GROUNDED de George Brant – o nouă premieră la unteatru
19 April 2018
Platforma culturală Frilensăr anunță premiera spectacolului CRUD creat în cadrul proiectului cultural AFTER HOP.
19 April 2018

George Banu: “Spectacolul de teatru poate produce o experiență vie, un fel de dublu al vieții.”

Aseară, 18 aprilie 2018, la Muzeul Național al Literaturii Române, a avut loc conferința „Teatrul și orașul: de la Edificiu la refugiu“, susținută de George Banu. De-a lungul timpului teatrul s-a schimbat, a cunoscut o adevărată perturbare a datelor spațiale, a raportului cu orașul și implicit a relației spectator-actor, crede acesta. Teatrul s-a refugiat în spații neconvenționale, pe care spectatorii au reușit să le salveze, să le prelungească viața, însă acum s-a reîntors la edificiu, sala de teatru fiind tratată într-un fel ca un refugiu. 
 
Ce rol mai joacă teatrul în societatea actuală, unde facem teatru și cum s-a schimbat el de-a lungul timpului?
Interviu cu George Banu, realizat de Andra Petrariu:

Domnule George Banu, relația dumneavoastră cu teatrul este una intensă și foarte îndelungată și tocmai  de aceea aș îndrăzni să vă întreb cum s-a schimbat teatrul de-a lungul timpului și cum s-a adaptat el acestei epoci tehnologice în care trăim?

George Banu: Din fericire, sunt schimbări legate de shimbările tehnologice, de schimbările de societate, de schimbările generaționale. Acum apar în foarte multe țări colective de tineri, mai mult decât regizori, tehnologia este extrem de importantă, videoul este un instrument esențial pentru teatru, și teatrul și-a regăsit un fel de public din cei care sunt decepționați de televiziune, de mijloacele media. El rămâne însă o artă minoritară într-o lume în care dominația este dominația dansului, a concertelor, dar această minoritate e o minoritate activă, oameni care vin la teatru cu plăcerea de a fi împreună, de a asculta texte, pentru că, în general, astăzi, specificitatea teatrului este de a juca și de a căuta, de a scormoni adevărul cuvintelor, în timp ce în alte arte cuvintele sunt abandonate. Cred că la un moment dat, după ani de zile de teamă privind soarta teatrului, astăzi teatrul este într-o situație mai privilegiată.

Spuneați la un moment dat că teatrul poate schimba oameni. Credeți că mai are această putere. În prezent ce rol mai joacă teatrul în societate?

George Banu: Teatrul poate fi o experiență, ca și arta. Dacă nu ai nevoie de alte experiențe, decât cele cotidiene, nu ești pasionat de artă. O carte poate schimba sau deschide un orizont, un concert, o expoziție și un spectacol de teatru. Spectacolul de teatru poate produce o experiență vie, un fel de dublu al vieții. Poate mai mult decât alte arte.

Există foarte multe zone din România în care nu există un teatru, oamenii nu au oportunitatea să participe la spectacole . Ce înseamnă lipsa unui teatru dintr-un oraș pentru locuitorii săi?

George Banu: Teatrul nu are capacitatea de a satisface întreaga societate, el rămâne totuși o artă elitară, presupune o anumită cultură, presupune o anumită cunoaștere a mediului social, dar, spre deosebire de alte epoci, teatrul circulă mai mult acum și dacă aceste orașe fără teatru invită trupele de teatru fac deja un prin pas în cunoașterea de teatru.

Cum vedeți dumneavoastră această extragere a spectacolelor din sălile mari și cochete de teatru în spațiile neconvenționale de baruri și cafenele?

George Banu: A fost un moment foarte important de revitalizare a teatrului, de reîntâlnire a teatrului cu realul, el fiind rezervat în general ficțiunii și imaginației. Acum lucrurile sunt amestecate, spectacolele în locuri abandonate sunt din ce în ce mai rare, teatrul s-a reîntors la edificiu, dar, în același timp, are un raport polemic cu edificiul, modifică datele sălii, modifică relația actor- spectator. Într-un fel sala de teatru, edificiul, e tratată ca un refugiu.

Spuneați că reprezentațiile teatrale în spațiile neconvenționale implică totodată o descoperire a orașului.

George Banu: Da, descoperirea orașului, pentru că dumneavoastră sau eu nu știu unde se află fabrica de rulmenți. Deci ni se spune: spectacolul are loc la fabrica de rulmenți sau la gara de la Chitila unde nu am fost niciodată. Deci, dacă vrei să te duci acolo, trebuie să traversezi orașul, trebuie să cauți soluții pentru a ajunge acolo și într-un fel plăcerea vine și din acest efort care e străin, care e absent, atunci când te duci în locurile tradiționale teatrale.

Credeți că această ieșire în lume a spectacolelor pe scene improvizate va reuși să aducă arta teatrală mai aproape de oameni ?

George Banu: În general acesta a fost scopul: să creezi o anumită intimitate, o scădere a prestigiului teatral, o capacitate de a avea o relație dialogală mai directă între actori și spectatori dacă ea e realizată e mai puțin sigur, dar câteodată în viață ce contează este dorința, și realizarea urmează în partea a doua.

Tinerii spectatori de ce să meargă la teatru?

George Banu: Pentru a auzi cuvinte în general vechi, dar și noi despre situația omului față în față cu el însuși în lume, în istorie, cuvinte care invită să se gândească la destinul nostru pe această planetă atât de amenințată astăzi.