Ascultă Radio România Cultural Live

Muzica uşoară românească – origini

13 August 2018, 14:15

Am argumentat bogat până acum ideea potrivit căreia muzica ușoară românească a beneficiat (o face încă), de o pleiadă componistică masivă numeric, de un portofoliu repertorial divers, vast, beneficiind și de o sumedenie de șlagăre, chiar de evergreen-uri; demonstrînd știința de muzică a creatorilor, harul lor melodic, inspirație și talent.

Cum a apărut acest gen muzical?

Mai întâi, privirea, cercetarea (și nu doar la noi), se îndreaptă către spațiul cultural francez. Trubadurii, susținuți și urmați de truveri, foarte popularii artiști ai evului mediu, au generat o reacție de accept pozitivă mai ales în rândurile publicului larg. Ca replică la permanenta creație academică construită, cerută la curțile princiare, regale ale diferitelor epoci. Așa încât, inventivitatea comediantului francez mediu a imaginat ca în localurile potrivite ori create special, pe mese așezate în mijlocul consumatorilor, transformate cu timpul în estrade, să evolueze cei mai apreciați și doriți slujitori ai sunetului cântat, agrementat cu versuri pe măsură, pamflete, cântece cu tentă politică, dar mai ales piese care să  comunice stări sufletești, tandrețe, iubire… Așa au apărut în timp, localurile specializate, CABARETELE, proliferate apoi în lumea civilizată. Muzicalmente, plecând de la creația populară agrementată, cu împrumuturi din alte culturi (jazz-ul american de pildă), a apărut un nou gen muzical pe care creativitatea franceză l-a adaptat, transformându-l într-o emblemă: șansoneta.

La noi, după ani buni de turnee ale trupelor lirice străine, afiliate în special genurilor lirice, opera, opereta, vodevilul, spectacolele ușoare găzduite mai ales în grădinile de vară ale marilor orașe, dar cele din București find cap de serie, programele muzicale predominant folclorice ori proliferând cântecul lăutăresc, acele mixtum compositum, mozaicuri de genuri muzicale, stiluri, au devenit obligatorii pentru afacerile profitabile. Așadar, cadrul oferit în verile secetoase a fost, la rândul lui favorabil lansării unui repertoriu nou, afiliat modelor, dar și comunicativ pentru melodica și mesajul său.

În tot acest timp, cântecul lăutăresc își vedea nestingherit de drumul său. Forma lui, arhitectura construirii muzicale i se datorează în mare parte lui ANTON PANN, finul Pepelei, cel isteț ca un proverb! Cel care a mixat folclorul lăutăresc un nou mod de exprimare sonoră; altfel spus o anume formă fixă, strofa, refrenul, spațiile destinate improvizațiilor fără de care lăutarul nu se simte mesager de mesaj pentru acel mereu tânăr mare public, dornic de înnoire, de modalități aparte de a simți muzica. Personalitatea acestui mare om al culturii naționale ni se dezvăluie într-o monografie de excepțională valoare documentară, de cercetare, semnată de muzicologul Vasile Vasile. Antonie Plămădeală îl cracterizează astfel pe Anton Pann. A murit înainte de vreme și pe neașteptate trăiește peste așteptări, înfruntând vremea, înscris hotărât pe drumul nemuririi.

În fine, esențial pentru apariția muzicii ușoare ca gen pe deplin legitimat sonor, a fost activitatea lui CONSTANTIN TĂNASE. În teatrele de revistă pe care le-a condus și inițiat și-a găsit locul muzica aceea melodică, construită perfect în legile armoniei, cu mesaj variat, iubirea fiind însă predominantă, dar nici tenta, aluziile politicului nefiind ocolite (în funcție de epocă…). Aici, protejat de personalitatea lui Tănase, el însuși interpret de mare calibru al pamfletului, și-a găsit, și-a întlnit și demonstrat vocația, ION VASILESCU,  numit pe drept șeful de școală pentru creația națională de muzică ușoară. Sigur, în timpul studiilor academice, la înalte școli franceze pariziene, și-a găsit timp să frecventeze localurile de celebritate ale capitalei. Aici l-a ascultat pe Maurice Chevalier. Aici a înflorit probabil, de fapt, sigur, după cum singur o mărturisește, ideea de a-și uni numele cu o nouă muzică, pe care să o ofere publicului românesc, confraților. La teatrul lui Tănase, lucra fără preget; copia note, scotea știme, apare ca pianist, dirija câteodată, scria partituri de legătură între numerele spectacolelor, dar își integra și propriile creații în partiturile scenice, mergând la pas cu celebritatea dobândită de acestea până la întregi programe proprii.

Cea mai importantă componentă a noii muzici, adoptată instantaneu de marele public, a fost însă aroma folclorică, păstrată și sezizată fără greș în opera celor care s-au alăturat lui Ion Vasilescu. Și au fost MULȚI!

AȘADAR, recapitulez: modelul francez, adaptat nu copiat, definitivarea formei de construcție a fluxului muzical datorat lui Anton Pann, proliferarea teatrelor de revistă și contribuția esențială a lui Constantin Tănase, activitatea, talentul, harul lui Ion Vasilescu, urmat de o pleiadă semnificativă de creatori, apreciați și de confrații lor academici, și nu în ultimul rând activitatea Radio-urilor care au susținut și difuzat noua muzică, pe care și azi o numim Ușoară….

Dar, totul a început în grădinile de vară, în special ale Bucureștilor, în sălile restaurantelor cu pretenții de lux în care evoluau cei pe care azi îi numim cu respect, mari voci, sau… și pe ei, greii muzicii ușoare!

La revedere. a dvs. Daniela Caraman Fotea,

alături de producătoarea programului, Sorina Goia.

Classic Unlimited 2023 – Turneul național de pian își continuă periplul la Roșia Montană și în Mina Petrila
Muzică-Dans-Arte 04 Octombrie 2023, 16:07

Classic Unlimited 2023 – Turneul național de pian își continuă periplul la Roșia Montană și în Mina Petrila

Turneul național de pian Classic Unlimited își continuă periplul prin țară la Roșia Montană și în Mina Petrila,...

Classic Unlimited 2023 – Turneul național de pian își continuă periplul la Roșia Montană și în Mina Petrila
Se lansează Festivalul Iridescent la Centrul Național al Dansului București. Biletele Early Bird sunt disponibile
Muzică-Dans-Arte 04 Octombrie 2023, 15:18

Se lansează Festivalul Iridescent la Centrul Național al Dansului București. Biletele Early Bird sunt disponibile

În noiembrie facem loc unor noi lumi să apară. Centrul Național al Dansului București lansează a doua ediție a...

Se lansează Festivalul Iridescent la Centrul Național al Dansului București. Biletele Early Bird sunt disponibile
Ediția de toamnă Bazar de Cotroceni, între 7 și 8 octombrie 2023
Muzică-Dans-Arte 04 Octombrie 2023, 13:05

Ediția de toamnă Bazar de Cotroceni, între 7 și 8 octombrie 2023

Concertele live și activitățile educaționale completează agenda de weekend

Ediția de toamnă Bazar de Cotroceni, între 7 și 8 octombrie 2023
Performance CELULAR, București și Iași
Muzică-Dans-Arte 04 Octombrie 2023, 11:36

Performance CELULAR, București și Iași

CELULAR este un demers de cercetare artistică menit să extragă din câmpul generațional al genZ și Millennials...

Performance CELULAR, București și Iași
Spectacolul La Fanciulla del West revine pe scena Operei române clujene
Muzică-Dans-Arte 04 Octombrie 2023, 10:59

Spectacolul La Fanciulla del West revine pe scena Operei române clujene

Opera Națională Română Cluj-Napoca anunță cu bucurie noi reprezentații cu spectacolul de operă LA FANCIULLA DEL WEST de...

Spectacolul La Fanciulla del West revine pe scena Operei române clujene
Începe DIPLOMA Show, ediția a X-a, la Combinatul Fondului Plastic
Muzică-Dans-Arte 04 Octombrie 2023, 05:50

Începe DIPLOMA Show, ediția a X-a, la Combinatul Fondului Plastic

Festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români aduce expoziții, contexte de socializare,...

Începe DIPLOMA Show, ediția a X-a, la Combinatul Fondului Plastic
Turneul Național „Violoncellissimo - Clasic la puterea a treia 2023” deschide seria concertelor din luna octombrie la Ateneul Român din București
Muzică-Dans-Arte 04 Octombrie 2023, 05:47

Turneul Național „Violoncellissimo - Clasic la puterea a treia 2023” deschide seria concertelor din luna octombrie la Ateneul Român din București

Sâmbătă, 7 octombrie, de la ora 19:00 , maestrul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor deschide seria de...

Turneul Național „Violoncellissimo - Clasic la puterea a treia 2023” deschide seria concertelor din luna octombrie la Ateneul Român din București
Simpozion omagial Ciprian Porumbescu
Muzică-Dans-Arte 03 Octombrie 2023, 19:09

Simpozion omagial Ciprian Porumbescu

Academia Română, Muzeul Național al Literaturii Române și Universitatea Națională de Muzică „George...

Simpozion omagial Ciprian Porumbescu
Ascultă live

Ascultă live

04:30 - 05:00
Discuri de cinci stele (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
04:53 - 05:00
Tatal nostru* Imnul national
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional
Ascultă live Radio România Internaţional
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța
Ascultă live Radio România Constanța
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara
Ascultă live Radio România Timișoara
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru