O nouă abordare a migrației în Europa: Noul pact privind migrația și azilul
21 November 2020
Spațiul european al educației
5 December 2020

Plan european de acţiune pentru educaţia digitală

credit foto Stefan Meller - Pixabay

rubrică EuranetPlus

autor Luana Pleșea

Criza COVID-19 a scos în evidență inegalități grave în UE în ceea ce privește accesul la educație. Deputaţii europeni au cerut, printr-o rezoluţie recent adoptată, ca eliminarea decalajului digital în educație să devină o prioritate, în condiţiile în care accesul la educaţia şcolară a devenit extrem de dificil pentru foarte mulţi copii. Practic, spun aceştia, în perioada pandemiei, 32% dintre elevi nu au avut acces la educație în unele state membre timp de mai multe luni. Nici la nivel mondial situaţia nu arată mai bine. Potrivit UNESCO, chiar și în țările cele mai dezvoltate din lume, în timpul primului val de COVID-19, accesul la educația digitală a fost de aproximativ 90%, ceea ce înseamnă că 10% dintre elevi au fost lăsați în urmă. Iar în ceea ce priveşte țările cu venituri reduse, mai puțin de 25% dintre acestea au oferit o formă de învățare la distanță.

Această criză a plasat învățarea la distanță în centrul practicilor educaționale şi, astfel, a ieșit în evidență nevoia presantă de a îmbunătăți educația digitală. În acest sens, Comisia Europeană a adoptat un nou Plan de acțiune pentru educația digitală (2021-2027).
Acest plan de acţiune are două dimensiuni esenţiale. Una este cum să creeze un ecosistem în jurul educaţiei digitale, care porneşte de la elemente de bază cum ar fi accesul la infrastructură şi tehnologie, dar merge şi pe elemente cum ar fi cum să integrezi în orice plan de educaţie componenta etică, atunci când vine vorba de utilizarea tehnologiei. Este momentul în care Comisia conectează dezbaterile despre digital cu cele despre educaţie, pentru că de multe ori ele se întâmplau în zone diferite” (Veronica Ștefan, expert internațional în sectorul digital, colaborator al instituțiilor UE).