Ascultă Radio România Cultural Live

Karol Palka: ”Cred că esențial pentru filmul documentar este motivul pentru care protagonistul acceptă să apară în film”

24 Iunie 2022, 09:17

În Bucolic, regizorul polonez Karol Palka urmărește viața a două femei, mamă și fiică, Danusia și Basia, trăind într-o sărăcie extremă, într-o casă dărăpănată, înconjurate de pisici, căței, câteva capre și două vaci, dar cumva împăcate și foarte conectate cu natura din jurul lor.

Filmul a fost prezentat la TIFF în secțiunea What’s up, doc?, iar Elena Vlădăreanu a vorbit cu regizorul la Cluj-Napoca.

E.V. Mă gândeam în prima parte a filmului, care este așa de întunecată și așa de greu de privit, că o să fie mai bine când o să vină primăvara. De ce ai început cu acea iarnă atât de deprimantă?

K.P. E important pentru că prima oară când le-am văzut pe Danusia și Basia mi s-a făcut teamă, m-am gândit locul ăsta e un pic înfiorător și mi-am dat seama că o să am nevoie de timp pentru a dezvolta o relație cu ele. Când am început m-am gândit că locul acesta are multe prea multe mistere și că și eu, ca mulții alții dintre noi, mă grăbesc să îl judec. Și așa am decis ca iarna să fie momentul în care începe filmul. Totodată, e și un adevăr aici pentru că am început lucrul la film iarna iar primele noastre întâlniri, când ne observam reciproc de la distanță, și îmi dădeam seama că eu reprezint cumva o altă lume și sunt un fel de pericol. Eu însumi m-am temut de aceste femei, cred că și ele de mine, dar s-au schimbat anotimpurile și automat și ce gândeam noi despre acest loc. Am putut să le vedem pe aceste femei trăind în mijlocul naturii cu animalele lor, dar și cu spiritele celor morți, iar asta se vede în dansul Basiei. Când se schimbă anotimpurile, Basia începe să danseze, transformându-se totodată într-un fel de ghid pentru lumea nostră.

E.V. Cum ai aflat de ele?

K.P. În urmă cu șase sau șapte ani, m-am trezit uitându-mă îndelung la o fotografie. L-am contactat pe autor, apoi am mers acolo și le-am întrebat dacă ar fi de acord să fac un film cu ele. Danusia a zis ok, dacă tu vrei asta și ai timp…

E.V. Cât de mult ai stat cu ele? Chiar ai stat cu ele acolo, în casă, sau veneai dimineața și plecai seara?

K.P. Am stat în zonă, în cel mai apropiat sat, și am filmat timp de patru ani. Sigur, nu tot timpul, dar am încercat pe cât a fost posibil să am câte 5 sau 7 zile consecutive pe lună.

E.V. Ai fost tot timpul singur sau ai fost cu un DOP?

K.P. De cele mai multe ori, singur, pentru că eu am și filmat, dar alteori am mai venit cu sunetistul, dar nu tot timpul. Oricum, am fost o chipă minusculă, maximum două persoane.

E.V. Cum ai negociat cu ele? Pentru că eu le-am simțit acceptând prezența camerei și tratând-o ca parte din natura lor.

K.P. Probabil că pare așa datorită timpului petrecut împreună. Ne uitam la tv împreună sau povesteam și la un moment dat începeam să filmăm. A fost foarte bine pentru că nu e un documentar tipic, nu e numai documentar observațional, a fost mai degrabă o cooperare cu ele. Am lucrat fără să vorbim și am încercat să le ghidez intuitiv, dar destul de des Danusia și Basia decideau asupra scenelor, asupra momentelor în care puteam sau nu să filmez, în ce moment ar fi mai bine sau nu pentru film. Uneori doar le priveam în ochi, a fost un fel de muncă intangibilă care a presupus multă încredere și o bună relație între noi.

E.V. Pentru că e o situație specială, aceste femei trăiesc într-o sărăcie profundă, au fost plătite ca actrițe profesioniste?

K.P. Da, da, sigur. Deși ele își dăduseră acordul să fie filmate fără să fie vorba de bani. Dar da, desigur că au fost plătite. Dar cred că esențial pentru filmul documentar este motivul pentru care protagonistul acceptă să apară în film. Și mă gândesc că aceste femei au crezut în mine și în acest film și în ideea mea și au avut încredere, iar legătura dintre noi a fost un aspect important, eu eram un fel de conexiune între viața și lumea noastră și ele, deseori mă întrebau despre familia mea, despre orașul natal.

