Ascultă Radio România Cultural Live

Oaza de muzică - În direct, prin telefon, de la Viena, Raluca Ştirbăţ

21 Noiembrie 2016, 11:30

Luni 21 noiembrie 2016

Integrala partiturilor enesciene dedicate exclusiv pianului apare tipărită în două volume, graţie pianistei Raluca Ştirbăţ

„Prin Enescu, muzica a devenit vocea umanității înseși, o voce care exprimă ceea ce cuvintele nu pot spune.” Yehudi Menuhin

* * * * *

GEORGE ENESCU – OPERE COMPLETE PENTRU PIAN SOLO (VOL. 1)

Editura Grafoart, București noiembrie 2016, ediție critică îngrijită și prefațată de Raluca Știrbăț.

Partiturile au aparut la Editura Grafoart intr-un proiect care se bucura de spriijinul Ministerului Culturii.

 Urmat de blestemul lui „face multe și pe toate bine”, Enescu a suferit – și suferă încă – de pe urma incapacității unora dintre semeni de a-­i cuprinde personalitatea fabuloasă, de tip renascentist, pe de o parte, și a încăpățânării altora de a-­l include cu orice preț în sertărașe și clasificări stilistice cărora le scapă suveran, cu dezinvoltura și detașarea geniului autentic.

În ciuda faptului că pentru melomanul – și chiar pentru o (prea) mare parte a muzicienilor profesioniști – din lumea largă, George Enescu este încă (în primul rând) violonistul cu „sunet inconfundabil” și o tehnică „înspăimântătoare”, el a fost, în egală măsură, un pianist cel puțin la fel de extraordinar, care s-a bucurat de admirația și chiar „invidia” profund admirativă a colegilor săi.

Încă din copilărie, după ce a descoperit instrumentul „mare și greu” din casa mamei sale de la Mihăileni, pianul a devenit – după cum o recunoștea el însuși în numeroase rânduri – instrumentul preferat, aspect care se oglindește plenar în compozițiile sale (nu doar în cele pentru pian solo, ci și în muzica de cameră, lied sau chiar în creații orchestrale ori Œdipe).

Ediția completă va cuprinde, în premieră, creația enesciană pentru pian în integralitatea ei. Vorbim aici despre toate compozițiile finite, semnate și datate de compozitor – în cazul lui Enescu, lucru deloc de la sine înțeles, având în vedere perfecționismul ce-l făcea să aibă uneori nevoie de decenii pentru finisarea unei lucrări (vezi cazul lui Œdipe care, deși conceput, practic, în totalitate încă din anii 1922-24, a avut nevoie de mai bine de un deceniu până la premiera din 1936) sau, nu de puține ori, să nu se considere pe deplin satisfăcut, unele capodopere rămânând în sertare până la moartea sa (grăitor în acest sens este exemplul Cvintetului cu pian op. 29).

Am considerat oportună gruparea compozițiilor în două volume. Primul va cuprinde lucrările de maturitate: Sonatele op. 24, nr. 1 (în fa diez minor) și nr. 3 (în Re major), Pièces Impromptues op. 18, Hommage (Pièce pour Pianosur le nom de Fauré) și, ca o binevenită „senzație” editorială, Sonatensatz – Moderato, în fa diez minor (sau Sonata „Torso” pentru pian), inedită, compusă în 1912. În acest din urmă caz este vorba de varianta din 1912 a primei mișcări a Sonatei op. 24 nr. 1 (definitivată în 1924), descoperită de eminentul enescolog Clemansa Liliana Firca în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, semnalată ca atare (și „botezată” de domnia sa atât de nimerit Sonatensatz) încă din 1993, urmată, mai apoi, de o analiză detaliată în Relevanța „secundarului” (Editura ICR, București 2005). Clemansa Firca – aspect interesant și demn de știut – a pornit în cercetarea și căutarea sa, printre altele, și de la un semnal al lui Noel Malcolm din volumul George Enescu. Viața și muzica (Humanitas, București 2011).

Volumul al doilea va cuprinde Suita op. 3 în sol minor, “dans le style ancien” („în stil vechi”), lucrările de tinerețe, unele inedite (Preludiu și Scherzo în fa diez minor, Barcarolle în Si bemol major, La Fileuse în Re major, Impromptus în La bemol major și Do major, Regrets – Valse), Preludiu și Fugă în Do major, Suita op. 10, în Re major și Nocturne în Re bemol major.

  Sursele folosite pentru realizarea ediției de față au fost: pentru toate compozițiile în discuție, manuscrisele enesciene păstrate în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, variantele facsimil (publicate la Salabert, Paris, 1939, pentru Sonata op. 24 nr. 3, în Re major și în publicația L’Indépendance Roumaine, București, 19 oct./1 nov. 1915, pentru Mélodie, prima piesă a ciclului Pièces Impromptues op. 18), precum și, orientativ, edițiile apărute la Paris (Enoch și Salabert), preluate mai târziu, identic, de Editura de Stat pentru Literatură și Artă (ESPLA) și de Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din București. În cazul Pieselor Impromptues op. 18, s-au consultat și cele trei ediții românești: cea din suplimentul revistei Muzica (nr. 8, București, 1958), Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor (București 1982) și ediția pentru uz intern a Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu (București 1983); pentru Hommage (Pièce pour Piano sur le nom de Fauré), ediția franceză din suplimentul publicației pariziene Revue musicale (numărul din octombrie 1922).

Prezenta ediție a avut ca scop principal restituirea cu fidelitate absolută a manuscrisului enescian printr-un plus de precizieși o claritate sporită, față de edițiile precedente, în redarea indicațiilor compozitorului (dinamică, agogică, frazare, pedalizare, digitații etc.), misiune nu de puține ori sisifică în „jungla” semiografică enesciană (cum o descria plastic Pascal Bentoiu). Au fost revizuite omisiunile și impreciziile de frazare ori de pedalizare, acordându-se o atenție deosebită plasării milimetrice a pedalelor, exact așa cum au fost dorite de compozitor. De asemenea, s-au corectat toate erorile de text din edițiile precedente (puține în cazul Sonatelor op. 24 și nepermis de multe în cazul ciclului Pièces Impromptues op. 18, după cum se specifică mai jos).

  Dincolo de toate detaliile tehnice, am încercat să captăm, pe cât posibil cu maximă fidelitate, nu doar legea, dar și spiritul manuscrisului enescian, paginile sale constituindu-se, în egală măsură, într-o permanentă sursă de reflecție sau chiar de meditație poetică și filosofică.

 

Raluca Ştirbăţ

( fragmente din prefata volumului I)

Oul lui Brâncuși
Muzică-Dans-Arte 16 Septembrie 2025, 06:54

Oul lui Brâncuși

„Este un moment extraordinar în istoria Muzeului Kröller-Müller să putem prezenta o sculptură de...

Oul lui Brâncuși
Filarmonica ”Transilvania” din Cluj – Napoca își va începe pe 3 octombrie stagiunea într-o nouă sală de concerte
Muzică-Dans-Arte 15 Septembrie 2025, 12:10

Filarmonica ”Transilvania” din Cluj – Napoca își va începe pe 3 octombrie stagiunea într-o nouă sală de concerte

Filarmonica ”Transilvania” din Cluj – Napoca își va începe pe 3 octombrie stagiunea...

Filarmonica ”Transilvania” din Cluj – Napoca își va începe pe 3 octombrie stagiunea într-o nouă sală de concerte
iMapp Bucharest aniversează 10 ani de spectacol vizual, în parteneriat cu faimosul raliu internațional Gumball 3000 și emblematicul eveniment Food Truck Festival
Muzică-Dans-Arte 15 Septembrie 2025, 09:28

iMapp Bucharest aniversează 10 ani de spectacol vizual, în parteneriat cu faimosul raliu internațional Gumball 3000 și emblematicul eveniment Food Truck Festival

Pe  20 și pe 21 septembrie 2025 ,  Piața Constituției  devine locul unde arta digitală, muzica, supermașinile...

iMapp Bucharest aniversează 10 ani de spectacol vizual, în parteneriat cu faimosul raliu internațional Gumball 3000 și emblematicul eveniment Food Truck Festival
Pianistul român Andrei Irimia va susține un nou turneu european
Muzică-Dans-Arte 14 Septembrie 2025, 20:05

Pianistul român Andrei Irimia va susține un nou turneu european

Pianistul și compozitorul Andrei Irimia își va prezenta cel mai recent proiect,  „Lights &...

Pianistul român Andrei Irimia va susține un nou turneu european
Cătălin Răducanu aduce pianul și țambalul la Grădina cu Filme – singurul recital în aer liber din ediția a III-a a Turneului Național Un artist, un pian , un țambal
Muzică-Dans-Arte 13 Septembrie 2025, 08:57

Cătălin Răducanu aduce pianul și țambalul la Grădina cu Filme – singurul recital în aer liber din ediția a III-a a Turneului Național Un artist, un pian , un țambal

Duminică, 14 septembrie, de la ora 19:00 , publicul bucureștean este invitat la  CREART – Grădina cu Filme...

Cătălin Răducanu aduce pianul și țambalul la Grădina cu Filme – singurul recital în aer liber din ediția a III-a a Turneului Național Un artist, un pian , un țambal
Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa
Muzică-Dans-Arte 12 Septembrie 2025, 16:24

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa

Scena muzicală ucraineană își afirmă forța creativă și dorința de a se conecta cu publicul european prin Ukrainian...

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa
Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”
Muzică-Dans-Arte 12 Septembrie 2025, 12:32

Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”

”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o...

Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”
Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Muzică-Dans-Arte 11 Septembrie 2025, 08:20

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural

Joi, 11 septembrie , de la  ora 20:00 , la Radio România Cultural puteți asculta în direct,...

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Ascultă live

Ascultă live

01:30 - 03:30
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 02:00
SERVICIUL DE NOAPTE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
01:00 - 02:00
English 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
01:00 - 02:00
reluare RADIOJURNALUL DE NOAPTE+AGENDA GLOBALĂ (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
01:00 - 02:00
CĂRUȚA 4X4
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru