Ascultă Radio România Cultural Live

Oaza de muzică - În direct, prin telefon, de la Viena, Raluca Ştirbăţ

21 Noiembrie 2016, 11:30

Luni 21 noiembrie 2016

Integrala partiturilor enesciene dedicate exclusiv pianului apare tipărită în două volume, graţie pianistei Raluca Ştirbăţ

„Prin Enescu, muzica a devenit vocea umanității înseși, o voce care exprimă ceea ce cuvintele nu pot spune.” Yehudi Menuhin

* * * * *

GEORGE ENESCU – OPERE COMPLETE PENTRU PIAN SOLO (VOL. 1)

Editura Grafoart, București noiembrie 2016, ediție critică îngrijită și prefațată de Raluca Știrbăț.

Partiturile au aparut la Editura Grafoart intr-un proiect care se bucura de spriijinul Ministerului Culturii.

 Urmat de blestemul lui „face multe și pe toate bine”, Enescu a suferit – și suferă încă – de pe urma incapacității unora dintre semeni de a-­i cuprinde personalitatea fabuloasă, de tip renascentist, pe de o parte, și a încăpățânării altora de a-­l include cu orice preț în sertărașe și clasificări stilistice cărora le scapă suveran, cu dezinvoltura și detașarea geniului autentic.

În ciuda faptului că pentru melomanul – și chiar pentru o (prea) mare parte a muzicienilor profesioniști – din lumea largă, George Enescu este încă (în primul rând) violonistul cu „sunet inconfundabil” și o tehnică „înspăimântătoare”, el a fost, în egală măsură, un pianist cel puțin la fel de extraordinar, care s-a bucurat de admirația și chiar „invidia” profund admirativă a colegilor săi.

Încă din copilărie, după ce a descoperit instrumentul „mare și greu” din casa mamei sale de la Mihăileni, pianul a devenit – după cum o recunoștea el însuși în numeroase rânduri – instrumentul preferat, aspect care se oglindește plenar în compozițiile sale (nu doar în cele pentru pian solo, ci și în muzica de cameră, lied sau chiar în creații orchestrale ori Œdipe).

Ediția completă va cuprinde, în premieră, creația enesciană pentru pian în integralitatea ei. Vorbim aici despre toate compozițiile finite, semnate și datate de compozitor – în cazul lui Enescu, lucru deloc de la sine înțeles, având în vedere perfecționismul ce-l făcea să aibă uneori nevoie de decenii pentru finisarea unei lucrări (vezi cazul lui Œdipe care, deși conceput, practic, în totalitate încă din anii 1922-24, a avut nevoie de mai bine de un deceniu până la premiera din 1936) sau, nu de puține ori, să nu se considere pe deplin satisfăcut, unele capodopere rămânând în sertare până la moartea sa (grăitor în acest sens este exemplul Cvintetului cu pian op. 29).

Am considerat oportună gruparea compozițiilor în două volume. Primul va cuprinde lucrările de maturitate: Sonatele op. 24, nr. 1 (în fa diez minor) și nr. 3 (în Re major), Pièces Impromptues op. 18, Hommage (Pièce pour Pianosur le nom de Fauré) și, ca o binevenită „senzație” editorială, Sonatensatz – Moderato, în fa diez minor (sau Sonata „Torso” pentru pian), inedită, compusă în 1912. În acest din urmă caz este vorba de varianta din 1912 a primei mișcări a Sonatei op. 24 nr. 1 (definitivată în 1924), descoperită de eminentul enescolog Clemansa Liliana Firca în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, semnalată ca atare (și „botezată” de domnia sa atât de nimerit Sonatensatz) încă din 1993, urmată, mai apoi, de o analiză detaliată în Relevanța „secundarului” (Editura ICR, București 2005). Clemansa Firca – aspect interesant și demn de știut – a pornit în cercetarea și căutarea sa, printre altele, și de la un semnal al lui Noel Malcolm din volumul George Enescu. Viața și muzica (Humanitas, București 2011).

Volumul al doilea va cuprinde Suita op. 3 în sol minor, “dans le style ancien” („în stil vechi”), lucrările de tinerețe, unele inedite (Preludiu și Scherzo în fa diez minor, Barcarolle în Si bemol major, La Fileuse în Re major, Impromptus în La bemol major și Do major, Regrets – Valse), Preludiu și Fugă în Do major, Suita op. 10, în Re major și Nocturne în Re bemol major.

  Sursele folosite pentru realizarea ediției de față au fost: pentru toate compozițiile în discuție, manuscrisele enesciene păstrate în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, variantele facsimil (publicate la Salabert, Paris, 1939, pentru Sonata op. 24 nr. 3, în Re major și în publicația L’Indépendance Roumaine, București, 19 oct./1 nov. 1915, pentru Mélodie, prima piesă a ciclului Pièces Impromptues op. 18), precum și, orientativ, edițiile apărute la Paris (Enoch și Salabert), preluate mai târziu, identic, de Editura de Stat pentru Literatură și Artă (ESPLA) și de Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din București. În cazul Pieselor Impromptues op. 18, s-au consultat și cele trei ediții românești: cea din suplimentul revistei Muzica (nr. 8, București, 1958), Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor (București 1982) și ediția pentru uz intern a Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu (București 1983); pentru Hommage (Pièce pour Piano sur le nom de Fauré), ediția franceză din suplimentul publicației pariziene Revue musicale (numărul din octombrie 1922).

Prezenta ediție a avut ca scop principal restituirea cu fidelitate absolută a manuscrisului enescian printr-un plus de precizieși o claritate sporită, față de edițiile precedente, în redarea indicațiilor compozitorului (dinamică, agogică, frazare, pedalizare, digitații etc.), misiune nu de puține ori sisifică în „jungla” semiografică enesciană (cum o descria plastic Pascal Bentoiu). Au fost revizuite omisiunile și impreciziile de frazare ori de pedalizare, acordându-se o atenție deosebită plasării milimetrice a pedalelor, exact așa cum au fost dorite de compozitor. De asemenea, s-au corectat toate erorile de text din edițiile precedente (puține în cazul Sonatelor op. 24 și nepermis de multe în cazul ciclului Pièces Impromptues op. 18, după cum se specifică mai jos).

  Dincolo de toate detaliile tehnice, am încercat să captăm, pe cât posibil cu maximă fidelitate, nu doar legea, dar și spiritul manuscrisului enescian, paginile sale constituindu-se, în egală măsură, într-o permanentă sursă de reflecție sau chiar de meditație poetică și filosofică.

 

Raluca Ştirbăţ

( fragmente din prefata volumului I)

Opera Națională București omagiază feminitatea și celebrează ziua de 8 martie prin baletul Baiadera de Minkus și opera La Traviata de Verdi
Muzică-Dans-Arte 01 Martie 2024, 12:07

Opera Națională București omagiază feminitatea și celebrează ziua de 8 martie prin baletul Baiadera de Minkus și opera La Traviata de Verdi

Miercuri (6 martie) și joi (7 martie), ora 18:30 , Opera Națională București vă invită la spectacolul de operă Povestirile...

Opera Națională București omagiază feminitatea și celebrează ziua de 8 martie prin baletul Baiadera de Minkus și opera La Traviata de Verdi
Concursul Internațional George Enescu, promovat în marile orașe din Europa
Muzică-Dans-Arte 01 Martie 2024, 11:13

Concursul Internațional George Enescu, promovat în marile orașe din Europa

Institutul Cultural Român, Ministerul Culturii și ARTEXIM organizează o serie de conferințe și recitaluri pentru promovarea...

Concursul Internațional George Enescu, promovat în marile orașe din Europa
COTROCENI CREATIV JUNIOR – ediția a V-a la Muzeul Național Cotroceni
Muzică-Dans-Arte 01 Martie 2024, 11:04

COTROCENI CREATIV JUNIOR – ediția a V-a la Muzeul Național Cotroceni

Muzeul Național Cotroceni lansează astăzi, 1 martie 2024, înscrierile la cea de-a cincea ediție a proiectului Cotroceni...

COTROCENI CREATIV JUNIOR – ediția a V-a la Muzeul Național Cotroceni
Oxygen Booth: instalații imersive la Timișoara, realizate în colaborare cu artiști consacrați și tineri artiști emergenți
Muzică-Dans-Arte 29 Februarie 2024, 13:18

Oxygen Booth: instalații imersive la Timișoara, realizate în colaborare cu artiști consacrați și tineri artiști emergenți

Oxygen Booth este un proiect inițiat de Asociația Balvia, care conceptualizează nevoia omenirii și a planetei de oxigen...

Oxygen Booth: instalații imersive la Timișoara, realizate în colaborare cu artiști consacrați și tineri artiști emergenți
Proiectul de art-terapie mind-moving a ajuns la final. Peste 600 de pacienți din două spitale de psihiatrie din țară au beneficiat de activitățile organizate în cadrul programului
Muzică-Dans-Arte 29 Februarie 2024, 08:27

Proiectul de art-terapie mind-moving a ajuns la final. Peste 600 de pacienți din două spitale de psihiatrie din țară au beneficiat de activitățile organizate în cadrul programului

mind-moving , programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - ...

Proiectul de art-terapie mind-moving a ajuns la final. Peste 600 de pacienți din două spitale de psihiatrie din țară au beneficiat de activitățile organizate în cadrul programului
Primăvara debutează cu tango la Casa KERIM
Muzică-Dans-Arte 28 Februarie 2024, 15:20

Primăvara debutează cu tango la Casa KERIM

Sâmbătă, 2 martie 2024 , la Casa KERIM publicul este așteptat la o seară specială de tango . Bandoneonistul...

Primăvara debutează cu tango la Casa KERIM
Cristian Mandeal - ,,Nu cred că muzica clasică este pe cale de dispariție"
Muzică-Dans-Arte 28 Februarie 2024, 12:04

Cristian Mandeal - ,,Nu cred că muzica clasică este pe cale de dispariție"

În această seară de la ora 19:00, Orchestra de Cameră Radio sub bagheta dirijorului Cristian Mandeal, prezină Uvertura...

Cristian Mandeal - ,,Nu cred că muzica clasică este pe cale de dispariție"
Romanian Design Week lansează apelul de înscrieri  în circuitul RDW Design GO!
Muzică-Dans-Arte 27 Februarie 2024, 18:50

Romanian Design Week lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!

Romanian Design Week , festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de...

Romanian Design Week lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!
Ascultă live

Ascultă live

08:00 - 09:00
Dimineața Crossover (partea a II-a)
Ascultă live Radio România Cultural
07:20 - 10:00
Matinal
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
07:20 - 09:00
BUNĂ DIMINEAȚA, GOSPODARI!
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
07:03 - 10:00
Bună dimineaţa Transilvania
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru