Ascultă Radio România Cultural Live

Oaza de muzică - În direct, prin telefon, de la Viena, Raluca Ştirbăţ

21 Noiembrie 2016, 11:30

Luni 21 noiembrie 2016

Integrala partiturilor enesciene dedicate exclusiv pianului apare tipărită în două volume, graţie pianistei Raluca Ştirbăţ

„Prin Enescu, muzica a devenit vocea umanității înseși, o voce care exprimă ceea ce cuvintele nu pot spune.” Yehudi Menuhin

* * * * *

GEORGE ENESCU – OPERE COMPLETE PENTRU PIAN SOLO (VOL. 1)

Editura Grafoart, București noiembrie 2016, ediție critică îngrijită și prefațată de Raluca Știrbăț.

Partiturile au aparut la Editura Grafoart intr-un proiect care se bucura de spriijinul Ministerului Culturii.

 Urmat de blestemul lui „face multe și pe toate bine”, Enescu a suferit – și suferă încă – de pe urma incapacității unora dintre semeni de a-­i cuprinde personalitatea fabuloasă, de tip renascentist, pe de o parte, și a încăpățânării altora de a-­l include cu orice preț în sertărașe și clasificări stilistice cărora le scapă suveran, cu dezinvoltura și detașarea geniului autentic.

În ciuda faptului că pentru melomanul – și chiar pentru o (prea) mare parte a muzicienilor profesioniști – din lumea largă, George Enescu este încă (în primul rând) violonistul cu „sunet inconfundabil” și o tehnică „înspăimântătoare”, el a fost, în egală măsură, un pianist cel puțin la fel de extraordinar, care s-a bucurat de admirația și chiar „invidia” profund admirativă a colegilor săi.

Încă din copilărie, după ce a descoperit instrumentul „mare și greu” din casa mamei sale de la Mihăileni, pianul a devenit – după cum o recunoștea el însuși în numeroase rânduri – instrumentul preferat, aspect care se oglindește plenar în compozițiile sale (nu doar în cele pentru pian solo, ci și în muzica de cameră, lied sau chiar în creații orchestrale ori Œdipe).

Ediția completă va cuprinde, în premieră, creația enesciană pentru pian în integralitatea ei. Vorbim aici despre toate compozițiile finite, semnate și datate de compozitor – în cazul lui Enescu, lucru deloc de la sine înțeles, având în vedere perfecționismul ce-l făcea să aibă uneori nevoie de decenii pentru finisarea unei lucrări (vezi cazul lui Œdipe care, deși conceput, practic, în totalitate încă din anii 1922-24, a avut nevoie de mai bine de un deceniu până la premiera din 1936) sau, nu de puține ori, să nu se considere pe deplin satisfăcut, unele capodopere rămânând în sertare până la moartea sa (grăitor în acest sens este exemplul Cvintetului cu pian op. 29).

Am considerat oportună gruparea compozițiilor în două volume. Primul va cuprinde lucrările de maturitate: Sonatele op. 24, nr. 1 (în fa diez minor) și nr. 3 (în Re major), Pièces Impromptues op. 18, Hommage (Pièce pour Pianosur le nom de Fauré) și, ca o binevenită „senzație” editorială, Sonatensatz – Moderato, în fa diez minor (sau Sonata „Torso” pentru pian), inedită, compusă în 1912. În acest din urmă caz este vorba de varianta din 1912 a primei mișcări a Sonatei op. 24 nr. 1 (definitivată în 1924), descoperită de eminentul enescolog Clemansa Liliana Firca în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, semnalată ca atare (și „botezată” de domnia sa atât de nimerit Sonatensatz) încă din 1993, urmată, mai apoi, de o analiză detaliată în Relevanța „secundarului” (Editura ICR, București 2005). Clemansa Firca – aspect interesant și demn de știut – a pornit în cercetarea și căutarea sa, printre altele, și de la un semnal al lui Noel Malcolm din volumul George Enescu. Viața și muzica (Humanitas, București 2011).

Volumul al doilea va cuprinde Suita op. 3 în sol minor, “dans le style ancien” („în stil vechi”), lucrările de tinerețe, unele inedite (Preludiu și Scherzo în fa diez minor, Barcarolle în Si bemol major, La Fileuse în Re major, Impromptus în La bemol major și Do major, Regrets – Valse), Preludiu și Fugă în Do major, Suita op. 10, în Re major și Nocturne în Re bemol major.

  Sursele folosite pentru realizarea ediției de față au fost: pentru toate compozițiile în discuție, manuscrisele enesciene păstrate în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, variantele facsimil (publicate la Salabert, Paris, 1939, pentru Sonata op. 24 nr. 3, în Re major și în publicația L’Indépendance Roumaine, București, 19 oct./1 nov. 1915, pentru Mélodie, prima piesă a ciclului Pièces Impromptues op. 18), precum și, orientativ, edițiile apărute la Paris (Enoch și Salabert), preluate mai târziu, identic, de Editura de Stat pentru Literatură și Artă (ESPLA) și de Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din București. În cazul Pieselor Impromptues op. 18, s-au consultat și cele trei ediții românești: cea din suplimentul revistei Muzica (nr. 8, București, 1958), Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor (București 1982) și ediția pentru uz intern a Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu (București 1983); pentru Hommage (Pièce pour Piano sur le nom de Fauré), ediția franceză din suplimentul publicației pariziene Revue musicale (numărul din octombrie 1922).

Prezenta ediție a avut ca scop principal restituirea cu fidelitate absolută a manuscrisului enescian printr-un plus de precizieși o claritate sporită, față de edițiile precedente, în redarea indicațiilor compozitorului (dinamică, agogică, frazare, pedalizare, digitații etc.), misiune nu de puține ori sisifică în „jungla” semiografică enesciană (cum o descria plastic Pascal Bentoiu). Au fost revizuite omisiunile și impreciziile de frazare ori de pedalizare, acordându-se o atenție deosebită plasării milimetrice a pedalelor, exact așa cum au fost dorite de compozitor. De asemenea, s-au corectat toate erorile de text din edițiile precedente (puține în cazul Sonatelor op. 24 și nepermis de multe în cazul ciclului Pièces Impromptues op. 18, după cum se specifică mai jos).

  Dincolo de toate detaliile tehnice, am încercat să captăm, pe cât posibil cu maximă fidelitate, nu doar legea, dar și spiritul manuscrisului enescian, paginile sale constituindu-se, în egală măsură, într-o permanentă sursă de reflecție sau chiar de meditație poetică și filosofică.

 

Raluca Ştirbăţ

( fragmente din prefata volumului I)

Horia Mihail a încheiat călătoria muzicală a verii – Turneul Național „Pianul Călător” 15 – „Passion” cu două concerte sold out la București
Muzică-Dans-Arte 30 Iunie 2025, 16:25

Horia Mihail a încheiat călătoria muzicală a verii – Turneul Național „Pianul Călător” 15 – „Passion” cu două concerte sold out la București

Turneul Național Pianul Călător 15 – Passion s-a încheiat pe 29 iunie 2025 , cu un concert în aer liber...

Horia Mihail a încheiat călătoria muzicală a verii – Turneul Național „Pianul Călător” 15 – „Passion” cu două concerte sold out la București
Uniunea Artiștilor Plastici din România face noi propuneri de evenimente vizuale, care vor debuta în săptămâna 30 iunie – 6 iulie 2025
Muzică-Dans-Arte 30 Iunie 2025, 14:26

Uniunea Artiștilor Plastici din România face noi propuneri de evenimente vizuale, care vor debuta în săptămâna 30 iunie – 6 iulie 2025

Două evenimente vizuale sunt progamate pentru luni, 30 iunie: Consiliul Județean Hunedoara, prin Centrul de Cultură și Artă...

Uniunea Artiștilor Plastici din România face noi propuneri de evenimente vizuale, care vor debuta în săptămâna 30 iunie – 6 iulie 2025
Turneul Național Regal Vienez – Concert Extraordinar de Crăciun în decembrie, în marile orașe ale țării
Muzică-Dans-Arte 30 Iunie 2025, 11:33

Turneul Național Regal Vienez – Concert Extraordinar de Crăciun în decembrie, în marile orașe ale țării

Cu ocazia împlinirii a 200 de ani de la nașterea lui Johann Strauss, Prestige Art Production aduce în...

Turneul Național Regal Vienez – Concert Extraordinar de Crăciun în decembrie, în marile orașe ale țării
România a adus primul concert simfonic la Expo Osaka 2025 susținut de Filarmonica „George Enescu” din București. Japonezii au cerut trei bisuri
Muzică-Dans-Arte 30 Iunie 2025, 11:29

România a adus primul concert simfonic la Expo Osaka 2025 susținut de Filarmonica „George Enescu” din București. Japonezii au cerut trei bisuri

Ziua Națională a României a fost celebrată la Expo Osaka 2025 prin două concerte susținute de Filarmonica „George...

România a adus primul concert simfonic la Expo Osaka 2025 susținut de Filarmonica „George Enescu” din București. Japonezii au cerut trei bisuri
Irina Baianț aduce spectacolul-concept Porto Canción la Teatrul de Vară „Mihai Eminescu” pe 29 iunie
Muzică-Dans-Arte 29 Iunie 2025, 13:04

Irina Baianț aduce spectacolul-concept Porto Canción la Teatrul de Vară „Mihai Eminescu” pe 29 iunie

Soprana Irina Baianț  revine în fața publicului cu un nou spectacol-concept: Porto Canción . Evenimentul va...

Irina Baianț aduce spectacolul-concept Porto Canción la Teatrul de Vară „Mihai Eminescu” pe 29 iunie
Soprana Angela Gheorghiu - 35 de ani de carieră internațională și aniversarea zilei de naștere, într-un concert grandios,  pe 7 septembrie, la Arenele Romane din București
Muzică-Dans-Arte 29 Iunie 2025, 07:52

Soprana Angela Gheorghiu - 35 de ani de carieră internațională și aniversarea zilei de naștere, într-un concert grandios,  pe 7 septembrie, la Arenele Romane din București

Una dintre cele mai mari soprane ale tuturor timpurilor,  Angela Gheorghiu , va urca pe scena de la Arenele Romane din...

Soprana Angela Gheorghiu - 35 de ani de carieră internațională și aniversarea zilei de naștere, într-un concert grandios,  pe 7 septembrie, la Arenele Romane din București
Filarmonica ”George Enescu” din București, trei bisuri la concertul dedicat Zilei României la Expo Osaka 2025
Muzică-Dans-Arte 26 Iunie 2025, 17:16

Filarmonica ”George Enescu” din București, trei bisuri la concertul dedicat Zilei României la Expo Osaka 2025

Astăzi (26 iunie) a fost  Ziua României la Expo 2025 Osaka.  Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijată...

Filarmonica ”George Enescu” din București, trei bisuri la concertul dedicat Zilei României la Expo Osaka 2025
Zece mii de spectatori au participat la cea de-a patra ediție a Bucharest Opera Festival 
Muzică-Dans-Arte 25 Iunie 2025, 17:13

Zece mii de spectatori au participat la cea de-a patra ediție a Bucharest Opera Festival 

Următoarea ediție este anunţată pentru 12-21 iunie 2026.

Zece mii de spectatori au participat la cea de-a patra ediție a Bucharest Opera Festival 
Ascultă live

Ascultă live

03:30 - 05:00
Teatrul Național Radiofonic (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
04:05 - 04:53
CONTRACRONOMETRU
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
04:00 - 05:00
Français 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
04:00 - 05:00
reluare: MAGAZIN RRI (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
00:00 - 06:00
Hit Mix
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
00:03 - 05:00
TAXI MUZICAL
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
03:00 - 04:30
Teatru radiofonic
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru