Soprana Paula Iancic și tenorul Teodor Ilicăi își anunță retragerea de la Opera Națională Română din Timișoara printr-o scrisoare deschisă adresată Ministrului Culturii și publicului timișorean
19 Septembrie 2025, 14:31
,,Domnule Ministru al Culturii, András Demeter
Dragi timișoreni, iubitori de cultură și de frumos,
Această scrisoare deschisă se dorește a fi un apel la responsabilitate, solidaritate și respect pentru artiști și pentru publicul din Timișoara, un oraș care respiră prin cultură și care merită adevărul spus răspicat.
Eu și soția mea, Paula Iancic, am decis să ne retragem din poziția de soliști ai Operei Naționale Române din Timișoara, motivele ținând, în primul rând, de nerespectarea legii și de lipsa de recunoaștere profesională.
Prezenta comunicare are rolul de a vă furniza informații corecte, prevenind eventualele interpretări eronate sau distorsionate care ar putea ajunge la dumneavoastră prin diverse surse.
Domnul manager Cristian Rudic a angajat-o prin numire pe Paula Iancic în urmă cu patru ani pe postul său de solist, post suspendat pe perioada exercitării funcției de manager, modificând acest post din grad profesional 1A în grad profesional II, deși legea interzice acest lucru, conform Art. 49, alineatul (6) din Codul Muncii (Legea nr. 53/2003):
„În cazul suspendării contractului individual de muncă, se suspendă toate termenele care au legătură cu încheierea, modificarea, executarea sau încetarea contractului individual de muncă, cu excepția situațiilor în care contractul individual de muncă încetează de drept.”
Paula a preluat fișa postului de grad profesional 1A, însă, timp de trei ani, a fost remunerată cu salariul aferent gradului profesional II, devenind solista cu cel mai mic salariu din instituție, deși rolurile de mare dificultate și rafinament pe care le-a interpretat în fața publicului timișorean s-au remarcat de fiecare dată printr-o prezență scenică solidă, muzicalitate și vocalitate deosebite. Mai mult, nenumărate posturi s-au eliberat între timp, însă domnul manager nu i-a oferit Paulei un post al ei, așa cum a demonstrat că merită și așa cum prevede legea, conform Articolulului 86, alineatul (1) din Codul Muncii (Legea nr. 53/2003):
„Angajatorii sunt obligaţi să informeze salariaţii angajaţi cu contract individual de muncă pe durată determinată despre locurile de muncă vacante sau care vor deveni vacante, corespunzătoare pregătirii lor profesionale, şi să le asigure accesul la aceste locuri de muncă în condiţii egale cu cele ale salariaţilor angajaţi cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată”
I-am solicitat domnului manager, în nenumărate rânduri, să repare această nedreptate, dar a refuzat de fiecare dată, asigurându-ne că a respectat legea, invocând vehement și repetitiv lipsa vechimii Paulei, părere personală contrazisă de numeroase instituții de cultură cu care am fost în contact – mai mult, chiar de lista de funcții a ONRT din septembrie 2024, în care apărea un post cu grad profesional 1A, vechime 0. Am solicitat un punct de vedere de la Ministerul Culturii, care ne-a răspuns că este la latitudinea managerului cum încadrează soliștii – bineînțeles, respectând legea în vigoare. L-am informat pe domnul manager de acest raspuns, însă, ca de obicei, ne-a răspuns că nu-și asumă, așa cum nu și-a asumat nici onorariul promis Paulei pentru rolul Musettei în spectacolul „La Bohème” de la Belgrad din septembrie 2023, așa cum legea o impune, prin Ordonanța Guvernului 21/2007, art. 16′ , care se referă la remunerație pentru activități adiționale (neoficial, am aflat că alți angajați ai ONRT, angrenați în același spectacol, au fost remunerați).
Prin răspunsul la cererea depusă de Paula pentru a fi angajată pe perioadă nedeterminată, așa cum specifică legea (Art. 82, alin. (4) din Codul Muncii: „Între aceleași părți se pot încheia succesiv cel mult trei contracte individuale de muncă pe durată determinată.” și Art. 82, alineatul (5): „Durata totală a contractelor succesive încheiate între aceleași părți, cu respectarea prevederilor alin. (4), nu poate depăși 36 de luni”), conducerea nu-i recunoaște – pe lângă meritele artistice deosebite și contribuția adusă la prestigiul instituției – nici cei trei ani de angajare precedenți, pentru a se sustrage de la obligația legală – și, mai ales, morală – de a repara cel puțin o nedreptate. Refuzul nejustificat s-a bazat doar pe noul contract determinat al Paulei, tot pe postul suspendat al managerului. În plus, de la descoperirea inadvertențelor – aproximativ din septembrie 2024 – nu am mai fost distribuiți decat în foarte puține spectacole, deși ambii am fost disponibili, cu mici excepții, semnalate în prealabil către conducerea ONRT. Paula și-a exprimat dorința de a cânta în Otello (5 martie 2025) sau în Aida (31 mai 2025), însă i s-a răspuns, ca și în alte dăți, că nu este rândul ei, deși cealaltă solistă care are aceste roluri în repertoriu fusese deja distribuită în alte spectacole.
Dorim să adăugăm un aspect esențial legat de parcursul profesional al Paulei. Ea a fost membră a Studioului de Operă al Operei de Stat din München, o experiență formativă și de prestigiu. Chiar dacă, într-un articol, acest tip de contract este prezentat ca nefiind destinat prestării muncii, realitatea este că Paula a contribuit în mod direct la sistemul social german, achitând contribuțiile aferente. Cu toate acestea, conducerea Operei din Timișoara nu a ținut cont de existența acestui contract și nici de vechimea aferentă celor doi ani de activitate, aspect care pentru noi reprezintă nu doar o nedreptate profesională, ci și o lipsă de respect față de munca depusă.
Alte motive ale deciziei de a nu mai continua la Opera Națională Română din Timișoara sunt legate de lipsa viziunii artistice pe termen lung, comunicarea defectuoasă a conducerii în general precum și inconsecvența acesteia cu privire la proiecte promise, ignorarea nevoilor esențiale ale instituției: lipsa de recuzită pentru repetiții, costume și încălțăminte ponosite, lipsa unui asistent de regie cu studii, lipsa interesului pentru promovarea spectacolelor ( incluzând aici tipărirea unor programe de sală, așa cum regăsim la celelalte opere din România), favoritisme nejustificate profesional sau legal.
Este de lăudat că se prezintă publicului titluri importante de operetă, publicul timișorean iubește acest gen muzical și opereta este foarte bine reprezentată prin soliști valoroși și talentați, însă conducerea ONRT a ignorat titluri importante de operă, existente deja în repertoriu, pe care publicul și-ar fi dorit să le vadă. Opera Națională Română din Timișoara este singura instituție care nu a beneficiat, în ultimii ani, de nicio premieră a unui titlu important de operă. A existat intenția de a realiza o premieră cu opera „I Pagliacci”, în regia domnului Rareș Zaharia. Cu toate acestea, cu doar câteva săptămâni înainte de eveniment, conducerea a decis anularea proiectului, motivând lipsa fondurilor, deși regizorul primise anterior acordul pentru demararea proiectului (din surse sigure știu că începuse deja construcția decorului, totul cu aprobarea managerului și, ulterior, cu cea a regizorului). În ciuda faptului că în repertoriul Operei Naționale Române din Timișoara exista deja o operă pentru copii („Micuța Dorothy”), conducerea a hotărât montarea unei noi producții pentru copii („Peter Pan”), probabil în detrimentul resurselor financiare necesare pentru premiera operei „I Pagliacci” – judecați dumneavoastră situația…
Ca să înțelegeți pe deplin atitudinea instituției față de calitatea artistică dovedită pe majoritatea scenelor importante ale lumii, am bănuiala că eu, Teodor Ilincăi, sunt singurul solist căruia i s-a solicitat la ONRT un contract de prestare artistică cu titlu gratuit, pentru spectacolul „Madama Butterfly” din 23 aprilie 2023. Deși mi se promisese angajarea cu multe luni înainte, acesta urmând a fi primul spectacol în calitate de solist al ONRT, am fost trecut pe afiș fără a fi semnat un contract în prealabil. Pus în fața acestei situații jenante, am preferat să îmi duc la îndeplinire datoria morală față de public și de artă, sperând că voi fi angajat în cele din urmă – lucru care s-a întâmplat abia după alte săptămâni de așteptare.
Vă mulțumim din suflet pentru dragostea și sprijinul cu care ne-ați primit la fiecare spectacol. Am încercat mereu să vă dăruim tot ce avem mai bun și sperăm ca decizia noastră să fie un semnal de alarmă pentru recunoașterea valorilor și crearea unor condiții decente pentru artiștii români.
Subliniem că această scrisoare deschisă nu are caracter de atac la persoană, ci urmărește să evidențieze, într-o manieră obiectivă, încălcările articolelor de lege menționate anterior și, mai ales, lipsa unei „minima moralia” față de realizările și calitățile unor artiști valoroși și devotați.
Cu aleasă prețuire,
Paula Iancic și Teodor Ilincăi”
Scrisoarea deschisă este semnată de soprana Paula Iancic și de tenorul Teodor Ilincăi, care își motivează retragerea din Opera Națională Română din Timișoara printr-o serie de aspecte pe care le consideră nerespectări ale legii și lipsă de recunoaștere profesională.
Pentru echilibru editorial, menționăm că avem și poziția managerului Operei Naționale Române din Timișoara, Cristian Rudic, care a transmis dreptul său la replică. Declarația completă poate fi ascultată în înregistrarea audio ce însoțește acest material.








