Ascultă Radio România Cultural Live

DOCUMENTAR: 285 de ani de la nașterea compozitorului Joseph Haydn

31 Martie 2017, 15:08

Franz Joseph Haydn s-a născut la 31 martie 1732 în satul Rohrau din Austria. A fost al doilea din cei 12 copii ai familiei Haydn, dintre care doar șase aveau să supraviețuiască. Tatăl său, Mathias Haydn, era rotar, o meserie cu tradiție în această familie.

Aptitudinile muzicale ale lui Joseph Haydn, cel care avea să fie supranumit ''părintele simfoniei'', s-au manifestat încă din anii copilăriei, când acesta și-a confecționat din bucăți de lemn un fel de instrument muzical, o vioară rudimentară, cu care obișnuia să-i acompanieze pe lăutari.

Haydn ''va deveni cu timpul cel mai autentic peisagist al naturii pe care el a respirat-o în anii copilăriei'', se arată în volumul ''Haydn'' de I. Weinberg (Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor, 1964). ''Oamenii, preocupările lor, natura caldă și lină a satului Rohrau, cântecul păsărilor și zgomotul specific al gospodăriilor, vântul și sunetul cornului de vânătoare — toate, reunite într-un peisaj firesc și plin de viață — vor fi regăsite, mai tot timpul, în lucrări ce denotă o dragoste profundă pentru frumusețea și simplitatea vieții'' (''Joseph Haydn'', de Florența-Nicoleta Marinescu, Editura Didactică și Pedagogică, București, 2012).

Pe când Haydn avea șase ani, la Rohrau a sosit Johann Franck, învățător la școala primară din Haynburg și conducătorul corului bisericii catolice din localitate. Fermecat de vocea copilului, care a interpretat în fața lui câteva cântece, acesta decide să-l ia la Haynburg pentru a deveni cântăreț în corul bisericii. Au urmat ani grei de ucenicie, plini de privațiuni pentru Joseph Haydn. Cu toate acestea, el asimilează acum elementele de bază ale meșteșugului muzical și, tot aici, exersează pe rând la câteva instrumente, remarcându-se însă mai cu seamă prin vocea sa, ca solist al ansamblului coral.

''Îi datorez lui Franck — primul meu învățător — foarte multă recunoștință. Omul acesta aspru m-a învățat ce este munca, mi-a dat primele elemente ale meșteșugului muzical. Deși primeam de cele mai multe ori mai multă bătaie decât mâncare, voi duce cu mine în mormânt amintirea profesorului meu...'', avea să spună mai târziu Haydn, care i-a dedicat de altfel lui Johann Franck o piesă din creația sa — ''Simfonia nr. 55'' numită ''Învățătorul'', se arată în volumul ''Haydn'' de I. Weinberg.

În octombrie 1740, la vârsta de opt ani, Haydn pleacă la Viena, la solicitarea capelmaistrului Curții Imperiale de la Viena, Johann Georg Reutter, conducătorul corului Catedralei ''Sf. Ștefan'', care-i remarcase vocea deosebită. Astfel, Haydn intră la școala care funcționa pe lângă Catedrala ''Sf. Ștefan'', unde erau instruiți anumiți membri ai corului și unde învățământul muzical prevedea lecții de canto, orgă, vioară și pian. După propriile mărturisiri, în perioada cât a stat aici Haydn nu a luat decât două lecții de teorie a muzicii. Autodidact, având o nepotolită sete de cunoaștere și instruire, studiază singur, în acei ani de ucenicie, teoria muzicii, citind câteva tratate și studii. ''M-am născut cu o ușurință deosebită pentru muzică — mărturisește Haydn în memoriile lui—, așa se explică faptul că încă de la vârsta de opt ani, la Viena cântam cu îndrăzneală câteva messe în cor, cântam părți solistice la pian și la vioară, toate învățate de mine singur (...)'' .

Odată cu modificarea vocii, la vârsta de 19 ani este nevoit să părăsească corul Catedralei ''Sf. Ștefan''. Urmează pentru Haydn o nouă perioadă de lipsuri, foamete, umilințe. Treptat începe să compună, cunoscând succesul cu primele sale cvartete. Devine maestru al orchestrei contelui Ferdinand Maximilian von Morzin, iar între 1759-1761 compune opt simfonii, printre care ''Dimineața'', ''Amiaza'' și ''Seara'' (''Furtuna''), și 12 cvartete.

Rămas din nou pe drumuri după desființarea orchestrei contelui Morzin, Joseph Haydn, capelmaistru, acceptă în 1761 postul de conducător al formațiunii muzicale care funcționa pe lângă curtea nobiliară Esterházy din Ungaria. Avea să-și petreacă aici 30 de ani. Inițial vicecapelmaistru, Haydn a preluat, în 1761, un număr redus de instrumentiști și cântăreți, iar după ce, în 1766, a preluat conducerea efectivă a formației muzicale, orchestra a ajuns la 60 de membri. În 1766 gazeta oficială vieneză ''Wiener Diarium'' îl caracteriza pe Joseph Haydn ca fiind ''favoritul'' publicului capitalei, numindu-l ''steaua muzicii vieneze''. În primii cinci ani de activitate la curtea lui Esterházy (unde se organizau numeroase evenimente, ample serbări muzicale, erau puse în scenă opere, piese de teatru, și unde veneau importante personalități din Viena) creația lui Haydn s-a îmbogățit cu 60 de piese instrumentale, între care 30 de simfonii și divertismente, șase triouri pentru coarde, 12 menuete aranjate pentru orchestră, un concert pentru corn și câteva concerte pentru pian, conform volumului ''Haydn'' de I. Weinberg.

După ce în 1790 prințul Nikolaus Esterházy moare, iar fiul său renunță la ansamblul muzical, Joseph Haydn se stabilește la Viena. În decembrie 1790 Haydn pleacă la Londra, unde, ca urmare a semnării unui contract, urma să dirijeze 20 de concerte. La Londra este primit cu căldură și omagii, iar primul concert are loc la 11 martie 1791, bucurându-se de un succes excepțional. Ovaționat îndelung de public, Haydn a fost chemat de nenumărate ori la rampă. În 1791 au fost cântate și cele șase simfonii compuse atunci la Londra.

La revenirea acasă, în iunie 1792, Joseph Haydn se oprește la Bonn. Cu acest prilej are loc în localitatea Godesberg, de lângă Bonn, prima întâlnire dintre Haydn și Ludwig van Beethoven, pe atunci în vârstă de 22 de ani, Haydn fiind fermecat și cucerit de muzica acestuia.

Al doilea popas la Londra a avut loc între 1794-1795, timp în care Haydn a dat alte 12 concerte simfonice, cu o nouă serie de simfonii inedite, compuse special acum și care completează ciclul celor 12 simfonii numite ''londoneze''.

Conform volumului ''Joseph Haydn'', de Florența-Nicoleta Marinescu, între creațiile lui Haydn se numără: mise (precum ''Missa Brevis'', 1749; ''Missa Brevis Sancti Joannis de Deo'', 1778; ''Theresienmesse'', 1799 ș.a.); diverse lucrări religioase (precum ''Ave Regina'', 1763; ''Lauda Sion'', 1776; ''Te Deum'' (pentru împărăteasa Maria Theresa), 1800 ș.a.); oratorii; cantate laice, coruri; muzică de scenă (precum: ''Der Krumme Teufel'', 1752; ''Marchese'' — comedie, 1763; ''Il Dottore'' — comedie, 1761; ''La Canterina'', 1766; ''L'Incontro improvviso'', 1775; ''Die Feuersbrunst'' (teatru de marionete), 1775; ''La Vera Constanza'', 1779; ''Orlando Paladino'', 1782 ș.a.); lucrări vocale laice cu acompaniament orchestral; lieduri cu acompaniament de claviatură; peste 100 de simfonii (dintre care amintim: ''Dimineața'', ''Amiaza'', ''Seara'' (1761), ''Filosoful'' (1764), ''Lamentație'' (1770), ''Semnal de corn'' (1765), ''Mercur'', ''Dimineața'', ''Despărțirea'' (1772), ''Maria Theresa'' (1769), ''Pasiunea'' (1768), ''Imperiala'' (trei versiuni, 1778-1779), ''Învățătorul'' (1774), ''Focul'' (1769), ''Vânătoarea'' (1782), ''Regina'' (1785), ''Oxford'' (1789), ''Surpriza'', ''Miracolul'' (1791), ''Militară'' , ''Ceasornicul'' (1793), ''London'', (1795), ''Concertantă'' (1792) ș.a.); concerte pentru instrumente de coarde și instrumente de suflat; cvartete de coarde și alte lucrări (triouri pentru instrumente cu claviatură, sonate pentru claviatură, lucrări de muzică de cameră pentru 2-3 instrumente de coarde și/sau de suflat etc.). Ultimele sale lucrări ''Creațiunea'' (1798) și oratoriul ''Anotimpurile'' (1801) vin ca o încununare a creației sale.

Joseph Haydn s-a stins din viață la 31 mai 1809, în casa lui din Viena.

''Adesea când luptam cu piedicile care-mi îngreunau lucrul, când puterile mele fizice și spirituale slăbeau, făcându-mă să văd cât de greu este să perseverez pe calea apucată, un gând tainic îmi șoptea: Nu sunt decât puțini oameni mulțumiți și fericiți pe acest pământ; pretutindeni predomină suferințele și grijile. Poate că, într-o bună zi, truda ta va deveni o sursă din care cei istoviți sau cei împovărați de griji vor putea să soarbă câteva clipe de destindere și înviorare. Ce motiv puternic de a merge înainte! Iată de ce privesc astăzi cu o mulțumire pornită din adâncul inimii opera căreia i-am închinat un atât de lung șir de ani și eforturi îndârjite'' (Joseph Haydn).

AGERPRES

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa
Muzică-Dans-Arte 12 Septembrie 2025, 16:24

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa

Scena muzicală ucraineană își afirmă forța creativă și dorința de a se conecta cu publicul european prin Ukrainian...

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa
Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”
Muzică-Dans-Arte 12 Septembrie 2025, 12:32

Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”

”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o...

Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”
Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Muzică-Dans-Arte 11 Septembrie 2025, 08:20

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural

Joi, 11 septembrie , de la  ora 20:00 , la Radio România Cultural puteți asculta în direct,...

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 15:01

INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”

Violonista de origine română Rusanda Panfili , una dintre cele mai apreciate artiste ale generației sale, revine...

INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”
Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 14:00

Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"

Expoziția este parte a evenimentelor conexe ale Festivalului Internațional George Enescu. Interviu cu Silvia Costin,...

Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"
Oul lui Brâncuși
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 12:54

Oul lui Brâncuși

„Este un moment extraordinar în istoria Muzeului Kröller-Müller să putem prezenta o sculptură de...

Oul lui Brâncuși
Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 09:38

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural

Miercuri, 10 septembrie, de la  ora 20:00 , la Radio România Cultural puteți asculta în direct, de la Sala...

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 08:59

Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”

Katie Melua, una dintre cele mai apreciate artiste ale scenei internaționale, continuă să se afirme prin parcursul său...

Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”
Ascultă live

Ascultă live

13:00 - 14:00
Bilet de îmbarcare
Ascultă live Radio România Cultural
13:10 - 14:00
VATRA LUMINOASĂ
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
13:00 - 14:00
Français 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
13:30 - 15:00
Teatru Naţional Radiofonic (înregistrare RRC)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
13:00 - 14:00
ZI DUPĂ ZI, VIAȚA LA ȚARĂ
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
13:03 - 15:00
Top 30 Brașov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:03 - 16:00
Exclusiv FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
13:00 - 14:00
Emisiune în lb. germană
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru