România – profil cultural. Ce spune Barometrul de consum cultural 2024
26 Noiembrie 2025, 20:05
Consumul cultural rămâne scăzut în România, arată Barometrul de Consum Cultural 2024, publicat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC). Datele arată că doar un sfert dintre români citesc săptămânal. Participarea la activități culturale în spațiul public (teatru, expoziții, festivaluri) rămâne și ea redusă, cu diferențe în funcție de nivelul de educație, venit și mediul de rezidență. Rețelele sociale reprezintă principalul motiv de utilizare a Internetului pentru 89% dintre utilizatori.
Ediția curentă a Barometrului – un studiu periodic, cu o vechime de 20 de ani – propune și un focus de cercetare nou: educația culturală.
Studiul actual subliniază că educația culturală este esențială pentru reducerea inegalităților de acces și pentru formarea viitorilor consumatori activi de cultură într-un context în care participarea culturală e profund dependentă de capitalul educațional.
Anda Becuț Marinescu, una dintre autoarele studiului și directorul de cercetare al INCFC, a prezentat principalele concluzii ale Barometrului. Ea explică, printr-o analogie simplă, de ce deficitul de educație poate constitui o barieră de acces la cultură:
„Dacă nu cunoști gustul ananasului, atunci n-ai de unde să știi dacă o să-ți placă sau nu. Tot așa, dacă nu știi ce e teatrul, dacă n-ai fost niciodată la teatru, atunci e puțin probabil să știi dacă o să-ți placă la spectacol. Prin educație culturală, oamenilor le poate fi stârnită curiozitatea să meargă la teatru, la film sau la concert”.

Apasă PLAY pentru a asculta întreaga discuţie!
26 noiembrie 2025
Realizatori: Adela Greceanu și Matei Martin








