ILUSTRATE DIN CUBA: Capitoliul din Havana 3
21 Septembrie 2024, 09:00
"Capitoliul este de o frumusețe incontestabilă, senină şi maiestuoasă, cu linii pure şi sever clasice, cu proporţii admirabile în care orizontalitatea faţadelor contrastează cu supleţea elegantă a cupolei”. - aşa l-a definit Emilio Roig de Leuchsering, primul istoric al oraşului Havana.
* * *
Până în anul 1959 în clădirea Capitoliului din Havana şi-a desfăşurat activitatea Congresul cubanez cu cele două camere ale puterii legislative: Senatul şi Camera Reprezentanţilor. După triumful Revoluţiei cubaneze, Capitoliul a adăpostit Academia de Ştiinţe şi Ministerul Ştiinţei, Tehnologiei şi Mediului. În prezent aici îşi desfăşoară activitatea Adunarea Naţională a Puterii Populare din Cuba. După o amplă renovare încheiată în anul 2019, Capitoliul se înfăţişează astăzi privirii în cea mai mare splendoare a sa şi continuă să fie o clădire cu un imens impact urban şi simbolic, având o mare încărcătură istorică din care nu lipsesc intrigile vieţii politice din prima parte a secolului al XX-lea, legende şi anecdote îmbogăţite cu timpul şi adaptate zilelor noastre.
Impunătoarea clădire din centrul capitalei cubaneze a primit numele de „Capitoliu” în urma unui sondaj efectuat de ziarul Excelsior din Havana. Acesta a fost iniţiat, pentru a se ajunge la un consens, de către Carlos Miguel de Céspedes (avocat, om de afaceri şi politician cubanez), secretarul pentru Lucrări Publice al preşedintelui Gerardo Machado. O parte importantă a opiniei publice din acea vreme dorea ca edificiul să se numească Palatul Congresului, în timp ce un alt grup înclina spre denumirea de Capitoliu, care a şi fost decisă de majoritatea participanţilor la sondaj.
* * *
Capitoliul din Havana este splendid decorat. Majoritatea ornamentelor care împodobesc pereții, tavanele şi lămpile au fost turnate şi aduse din Franța. Se remarcă nu doar frumuseţea, ci şi diversitatea şi bogăția materialelor folosite. Astfel, există peste 50 de varietăţi de marmură atât din Cuba, cât şi din alte părţi ale lumii utilizate la pavaje, scări ori la panourile sculpturale. Aceeaşi diversitate şi bogăţie se observă şi la feroneria de bronz a uşilor şi ferestrelor, la corpurile de iluminat şi la picturile murale. Se adaugă la acestea esenţele de lemn preţios, în special mahonul, toate contribuind la crearea unei atmosfere somptuoase, percepută îndată ce treci pragul clădirii. Dar mai este ceva ce trebuie precizat. Se afirmă că pentru finisajele interioare ale Capitoliului Naţional al Cubei s-au folosit peste 20 de kilograme de aur, utilizate în diverse moduri. În interiorul colosalei cupole toate suprafeţele libere au fost acoperite cu plăci de cupru peste care s-a aplicat două straturi de foiţă de aur de 22 de carate. Tot cu foiţă de aur era placat şi interiorul micii cupole în care se afla farul rotativ. Aurul domnea, de asemenea, în biroul preşedinţilor Senatului şi Camerei Reprezentanţilor. Acoperea ornamentele de pe pereţi şi tavane, dar şi accesoriile de la uşi şi ferestre. Şi ca şi cum asta nu ar fi fost de ajuns, de tavan atârna o mare lampă de bronz, desigur, cu finisaje din aur. Nobilul metal a fost folosit şi la împodobirea Bibliotecii Congresului şi la Scările de onoare. Statuia Republicii din Sala Paşilor Pierduţi a fost şi ea aurită.
* * *
Capitoliul din Havana nu înseamnă însă doar clădirea în sine, ci un întreg ansamblu ce cuprinde şi spaţiile largi din jur, care îi accentuează monumentalitatea, precum şi impresionantele sale grădini. Pentru amenajarea grădinilor Capitoliului a fost angajat renumitul arhitect, urbanist şi peisagist francez Jean Claude Nicolas Forestier, care realizase anterior lucrări importante în Spania, Maroc şi Portugalia. Ce scrisoare de recomandare mai bună ar fi putut avea! Celebrul urbanist a conceput proiectul grădinilor Capitoliului ca un sistem de alei înflorite care comunicau cu intrărilor din diferitele părţi ale clădirii. Considerate o adevărată operă de artă prin felul în care au fost realizate, conduceau cu gândul la cele mai renumite grădini din Europa. Aleile sunt din mozaic turnat, având culori diferite, alb, gri şi negru, cu motive decorative din linii şi elemente geometrice ce scoteau în evidenţă anumite puncte sau zone.
Jean Claude Nicolas Forestier a fost un mare specialist în domeniul său. El a studiat mai întâi vegetaţia insulei şi mai apoi a trecut la alcătuirea cadrului peisagistic potrivit pentru grandoarea clădirii. În acest sens a combinat armonios arhitectura Capitoliului cu diferite plante, flori şi arbuşti specifici locului, între care şi un număr de palmieri regali amplasaţi la cele patru colţuri ale clădirii, pentru a da nota finală. Desigur, acest element tipic al vegetaţiei tropicale şi simbol al naţionalităţii cubaneze, palmierul regal, nu ar fi putut lipsi din peisaj.
* * *
Vorbind despre grădinile Capitoliului din Havana, nu putem să nu amintim faptul că într-o curte interioară există o statuie care atrage atenţia. Ea este singura din complex care nu a fost realizată de artistul italian Angelo Zanetti (autorul sculpturilor monumentale ale Capitoliului). Această statuie reprezintă o figura controversată. Se numeşte Îngerul Răzvrătit (El Angel Rebelde) şi este o reprezentare a lui Lucifer.
Statuia Îngerul Răzvrătit este realizată din bronz, fiind aşezată pe un piedestal din marmură. A fost creată de către sculptorul italian Salvatore Buemi. Ea se găseşte într-o zonă mai puţin vizitată, din această cauză puţină lume ştie de existenţa sa. Într-un articolul intitulat „Diavolul din Havana” publicat în periodicul „Juventud Rebelde”, jurnalistul şi eseistul Ciro Bianchi Ross scria:
„Este mai mic decât statura umană medie şi atrage atenţia specialiştilor deoarece personajul, departe de a prezenta semne de umilinţă în faţa pedepsei, […] are un aer sfidător şi arogant. Cu un pumn ridicat spre cer, în timp ce îşi atinge pieptul cu cealaltă mână, Diavolul din Havana pare să fi fost surprins în momentul în care, în picioare fiind, plin de trufie, se revoltă împotriva Puterii Divine şi îşi revendică pretinsul drept de a lua locul lui Dumnezeu…”
Dar cum de a ajuns statuia într-una din grădinile interioare ale Capitoliului din Havana? Ei bine, se spune că în anul 1910 sculptorul Salvatore Buemi şi-a oferit opera numită de el „Îngerul Căzut” lui Orestes Ferrara, un militar şi politician cubanez de origine italiană. Acesta era pe atunci preşedintele Camerei Reprezentanţilor, aflată acea vreme pe strada Oficios, colţ cu Churruca. Mai târziu, în 1931, statuia a fost amplasată în Capitoliu, fiind donată chiar de Orestes Ferrara.
Conform lui Ciro Bianchi Ross, nu se ştie cu exactitate unde a fost statuia în cei 21 de ani care au trecut din momentul în care Ferrara a primit-o în dar şi până la aşezarea sa în Capitoliu:
„Nu există nicio înregistrare care să ateste că ar fi fost amplasată vreodată în fosta clădire a Camerei Reprezentanţilor, iar unele surse îi atribuie o lungă şi neconfirmată perindare pe la instituţii publice care nu au întârziat să o respingă.”
Prezenţa acestei opere de artă face ca Havana să se numere printre puţinele locuri din lume în care există o statuie a diavolului. Asemenea sculpturi pot fi văzute la Madrid, (Spania), Aachen (Germania) sau Bangkok (Thailanda). Dar potrivit specialiştilor, statuia Îngerul Răzvrătit din Havana este unică, deoarece reprezintă momentul exact în care Lucifer se revoltă împotriva Puterii Divine.
* * *
Încheiem aici povestea Capitoliului din Havana, o destinaţie deosebită care înseamnă mult mai mult decât frumuseţe arhitecturală. Este un loc în care se întâlnesc istoria, cultura, politica şi viaţa socială cubaneză. Ca un semn al recunoaşterii valorii sale, în anul 2010 a fost declarat Monument Naţional. Clădirea reprezintă unul dintre cele mai vizitate obiective cu valoare de muzeu din capitala cubaneză, ce atrage turişti din întreaga lume dornici să îi descopere secretele şi să îi admire grandoarea. Fapt pentru care, dacă veţi ajunge la Havana, vă invităm să-i treceţi pragul.
Realizat de Esther Reyes Corría - RADIO TAÍNO
(traducere – Diana-Maria Şincai)