Ascultă Radio România Cultural Live

Umanitatea contemporană, ancorată între lumea digitală și mediul înconjurător, se lasă explorată în competiția BIEFF 2018

21 Februarie 2018, 09:50

Consecventă demersului său inovator la nivel de teme abordate și limbaj cinematografic, Competiția Internațională BIEFF 2018 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra condiției umane actuale într-o lume în continuă schimbare. Punând propria sensibilitate față în față cu fragilitatea naturii și accesând omniprezența tehnologiei în toate aspectele vieții, ne redescoperim dubla poziție de creație și creator. Programele tematice Human Nature / Mother Nature și Intimacy in the Digital Age ne amintesc că ne regăsim zi de zi într-un mediu înconjurător pe care l-am cucerit și alterat, dar în care ne scriem propriile istorii, și ne întreabă cum ne modelăm, prin căutarea noastră neîncetată de conexiuni umane, interacțiunile și identitatea, în fața – sau cu ajutorul – inteligenței artificiale.

HUMAN NATURE / MOTHER NATURE

Deși cuvinte precum mamă, uman și natură ar trebui să rimeze cu pace, bunătate sau frumusețe, adevărul este că atunci când alăturăm natura-mamă și natura umană rezultă o relație de iubire amestecată cu ură, iar cuvântul versus se impune a le despărți. Unele voci s-au grăbit să anunțe începutul unei noi ere geologice, o epocă a omului, numită era Antropocenă datorită copleșitorului impact (negativ) al ființelor omenești asupra naturii. Dar, ca într-un meci de tenis, ori de câte ori Omul trimite o minge peste fileu, Natura ripostează. Strat subțiat de ozon? Furtuni extreme. Despăduriri? Alunecări de teren. Și așa mai departe. Este evident că se dă un fel de luptă, dar problemele de mediu, oricât de arzătoare, sunt doar vârful icebergului. Filmele din programul de competiție Human Nature / Mother Nature se apleacă asupra unor fragmente din complicata relație om-natură și le analizează cu un ochi cinematografic proaspăt și pătrunzător.

În Nature: All Rights Reserved, natura e omniprezentă: sala de așteptare de la dentist e o plajă tropicală (fototapet), balconul e înverzit de iarbă (de plastic), iar sala de conferințe e o pădure tropicală (alt fototapet). Totul e material sub incidența copyright-ului, desigur, dar cine o să cerceteze dacă autorul și proprietarul de drept, adică Natura însăși, și-a dat permisiunea de utilizare? Sebastian Mulder juxtapune ingenios reprezentări ale naturii luxuriante cu imagini anoste ale urbanului de beton și oțel, în așa fel încât devine dificil să discernem între imitație și original. Chiar dacă autorul susține că spectatorul e cel care trebuie să tragă concluziile, ne punem totuși întrebarea absurdă: oare plantele artificiale o să moară atunci când n-o să ne mai prefacem că le udăm? Filmul este proiectat la BIEFF cu susținerea Ambasadei Regatului Țărilor de Jos și vine din cele mai importante festivaluri de film documentar (Jihlava, ZagrebDox) și nu numai.

După ce ne-a purtat anul trecut printr-un fantomatic univers post-clubbing cu Fiesta Forever, Jorge Jácome revine la BIEFF cu un alt fel de heterotopie. Toată populația arhipelagului Azorelor ar fi luat calea refugiului către continent, alungată fiind de o explozie incontrolabilă de hortensii, plante de altfel inofensive. Camera urmărește doi soldați, singurii trimiși în misiune pe insulă, în cadre compuse luxuriant pe fundalul invaziei florale în albastru și violet, și pătrunde în poveștile lor despre nostalgia trecutului și tristețea dezrădăcinării. Se vorbește și despre recoltare, export și tratamente aplicate florilor, semn că la originea proliferării patologice ar fi chiar reprezentanții exilați ai rasei umane. După premiera sa la Festivalul de Film Independent IndieLisboa, Flores a fost ales în selecția a zeci de festivaluri prestigioase, printre care cele de la San Sebastian, Toronto sau New York.

Viața ordonată a satului e întreruptă de un incendiu urmat de un cutremur. Pompierii nu fac față dezastrului, așa că toată lumea ia calea pădurii. Folosind evenimentul ca punct de pornire pentru un fascinant mash-up, Léo Favier tratează în After the Volcano teme cât se poate de serioase precum încălzirea globală sau invaziile de habitat în forma jucăușă a unei povestiri fantastice, ilustrate cu filmări de arhivă vechi de mai multe zeci de ani. După ce au încercat să trăiască precum vânătorii și culegătorii din vechime, oamenii revin acasă și descoperă că satul a fost între timp ocupat de animale, așa cum ei la rândul lor le invadaseră habitatul din pădure. Filmul a fost anterior selectat în competiție la festivalurile de scurtmetraj de la Vila do Conde și Uppsala, iar cu regizorul ne vom întâlni la BIEFF cu sprijinul Institutului Francez.

O plajă surprinsă la răsărit de soare devine locul unor întâlniri suprarealiste. Tineri, care încearcă să mai prelungească rămășițele nopții. Bătrâni, pentru care o nouă zi abia începe. Pentru câteva clipe, și unii și ceilalți se mișcă în același spațiu, fără a percepe existența celuilalt. A treia prezență în peisaj e natura. Nisipul. Marea. Soarele. Spre deosebire de oameni, acestea sunt permanente. Cu imagini de mare spectaculozitate, Boris Poljak creează un sentiment al perisabilității existenței umane, în seducătorul They Just Come and Go. Toate acele trupuri superbe, perfecte și tremurând de dorință se vor preschimba în corpuri decrepite, la fel ca cele pe care le vedem mișcându-se parcă fără scop prin apa mării mereu neschimbate, însoțiți de acordurile din piesa Hallelujah a lui Leonard Cohen. They Just Come and Go este câștigătorul unor premii importante la Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen și DokuFest Kosovo.

INTIMACY IN THE DIGITAL AGE

Pe măsură ce definiţia sinelui se schimbă în contextul experiențelor digitale imersive și al unei creșteri a identificării noastre cu aceste manierisme digitale, tot așa și ideea de conexiune evoluează și se transformă. Persona noastră virtuală este acum parte din identitatea noastră. Ceea ce înainte era „te văd şi mă vezi, suntem conectaţi” a devenit „te trăiesc şi mă trăiești, suntem conectați”.

Programul Intimacy in the Digital Age din Competiția Internațională BIEFF 2018 privește modul în care actele de a fi, de a vedea și de a fi văzut s-au schimbat în contextul importanței crescânde a sinelui nostru digital și chestionează dacă dihotomia real / virtual mai are vreun sens sau dacă cele două s-au îmbinat într-una și aceeași stare de a fi.

În Our Skin spaţiile virtuale sunt păstrate în sfera privată şi, astfel, devin un spaţiu excepţional în care se pot forma legături dincolo de prejudecăţi. Conversaţii la telefon, şoptite târziu în noapte, dizolvă barierele preconcepţiilor şi creează intimitate acolo unde altfel ar fi fost doar ignoranţă sau, mai rău, dispreţ. Folosind înregistrarea autentică a unei conversaţii dintre o femeie-trans şi un fost ofiţer de marină, filmul trece dincolo de gen şi de corpuri militarizate pentru a ajunge la esenţa intimă a emoţiei. Viziunile onirice în alb și negru se focalizează şi devin imaginea a doi dansatori graţioşi. „Pe măsură ce dialogul fluctuează între stinghereală, tensiune și emoție, devenim martorii a două persoane care au nevoie de legătura acesta emoţională, în ciuda diferențelor de suprafață dintre ei.”(prestigiosul Festival de Film Documentar IDFA Amsterdam, care a prezentat filmul lui João Queiroga la ediția sa din 2017)

Ducând această idee mai departe, Binary Love imaginează spaţiul virtual ca locul principal unde trăim. În lumina dură a neoanelor unui oraş virtual, cuprins în limitele unei plăci de bază, Eugene și Jessica se întâlnesc în sfârşit, după ce au fost declarați potriviți pe o aplicaţie care îţi găseşte perechea în funcţie de ceea ce visezi. În filmul lui Ewan Golder, realitatea imediată și cea virtuală se ciocnesc: timpul își pierde liniaritatea, existența noastră (digitală sau de altă natură) devine o întrebare open-source, iar posibilitatea stabilirii legăturii umane este atent examinată. Luând o turnură existențială, sinuciderea digitală apare ca singura soluție: a risca totul, a te deconecta de la rețea și a căuta un moment de conexiune reală. Prezentat la BIEFF cu sprijinul Le Fresnoy – Studio national des Arts Contemporains.

În Information Skies, unul dintre scurtmetrajele nominalizate la Premiile Academiei Europene de Film în 2017, imaginile există înaintea Cuvântului care le creează. Un cuplu tânăr purtând ochelari VR se retrage într-o pădure. Un voice-over criptic combină fragmente de gânduri şi realități diferite. Elemente vizuale ce amintesc de primii ani ai PC-ului, secvenţe reale onirice, animații abstracte și avatare în stil anime provoacă noțiunea arhaică a realității ca fiind înrădăcinată în materialitate. În epoca tehnologiei experimentale, ponderea datelor afectează înțelegerea lumii din jurul nostru. Cu percepția noastră împinsă la limită, unde adevărul și credința sunt interschimbabile, conceptul de realitate este depășit. Information Skies este realizat de Metahaven, un duo artistic format din Vinca Kruk și Daniel van der Velden, care și-a început activitatea ca studio de design și cercetare.

Până pe 26 februarie pot fi achiziționate primele abonamente pentru festival – un număr limitat de early bird festival pass-uri, la prețul promoțional de 70 de lei – pe site-ul partenerilor noștri de la Eventbook.

____________

Cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 26 martie și 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM

Co-finanțat de: Centrul Național al Cinematografiei și Administrația Fondului Cultural Național

Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Muzeul Național al Țăranului Român, Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Fala Português, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală Greacă, Ambasada Libanului, Ambasada Argentinei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte

Susținut de: Quinzaine des Réalisateurs – Cannes Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Arsenal – Institute for Film and Video Art, International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre Pompidou, Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands, Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Sixpackfilm Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência – Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts

Sponsor: Cinelab România | Partener de ospitalitate: Sky Tour | Partener digital: Canopy | Bilete prin: Eventbook

Văzut de: Radio Guerrilla

Parteneri media: Radio România Cultural, HotNews.ro, Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, Scena9, Observator Cultural, Revista ARTA, BRRlog, Liternet, Ziarul Metropolis, Revista Zeppelin, SUB25, ART7, GLAMOUR, A List Magazine, IQads, The Institute, All about Romanian Cinema, Film Menu, Acoperișul de Sticlă, Dissolved Magazine, Bucharest City App, Film New Europe

Partener monitorizare media: ZeList Monitor

Ce avem noi aici și premiera Antiportret de familie, două spectacole de teatru la mijloc de iulie pe scena TNB
Teatru și film 23 Iunie 2025, 12:10

Ce avem noi aici și premiera Antiportret de familie, două spectacole de teatru la mijloc de iulie pe scena TNB

În serile de 14 și 15 iulie, scena Teatrului Național „Ion Caramitru” devine spațiul sincerității incomode,...

Ce avem noi aici și premiera Antiportret de familie, două spectacole de teatru la mijloc de iulie pe scena TNB
Câștigătorii TIFF.24: Povești puternice și emoționante cuceresc cele mai importante premii ale ediției
Teatru și film 22 Iunie 2025, 06:51

Câștigătorii TIFF.24: Povești puternice și emoționante cuceresc cele mai importante premii ale ediției

  Câștigătorii celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania au fost anunțați...

Câștigătorii TIFF.24: Povești puternice și emoționante cuceresc cele mai importante premii ale ediției
Teatrul Naţional Radiofonic – Radio România prezent la FITS
Teatru și film 21 Iunie 2025, 12:34

Teatrul Naţional Radiofonic – Radio România prezent la FITS

 Teatrul Naţional Radiofonic – Radio România , partener de tradiție al  Festivalului Internaţional de...

Teatrul Naţional Radiofonic – Radio România prezent la FITS
Se deschide Amfiteatrul în aer liber
Teatru și film 21 Iunie 2025, 07:01

Se deschide Amfiteatrul în aer liber

  Din 7 iulie până în 8 septembrie vă așteptăm la Amfiteatrul în aer liber, sus pe Teatrul Național...

Se deschide Amfiteatrul în aer liber
Scurtmetrajul „O zi de sărbătoare” - un film care poate fi citit din mai multe perspective și care vorbește despre mai multe probleme sociale
Teatru și film 20 Iunie 2025, 15:36

Scurtmetrajul „O zi de sărbătoare” - un film care poate fi citit din mai multe perspective și care vorbește despre mai multe probleme sociale

În selecția  Zilelor Filmului Românesc  de la TIFF se regăsește și scurtmetrajul  „O zi de...

Scurtmetrajul „O zi de sărbătoare” - un film care poate fi citit din mai multe perspective și care vorbește despre mai multe probleme sociale
FITS 2025 - MULȚUMESC
Teatru și film 20 Iunie 2025, 09:20

FITS 2025 - MULȚUMESC

Începe cea de-a 32-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu , unde sunt aşteptaţi peste 5000 de...

FITS 2025 - MULȚUMESC
Începe FITS 2025: peste 840 de evenimente și 5.000 de artiști din 82 de țări 
Teatru și film 19 Iunie 2025, 14:57

Începe FITS 2025: peste 840 de evenimente și 5.000 de artiști din 82 de țări 

  Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) ajunge în 2025 la cea de-a 32-a ediție. Între 20 și...

Începe FITS 2025: peste 840 de evenimente și 5.000 de artiști din 82 de țări 
Emilia Dobrin și femeile puternice interpretate de-a lungul carierei
Teatru și film 19 Iunie 2025, 14:10

Emilia Dobrin și femeile puternice interpretate de-a lungul carierei

Cu roluri memorabile pe scena de teatru și apariții marcante în cinema, Emilia Dobrin a colaborat de-a lungul timpului...

Emilia Dobrin și femeile puternice interpretate de-a lungul carierei
Ascultă live

Ascultă live

16:30 - 17:00
Vocea umană
Ascultă live Radio România Cultural
15:05 - 18:00
CA PE ROATE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
16:00 - 16:56
Đóńńęŕ˙ ďĺđĺäŕ÷ŕ 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
15:00 - 17:00
reluare VERBA MANENT: Pagini din arhiva RRI (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
16:00 - 18:00
APLAUZE PENTRU FOLCLOR
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
16:30 - 17:00
Jurnal Militar
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
15:03 - 19:00
Sens Unic
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
16:00 - 18:03
Știri
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
16:03 - 19:00
Sens unic
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru