17

Am luat act cu îngrijorare, din informațiile apărute în spațiul public, de ipoteza comasării instituțiilor de spectacole și concerte aflate în subordinea Consiliului Județean Bihor și totodată de intenționatele ingerințe ale aceste autorități în raporturile de muncă dintre instituțiile de cultură subordonate și salariații acestora. Suntem revoltați de ușurința cu care se articulează astfel de ipoteze, precum și de absența oricărei abordări profesioniste și a oricărei corelări cu specificul domeniului.

Faptul că aceste informații survin la puține luni după ce aceleași instituții culturale, precum și altele din subordinea Consiliului Județean Bihor, au fost deja obligate o dată să își reducă numărul de posturi, și la un deceniu după reorganizarea instituțională a fostului Teatru de Stat Oradea, atestă pe de o parte că nu clamata parcimonie financiară stă la baza acestor intenții, iar pe de altă parte, că politicile publice ale autorității sunt lipsite de orice coeziune.

Constatăm în schimb insistența cu care se forțează reducerea structurilor organizatorice sau chiar comasarea unor instituții, precarizarea lor voită și treptată, cu prețul încălcării legii, al anulării personalității lor juridice și implicit al anihilării libertății acestora de a își stabili programele și proiectele culturale. Această obstinație este cu atât mai surprinzătoare cu cât prin ea se încearcă reafirmarea și legitimarea unui model de funcționare teatrală care în România și-a dovedit pe deplin consecințele dezastruoase: de la profund nefuncționalele așa-zise „administrații comune” din perioada comunistă și până la forțata și cu greu reparata comasare a Operei Naționale București cu Teatrul de Operetă și Musical „Ion Dacian” în trecutul recent, viața noastră teatrală cuprinde suficiente și regretabile exemple în care astfel de operațiuni au dus la distrugerea identității unor instituții și la vulnerabilizarea lor, deopotrivă în plan artistic și economico-financiar. În schimb, lipsesc exemple care să ateste că operațiunea de comasare a unor instituții ar putea duce la un grad sporit de atractivitate a ofertei culturale.

Și pe plan european, indiferent de durata (determinată sau nedeterminată) a contractelor de muncă, există rațiuni solide pentru care nu se procedează la comasarea teatrelor, ca de pildă, Théâtre National Populaire cu Théâtre de la Croix-Rousse, ambele din Lyon, sau Schaubühne cu Berliner Ensemble, pentru a numi doar câteva exemple.

Este imoral ca în numele unei presupuse eficientizări să fie sacrificați lucrătorii din instituțiile culturale, în loc de a se crea, prin voință politică și legislativă, mecanismele atât de necesare pentru stimularea performanței acestui tip de instituții, similar cu cele din alte state europene, de pildă prin salarizare diferită în funcție de cantitatea și calitatea muncii, prin metode specifice de evaluare și de promovare a personalului, prin păstrarea tuturor veniturilor proprii la dispoziția instituției, prin adoptarea, la nivel legislativ, a unor norme unitare de structură, printr-o altă lege a sponsorizării etc.

Ne vedem obligați să demontăm și mitul potrivit căruia cultura ar fi excesiv consumatoare de resurse: mai întâi, cheltuielile destinate culturii sunt infime, prin comparație cu cele ale altor domenii finanțate din fonduri publice, dar și raportat la bugetele alocate culturii în alte țări europene. Apoi, în afara învățământului, cultura reprezintă singurul domeniu în care investiția publică este producătoare de efecte benefice și indispensabile pe termen lung pentru sănătatea și igiena morală a societății și pentru calitatea vieții: culturii i se datorează vitalitatea orașelor și a regiunilor și implicit bunăstarea acestora, și tot ea este cea care, prin promovarea creativității și a diversității, prin îndemnul la auto
reflecție și la percepție critică asupra realității înconjurătoare, modelează profilul civic și moral al omului contemporan, înlătură asperități, dezamorsează conflicte și formează conștiințe. Considerăm că orice discuție asupra resurselor care se alocă domeniului cultural trebuie să ia în considerare toate aceste beneficii, dintre care unele sunt măsurabile abia peste generații. În economia discursului Consiliului Județean Bihor cu privire la preconizata comasare, astfel de considerații lipsesc.

Totodată respingem două idei, apărute cu ritmicitate aproape sistematică în ultima perioadă, anume că, din cauza pandemiei, domeniului cultural ar trebui să i se reducă resursele, și că lucrătorii acestui domeniu „nu produc” în această perioadă. Nimic mai fals: domeniul trebuie să își cultive și să își dezvolte resursele în continuare, știut fiind că produsul artistic presupune migală, exercițiu și dedicare practicate îndelung, fără de care este naiv a crede că, în perioada post-pandemică, cultura va reveni la percutanța sa de odinioară numai printr-o simplă „apăsare pe un buton”. Într-o atare punere a problemei, însăși reducerea artistului sau – în sens larg – a lucrătorului în cultură la rolul său de „element de producție” sau la un număr dintr-o schemă de personal excesiv bugetofagă, ce s-ar cere „ajustată”, atestă atitudinea de desconsiderare a misiunii artei în societate și astfel o abordare lezantă față de domeniul culturii în ansamblul său.

Nu în ultimul rând, în opinia noastră este cel puțin imoral ca pandemia — un incident grav, dar prin definiție trecător — să fie utilizată de unele autorități finanțatoare drept prilej pentru vulnerabilizarea instituțiilor de cultură, fie prin reducerea sau chiar desființarea structurii lor organizatorice, fie prin reducerea drastică a bugetelor de producție. Pandemia nu trebuie să legitimeze ducerea instituțiilor culturale într-o existență derizorie, dimpotrivă, una dintre consecințele depășirii acestei perioade trebuie să fie și aceea de consolidare a domeniului cultural și a actanților săi.

Solicităm autorităților administrației publice ale județului Bihor să se abțină de la orice demers care ar aduce atingere bunei funcționări a instituțiilor de cultură aflate în subordinea sa, cerând totodată autorităților publice cu prerogative în domeniu să vegheze ca accesul la cultură – garantat de dispozițiile art. 33 din Constituția României – să nu fie nici afectat, nici golit de conținut, în baza unor așa-zise „reforme” ale autorităților din Bihor sau din alte părți, articulate în grabă, cu necunoaștere și în evidentă desconsiderare a cerințelor unui domeniu pe care aceleași autorități ar trebui, de fapt, să îl apere.

Vlad Zamfirescu – manager,

Teatrul Bulandra București Dorina Lazăr – manager,

Teatrul Odeon București Gelu Colceag – manager,

Teatrul Mic București Marinela Țepuș – manager,

Teatrul Nottara București Maia Morgenstern – manager,

Teatrul Evreiesc de Stat București George Ivașcu – manager,

Teatrul Metropolis București Marius Bodochi – manager,

Teatrul Dramaturgilor Români, București Vasile Muraru – manager,

Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” București Anca Florea – manager,

Teatrul Masca București Cristian Șofron – manager,

Teatrul „Stela Popescu” București Vava Ștefănescu – manager,

Centrul Național al Dansului București Adrian Găzdaru – manager,

Teatrul Excelsior București Călin Mocanu – manager,

Teatrul Țăndărică București Gabriel Coveșeanu – manager,

Teatrul „Ion Creangă” București Gabriel Fătu – director,

Centrul Metropolitan de Educație și Cultură „Ioan I. Dalles” București Ioana Bogățan – manager,

Teatrul de Păpuși „Prichindel” Alba Iulia Bogdan Costea – manager,

Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad Radu Macrinici – manager,

Teatrul Municipal Baia Mare Marcel Anghel – manager,

Teatrul „Victor Ion Popa” Bârlad Marius Rogojinschi – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Vasilache” Botoșani Dan Cogălniceanu – manager,

Teatrul „Sică Alexandrescu” Brașov Mihaela Soloceanu – manager,

Teatrul „Arlechino” Brașov Radu Nichifor – manager,

Teatrul „Maria Filotti” Brăila Mihai Măniuțiu – manager,

Teatrul Național Cluj-Napoca Gábor Tompa – manager,

Teatrul Maghiar de Stat Cluj Emanuel Petran – manager,

Teatrul de Păpuși „Puck” Cluj-Napoca Erwin Șimșensohn – manager,

Teatrul de Stat Constanța Aurel Palade – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare” Constanța Mihai Panaitescu – manager,

Teatrul de Artă Deva Florin Toma – director general,

Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați Eduard Șișu – manager,

Teatrul de Păpuși „Gulliver” Galați István Albu – manager,

Teatrul „Figura Stúdió” Gheorgheni Albert Veress – manager,

Teatrul Municipal „Csíki Játékszín” Miercurea Ciuc Pál Nagy – manager,

Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc Katalin Czvikker – manager,

Teatrul „Szigligeti” Oradea Gianina Cărbunariu – manager,

Teatrul Tineretului Piatra Neamț Mihaela Aldea – manager,

Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești Ovidiu Caița – director artistic al trupei „Mihai Raicu”,

Teatrul de Nord Satu Mare Anna Popa – manager,

Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe László Bocsárdi – manager,

Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe Adrian Tibu – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu Carmen Veronica Steiciuc – manager,

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava Cosmin Brehuță – manager,

Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” Târgu-Jiu Attila Gasparik – director general,

Teatrul Național Târgu-Mureș Gavril Cadariu – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Ariel” Târgu-Mureș Ada Hausvater – manager,

Teatrul Național Timișoara Attila Balázs – manager,

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara Lucian Vărșăndan – manager,

Teatrul German de Stat Timișoara Laurențiu Pleșa – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Merlin” Timișoara Ionuț Paul Ștefan – manager,

Teatrul „Jean Bart” Tulcea Cătălin Grigoraș – manager,

Teatrul Național „Aureliu Manea” Turda

Webdocumentarul Mândrie și Beton. După 10 ani a fost nominalizat la European Press Prize
Teatru și film 23 Aprilie 2024, 13:05

Webdocumentarul Mândrie și Beton. După 10 ani a fost nominalizat la European Press Prize

Anul acesta organizatorii au primit 800 de propuneri din peste 40 de țări europene , publicate inițial în 35 de limbi...

Webdocumentarul Mândrie și Beton. După 10 ani a fost nominalizat la European Press Prize
FOXFINDER de Down King,  o nouă premieră pe țară la Teatrul EXCELSIOR din București
Teatru și film 23 Aprilie 2024, 11:13

FOXFINDER de Down King, o nouă premieră pe țară la Teatrul EXCELSIOR din București

Teatrul EXCELSIOR - singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor adulți – anunță premiera...

FOXFINDER de Down King, o nouă premieră pe țară la Teatrul EXCELSIOR din București
Primul eveniment SFR 15: Spectacolul de teatru „Tatăl” Actorul Victor Rebengiuc revine la Iași
Teatru și film 23 Aprilie 2024, 07:19

Primul eveniment SFR 15: Spectacolul de teatru „Tatăl” Actorul Victor Rebengiuc revine la Iași

Organizatorii festivalului Serile Filmului Românesc (SFR) anunță primul eveniment al ediției aniversare cu numărul 15...

Primul eveniment SFR 15: Spectacolul de teatru „Tatăl” Actorul Victor Rebengiuc revine la Iași
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București este co-organizator în Festivalul Internațional Shakespeare 2024, ediția   a XIV-a (16 – 26 mai)
Teatru și film 23 Aprilie 2024, 07:17

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București este co-organizator în Festivalul Internațional Shakespeare 2024, ediția a XIV-a (16 – 26 mai)

La 30 de ani de la prima ediție a Festivalului Internațional Shakespeare care aduce la Craiova cele mai mari nume ale regiei...

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București este co-organizator în Festivalul Internațional Shakespeare 2024, ediția a XIV-a (16 – 26 mai)
Cannes 2024: Două filme românești, în selecția ediției
Teatru și film 23 Aprilie 2024, 06:41

Cannes 2024: Două filme românești, în selecția ediției

Filmul „Trei kilometri până la capătul lumii” se află în competiţia pentru marele premiu.

Cannes 2024: Două filme românești, în selecția ediției
...Escu de Tudor Mușatescu cu Pavel Bartoş în rolul principal - premieră la Teatrul Stela Popescu, pe 28 aprilie, la aniversare
Teatru și film 22 Aprilie 2024, 11:53

...Escu de Tudor Mușatescu cu Pavel Bartoş în rolul principal - premieră la Teatrul Stela Popescu, pe 28 aprilie, la aniversare

Pavel Bartoş va putea fi văzut în rolul titular din premiera cu ...Escu de Tudor Mușatescu a Teatrului Stela Popescu,...

...Escu de Tudor Mușatescu cu Pavel Bartoş în rolul principal - premieră la Teatrul Stela Popescu, pe 28 aprilie, la aniversare
Proiecție Sărbătoarea Paștelui în Artă, cea mai importantă poveste pictată vreodată, la Muzeul Național de Artă al României
Teatru și film 21 Aprilie 2024, 05:25

Proiecție Sărbătoarea Paștelui în Artă, cea mai importantă poveste pictată vreodată, la Muzeul Național de Artă al României

Anul filmelor de artă de la Muzeul Național de Artă al României a debutat în luna martie cu proiecția Tițian....

Proiecție Sărbătoarea Paștelui în Artă, cea mai importantă poveste pictată vreodată, la Muzeul Național de Artă al României
Program special pentru vacanța de 1 și 2 mai la Teatrul Național din București
Teatru și film 20 Aprilie 2024, 06:07

Program special pentru vacanța de 1 și 2 mai la Teatrul Național din București

Teatrul Național din București a pregătit un program special pentru vacanța de  1 și 2 mai  de anul acesta, cu nu...

Program special pentru vacanța de 1 și 2 mai la Teatrul Național din București
Ascultă live

Ascultă live

01:30 - 03:30
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 02:00
SERVICIUL DE NOAPTE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru