Ascultă Radio România Cultural Live

Maeștrii constructori ai antichității (II) Ansamblul Brihadisvara din Tajore, India

20 Martie 2020, 10:17

https://www.mixcloud.com/RadioRomaniaCultural/erezii-moderne-mae%C8%99trii-constructori-ai-antichit%C4%83%C8%9Bii-ii-ansamblul-brihadisvara-din-tajore-india/

Poate, datorită plasării Marii Piramide în rândul
minunilor lumii, „vedeta” antichității este Egiptul. Între altele,
incapacitatea prezentului supertehnologizat de a explica sau demonstra credibil
tehnicile de construcție ale unor monumente uimitoare nu este ușor digerabilă,
mai ales istoricilor.

Într-un prim episod al acestei serii, am prezentat
ipoteza turnării unor blocuri antice
folosind așa-numiți „geopolimeri” - sau „betoane” după rețete cu constituenți
disponibili din belșug în apropierea siturilor de construcție. Roci naturale
s-ar confunda, astfel, cu blocuri turnate în urmă cu mii de ani. Câteva
eșantioane - prelevate cu greu datorită reținerii autorităților egiptene - au
oferit indicii structurale semnificative în susținerea ipotezei. Pe scurt -
orientarea unor componente ale
conglomeratelor este aleatoare, nu direcțională precum apare în structurile
naturale, sedimentate în timp sub influențe geologice complexe.

Problemele nesoluționate sunt semnificative:
„metoda” ar explica doar structurile relativ „moi”, calacaroase, în timp ce
formidabilele blocuri granitice, perfecte geometric sau în alte prelucrări, nu
pot fi replicate; identificarea unui „solvent” în saliva unei specii de păsări
nu explică rezonabil, în aceeași cheie a „turnării”, existența vastei categorii
a blocurilor dure.

De asemenea, indiciile din cariere sugerează
procedee inexplicabile de prelucrare în sit și desprindere, excluzând turnarea.

O paranteză: etapele
intermediare
sunt detectabile și extrem de interesante. De exemplu, este
des menționat cel mai mare obelisc egiptean, de la Asswan, aflat la orizontală,
încă nedesprins din carieră - un loc de pelerinaj turistic. Grandoarea celor
trei fețe expuse și ideile privind desprinderea și ridicarea conduc la
neglijarea unei priviri atente a suprafețelor, mai ales ale spațiului excavat
în antichitate, între patul de rocă și obelisc: urmele, de jur-împrejur sunt
precum ale unei uriașe „cupe” sau „linguri” care ar fi intrat în rocă precum în
plastilină. Tot la Aswan, la capătul unui al doilea, mai puțin faimos obelisc,
„mușcăturile” se extind până dedesubt și
par făcute cu altă „cupă”, semnficativ mai bombată. Considerând spațiul
restrâns și cantitatea excavată „dintr-o trecere”, este imposibil de imaginat
un dispozitiv mecanic care să producă respectivele urme sub monolit. Despre
roca aparent maleabilă în volum (!) - este o „marcă întegistrată” a tehnologiei
antice a prelucrării pietrei. Trebuie evitate confuziile, adesea provocate, cu
performanțele constructive ale antichității greco-romane, oricum remarcabile,
dar explicabile. Înaintea lor, au
lucrat civilizații cu capacități tehnologice și de proiectare imposibil de
replicat azi.

Bineînțeles că nu s-a putut oferi o explicație
rezonabilă a aspectului zonelor „neterminate”; această categorie a lucrărilor
antice în piatră este trecută cu vederea, deși este specifică tuturor
civilizațiilor megalitice din așa-numita perioadă a pietrei cioplite (neolitic).

Comentarea altor artefacte minerale, de la
dimensiuni mici până la enorme, ar extinde prea mult această paranteză,
deschisă pentru sugestia că „turnarea” poate explica doar parțial, chiar
descurajant de limitat, realizările lumilor antice...

... precum India!

Templele indiene reprezintă o clasă
arhitectural-stilistică și mai ales -constructivă- unică și admirabilă. Caracterul
elaborat și precis al reprezentărilor și „dantelăriei” în piatră, asociat cu
dimensiunile edificiilor uimește; atenția este copleșită de spectacolul
monumental și explicațiile „sigure” privind simbolistica și datarea, astfel
încât privitorul neavizat poate pierde observații sa u informații esențiale.
Acestea sunt asociate, adesea, cu uimirea „cum a fost posibil ?”

Templul Brihadisvara din Thanjavur (variante ale
numelor, ex. Tanjore, sunt în circulație) este considerat o creație a dinastiei
Chola, succesiune dintre cele mai vechi din lume, trasate aproximativ între secolele
3 - 13 d. Hr.

Ansamblul este parte a patrimoniului mondial
Unesco, un superb și complet monument de arhitectură Tamil. Indicația istorică
este că a fost construit în timpul regelui Raja Raja Chola I, între anii 1004-1009,
dar se găsesc destule formulări prudente referitoare la perioada edificării.

Precum și alte capodopere monumentale antice, ansamblul
de la Thanjavur conține elemente care sfidează înțelegerea, prin raportare la cunoștințele
și mijloacele tehnice ale perioadei prezumate a construirii.

Totul este din granit - cu sursa proximă (cunoscută)
la Tiruchchirapalli - locație aflată la 60 Km distanță. La fel ca în alte părți
ale lumii, unde monumente uimitoare în piatră sunt amplasate fără „gija”
transportului enormelor cantități de rocă din cariere îndepărtate.

Desigur - nu există în formidabila bogăție
decorativă a ansamblului Brihadisvara scene ale edificării, nemaivorbind de
înscrisuri - urme ale unor „manuale” care să răspundă, fie și fragmentar, la
întrebarea „cum se (transportă și se) fabrică?”

Precum în multiple locații monumentale străvechi,
secretele inginerilor pietrari rămân intacte; încercările de explicare folosind
mijloacele prezumate ale timpului frizează, adesea, ridicolul. Tema secretului
construcției este, dealtfel, centrală și perenă în narațiuni influente, legenda
inițiatică având protagoniști egipteni și purtând sugestia pierderii științei
stăvechi. (Și demersul șlefuirii pietrei
are conotații nesimbolice aparte, examinând artefacte antice.) Într-un sens
chiar mai larg - fascinante variațiuni legendare încheiate cu sacrificiul deținătorului cunoașterii ar
putea constitui subiectul unui alt episod.

Revenind la ansamblul Brihadisvara, în cheia
inexplicabilului, la scară mare, există enorma „bulă” de granit, integral și
admirabil decorată, inclusiv cu sculpturi, nu doar bazoreliefuri, toate părți
ale aceluiași monolit. Plasat la 66 de metri înălțime, în vârful construcției
etajate piramidale Sri Vimana (cavitate,
la interior), elementul decorativ(în
admirabilul jargon actual)este
evaluat la 80 de tone! O enormă „bijuterie a coroanei” în filigran de granit,
ridicată de o civilizație fără mijloacele tehnice plauzibile sau imaginabile
pentru acele timpuri. De exemplu, un turist contemporan menționează
„explicația” unui ghid local, conform căreia „bula” ar fi fost trasă de
elefanți pe un plan înclinat, lung de 8 Km!

Este de observat că întreaga clădire Sri Vimana (între altele) este edificată
din blocuri perfect fasonate și „îmbricate”, fără mortar. Rezistența și
durabilitatea peste secole a ansamblului piramidal (reamintim, gol pe dinăuntru)
purtător al „bulei-apex” de 80 de tone s=au dovedit uimitoare.

Tot la scară
mare
, o componentă distinctă a ansamblului este taurul sacru Nandi, situat
la intrarea incintei, realizat dintr-un singur bloc de granit, perfect artistic
și ca finisaj. Reprezentarea măsoară circa 5 metri lungime, 3 metri înălțime,
și 2,5 lățime, cu o masă estimată la 25 de tone (!).

La scară mică, pe un nivel inferior al clădirii Subrahmayana a templului, există pe
latura din dreapta un lung „brâu”
decorativ cu motivul, repetitiv însutit, al florii cu petale rotunde. (Acesta
este întâlnit în instanțe interesante, de exemplu în basoreliefurile sumeriene,
prezentate în episodul Obiecte
interesante ale zeilor (p1)
din 29 mai 2018.)

În „brâul” decorativ menționat, sutele de flori cu
8 petale se succed având, două câte două, petalele „de la orele 3 și 9” unite. Pe
sub fiecare astfel de „joncțiune”
este un canal, nu mai gros de câțiva mimimetri și lung de 2-3 cm. Este
imposibil de imaginat azi ce unelte ale vremii (versiunea academică indică sec.
al XI-lea) au permis sfredelirea în
granit
fără ratări de orice fel a mulțimii de canale atât de subțiri; în plus, la examinare atentă - canalele sunt curbate către interior. Adică - în ipoteza
fantezistă a folosirii unor „burghie”, găurirea trebuia făcută din ambele
direcții, pentru fiecare pereche de flori. Nu există nici o urmă de prelucrare
(cum se găsesc, rare și enigmatice, în alte situri) și este observabilă
dispersia moderată a secțiunilor milimetrice ale acestor canale. Întreaga friză
sugerează, mai curând o stucatură în
înțeles modern, ceva ce ar fi (fost) turnat și/sau modelat în stare plastică.

Asemenea observații, legate de dificultatea
înțelegerii cunoștințelor și mijloacelor puse în lucrare de maeștrii constructori
în piatră, nu sunt rare. Există și percepția interesantă a „scalării” gradului
de finisare, după nevoia tehnică sau importanța reprezentării. Zonele
„neterminate”, atât de interesante pentru urmele de prelucrare și alte indicii,
sunt rarisime, relativ foarte mici și nesemnificative la ansamblul Brihadisvara;
în episodul următor, dedicat ansamblului de la Elora, vor căpăta mai multă
elocvență.

Dar, zonele „neterminate” pălesc față de grandoarea și enigmele respectivului sit. Urmăriți Exclusiv online - Erezii moderne, pentru fascinante perspective... alternative!

redactor Florin VASILIU

Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”

Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”

Expoziția intitulată generos, “ Artă Vizuală ” a artiştilor Viorela şi Vintilă Mihăescu deschisă la Biblioteca...

Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”
Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene
GenZ Podcast 29 Martie 2024, 09:22

Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene

Autor: Horia Daraban   În acest an, în luna iunie, în toate statele membre ale Uniunii Europene vor...

Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene
Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”

Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”

Muzeul de Artă Piatra Neamț a găzduit în luna martie a anului 2024 expoziția Eugen Crăciun (1922- 2001), denumită de...

Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”
Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”
YOU + EU 2024 25 Martie 2024, 22:30

Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”

Autor: Corina Negrea   2024 este anul în care cei peste 370 de milioane de europeni îi vor alege pe cei 720...

Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”
Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?
GenZ Podcast 21 Martie 2024, 12:53

Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?

Autor: Sorin Titus Iordan   Faptul că femeile şi-au dobândit din ce în ce mai multe drepturi în...

Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?
Lector univ. dr. Reka Csapo Dup: “Fotografiile lui Ádám Gyula au aura unui film în cadre”

Lector univ. dr. Reka Csapo Dup: “Fotografiile lui Ádám Gyula au aura unui film în cadre”

 În Sala Constantin Brâncuși a Palatului Parlamentului , sub egida Camerei Deputaților și sub patronajul...

Lector univ. dr. Reka Csapo Dup: “Fotografiile lui Ádám Gyula au aura unui film în cadre”
Universul... tocmai bun pentru om?
Erezii moderne 18 Martie 2024, 07:00

Universul... tocmai bun pentru om?

În acest episod: •Principiul antropic: tulburător? •Uluitoarele constante cosmologice •Motive ale disputelor •Ce ar decurge...

Universul... tocmai bun pentru om?
Profesoara Marilena Ioanid: suprarealismul propus elevilor, acum, “la  înmugurirea vieţii lor de artist”

Profesoara Marilena Ioanid: suprarealismul propus elevilor, acum, “la înmugurirea vieţii lor de artist”

Ca urmare a Concursului Național ”Gheorghe Naum”, ediția a XXIX –a, Brăila, expoziția organizată la Centrul...

Profesoara Marilena Ioanid: suprarealismul propus elevilor, acum, “la înmugurirea vieţii lor de artist”
Ascultă live

Ascultă live

16:00 - 16:30
Născut în România
Ascultă live Radio România Cultural
15:05 - 18:00
CA PE ROATE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
16:00 - 17:00
PASIUNEA MEA, AGRICULTURA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
16:03 - 16:30
Călător pe unde și oriunde (continuare)
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru