Ascultă Radio România Cultural Live

Apel public în favoarea consolidării instituțiilor culturale din județul Bihor

25 Mai 2021, 16:17

Am luat act cu îngrijorare, din informațiile apărute în spațiul public, de ipoteza comasării instituțiilor de spectacole și concerte aflate în subordinea Consiliului Județean Bihor și totodată de intenționatele ingerințe ale aceste autorități în raporturile de muncă dintre instituțiile de cultură subordonate și salariații acestora. Suntem revoltați de ușurința cu care se articulează astfel de ipoteze, precum și de absența oricărei abordări profesioniste și a oricărei corelări cu specificul domeniului.

Faptul că aceste informații survin la puține luni după ce aceleași instituții culturale, precum și altele din subordinea Consiliului Județean Bihor, au fost deja obligate o dată să își reducă numărul de posturi, și la un deceniu după reorganizarea instituțională a fostului Teatru de Stat Oradea, atestă pe de o parte că nu clamata parcimonie financiară stă la baza acestor intenții, iar pe de altă parte, că politicile publice ale autorității sunt lipsite de orice coeziune.

Constatăm în schimb insistența cu care se forțează reducerea structurilor organizatorice sau chiar comasarea unor instituții, precarizarea lor voită și treptată, cu prețul încălcării legii, al anulării personalității lor juridice și implicit al anihilării libertății acestora de a își stabili programele și proiectele culturale. Această obstinație este cu atât mai surprinzătoare cu cât prin ea se încearcă reafirmarea și legitimarea unui model de funcționare teatrală care în România și-a dovedit pe deplin consecințele dezastruoase: de la profund nefuncționalele așa-zise „administrații comune” din perioada comunistă și până la forțata și cu greu reparata comasare a Operei Naționale București cu Teatrul de Operetă și Musical „Ion Dacian” în trecutul recent, viața noastră teatrală cuprinde suficiente și regretabile exemple în care astfel de operațiuni au dus la distrugerea identității unor instituții și la vulnerabilizarea lor, deopotrivă în plan artistic și economico-financiar. În schimb, lipsesc exemple care să ateste că operațiunea de comasare a unor instituții ar putea duce la un grad sporit de atractivitate a ofertei culturale.

Și pe plan european, indiferent de durata (determinată sau nedeterminată) a contractelor de muncă, există rațiuni solide pentru care nu se procedează la comasarea teatrelor, ca de pildă, Théâtre National Populaire cu Théâtre de la Croix-Rousse, ambele din Lyon, sau Schaubühne cu Berliner Ensemble, pentru a numi doar câteva exemple.

Este imoral ca în numele unei presupuse eficientizări să fie sacrificați lucrătorii din instituțiile culturale, în loc de a se crea, prin voință politică și legislativă, mecanismele atât de necesare pentru stimularea performanței acestui tip de instituții, similar cu cele din alte state europene, de pildă prin salarizare diferită în funcție de cantitatea și calitatea muncii, prin metode specifice de evaluare și de promovare a personalului, prin păstrarea tuturor veniturilor proprii la dispoziția instituției, prin adoptarea, la nivel legislativ, a unor norme unitare de structură, printr-o altă lege a sponsorizării etc.

Ne vedem obligați să demontăm și mitul potrivit căruia cultura ar fi excesiv consumatoare de resurse: mai întâi, cheltuielile destinate culturii sunt infime, prin comparație cu cele ale altor domenii finanțate din fonduri publice, dar și raportat la bugetele alocate culturii în alte țări europene. Apoi, în afara învățământului, cultura reprezintă singurul domeniu în care investiția publică este producătoare de efecte benefice și indispensabile pe termen lung pentru sănătatea și igiena morală a societății și pentru calitatea vieții: culturii i se datorează vitalitatea orașelor și a regiunilor și implicit bunăstarea acestora, și tot ea este cea care, prin promovarea creativității și a diversității, prin îndemnul la auto
reflecție și la percepție critică asupra realității înconjurătoare, modelează profilul civic și moral al omului contemporan, înlătură asperități, dezamorsează conflicte și formează conștiințe. Considerăm că orice discuție asupra resurselor care se alocă domeniului cultural trebuie să ia în considerare toate aceste beneficii, dintre care unele sunt măsurabile abia peste generații. În economia discursului Consiliului Județean Bihor cu privire la preconizata comasare, astfel de considerații lipsesc.

Totodată respingem două idei, apărute cu ritmicitate aproape sistematică în ultima perioadă, anume că, din cauza pandemiei, domeniului cultural ar trebui să i se reducă resursele, și că lucrătorii acestui domeniu „nu produc” în această perioadă. Nimic mai fals: domeniul trebuie să își cultive și să își dezvolte resursele în continuare, știut fiind că produsul artistic presupune migală, exercițiu și dedicare practicate îndelung, fără de care este naiv a crede că, în perioada post-pandemică, cultura va reveni la percutanța sa de odinioară numai printr-o simplă „apăsare pe un buton”. Într-o atare punere a problemei, însăși reducerea artistului sau – în sens larg – a lucrătorului în cultură la rolul său de „element de producție” sau la un număr dintr-o schemă de personal excesiv bugetofagă, ce s-ar cere „ajustată”, atestă atitudinea de desconsiderare a misiunii artei în societate și astfel o abordare lezantă față de domeniul culturii în ansamblul său.

Nu în ultimul rând, în opinia noastră este cel puțin imoral ca pandemia — un incident grav, dar prin definiție trecător — să fie utilizată de unele autorități finanțatoare drept prilej pentru vulnerabilizarea instituțiilor de cultură, fie prin reducerea sau chiar desființarea structurii lor organizatorice, fie prin reducerea drastică a bugetelor de producție. Pandemia nu trebuie să legitimeze ducerea instituțiilor culturale într-o existență derizorie, dimpotrivă, una dintre consecințele depășirii acestei perioade trebuie să fie și aceea de consolidare a domeniului cultural și a actanților săi.

Solicităm autorităților administrației publice ale județului Bihor să se abțină de la orice demers care ar aduce atingere bunei funcționări a instituțiilor de cultură aflate în subordinea sa, cerând totodată autorităților publice cu prerogative în domeniu să vegheze ca accesul la cultură – garantat de dispozițiile art. 33 din Constituția României – să nu fie nici afectat, nici golit de conținut, în baza unor așa-zise „reforme” ale autorităților din Bihor sau din alte părți, articulate în grabă, cu necunoaștere și în evidentă desconsiderare a cerințelor unui domeniu pe care aceleași autorități ar trebui, de fapt, să îl apere.

Vlad Zamfirescu – manager,

Teatrul Bulandra București Dorina Lazăr – manager,

Teatrul Odeon București Gelu Colceag – manager,

Teatrul Mic București Marinela Țepuș – manager,

Teatrul Nottara București Maia Morgenstern – manager,

Teatrul Evreiesc de Stat București George Ivașcu – manager,

Teatrul Metropolis București Marius Bodochi – manager,

Teatrul Dramaturgilor Români, București Vasile Muraru – manager,

Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” București Anca Florea – manager,

Teatrul Masca București Cristian Șofron – manager,

Teatrul „Stela Popescu” București Vava Ștefănescu – manager,

Centrul Național al Dansului București Adrian Găzdaru – manager,

Teatrul Excelsior București Călin Mocanu – manager,

Teatrul Țăndărică București Gabriel Coveșeanu – manager,

Teatrul „Ion Creangă” București Gabriel Fătu – director,

Centrul Metropolitan de Educație și Cultură „Ioan I. Dalles” București Ioana Bogățan – manager,

Teatrul de Păpuși „Prichindel” Alba Iulia Bogdan Costea – manager,

Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad Radu Macrinici – manager,

Teatrul Municipal Baia Mare Marcel Anghel – manager,

Teatrul „Victor Ion Popa” Bârlad Marius Rogojinschi – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Vasilache” Botoșani Dan Cogălniceanu – manager,

Teatrul „Sică Alexandrescu” Brașov Mihaela Soloceanu – manager,

Teatrul „Arlechino” Brașov Radu Nichifor – manager,

Teatrul „Maria Filotti” Brăila Mihai Măniuțiu – manager,

Teatrul Național Cluj-Napoca Gábor Tompa – manager,

Teatrul Maghiar de Stat Cluj Emanuel Petran – manager,

Teatrul de Păpuși „Puck” Cluj-Napoca Erwin Șimșensohn – manager,

Teatrul de Stat Constanța Aurel Palade – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare” Constanța Mihai Panaitescu – manager,

Teatrul de Artă Deva Florin Toma – director general,

Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați Eduard Șișu – manager,

Teatrul de Păpuși „Gulliver” Galați István Albu – manager,

Teatrul „Figura Stúdió” Gheorgheni Albert Veress – manager,

Teatrul Municipal „Csíki Játékszín” Miercurea Ciuc Pál Nagy – manager,

Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc Katalin Czvikker – manager,

Teatrul „Szigligeti” Oradea Gianina Cărbunariu – manager,

Teatrul Tineretului Piatra Neamț Mihaela Aldea – manager,

Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești Ovidiu Caița – director artistic al trupei „Mihai Raicu”,

Teatrul de Nord Satu Mare Anna Popa – manager,

Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe László Bocsárdi – manager,

Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe Adrian Tibu – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu Carmen Veronica Steiciuc – manager,

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava Cosmin Brehuță – manager,

Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” Târgu-Jiu Attila Gasparik – director general,

Teatrul Național Târgu-Mureș Gavril Cadariu – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Ariel” Târgu-Mureș Ada Hausvater – manager,

Teatrul Național Timișoara Attila Balázs – manager,

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara Lucian Vărșăndan – manager,

Teatrul German de Stat Timișoara Laurențiu Pleșa – manager,

Teatrul pentru Copii și Tineret „Merlin” Timișoara Ionuț Paul Ștefan – manager,

Teatrul „Jean Bart” Tulcea Cătălin Grigoraș – manager,

Teatrul Național „Aureliu Manea” Turda

Teatrul Stela Popescu în FNT 2025, pe 17 octombrie, cu „Moarte la Teatrul de Revistă”
Teatru și film 15 Octombrie 2025, 17:55

Teatrul Stela Popescu în FNT 2025, pe 17 octombrie, cu „Moarte la Teatrul de Revistă”

Teatrul Stela Popescu este inclus în selecţia oficială a Festivalului Naţional de Teatru – ediţia a 35-a cu...

Teatrul Stela Popescu în FNT 2025, pe 17 octombrie, cu „Moarte la Teatrul de Revistă”
Matei Vișniec: „Teatrul este un spațiu care creează punți între oameni. Dacă politica ne dezbină, teatrul ar trebui să fie locul unde venim în familie, unde respirăm altfel și discutăm altfel despre lume”
Teatru și film 15 Octombrie 2025, 13:25

Matei Vișniec: „Teatrul este un spațiu care creează punți între oameni. Dacă politica ne dezbină, teatrul ar trebui să fie locul unde venim în familie, unde respirăm altfel și discutăm altfel despre lume”

Dramaturgul, poetul și jurnalistul Matei Vișniec revine în România cu o dublă aniversare: 10 ani de existență a...

Matei Vișniec: „Teatrul este un spațiu care creează punți între oameni. Dacă politica ne dezbină, teatrul ar trebui să fie locul unde venim în familie, unde respirăm altfel și discutăm altfel despre lume”
Teatrul Național Radiofonic, prezent la FNT 2025 cu spectacole, audiții și dialoguri despre teatrul audio
Teatru și film 14 Octombrie 2025, 21:48

Teatrul Național Radiofonic, prezent la FNT 2025 cu spectacole, audiții și dialoguri despre teatrul audio

Teatrul Național Radiofonic (TNR) participă la cea de-a 35-a ediție a Festivalului Național de Teatru, desfășurată...

Teatrul Național Radiofonic, prezent la FNT 2025 cu spectacole, audiții și dialoguri despre teatrul audio
Premiera spectacolului „Monster” - pe 15 și 16 octombrie la Teatrul Metropolis
Teatru și film 14 Octombrie 2025, 21:07

Premiera spectacolului „Monster” - pe 15 și 16 octombrie la Teatrul Metropolis

Lansat în vara 2025, proiectul „stickere, etichete, calificative” (o inițiativă cultural-educațională...

Premiera spectacolului „Monster” - pe 15 și 16 octombrie la Teatrul Metropolis
Astra Film Festival 2025. Zece zile de cinema, dialog și reflecție la  Sibiu
Teatru și film 13 Octombrie 2025, 18:43

Astra Film Festival 2025. Zece zile de cinema, dialog și reflecție la Sibiu

Sărbătoarea filmului documentar începe în weekend la Sibiu. Astra Film Festival 2025 va avea loc în...

Astra Film Festival 2025. Zece zile de cinema, dialog și reflecție la Sibiu
Actrița americană Diane Keaton, una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la vârsta de 79 de ani
Teatru și film 11 Octombrie 2025, 23:36

Actrița americană Diane Keaton, una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la vârsta de 79 de ani

Actrița americană Diane Keaton , una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la...

Actrița americană Diane Keaton, una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la vârsta de 79 de ani
„Rave de Ravel” de Andrea Gavriliu, „(IM)POSIBIL” în regia & coregrafia Ancăi Stoica și LA LIBER la Teatrul Masca
Teatru și film 09 Octombrie 2025, 00:45

„Rave de Ravel” de Andrea Gavriliu, „(IM)POSIBIL” în regia & coregrafia Ancăi Stoica și LA LIBER la Teatrul Masca

Următoarea perioadă aduce trei evenimente în premieră la Teatrul Masca : spectacolul de teatru fizic „Rave de...

„Rave de Ravel” de Andrea Gavriliu, „(IM)POSIBIL” în regia & coregrafia Ancăi Stoica și LA LIBER la Teatrul Masca
Premiera spectacolului „IMPROBABIL”, scris și regizat de Radu Iacoban, la Teatrul ACT
Teatru și film 06 Octombrie 2025, 00:37

Premiera spectacolului „IMPROBABIL”, scris și regizat de Radu Iacoban, la Teatrul ACT

Sâmbătă și duminică, 18 și 19 octombrie, de la ora 19:30, are loc premiera...

Premiera spectacolului „IMPROBABIL”, scris și regizat de Radu Iacoban, la Teatrul ACT
Ascultă live

Ascultă live

21:00 - 22:30
Românii în lume
Ascultă live Radio România Cultural
19:05 - 21:20
ARENA NAŢIONALĂ
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
21:00 - 22:00
Deutsch 3
Ascultă live Radio România Internaţional 1
21:00 - 22:00
ZI-LE D-ALEA D-ALE NOASTRE!
Ascultă live Radio România Internaţional 2
21:00 - 21:26
Italiano 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
20:00 - 22:00
ÎNTRECERE LA PETRECERE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
21:00 - 23:00
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
21:00 - 21:03
Știri
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
21:00 - 22:00
Emisiune în lb. sârbă
Ascultă live Radio România Timișoara FM
21:00 - 22:00
Dialoguri de suflet
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri