Ascultă Radio România Cultural Live

Karol Palka: ”Cred că esențial pentru filmul documentar este motivul pentru care protagonistul acceptă să apară în film”

24 Iunie 2022, 09:17

În Bucolic, regizorul polonez Karol Palka urmărește viața a două femei, mamă și fiică, Danusia și Basia, trăind într-o sărăcie extremă, într-o casă dărăpănată, înconjurate de pisici, căței, câteva capre și două vaci, dar cumva împăcate și foarte conectate cu natura din jurul lor.

Filmul a fost prezentat la TIFF în secțiunea What’s up, doc?, iar Elena Vlădăreanu a vorbit cu regizorul la Cluj-Napoca.

E.V. Mă gândeam în prima parte a filmului, care este așa de întunecată și așa de greu de privit, că o să fie mai bine când o să vină primăvara. De ce ai început cu acea iarnă atât de deprimantă?

K.P. E important pentru că prima oară când le-am văzut pe Danusia și Basia mi s-a făcut teamă, m-am gândit locul ăsta e un pic înfiorător și mi-am dat seama că o să am nevoie de timp pentru a dezvolta o relație cu ele. Când am început m-am gândit că locul acesta are multe prea multe mistere și că și eu, ca mulții alții dintre noi, mă grăbesc să îl judec. Și așa am decis ca iarna să fie momentul în care începe filmul. Totodată, e și un adevăr aici pentru că am început lucrul la film iarna iar primele noastre întâlniri, când ne observam reciproc de la distanță, și îmi dădeam seama că eu reprezint cumva o altă lume și sunt un fel de pericol. Eu însumi m-am temut de aceste femei, cred că și ele de mine, dar s-au schimbat anotimpurile și automat și ce gândeam noi despre acest loc. Am putut să le vedem pe aceste femei trăind în mijlocul naturii cu animalele lor, dar și cu spiritele celor morți, iar asta se vede în dansul Basiei. Când se schimbă anotimpurile, Basia începe să danseze, transformându-se totodată într-un fel de ghid pentru lumea nostră.

E.V. Cum ai aflat de ele?

K.P. În urmă cu șase sau șapte ani, m-am trezit uitându-mă îndelung la o fotografie. L-am contactat pe autor, apoi am mers acolo și le-am întrebat dacă ar fi de acord să fac un film cu ele. Danusia a zis ok, dacă tu vrei asta și ai timp…

E.V. Cât de mult ai stat cu ele? Chiar ai stat cu ele acolo, în casă, sau veneai dimineața și plecai seara?

K.P. Am stat în zonă, în cel mai apropiat sat, și am filmat timp de patru ani. Sigur, nu tot timpul, dar am încercat pe cât a fost posibil să am câte 5 sau 7 zile consecutive pe lună.

E.V. Ai fost tot timpul singur sau ai fost cu un DOP?

K.P. De cele mai multe ori, singur, pentru că eu am și filmat, dar alteori am mai venit cu sunetistul, dar nu tot timpul. Oricum, am fost o chipă minusculă, maximum două persoane.

E.V. Cum ai negociat cu ele? Pentru că eu le-am simțit acceptând prezența camerei și tratând-o ca parte din natura lor.

K.P. Probabil că pare așa datorită timpului petrecut împreună. Ne uitam la tv împreună sau povesteam și la un moment dat începeam să filmăm. A fost foarte bine pentru că nu e un documentar tipic, nu e numai documentar observațional, a fost mai degrabă o cooperare cu ele. Am lucrat fără să vorbim și am încercat să le ghidez intuitiv, dar destul de des Danusia și Basia decideau asupra scenelor, asupra momentelor în care puteam sau nu să filmez, în ce moment ar fi mai bine sau nu pentru film. Uneori doar le priveam în ochi, a fost un fel de muncă intangibilă care a presupus multă încredere și o bună relație între noi.

E.V. Pentru că e o situație specială, aceste femei trăiesc într-o sărăcie profundă, au fost plătite ca actrițe profesioniste?

K.P. Da, da, sigur. Deși ele își dăduseră acordul să fie filmate fără să fie vorba de bani. Dar da, desigur că au fost plătite. Dar cred că esențial pentru filmul documentar este motivul pentru care protagonistul acceptă să apară în film. Și mă gândesc că aceste femei au crezut în mine și în acest film și în ideea mea și au avut încredere, iar legătura dintre noi a fost un aspect important, eu eram un fel de conexiune între viața și lumea noastră și ele, deseori mă întrebau despre familia mea, despre orașul natal.

E.V. Dar simți că această experiență le-a schimbat în vreun fel viața?

K.P. Desigur. De exemplu, situația lor s-a schimbat, s-au mutat într-o altă casă, care este într-o stare mult mai bună față de cea care apare în film, au primit multe cadouri. Un alt exemplu, când am câștigat un premiul la festivalul A Millennium Against Gravity în Polonia, m-a contactat Millennium Bank și mi-a oferit un suport financiar pentru ele, le-am făcut niște cumpărături. Dar continuu să cred că cel mai important aspect a fost relația noastră. Cred că acum Basia are mai multă încredere în ea și în oameni, poate fără acest film nu ar fi avut suficient curaj pentru o relație cu Franek.

E.V. Dar Franek a venit vreodată să o vadă?

K.P. Da, probabil că da.

E.V. Că noi nu îl vedem deloc.

K.P. Am făcut un fel de cercetare și am încercat să iau legătura cu el. Dar într-o zi, Basia mi-a spus că Franek nu vrea să mă întâlnească. Și foarte rapid am înțeles că Basia este cheia  pentru a înțelege și dezvolta relația dintre ei doi. E un mister.

E.V. Mie mi se pare important că Franek nu apare deloc, e un fel de ”așteptând pe cineva, așteptând să se întâmple ceva”.

K.P. În film, e un simbol, așteptându-l pe Godot sau poate o altă fantomă.

E.V. Dar în același timp este vorba despre o pierdere, despre singurătate. Voiam să te mai întreb de muzică, folosești acest foarte, foarte frumos cântec pe care eu nu îl știam, Specially for you, DakhaBrakha. Cred că folosind acest cântec duci filmul într-o direcție foarte poetică. Asta a fost intenția ta?

K.P. Da. Din punctul meu de vedere, Bucolic e un film mult mai poetic decât un documentar obișnuit. Sau poate e un nou stil de documentar, documentarul-basm, care stă între ficțiune și documentar. Și muzica, poate se potrivește mai bine cu un film de ficțiune. Dar și eu m-am lăsat ghidat de intuiție în alegerea muzicii. A fost o coincidență că am găsit pe Spotify acest cântec și m-am gândit imediat la Danusia și Basia și mi-am zis să încerc că pun câteva minute din materialul filmat pe acest cântec și am văzut că merge. Nu știu de ce, mi-am zis, dar merge. Iar doi ani mai târziu, mi-am dat seama că versurile acestui cântec spun ceva despre povestea din filmul meu, totul este special pentru tine, toate cântecele, toți oameni sunt speciali pentru tine, Danusia și Basia sunt speciale pentru tine și că au un mesaj special pentru noi. Cel mai des, aceste femei erau tăcute. De exemplu, în ultima scenă, când o privim pe Basia foarte de aproape, este singurul moment din film când o putem vedea atât de aproape și Basia stă în grădină, e foarte dimineață, Basia e tăcută dar parcă urlă înăuntrul ei Eu sunt! Nu e nimic, dar în noi funcționează, este foarte emoționant, probabil Eu sunt este cea mai importantă propoziție din lume. Iar cântecul acesta spune o poveste asemănătoare. Restul muzicii am făcut-o cu un compozitor de muzică tehno-eletronică și tot fără cuvinte am lucrat, i-am trimis doar scenele pentru care aveam nevoie de muzică, îi descriam emoțiile mele în legătură cu momentul respectiv, eu primeam muzica, o verificam. Și aici a fost mai degrabă o muncă intuitivă, ceva între ce s-a creat între mine și emoțiile mele și compozitor, ceva total intangibil, de aceea nici nu îmi este ușor să vorbesc despre această muzică.

E.V. Danusia și Basia au văzut filmul?

K.P. Doar fragmente, s-au plictisit și mi-au zis că mai bine le povestesc de mine și ce mai fac eu. Dar poate o să reușim să-l vedem integral, știu că le e dor de perioada în care lucram împreună și poate e un moment bun să ne gândim la acest episod din viața lor și din viața mea.

„De Profundis” după Oscar Wilde, cu Răzvan Mazilu şi Tudor Cucu-Dumitrescu, producţie a Teatrului Stela Popescu, continuă cu casa închisă în decembrie şi ianuarie
Teatru și film 10 Decembrie 2025, 20:09

„De Profundis” după Oscar Wilde, cu Răzvan Mazilu şi Tudor Cucu-Dumitrescu, producţie a Teatrului Stela Popescu, continuă cu casa închisă în decembrie şi ianuarie

După succesul premierei din noiembrie, Teatrul Stela Popescu prezintă cu casa închisă următoarele reprezentații ale...

„De Profundis” după Oscar Wilde, cu Răzvan Mazilu şi Tudor Cucu-Dumitrescu, producţie a Teatrului Stela Popescu, continuă cu casa închisă în decembrie şi ianuarie
Spectacolul „Roller Coaster Kiss” de Ilinca Stihi – nominalizat în top 6 la BBC Best European Drama 2025
Teatru și film 10 Decembrie 2025, 17:05

Spectacolul „Roller Coaster Kiss” de Ilinca Stihi – nominalizat în top 6 la BBC Best European Drama 2025

Teatrul Național Radiofonic anunță nominalizarea producției Roller Coaster Kiss , realizată după un scenariu original și...

Spectacolul „Roller Coaster Kiss” de Ilinca Stihi – nominalizat în top 6 la BBC Best European Drama 2025
H.O.T. Collective prezintă Teatrul Viitorului – explorări interdisciplinare și anxietăți contemporane pe scenă. Premiera pe 13 decembrie, la București
Teatru și film 09 Decembrie 2025, 17:07

H.O.T. Collective prezintă Teatrul Viitorului – explorări interdisciplinare și anxietăți contemporane pe scenă. Premiera pe 13 decembrie, la București

În contextul unei lumi marcate de schimbări tehnologice rapide și crize sociale, proiectul și-a propus să răspundă la...

H.O.T. Collective prezintă Teatrul Viitorului – explorări interdisciplinare și anxietăți contemporane pe scenă. Premiera pe 13 decembrie, la București
Niciun candidat nu a fost admis la concursul de proiecte de management organizat pentru Teatrul Național din București, anunță Ministerul Culturii
Teatru și film 08 Decembrie 2025, 19:45

Niciun candidat nu a fost admis la concursul de proiecte de management organizat pentru Teatrul Național din București, anunță Ministerul Culturii

Ministerul Culturii a anunțat, pe 23 octombrie 2025, organizarea concursului de proiecte de management, pentru Teatrul...

Niciun candidat nu a fost admis la concursul de proiecte de management organizat pentru Teatrul Național din București, anunță Ministerul Culturii
Vlad Cristache refuză să revină la conducerea Teatrului Excelsior
Teatru și film 04 Decembrie 2025, 19:05

Vlad Cristache refuză să revină la conducerea Teatrului Excelsior

Deşi primarul general interimar al Capitalei a revenit asupra deciziei de a nu-i mai prelungi mandatul, Vlad Cristache refuză...

Vlad Cristache refuză să revină la conducerea Teatrului Excelsior
Cinematografia română, reprezentată la cel mai înalt nivel european! Producătoarea Ada Solomon a devenit președinta board-ului Academiei Europene de Film
Teatru și film 04 Decembrie 2025, 12:13

Cinematografia română, reprezentată la cel mai înalt nivel european! Producătoarea Ada Solomon a devenit președinta board-ului Academiei Europene de Film

Ada Solomon , recunoscută pentru o carieră de peste 25 de ani în cinematografie, în care filmele pe care le-a...

Cinematografia română, reprezentată la cel mai înalt nivel european! Producătoarea Ada Solomon a devenit președinta board-ului Academiei Europene de Film
Teatrul Excelsior din București nu mai are nicio conducere
Teatru și film 03 Decembrie 2025, 19:55

Teatrul Excelsior din București nu mai are nicio conducere

Astăzi, regizorul Vlad Cristache , manager interimar al Teatrului Excelsior din București a anunțat printr-o postare pe...

Teatrul Excelsior din București nu mai are nicio conducere
Proiectul Cultural „LOTCA” prezentat în Franța
Teatru și film 27 Noiembrie 2025, 06:17

Proiectul Cultural „LOTCA” prezentat în Franța

Marți, 25 noiembrie a.c., Proiectul Cultural LOTCA s-a desfășurat la Nisa prin realizarea spectacolului de teatru...

Proiectul Cultural „LOTCA” prezentat în Franța
Ascultă live

Ascultă live

01:30 - 03:30
Teatru Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
02:05 - 03:30
COLECTIA DE MUZICĂ - SUCCESELE MUZICII ROMÂNEŞTI (R)
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
02:00 - 03:00
Espańol 3
Ascultă live Radio România Internaţional 1
02:00 - 03:00
reluare: RADIOUL TĂU sau MUZICĂ 100% (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
02:00 - 03:00
PASIUNEA MEA, AGRICULTURA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri