Cea dintâi premieră coregrafică a anului 2018 - ”BALLET À LA CARTE”
16 Ianuarie 2018, 08:31
Opera Națională Română din Cluj-Napoca are plăcerea de a vă invita Joi, 18 ianuarie 2018, ora 18:30, la cea dintâi premieră a anului ”BALLET À LA CARTE”.
Pus în scenă la Casa de Cultură a Studenților, evenimentul anunță o premieră națională de excepție, precum și începutul unei colaborări între cele două instituții de cultură clujene ce conferă teatrului nostru liric posibilitatea de a monta, la cererea publicului, un număr mai mare de evenimente, pe o scenă alternativă deschisă spectatorilor de toate vârstele.
Ineditul triptic dansant ”Ballet à la carte” ne va purta de-a lungul unui parcurs coregrafic variat din punct de vedere stilistic, menit să bucure diversele gusturi artistice ale publicului prin oferirea unei noi perspective asupra versatilității dansului și a muzicii. Premiera se bucură de originala coregrafie semnată de Boris Nebyla – Director Artistic al Ansamblului de Balet al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și Pavel Rotaru – Maestrul de balet al teatrului liric clujean, întâmpinând publicul cu fermecătoare accente clasice, neo-clasice și moderne, complimentate de fragmente muzicale de Claude Debussy și Camille Saint-Saëns preluate din opera ”Faun”, de cele semnate de Gaetano Donizetti pentru opera ”Dom Sébastien” și cele compuse de Georges Bizet – pentru opera ”Carmen” sau de către Rodion Scedrin, regăsite în numeroase montări coregrafice din ultimul secol.
Prima parte a spectacolului, Baletul ”Faun” pe muzică de Claude Debussy și Camille Saint-Saëns, este semnată de coregraful Boris Nebyla și își are originile în spectacolul coregrafic cu același nume, reprezentat în premieră la 2 martie 2012 și prezentat timp de șase ani cu casa închisă în capitala austriacă, pe scena Wiener Staatsoper și a Teatrul Popular Volksoper Wien.
Conceptul său coregrafic are în centru nevoile și dorințele emoționale și fizice ale omului, împlinite prin intermediul dragostei, în diversitatea ipostazelor sale. Muzica se află, desigur, în deplin acord cu tematica, dar și cu stilul modern cu accente neo-clasice al parcursului coregrafic. Poemul simfonic ”Prélude à l’après-midi d’un faune” (1894) a fost compus de către principalul reprezentant al Impresionismului muzical francez – Claude Debussy (1862-1918) – și are la bază cea mai celebră poezie a autorului francez Stéphane Mallarmé (1842-1898) L’après-midi d’un faune (trad. ,,După-amiaza unui faun”, 1876). Dorința faunului (interpretat în cazul premierei de solistul balerin Augustin Gribincea) de a le seduce pe cele două nimfe care i-au trezit pasiunea, redată pe parcursul celor 110 versuri ale lui Mallarmé, a fost transpusă cu măiestrie pe note de către C. Debussy într-un discurs orchestral expresiv și plin de senzualitate ce reliefează poveste personajului mitologic. Claude Debussy este recunoscut, de altfel, drept un inițiator al limbajului muzical revoluționar, confirmat și apreciat mai târziu de către promotorii Modernismului muzical al secolului XX, impresionând printr-o ritmicitate aparte, ce îl însoțește și pe Faun de-a lungul întregii sale legende.
Donizetti Moments, cea de-a doua parte a tripticului-premieră, aduce un captivant Pas de deux acompaniat de fragmente muzicale ale operei ”Dom Sébastien” de Gaetano Donizetti. Etalând o coregrafie de virtuozitate bazată pe tehnicile baletului clasic, acest moment coregrafic se afirmă printr-o expresivitate deosebită, care le oferă celor doi interpreți (Andreea Jura și Dan Haja) posibilitatea de a revela în lumina reflectoarelor abilitățile tehnice extraordinare.
Carmen este cea care ne taie răsuflarea în ultima parte a spectacolului, printr-un balet în două scene, pe scenariu semnat de Maestrul coregraf Pavel Rotaru, după nuvela omonimă a lui Prosper Mérimée. Similar altor montări coregrafice cu același titlu, construite de mari nume ale dansului internațional, precum Marius Petipa, Ruth Page, Roland Petit, Alberto Alonso ș.a., baletul ”Carmen” inserat în ”Ballet à la carte” s-a remarcat în repertoriul Companiei International Ballet Rotaru – înființată de maestrul coregraf la Atlanta, în anul 1988. Spectacolul - interpretat de nenumărate ori de Pavel Rotaru însuși, în compania recunoscutei balerine Irena Pasarić - a fost reprezentat cu succes de către aceeași companie în cadrul Festivalului Internațional George Enescu din 1990, alături de baletul ”Romeo și Julieta”, care poartă semnătura aceluiași coregraf. O mare parte a aspectelor legate de turneul inedit prin România de la acel moment, au fost surprinse
și transmise publicului larg prin intermediul unui documentar al Televiziunii din Atlanta, documentar nominalizat la EMI Awards. Baletul ”Carmen” pătrunde în drama pasională trăită de cele trei personaje – gitana Carmen (interpretată de solista Doina Anamaria Florea), soldatul Don José (Liviu Har) și toreadorul Escamillo (Mircea Munteanu). În jurul acestui triunghi amoros se amplifică în mod exacerbat o tensiune care se va dovedi, în final, fatală seducătoarei țigănci. Din punct de vedere stilistic, coregrafia este una neo-clasică, puternic personalizată de către Pavel Rotaru, centrată în permanență pe desfășurarea acțiunii. Mișcările sunt moderne, păstrând esența baletului clasic – atât de ofertant și inepuizabil pentru Maestrul Rotaru- care le stă la bază.
Distribuția completă a premierei îi include, în ordinea celor trei părți ale tripticului, pe Augustin Gribincea, Katerina Torp, Laura Pop, Patricia Cenan, Raluca Perde, Magdalena Nestler, Ingrid Poka, Tudor Stupar, Antoniu Mon, Róbert Kálmán, Andrea de Felice, Yitzhack Davi – în ”Faun”, în coregrafia lui Boris Nebyla; Andreea Jura și Dan Haja – în Pas de Deux – ”Donizetti Moments”, coregrafia de Boris Nebyla; Doina Anamaria Florea, Liviu Har, Hui-Yi Wen, Valentin Mihăilă, Mircea Munteanu, Ingrid Poka, Raluca Perde, Diana Groza, Ofelia Mărginean, Dalia Costea, Cristina Pop, Polina Stănescu, Rodica Bacoiu, Roxana Cociș, Iuliana Dane, Petra Trăilă, Magdalena Nestler, Patricia Cenan, Dorina Lucaciu, Chiharu Yamamoto, Petra Trăilă, Katerina Torp, Cristina Pop – pentru ”Carmen”, în coregrafia lui Pavel Rotaru. Scenografia poartă semnătura lui Valentin Codoiu.
Vă așteptăm, așadar, să descoperiți un spectacol hipnotizant și pulsant, montat în premieră națională la Cluj de către echipa de creație și Ansamblul de balet al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, pe scena-gazdă a Casei de Cultură a Studenților, cu prilejul premierei de Joi, 18 ianuarie 2018 și a celei de-a doua reprezentații de Vineri, 19 ianuarie 2018, de la ora 18:30. Biletele ambelor reprezentații sunt disponibile publicului la Agenția Teatrală și online, pe https://goo.gl/EVx6iP
Premiera ”Ballet à la carte” dă un ton festiv primei luni a Anului Centenar, an ce promite un paletar variat și bogat în surprize lirice și coregrafice, premiere – precum ”Elixirul dragostei” de Gaetano Donizetti, programată pentru data de 10 februarie 2018- dar și evenimente dedicate Centenarului Marii Uniri, precum ”Recital la Centenar”, pus în scenă pe data de 31 ianuarie 2018.
O altă surpriză plăcută și invitație inedită le este adresată clujenilor pentru Marți, 16 ianuarie 2018, cu ocazia Lansării OPERA STORY MAGAZINE – singura revistă din România dedicată exclusiv operei. Găzduită de Biblioteca Centrală Universitară ”Lucian Blaga” din Cluj-Napoca (Sala de conferințe ”Ioan Mușlea”), începând cu ora 19:00, lansarea anunță debutul unui proiect original aflat sub auspiciile Clubului ”Pro Opera Transilvană”- înființat de domnul Daniel Metz, și Opera Națională Română din Cluj-Napoca, intenționând o punte de legătură între lumea artei, instituția lirică clujeană și marele public. Dezideratul acestei publicaţii trimestriale este de a pune mai bine în lumină activitatea cultural-artistică a orașului nostru și de a revela spectatorilor fascinantul univers liric prin interviuri de colecție și dezvăluiri din spatele cortinei, articole despre destine lirice extraordinare, critică de spectacol, prezentări ale programului
stagiunilor tuturor operelor din țară, și multe alte subiecte care vor stârni interesul publicului. *Accesul la evenimentul lansării este liber.