DOCUMENTAR: 80 de ani de la nașterea scriitorului și politicianului Vaclav Havel
5 October 2016
Despre Bucureștii Reginei Elisabeta cu Silvia Colfescu
6 October 2016

Istoria aviației române în universul filatelic De la Coandă la F-16

Unul dintre cele mai frumoase vise ale omului a fost, dintotdeauna, zborul. Cu un bogat trecut în aeronautică, românii sunt recunoscuți ca fiind printre pionierii lumii în acest domeniu, aducând omenirii, la modul cel mai concret, contribuții importante în dezvoltarea zborului cu mijloace mai grele decât aerul.

Întrucât anul 2016 este marcat de mai multe aniversări importante în aviație, Romfilatelia dedică tuturor celor care iubesc acest domeniu sau sunt pasionați de zbor un nou proiect de timbre intitulat simbolic Aviație, Aniversări. De la Coandă la F-16. Alcătuită din două timbre și o coliță dantelată, emisiunea celebrează vocația zborului și respectul față de armata română, fiind disponibilă începând de vineri, 7 octombrie a.c., în magazinele Romfilatelia din București, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.

65 de ani de aviație militară reactivă, 100 de ani de aviație de vânătoare în România și 130 de ani de la nașterea lui Henri Coandă sunt cele trei aniversări pe care timbrul românesc le înscrie în patrimoniul filatelic național prin proiectul Aviație, Aniversări. De la Coandă la F-16.

Pe cele trei valori ale emisiunii sunt ilustrate grafic însemne ale aviației, imagini ale unor aparate de zbor aparținând aviației militare române, precum și chipul marelui om de știință care a revoluționat zborul, inginerul Henri Coandă.

Pe timbrul cu valoarea nominală de 4,50 lei apare avionul IAR-93, un bimotor reactiv subsonic, creat pentru misiuni de vânătoare-bombardament, realizat în cooperare cu specialiști din fosta Iugoslavia. Prototipul a zburat pentru prima dată la 31 octombrie 1974, avându-l la manșă pe locotenent-colonelul Gheorghe Stănică.

Pe timbrul cu valoarea nominală de 15 lei apare avionul IAR-99, un monomotor reactiv subsonic, pentru școală și antrenament avansat. Aparatul a fost realizat integral în România. Prototipul a efectuat primul zbor la data de 21 decembrie 1985, pilot fiind locotenent-colonelul Ștefănel Vagner. În 1996 a fost demarat procesul de modernizare a acestuia pentru a fi compatibil cu avionul MiG-21 ‘LanceR’.

Un element special al celor două mărci poștale îl reprezintă perforul circular, întrerupt, din interiorul acestora.

Timbrul coliței dantelate, având valoarea nominală de 16 lei, face trimiterea metaforică de la Henri Coandă, părintele avionului cu reacție, descoperitor al efectului care îi poartă numele și de la nașterea căruia s-au împlinit anul acesta 130 de ani, la avionul supersonic multirol F-16, aparat echipat cu sisteme foarte avansate de armament, proiectat pentru combaterea țintelor aeriene, sprijinirea trupelor terestre și cercetare aeriană.

Emisiunea este completată de un plic prima zi, iar ca forme de machetare au fost folosite coala de 28 de timbre, minicoala de 4 timbre cu manșetă ilustrată și colița dantelată.