Pedagogie digitală, dedicată elevilor și profesorilor din școlile rurale

03 Iulie 2025, 11:56
Profesor din județul Teleorman: „Participarea la atelierele de digitalizare a fost o adevărată oportunitate, dar și o provocare. Acest curs mi-a oferit o experiență interactivă de învățare și am aplicat la clasă cele învățate.”
Doar 44% dintre profesori se simt foarte pregătiți pentru integrarea tehnologiei în predare, iar 47% se declară moderat pregătiți. Din perspectiva elevilor, 47% consideră că profesorii lor au un nivel moderat de competențe digitale, iar 28% îi percep ca fiind foarte pregătiți. Doar 44% dintre profesori se simt foarte pregătiți pentru integrarea tehnologiei în predare. reiese dintr-un studiu al World Vision România.
World Vision România, în parteneriat cu Asociația Techsoup România, a demarat prima etapă a unui nou proiect de pedagogie digitală, dedicat elevilor și profesorilor din școlile rurale.
World Vision România desfășoară de ani de zile programe dedicate educației digitale, precum Școala din Valiză, prin care peste 1.600 de profesori și 35.000 de elevi din peste 100 de școli rurale au fost formați și sprijiniți să folosească tehnologia la clasă.
Peste 40 de cadre didactice au participat la ateliere online de formare în pedagogie digitală, menite să le ofere competențele și instrumentele necesare pentru a integra tehnologia în procesul de predare – învățare - evaluare.
Atelierele au fost concepute pentru a sprijini cadrele didactice – în special pe cele cu experiență minimă în utilizarea resurselor digitale – să descopere și să aplice soluții concrete pentru o predare mai interactivă, adaptată nevoilor elevilor de astăzi.
Temele centrale ale atelierelor:
- Prezentarea și îndrumarea pentru absolvire a cursului asincron „Portofoliul digital esențial al profesorului de învățământ primar”, disponibil gratuit pe Platforma de Cursuri Predau Viitor, a Asociației Techsoup. Cursul, în diverse ediții, a fost absolvit deja de 3.402 învățători și profesori, care au dus activități digitale la peste 68.000 de elevi. Integrarea tehnologiei în lecțiile de la clasă și în clasele simultane și crearea de lecții interactive folosind aplicații digitale.
- Exemple autentice și inspirație de la învățători din comunitatea Asociației Techsoup, care folosesc din 2017 aceste instrumente digitale la clasă, cu provocări și reușite.
- Păstrarea motivației de a explora și folosi constant resurse digitale, înțelegând totodată că tehnologia este doar un ajutor pentru a ne urmări obiectivele de învățare și că tot pedagogia este cea care ne ajută să luăm cele mai bune decizii atunci când alegem ce folosim la clasă.
Participanții au parcurs în ritm propriu cursul asincron și au beneficiat de sesiuni interactive live pe Zoom, în care au fost ghidați în utilizarea a peste 25 de instrumente digitale. Printre cele mai apreciate s-au numărat: Padlet, Canva, Genially, StoryJumper, Chrome Music Lab, Wordwall, ChatterPix, Stop Motion Studio, Scratch Junior, WordArt, Symbaloo sau Digipad.
- integreze metode moderne și să aplice instrumente digitale în predare și evaluare;
- organizeze lecții adaptate nivelului elevilor folosind instrumente digitale accesibile;
- valorifice colaborarea și creativitatea elevilor prin platforme digitale intuitive.
- „Participarea la atelierele de digitalizare a fost o adevărată oportunitate, dar și o provocare.
Exemple de bune practici prezentate cadrelor didatice de către ambasadorii #TechsoupPentruEducatie:
- Diana G., învățătoare, folosește StoryJumper pentru ca elevii să creeze cărți ilustrate colaborativ – dezvoltând astfel atât scrierea creativă, cât și abilitățile digitale.
- Ana G., învățătoare, utilizează Canva pentru activități interdisciplinare, cum ar fi „harta comorilor”, combinând geografia cu matematica într-un mod ludic și captivant.
- Gabriela I, învățătoare, folosește Scratch Junior la clasă pentru dezvoltarea gândirii computaționale și creative a elevilor încă de la primar.
Participare și impact
La primele trei sesiuni au participat 43 de cadre didactice din cele 11 școli incluse în proiectul de digitalizare derulat în cadrul programului „Pâine și Mâine”.
Majoritatea profesorilor nu aveau experiență anterioară în educația digitală, dar au demonstrat entuziasm și dorință de a-și adapta metodele de lucru.
„Aplicația Stop Motion stimulează creativitatea și implică activ elevii în realizarea unor proiecte vizuale. Sunt convinsă că utilizarea acestor instrumente va transforma procesul educațional într-unul mai atractiv și adaptat nevoilor actuale ale elevilor”, a declarat unul dintre profesori.
Implicarea Lidl România, prin asigurarea finanțării proiectului de digitalizare, reprezintă o continuare firească a sprijinului acordat în cadrul programului „Pâine și Mâine”, unde contribuie la reducerea abandonului școlar în comunitățile vulnerabile prin susținerea meselor calde zilnice și a intervențiilor educaționale integrate. Componenta de pedagogie digitală vine în completarea acestor intervenții, oferind profesorilor instrumentele necesare pentru a răspunde mai bine nevoilor diverse ale elevilor și pentru a aduce lecțiile mai aproape de realitatea digitală a copiilor de azi.
Din iunie 2025, proiectul continuă cu echiparea școlilor participante cu tehnologie hardware și software, astfel încât profesorii să poată pune în aplicare cunoștințele dobândite în cadrul atelierelor. În plus, în cadrul proiectului va fi derulată o cercetare amplă care are ca scop înțelegerea contextului educației digitale în mediul rural, pregătirea și echiparea platformelor de lucru pentru profesori și elevi, dezvoltarea unui demers de mentorat digital pentru profesorii din mediul rural.
Acest demers face parte din angajamentul World Vision România de a reduce decalajele educaționale dintre rural și urban și de a le oferi copiilor din mediul rural acces la o educație de calitate, modernă și relevantă.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educaţie, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 35 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți din 41 județe.
Despre Asociația Techsoup
Asociația Techsoup sprijină organizații nonprofit, profesori, învățători, viitori învățători și tineri să își atingă potențialul prin resurse și oportunități create de și cu tehnologie. Asociația Techsoup este câștigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards în 2017, competiție organizată de Comisia Europeană.
Organizația susține cel mai mare ecosistem de dezvoltare profesională gratuită pentru profesori din România, Platforma de Cursuri Predau Viitor, în care peste 15.000 de profesori învață despre abordări noi în pedagogie digitală, literație AI, cetățenie digitală, dezvoltare de produse digitale cu impact social, programare creativă și activități unplugged de informatică.