Anchetă: Teatrul German de Stat din Timișoara încotro?!
25 Ianuarie 2018, 08:01
Afirmarea necesității de schimbare a sistemului, a legilor peticite după interese de moment, a regulilor de mult depășite de evoluția rapidă a organismului viu numit teatru și de renunțare la demagogie și la bunul-plac e redundantă, dar imperioasă!
România pare a fi însă în trend-ul european: în Ungaria - regizorul Arpad Schilling e interzis pentru spectacolele sale, considerate provocatoare, în Polonia - ministrul culturii taie bugetul Festivalului Dialog de la Wroclaw, finanțarea fiind condiționată de anularea prezenței spectacolului Klątwa / Blestemul montat la Varșovia de regizorul croat Oliver Frljić, ca să nu mai spunem de arestul la domiciliu al regizorului rus Kirill Serebrennikov și al managerului Teatrului Academic de Tineret din Moscova, Sofia Apelbaum!
Prin comparație, la noi situația aparent e chiar lejeră, deși la Miercurea-Ciuc, primarul a decis să comaseze instituțiile de cultură, sport etc., chiar și din orașele vecine, firește... la primărie, unde se vând deopotrivă bilete la teatru și la fotbal. La București, primăria a decis „anularea” contractului de management al directorului Teatrului Odeon, la doar câteva zile după ce îl semnase. La Timișoara, primarul se consideră „un om inteligent, profesor universitar în domeniul calculatoarelor”, fapt suficient pentru a citi și înțelege o lege, despre care declară că a aflat în mijlocul unei proceduri legale inițiate de primăria pe care o conduce, și fără prea multe explicații a lăsat Teatrul German de Stat, probabil teatrul cu cel mai coerent, echilibrat și performant management din România, fără director, delegând în ultimă instanță competențele de conducere directorului administrativ, inginer de meserie cu experiență în industria textilă și transporturi, pentru a semna salariile angajaților și anuntându-și intenția de a scoate postul la concurs. Interimatul expirat la începutul lui ianuarie 2018 a fost prelungit sine die, iar competențele artistice „nedelegate” au fost aparent preluate tot de directorul administrativ al teatrului. Între timp, fostul manager a acționat în judecată Primăria, pentru nerespectarea metodologiei de aplicare a legii în cazul continuării unui management notat cu o notă mai mare de 9 la evaluarea finală a mandatului precedent. Teatrul e în cădere liberă. Trupa e pe avarii. La Timișoara - capitală europeană a culturii - 2021! Dar dincolo de termeni tehnici și legali, rămân demagogia și indiferența care distrug: proiecte, teatre, trupe, vieți.
Detalii în emisiunea Scena și ecranul (ediția 10 ianuarie 2018). O producție Radio România Cultural. Realizator Raluca Rădulescu