Premiile Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România pe anul 2024, decernate pe scena ONB
Marele Premiu UCMR a fost decernat compozitorului Călin Ioachimescu, pentru întreaga activitate de creaţie.
11 Iunie 2025, 01:16
Gala Premiilor Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România - ediţia a 54-a - a avut loc în data de 9 iunie la Opera Naţională Bucureşti. Evenimentul a fost prezentat de preşedintele UCMR, compozitorul Dan Dediu, iar momentele muzicale au fost asigurate de trioul de jazz AmphiTrio, format din Andrei Petrache (pian, sintetizator), Mike Alex (bas), Philip Goron (tobe).
Marele Premiu UCMR a fost decernat compozitorului Călin Ioachimescu, pentru întreaga activitate de creaţie.
Călin Ioachimescu este membru al Uniunii Compozitorilor din 1978. A participat (1980, 1984) la Cursurile internaționale de muzică nouă de la Darmstadt, iar în 1982 a beneficiat de o bursă de documentare muzicală din partea guvernului francez. În 1985 a urmat un stagiu de muzică pe computer la IRCAM. A obținut numeroase premii. A fost fondatorul și directorul studioului de muzică electroacustică al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România.
Cunoscut ca reprezentant al direcției spectrale a muzicii românești, Călin Ioachimescu s-a dovedit mult timp preocupat de structura interioară a sunetului, de crearea unui limbaj muzical bazat pe legi acustice și psiho-acustice ca o cale de accedere la o nouă consonanță. Repere ale creației sale sunt: Tempo ’80, Concert pentru trombon, contrabas și orchestră, Concert pentru saxofon și orchestră, Concert pentru violoncel și orchestră, Concert pentru flaut și orchestră, 2 cvartete de coarde, Oratio II, Muzică spectrală, Celliphonia, Les éclats de l’abîme, hep-taGRaMa, Tetra-Chords, Digital Birds, Electric Dream, Simfonia I.
În cadrul galei Galei a fost prezentat un scurt film realizat de Virgil Oprina despre festivalurile organizate de Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România în anul 2024.
Premiile UCMR pe anul 2024 au fost acordate de secţia de muzică instrumentală şi multimedia pentru muzică simfonică (lucrarea “Broken” pentru orchestră de Mihaela Vosganian), pentru muzică de cameră (lucrarea “Liquid” de Áron Török-Gyurkó) şi pentru muzică electroacustică (piesa „Epura”, compusă de Cătălin Crețu), de subsecţia de fanfară (suita „Carnet de bal” de Diana Dembinski-Vodă), de subsecţia didactică („Strop și Pic își caută ploaia,” poveste muzicală pentru cor de copii de Carmen Stoianov), de secţia de muzică vocală pentru lucrare corală amplă („Un blues vegetal” de Dan Variu) şi pentru miniatură vocală („Tot despre pisici”, un lied al maestrului Dan Buciu, nominalizat și votat pentru premiere înainte ca autorul să părăsească această lume, în luna martie a acestui an).
Secţia de muzică jazz-pop a acordat premii pentru categoria Muzică de jazz sau muzică instrumentală („Anotimpul iubirii” de Ionel Tudor), pentru Melodie sau grupaj de melodii („Cântec pentru Maria” de Virgil Popescu) dar şi pentru spectacol (musicalul „Paradis personal” ce-i aparţine lui Dan Creimerman).
În acelaşi context s-au acordat şi premiile secţiei de muzicologie, ex-aequo pentru sistematică (volumul „Două viziuni diferite asupra repertoriului de orgă în România: organistul Helmut Plattner și compozitorul Wilhelm Georg Berger” de Benedicta Pavel și volumul “Incursiuni muzicale în Transilvania premodernă” de Vlad Văidean) și tot ex-aequo, pentru istoriografie (volumul „Drumul emigrării. Povestea diasporei componistice românești din Franța, reconstituită din arhive comuniste” de Ana Diaconu și volumul „Muzici orchestrale românești la Filarmonica bucureșteană, în două studii de caz: Mihail Jora și Paul Constantinescu” de Desiela Ion).
Premiul Filialei Cluj a UCMR a fost obţinut de lucrarea „Vocile nopții 2” pentru bariton, cor și orchestră, a compozitorului Adrian Pop.