E.V. Dar simți că această experiență le-a schimbat în vreun fel viața?

K.P. Desigur. De exemplu, situația lor s-a schimbat, s-au mutat într-o altă casă, care este într-o stare mult mai bună față de cea care apare în film, au primit multe cadouri. Un alt exemplu, când am câștigat un premiul la festivalul A Millennium Against Gravity în Polonia, m-a contactat Millennium Bank și mi-a oferit un suport financiar pentru ele, le-am făcut niște cumpărături. Dar continuu să cred că cel mai important aspect a fost relația noastră. Cred că acum Basia are mai multă încredere în ea și în oameni, poate fără acest film nu ar fi avut suficient curaj pentru o relație cu Franek.

E.V. Dar Franek a venit vreodată să o vadă?

K.P. Da, probabil că da.

E.V. Că noi nu îl vedem deloc.

K.P. Am făcut un fel de cercetare și am încercat să iau legătura cu el. Dar într-o zi, Basia mi-a spus că Franek nu vrea să mă întâlnească. Și foarte rapid am înțeles că Basia este cheia  pentru a înțelege și dezvolta relația dintre ei doi. E un mister.

E.V. Mie mi se pare important că Franek nu apare deloc, e un fel de ”așteptând pe cineva, așteptând să se întâmple ceva”.

K.P. În film, e un simbol, așteptându-l pe Godot sau poate o altă fantomă.

E.V. Dar în același timp este vorba despre o pierdere, despre singurătate. Voiam să te mai întreb de muzică, folosești acest foarte, foarte frumos cântec pe care eu nu îl știam, Specially for you, DakhaBrakha. Cred că folosind acest cântec duci filmul într-o direcție foarte poetică. Asta a fost intenția ta?

K.P. Da. Din punctul meu de vedere, Bucolic e un film mult mai poetic decât un documentar obișnuit. Sau poate e un nou stil de documentar, documentarul-basm, care stă între ficțiune și documentar. Și muzica, poate se potrivește mai bine cu un film de ficțiune. Dar și eu m-am lăsat ghidat de intuiție în alegerea muzicii. A fost o coincidență că am găsit pe Spotify acest cântec și m-am gândit imediat la Danusia și Basia și mi-am zis să încerc că pun câteva minute din materialul filmat pe acest cântec și am văzut că merge. Nu știu de ce, mi-am zis, dar merge. Iar doi ani mai târziu, mi-am dat seama că versurile acestui cântec spun ceva despre povestea din filmul meu, totul este special pentru tine, toate cântecele, toți oameni sunt speciali pentru tine, Danusia și Basia sunt speciale pentru tine și că au un mesaj special pentru noi. Cel mai des, aceste femei erau tăcute. De exemplu, în ultima scenă, când o privim pe Basia foarte de aproape, este singurul moment din film când o putem vedea atât de aproape și Basia stă în grădină, e foarte dimineață, Basia e tăcută dar parcă urlă înăuntrul ei Eu sunt! Nu e nimic, dar în noi funcționează, este foarte emoționant, probabil Eu sunt este cea mai importantă propoziție din lume. Iar cântecul acesta spune o poveste asemănătoare. Restul muzicii am făcut-o cu un compozitor de muzică tehno-eletronică și tot fără cuvinte am lucrat, i-am trimis doar scenele pentru care aveam nevoie de muzică, îi descriam emoțiile mele în legătură cu momentul respectiv, eu primeam muzica, o verificam. Și aici a fost mai degrabă o muncă intuitivă, ceva între ce s-a creat între mine și emoțiile mele și compozitor, ceva total intangibil, de aceea nici nu îmi este ușor să vorbesc despre această muzică.

E.V. Danusia și Basia au văzut filmul?

K.P. Doar fragmente, s-au plictisit și mi-au zis că mai bine le povestesc de mine și ce mai fac eu. Dar poate o să reușim să-l vedem integral, știu că le e dor de perioada în care lucram împreună și poate e un moment bun să ne gândim la acest episod din viața lor și din viața mea.

Ce trebuie să știi despre „Viață Bună” - cel mai nou spectacol de la Teatrelli
Teatru și film 11 Decembrie 2024, 12:27

Ce trebuie să știi despre „Viață Bună” - cel mai nou spectacol de la Teatrelli

„Viață Bună”  de Daniel Brooks, în regia lui Theodor-Cristian Popescu, explorează complexitățile...

Ce trebuie să știi despre „Viață Bună” - cel mai nou spectacol de la Teatrelli
Să ne regăsim răgetul și să ne împlinim destinul trasat de străbuni! La cinema din 18 decembrie 2024 în interpretarea mirifică a doi artiști talentați- Alin Pascal și Adrian Nour numai în MUFASA REGELE LEU
Teatru și film 11 Decembrie 2024, 10:12

Să ne regăsim răgetul și să ne împlinim destinul trasat de străbuni! La cinema din 18 decembrie 2024 în interpretarea mirifică a doi artiști talentați- Alin Pascal și Adrian Nour numai în MUFASA REGELE LEU

În noul film prequel al studiourilor Walt Disney Pictures, „ Mufasa: Regele Leu ”, Rafiki, cu neschimbații...

Să ne regăsim răgetul și să ne împlinim destinul trasat de străbuni! La cinema din 18 decembrie 2024 în interpretarea mirifică a doi artiști talentați- Alin Pascal și Adrian Nour numai în MUFASA REGELE LEU
2025 - Anul filmelor de artă la MNAR
Teatru și film 10 Decembrie 2024, 16:30

2025 - Anul filmelor de artă la MNAR

Muzeul Național de Artă al României , în parteneriat cu Happy Cinema , continuă și în anul 2025 proiectul...

2025 - Anul filmelor de artă la MNAR
Festivalul Internațional de Film Studențesc „CineMAiubit” - ediția a 28-a
Teatru și film 09 Decembrie 2024, 16:05

Festivalul Internațional de Film Studențesc „CineMAiubit” - ediția a 28-a

Cea de-a 28-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit va avea loc între 10 și 14 decembrie...

Festivalul Internațional de Film Studențesc „CineMAiubit” - ediția a 28-a
S-a stins din viață criticul și istoricul de teatru Zeno Fodor
Teatru și film 09 Decembrie 2024, 14:20

S-a stins din viață criticul și istoricul de teatru Zeno Fodor

Unul dintre cei mai mari critici şi istorici de teatru din România, Zeno Fodor, cel care a tradus peste 50 de piese şi...

S-a stins din viață criticul și istoricul de teatru Zeno Fodor
Filmul „Anul Nou care n-a fost”, premiat în festivaluri internaționale și nominalizat la European Film Awards, va avea premiera pe NETFLIX în 22 decembrie
Teatru și film 07 Decembrie 2024, 00:26

Filmul „Anul Nou care n-a fost”, premiat în festivaluri internaționale și nominalizat la European Film Awards, va avea premiera pe NETFLIX în 22 decembrie

„Anul Nou care n-a fost” , filmul românesc îndelung aplaudat în festivalurile internaționale și...

Filmul „Anul Nou care n-a fost”, premiat în festivaluri internaționale și nominalizat la European Film Awards, va avea premiera pe NETFLIX în 22 decembrie
Radu Afrim, cu al 10-lea proiect pe scena Naționalului ieșean - „Zi de bucurie” de Arne Lygre
Teatru și film 03 Decembrie 2024, 10:05

Radu Afrim, cu al 10-lea proiect pe scena Naționalului ieșean - „Zi de bucurie” de Arne Lygre

În microstagiunea aniversară „ Zilele Teatrului Național Iași” , va avea loc lansarea celui mai nou proiect...

Radu Afrim, cu al 10-lea proiect pe scena Naționalului ieșean - „Zi de bucurie” de Arne Lygre
Pe 8 decembrie, Teatrul Stela Popescu în parteneriat cu MINA vă invită la „Revolta poveștilor” - primul spectacol de teatru imersiv pentru copii din România
Teatru și film 02 Decembrie 2024, 16:07

Pe 8 decembrie, Teatrul Stela Popescu în parteneriat cu MINA vă invită la „Revolta poveștilor” - primul spectacol de teatru imersiv pentru copii din România

MINA, Museum of Immersive New Art , unul dintre cele mai inovatoare spații culturale din România, invită publicul pe 8...

Pe 8 decembrie, Teatrul Stela Popescu în parteneriat cu MINA vă invită la „Revolta poveștilor” - primul spectacol de teatru imersiv pentru copii din România
Ascultă live

Ascultă live

12:00 - 13:00
Texte și pretexte
Ascultă live Radio România Cultural
10:05 - 13:00
DIMINEŢI CU SOARE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
11:05 - 13:00
reluare: RRI, o voce pentru lumea românească (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
12:00 - 12:20
JURNALUL SATULUI
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
10:03 - 13:00
Weekend împreună
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
11:03 - 15:00
Pulsul Zilei
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru