Ascultă Radio România Cultural Live

Amintiri din copilărie și Aventurile lui Tom Sawyer – opere autobiografice

09 Februarie 2017, 06:00

Amintiri din copilărie este opera de maturitate a scriitorului, așternută pe hârtie începând din 1880 și având ca temă principală „copilăria copilului universal”  Autorul se va raporta în permanență la această temă, fie prin intermediul eului-personaj, fie al eului-narator, refăcând mental traseul devenirii sale de la acel „boț cu humă” până la creatorul matur, ce face din viața sa un pretext artistic, ajuns simbol al copilăriei în genere.

Amintiri din copilărie depășesc însă cu mult limitele prozei memorabile, devenind un bildungs - roman ce are în centru ideea „lumii ca spectacol”, a traseului prin care copilul descoperă lumea.

Opera este un roman autobiografic și „un roman al devenirii în care autorul are rolul de a ordona narativ etapele formării copilului ca om. El își creează o lume proprie, plină de haz și fantastică, un joc în care regulile sunt stabilite de el însuși.”

Libertatea imaginației implicată în termenul generic „amintire” stabilește o modernă relație între adevăr, verosimil și imaginar, lăsând scriitorului posibilitatea de a se exprima într-o varietate de procedee, toate subordonate, însă relației de identitate activă a textului. Vocea povestitorului se împletește cu cea a lui Nică, dar și cu vocile altor personaje, într-o narațiune continuă, nobilă cu aspect mozaical.

Amintiri din copilărie nu seamănă cu Aventurile lui Tom Sawyer, deci cu genul ei proxim din alte literaturi, deoarece Creangă, nu numai că-și trăiește existența de odinioară, dar și-o trăiește și pe cea prezentă, într-o pendulare permanentă între trecut și prezent, între timpul naratorului și timpul narațiunii la un loc cu atitudini contrare implicate: „Creangă sugerează mai mult decât descrie.” , și tot el este cel care „face parte dintr-un neam cu genul râsului.”

Aprecierea lui V. Coroban vizează o trăsătură esențială a stilului lui Creangă: scriitorul pornește de la o realitate trăită imediat, însă o convertește, cu mijloacele specifice literaturii într-o altă realitate, izvorâtă, în primul rând, din perspectiva nostalgică deschisă asupra copilăriei. Păstrând în permanență plăcerea de a glumi, naratorul-erou îmbină „dorul cu umorul”  pe fondul unui umor sănătos, țărănesc, tonic și optimist.

Ca și romanul lui Ion Creangă, opera literară Aventurile lui Tom Sawyer, de Mark Twain are caracter autobiografic. Marele scriitor american face parte din acea familie de artiști, care înainte de a-și descoperi vocația, acumulase o bogată experiență de viață, „capabil să alimenteze zeci și sute de opere literare. Aceasta nu a făcut decât să aleagă și, bineînțeles, să transpună artistic numeroase experiențe de viață ale celui care a fost pe rând copil neastâmpărat, ucenic tipograf, pilot pe Mississippi, miner, vânzător de aur și multe altele. Toate aceste profesiuni, experiențe i-au îngăduit scriitorului de mai târziu o uimitoare sumă de inspirație.”

Cartea apărută în 1876 este în cea mai mare parte un roman autobiografic, dar scriitorul M. Twain nu și-a prezentat în paginile romanului său propria viață, copilăria și adolescența, ci a interpretat în permanență, a privit viața din perspectiva personalității sale puternice.

Într-o scrisoare adresată unui prieten, M. Twain spunea: „Am terminat povestirea și nu l-am adus pe băiat dincolo de vârsta copilăriei lui...Poate c-am greșit nescriind povestirea la persoana I. Dac-aș continua și l-aș aduce pe băiat la maturitate, ar fi la fel de fals ca toți oamenii anodini, zugrăviți în literatură, iar citit l-ar disprețui profund. Nu e deloc o carte pentru copii. Va fi citită numai de adulți. A și fost scrisă numai pentru adulți.”

Dificultatea cu care a fost scrisă, gândită mai întâi ca o piesă de teatru, apoi ca o povestire la persoana a III-a, precum și abandonarea ei în repetate rânduri, confirmă încă o dată un adevăr cunoscut de toi scriitorii că literatura pentru și despre copii e un gen dintre cele mai dificile. „Psihologia copiilor aparent simplă si lineară, modul lor particular de a judeca oamenii, și lucrurile, felul de a se exprima sunt câteva probleme e care le evidențiază Mark Twain scriind Aventurile ui Tom Sawyer.”

Amintirile din copilărie păstrate în adâncul ființei sale i-au oferit scriitorului Mark Twain materia primă a cărții la fel ca și Ion Creangă. „Întâmplările povestite în această carte – mărturisește el însuși în prefață – sunt în cea mai mare parte adevărate. Una sau două au fost trăite de mine însumi, celelalte de către colegii mei de școală. Huck Finn este luat din viață; Tom Sawyer la fel, dar modelul lui n-a fost o singură persoană; Tom Sawyer e îmbinarea caracterelor a trei băieți pe care i-am cunoscut și ține așadar de ordinul compozit al arhitecturii.”

Din multitudinea episoadelor subiective evocate, autorul trebuia să facă nu numai literatură, ci într-un fel și istorie. „Evocându-și copilăria, nu putem trece peste cadrul ei natural și social. Obiectivându-se în persoane distincte și de sine stătătoare, substanța amintirilor se transformă în altceva.”

Întâmplările din primele pagini „sunt transcrise din memorie, după cum mărturisește autorul, schimbând doar numele personajelor și unele detalii semnificative.”  De exemplu, episodul cu chiulul de la școală este adevărat. Fratele mai mic a lui Tom, Sid îi spune mătușii Tolly despre cele întâmplate așa cum Henry îl denunță pe Sam mamei spunându-i acesteia și un amănunt important, faptul că Sam își cususe gulerul cămășii cu ață albă.

„Până aici Tom este însuși autorul, aducându-și aminte de propria sa copilărie, și proiectând asupra ei surâsul îngăduitor al maturității. Treptat însă, Tom se emancipează, și devine un personaj cu o  fizionomie proprie, deși autorul îi împrumută în continuare unele trăsături ale micului Sam. Acest proces de emancipare se desfășoară în virtutea legilor interne ale povestirii, care reclamă la un moment dat abandonarea amintirilor și-l pune pe autor în fața propriului său personaj. Astfel, Tom Sawyer începe să existe prin el însuși, depărtându-se de modelul său inițial.”

Stanciu Cosmin Andrei

„Filiera. Pe urmele unui fost demnitar nazist” de Philippe Sands - noutate editorială Litera
Literatură 22 Februarie 2024, 14:05

„Filiera. Pe urmele unui fost demnitar nazist” de Philippe Sands - noutate editorială Litera

Autorul va fi prezent la București la Festivalul Internațional de Literatură de la Odesa.

„Filiera. Pe urmele unui fost demnitar nazist” de Philippe Sands - noutate editorială Litera
„Literatura le dă morților o voce și îi face să cânte” | Ariane von Graffenried | Festivalul de Literatură de la Odesa
Literatură 21 Februarie 2024, 12:56

„Literatura le dă morților o voce și îi face să cânte” | Ariane von Graffenried | Festivalul de Literatură de la Odesa

Ariane von Graffenried, invitata Festivalului International de Literatură de la Odesa, ediția 2024

„Literatura le dă morților o voce și îi face să cânte” | Ariane von Graffenried | Festivalul de Literatură de la Odesa
Lansarea volumului „Soare intunecat“ de Eric Emmanuel Schmitt, al treilea volum din saga „Străbătând secolele“ și degustare de preparate egiptene – miercuri, 21 februarie, ora 19:00 la Librăria Humanitas Cișmigiu
Literatură 21 Februarie 2024, 11:37

Lansarea volumului „Soare intunecat“ de Eric Emmanuel Schmitt, al treilea volum din saga „Străbătând secolele“ și degustare de preparate egiptene – miercuri, 21 februarie, ora 19:00 la Librăria Humanitas Cișmigiu

Editura Humanitas Fiction vă invită miercuri, 21 februarie, de la ora 19:00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina...

Lansarea volumului „Soare intunecat“ de Eric Emmanuel Schmitt, al treilea volum din saga „Străbătând secolele“ și degustare de preparate egiptene – miercuri, 21 februarie, ora 19:00 la Librăria Humanitas Cișmigiu
Cărțile, la a doua viață. Cărturești lansează un program de redistribuire a cărților deja citite acolo unde este mai mare nevoie de ele
Literatură 20 Februarie 2024, 14:33

Cărțile, la a doua viață. Cărturești lansează un program de redistribuire a cărților deja citite acolo unde este mai mare nevoie de ele

Marți, 20 februarie , librăria Cărturești Verona din capitală devine centrul unui program pilot de repunere în...

Cărțile, la a doua viață. Cărturești lansează un program de redistribuire a cărților deja citite acolo unde este mai mare nevoie de ele
Stăpânul Muntelui, un nou roman plin de adrenalină, de Anders de la Motte, unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime
Literatură 19 Februarie 2024, 09:55

Stăpânul Muntelui, un nou roman plin de adrenalină, de Anders de la Motte, unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul...

Stăpânul Muntelui, un nou roman plin de adrenalină, de Anders de la Motte, unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime
Dezbaterea „UNIVERSITATE, SOCIETATE, CREATIVITATE”  - Trei rectori ai unor universități importante, în dialog la  SCENA GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București
Literatură 15 Februarie 2024, 13:59

Dezbaterea „UNIVERSITATE, SOCIETATE, CREATIVITATE” - Trei rectori ai unor universități importante, în dialog la SCENA GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București

Diana MOȘ – rectorul Universității Naționale de Muzică din București Marian PREDA – rectorul Universității din București...

Dezbaterea „UNIVERSITATE, SOCIETATE, CREATIVITATE” - Trei rectori ai unor universități importante, în dialog la SCENA GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București
Poeme șoptite, la Radio România Cultural | PODCAST
Literatură 15 Februarie 2024, 13:51

Poeme șoptite, la Radio România Cultural | PODCAST

    O sufragerie fără amplificare, luminată de lampadare și proiectoare, i-a pus, de Ziua Națională a Lecturii,...

Poeme șoptite, la Radio România Cultural | PODCAST
Premiile Cărturino, ediția I, 2024 - Lista finalistelor
Literatură 15 Februarie 2024, 12:15

Premiile Cărturino, ediția I, 2024 - Lista finalistelor

Un nou proiect Cărturești a prins viață: Premiile Cărturino dedicate cărților pentru copii, un demers de recunoaștere a...

Premiile Cărturino, ediția I, 2024 - Lista finalistelor
Ascultă live

Ascultă live

06:00 - 07:00
Album de colecție
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 07:00
Bună dimineaţa, România!
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
06:00 - 07:00
FOLCLORIA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
06:00 - 07:00
Agenda Zilei
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru