Ascultă Radio România Cultural Live

Oaza de muzică - În direct, prin telefon, de la Viena, Raluca Ştirbăţ

21 Noiembrie 2016, 11:30

Luni 21 noiembrie 2016

Integrala partiturilor enesciene dedicate exclusiv pianului apare tipărită în două volume, graţie pianistei Raluca Ştirbăţ

„Prin Enescu, muzica a devenit vocea umanității înseși, o voce care exprimă ceea ce cuvintele nu pot spune.” Yehudi Menuhin

* * * * *

GEORGE ENESCU – OPERE COMPLETE PENTRU PIAN SOLO (VOL. 1)

Editura Grafoart, București noiembrie 2016, ediție critică îngrijită și prefațată de Raluca Știrbăț.

Partiturile au aparut la Editura Grafoart intr-un proiect care se bucura de spriijinul Ministerului Culturii.

 Urmat de blestemul lui „face multe și pe toate bine”, Enescu a suferit – și suferă încă – de pe urma incapacității unora dintre semeni de a-­i cuprinde personalitatea fabuloasă, de tip renascentist, pe de o parte, și a încăpățânării altora de a-­l include cu orice preț în sertărașe și clasificări stilistice cărora le scapă suveran, cu dezinvoltura și detașarea geniului autentic.

În ciuda faptului că pentru melomanul – și chiar pentru o (prea) mare parte a muzicienilor profesioniști – din lumea largă, George Enescu este încă (în primul rând) violonistul cu „sunet inconfundabil” și o tehnică „înspăimântătoare”, el a fost, în egală măsură, un pianist cel puțin la fel de extraordinar, care s-a bucurat de admirația și chiar „invidia” profund admirativă a colegilor săi.

Încă din copilărie, după ce a descoperit instrumentul „mare și greu” din casa mamei sale de la Mihăileni, pianul a devenit – după cum o recunoștea el însuși în numeroase rânduri – instrumentul preferat, aspect care se oglindește plenar în compozițiile sale (nu doar în cele pentru pian solo, ci și în muzica de cameră, lied sau chiar în creații orchestrale ori Œdipe).

Ediția completă va cuprinde, în premieră, creația enesciană pentru pian în integralitatea ei. Vorbim aici despre toate compozițiile finite, semnate și datate de compozitor – în cazul lui Enescu, lucru deloc de la sine înțeles, având în vedere perfecționismul ce-l făcea să aibă uneori nevoie de decenii pentru finisarea unei lucrări (vezi cazul lui Œdipe care, deși conceput, practic, în totalitate încă din anii 1922-24, a avut nevoie de mai bine de un deceniu până la premiera din 1936) sau, nu de puține ori, să nu se considere pe deplin satisfăcut, unele capodopere rămânând în sertare până la moartea sa (grăitor în acest sens este exemplul Cvintetului cu pian op. 29).

Am considerat oportună gruparea compozițiilor în două volume. Primul va cuprinde lucrările de maturitate: Sonatele op. 24, nr. 1 (în fa diez minor) și nr. 3 (în Re major), Pièces Impromptues op. 18, Hommage (Pièce pour Pianosur le nom de Fauré) și, ca o binevenită „senzație” editorială, Sonatensatz – Moderato, în fa diez minor (sau Sonata „Torso” pentru pian), inedită, compusă în 1912. În acest din urmă caz este vorba de varianta din 1912 a primei mișcări a Sonatei op. 24 nr. 1 (definitivată în 1924), descoperită de eminentul enescolog Clemansa Liliana Firca în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, semnalată ca atare (și „botezată” de domnia sa atât de nimerit Sonatensatz) încă din 1993, urmată, mai apoi, de o analiză detaliată în Relevanța „secundarului” (Editura ICR, București 2005). Clemansa Firca – aspect interesant și demn de știut – a pornit în cercetarea și căutarea sa, printre altele, și de la un semnal al lui Noel Malcolm din volumul George Enescu. Viața și muzica (Humanitas, București 2011).

Volumul al doilea va cuprinde Suita op. 3 în sol minor, “dans le style ancien” („în stil vechi”), lucrările de tinerețe, unele inedite (Preludiu și Scherzo în fa diez minor, Barcarolle în Si bemol major, La Fileuse în Re major, Impromptus în La bemol major și Do major, Regrets – Valse), Preludiu și Fugă în Do major, Suita op. 10, în Re major și Nocturne în Re bemol major.

  Sursele folosite pentru realizarea ediției de față au fost: pentru toate compozițiile în discuție, manuscrisele enesciene păstrate în arhiva Muzeului „George Enescu” din București, variantele facsimil (publicate la Salabert, Paris, 1939, pentru Sonata op. 24 nr. 3, în Re major și în publicația L’Indépendance Roumaine, București, 19 oct./1 nov. 1915, pentru Mélodie, prima piesă a ciclului Pièces Impromptues op. 18), precum și, orientativ, edițiile apărute la Paris (Enoch și Salabert), preluate mai târziu, identic, de Editura de Stat pentru Literatură și Artă (ESPLA) și de Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din București. În cazul Pieselor Impromptues op. 18, s-au consultat și cele trei ediții românești: cea din suplimentul revistei Muzica (nr. 8, București, 1958), Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor (București 1982) și ediția pentru uz intern a Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu (București 1983); pentru Hommage (Pièce pour Piano sur le nom de Fauré), ediția franceză din suplimentul publicației pariziene Revue musicale (numărul din octombrie 1922).

Prezenta ediție a avut ca scop principal restituirea cu fidelitate absolută a manuscrisului enescian printr-un plus de precizieși o claritate sporită, față de edițiile precedente, în redarea indicațiilor compozitorului (dinamică, agogică, frazare, pedalizare, digitații etc.), misiune nu de puține ori sisifică în „jungla” semiografică enesciană (cum o descria plastic Pascal Bentoiu). Au fost revizuite omisiunile și impreciziile de frazare ori de pedalizare, acordându-se o atenție deosebită plasării milimetrice a pedalelor, exact așa cum au fost dorite de compozitor. De asemenea, s-au corectat toate erorile de text din edițiile precedente (puține în cazul Sonatelor op. 24 și nepermis de multe în cazul ciclului Pièces Impromptues op. 18, după cum se specifică mai jos).

  Dincolo de toate detaliile tehnice, am încercat să captăm, pe cât posibil cu maximă fidelitate, nu doar legea, dar și spiritul manuscrisului enescian, paginile sale constituindu-se, în egală măsură, într-o permanentă sursă de reflecție sau chiar de meditație poetică și filosofică.

 

Raluca Ştirbăţ

( fragmente din prefata volumului I)

Anita Hartig, Ruxandra Donose, Ramón Vargas şi Leontina Văduva, la Gala Salbek Opera Masterclass din 24 august
Muzică-Dans-Arte 21 August 2025, 00:35

Anita Hartig, Ruxandra Donose, Ramón Vargas şi Leontina Văduva, la Gala Salbek Opera Masterclass din 24 august

Celebrii cântăreți de operă Anita Hartig, Ruxandra Donose și Ramón Vargas vor fi soliştii Galei Salbek Opera...

Anita Hartig, Ruxandra Donose, Ramón Vargas şi Leontina Văduva, la Gala Salbek Opera Masterclass din 24 august
Muzeul Național al Țăranului Român, distins cu Premiul al doilea la „Museum Souvenir Award 2025”
Muzică-Dans-Arte 20 August 2025, 08:00

Muzeul Național al Țăranului Român, distins cu Premiul al doilea la „Museum Souvenir Award 2025”

Muzeul Național al Țăranului Român a obținut Premiul al doilea la competiția internațională Museum Souvenir Award...

Muzeul Național al Țăranului Român, distins cu Premiul al doilea la „Museum Souvenir Award 2025”
Enescu în Control – Festivalul Enescu intră pe scena alternativă din București
Muzică-Dans-Arte 19 August 2025, 15:46

Enescu în Control – Festivalul Enescu intră pe scena alternativă din București

Festivalul Internațional George Enescu 2025 se extinde dincolo de sălile tradiționale de concert și aduce muzica clasică,...

Enescu în Control – Festivalul Enescu intră pe scena alternativă din București
Se împlinesc 144 de ani de la nașterea compozitorului George Enescu
Muzică-Dans-Arte 19 August 2025, 01:00

Se împlinesc 144 de ani de la nașterea compozitorului George Enescu

Marți, 19 august , se împlinesc 144 de ani de la nașterea lui George Enescu , compozitor, violonist, pianist, dirijor...

Se împlinesc 144 de ani de la nașterea compozitorului George Enescu
Balkanik Festival – Home of World Music anunță programul pe zile și aduce muzica, dansul și arta în Grădina și pe Strada Uranus
Muzică-Dans-Arte 18 August 2025, 17:07

Balkanik Festival – Home of World Music anunță programul pe zile și aduce muzica, dansul și arta în Grădina și pe Strada Uranus

„Joy is an act of resistance / Bucuria e o formă de rezistență”, scria poeta americană Toi Derricotte. La...

Balkanik Festival – Home of World Music anunță programul pe zile și aduce muzica, dansul și arta în Grădina și pe Strada Uranus
Uniunea Artiștilor Plastici din România face câteva recomandări în legătură cu evenimentele plastice care vor începe în săptămâna 18 – 24 august 2025
Muzică-Dans-Arte 18 August 2025, 10:00

Uniunea Artiștilor Plastici din România face câteva recomandări în legătură cu evenimentele plastice care vor începe în săptămâna 18 – 24 august 2025

Luni, 18 august vor fi vernisate trei expoziții: La Galeria Căminul Artei din București, la ora 19, în spațiul de la...

Uniunea Artiștilor Plastici din România face câteva recomandări în legătură cu evenimentele plastice care vor începe în săptămâna 18 – 24 august 2025
Proiecții de spectacole Royal Ballet & Opera din Londra la MNAR în parteneriat cu Happy Cinema sub egida Festivalului Internațional George Enescu
Muzică-Dans-Arte 18 August 2025, 09:33

Proiecții de spectacole Royal Ballet & Opera din Londra la MNAR în parteneriat cu Happy Cinema sub egida Festivalului Internațional George Enescu

    Muzeul Național de Artă al României, alături de Happy Cinema, propun iubitorilor de muzică, balet, operă...

Proiecții de spectacole Royal Ballet & Opera din Londra la MNAR în parteneriat cu Happy Cinema sub egida Festivalului Internațional George Enescu
Enescu, Boulez, Vivaldi, Mahler, Poleva, Basica, Dediu: Capodopere clasice și viziuni contemporane la Festivalul Enescu
Muzică-Dans-Arte 14 August 2025, 19:14

Enescu, Boulez, Vivaldi, Mahler, Poleva, Basica, Dediu: Capodopere clasice și viziuni contemporane la Festivalul Enescu

Ediția a XXVII-a a Festivalului Internațional George Enescu va avea loc în perioada 24 august – 21 septembrie...

Enescu, Boulez, Vivaldi, Mahler, Poleva, Basica, Dediu: Capodopere clasice și viziuni contemporane la Festivalul Enescu
Ascultă live

Ascultă live

09:00 - 10:00
O oră (ÎMPREUNĂ) cu Dana
Ascultă live Radio România Cultural
07:15 - 10:00
Matinal
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
09:30 - 10:00
ÇáÝĘŃÉ ÇáĂćáě
Ascultă live Radio România Internaţional 1
07:20 - 10:00
MATINAL (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
09:05 - 10:00
DEDICAȚII MUZICALE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
07:03 - 10:00
Bună dimineaţa Transilvania
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
09:03 - 10:00
Bună dimineața, vest! (continuare)
Ascultă live Radio România Timișoara FM
09:03 - 11:00
Din suflet pentru tine
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru