„În trafic“, Piesa anului 2013, online – o actriță, șase personaje, tot atâtea situații de viață
8 May 2020
AUDIO. TEATRU RADIOFONIC PENTRU COPII. Noi întamplări cu Mary Poppins de Pamela Travers
9 May 2020

CÂNTĂREAȚA CHEALĂ, de Eugène Ionesco la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Sâmbătă, 9 mai, ora 20.00 – pagina de facebook a Teatrului Maghiar de Stat Cluj

CÂNTĂREAȚA CHEALĂ

Eugène Ionesco

R: Tompa Gábor

Data premierei: 14 februarie 1992

1h 20’

Distrribuția:

Mr. Smith: Boér Ferenc

Mrs. Smith: Spolarics Andrea

Mr. Martin: Bács Miklós

Mrs. Martin: Panek Kati

Mary: László Zsuzsa/ Pardanschi Krisztina

Șeful pompierilor: Bíró József

Musafir: Salat Lehel

Regia: Tompa Gábor

Dramaturgia: Visky András

Decorul și costumele: Dobre-Kóthay Judit

Turnee și premii:

1992 – Gala Premiilor UNITER

Cel mai bun spectacol (nominalizare)

Gábor Tompa • Cea mai bună regie (nominalizare)

Andrea Spolarics • Cea mai bună actriță în rol principal (nominalizare)

1992 – Festivalul Național de Teatru „I. L. Caragiale”, București

Gábor Tompa • Premiul pentru originalitate în creația regizorală

1992 – Colocviul Teatrelor Minorităților Naționale, Sfântu Gheorghe

Marele Premiu Pentru Cel Mai Bun Spectacol

Judit Dobre-Kóthay • Premiul pentru scenografie

Andrea Spolarics • Premiul Arizona pentru interpretare

Ferenc Boér • Premiul Arizona pentru intepretare

József Bíró • Premiul special al revistei ”Tinerama”

1992 – Festivalul Național de Teatru, Szolnok, Ungaria

Judit Dobre-Kóthay • Premiul pentru cele mai bune costume

1992 – Teatrul Național din Pécs, Ungari

1992 – Teatrul Merlin, Budapesta

1992- Festivalul Internațional „Teatru-Imagine”, Satu Mare

Marele Premiul Pentru Cel Mai Bun Spectacol

1993 – Festivalul Internațional de Teatru Scurt, Oradea

Marele Premiul Pentru Cel Mai Bun Spectacol

1993 – Festivalul Internațional de Teatru Contemporan, Brașov

Gábor Tompa • Premiul pentru regie

1993 – Marea Britanie:

– Lyric, Hammersmith, London

Premiul criticilor pentru cel mai bun spectacol

– Rialto Entertainment Centre, Derry

– Tramway, Glasgow

– West Yorkshire Playhouse, Leeds

– Oxford Plathouse, Oxford

1994 – Festivalul Internațional Bienala Teatrului „Eugène Ionesco”, Chișinău

Marele Premiul Pentru Cel Mai Bun Spectacol

Gábor Tompa • Premiul pentru regie

Miklós Bács • Cel mai bun actor în rol principal (nominalizare)

1994 – Festivalul Internațional de Teatru, Sibiu

1995 – Théâtre Déjazet, Paris, Franța

1995 – Săptămânile Festivaliere de la Bomba – festivalul teatrelor fino-ugrice, Nurmes, Finlanda

1996 – Aleksanterin teatteri, Helsinki, Finlanda

1996 – Teatrul Thália, Budapesta, Ungaria

_ _ _

“Regizorul își asigură o încadrare inspirată textului (scenografia, Judit Dobre Kóthay): o cutie muzicală cu păpuși ce se mișcă mai mult sau mai puțin în ritmul muzicii mecanice, o jucărie cu arcul răsucit la maximum încît pleznește la final, iar spectacolul se rostogolește de la coadă la capăt ieșit de sub control. “Universul întreg – o știm încă de la Martin Luther – nu e deci uriașul teatru de păpuși al lui Dumnezeu”, semnalează Ion Vartic o afirmație a lui Eugène Ionesco. Și mai departe: “Totul e o cutie, cineva o ține în mînă. Noi suntem soldații de plumb”. (Eugen Ionescu, Eu, Ed. Echinox, Postfață). Fără a fi neapărat o ilustrare a acestei idei, spectacolul lui Tompa Gábor se îmbogățește pornind de la ea. Un saltimbanc în chip de magician de bîlci în fața unei enorme vitrine cu păpuși, ne invită să pătrundem dincolo de aceasta pentru a vedea păpușile la lucru, în mărime umană. Tema e veche, numai că Ionesco nu o enunța ca Alecsandri (“lumea-i plină de păpuși, de tot felul, mari și mici”), nici nu o comentează ci o configurează; marionetele sale au trecut din metaforă în realitate, din social în existențial și din profan în sacru; un sacru ionescian pe care îl percepem referențial, prin reportare la sus pomenitul citat. Ele nu mai utilitatea satirică străveche, nu mai sînt avertismente caricaturale, ci destine constituite, cu limbaj și legi proprii.

Costumele sînt ingenioase. Doamna Smith (Spolarics Andrea, cu o grație nostimă de parodie) e o păpușă japoneză de pe ceștile de ceai, în timp ce domnul Smith (Boér Ferenc) e o păpușă cu arc, propulsată uneori în acțiune de un resort situat pe suprafața scaunului pe care obișnuiește să citească ziarul. E ca o morsă împăiată, hazliu și torifiant în același timp. Costumele lor sunt intersanjabile încît, la a doua apariție, Doamna Smith este jumătate din domnul Smith și invers. Celălalt cuplu, domnul și doamna Martin sunt păpuși scoțiene, Panek Kati are o figură aiurită și netoată, alcătuind împreună cu Bács Miklós – cu o mare mobilitate a expresiei – un reușit cuplu comic. Scena recunoașterii dintre domnul și doamna Martin se petrece pe fondul unei activități conjugale pline de vitalitate, absurdul situației fiind dus la paroxism. Căpitanul de pompieri (Bíró József) este un soldățel de plumb cu tulumba la brîu; ca și la celelalte personaje, fardul, o anume înțepeneală și transparență a obrazului, te proiectează într-o lume jumătate mecanică, jumătate umană.”

✒️

Ionesco, închis în propria simetrie

de Mircea Ghițulescu

(CONTEMPORANUL, 12 aprilie 1992)