Ascultă Radio România Cultural Live

Amintiri dintr-o viaţă de artist – baritonul NICOLAE HERLEA (2): Metropolitanul vechi avea o acustică…cum să spun eu… ca un vin vechi!

29 August 2017, 10:56

PRIN TEATRELE  LUMII

Am o deosebită plăcere să evoc un teatru care m-a mediatizat pe plan mondial la începutul carierei mele artistice, Teatrul Mare din Moscova. Pentru mine, fiecare spectacol la tradiţionalul teatru a fost o mare sărbătoare. Dăruirea mea totală acestei scene şi respectul faţă de spectatori a creat acel fluid necesar comuniunii în artă. La Teatrul Mare mi s-a făcut întotdeauna o primire foarte cordială şi plină de entuziasm. Nu exagerez cu nimic când afirm că în niciun teatru din lume nu am fost primit, iubit şi onorat ca în acest mare templu al artei lirice. Respectul reciproc ne-a dat posibilitatea să ne întâlnim aproape 20 de stagiuni şi împreună am transmis spectatorilor marele adevăr al artei. Am debutat de foarte tânăr la Balşoi Teatr în rolul lui Figaro din opera lui Rossini „Bărbierul din Sevilla”. De-a lungul anilor am apărut în operele „Traviata” şi „Rigoletto”.

Numeroase discuri au fost înregistrate în Rusia, unele dintre ele împreună cu Orchestra Cinematografiei dirijată (pe atunci) de un tânăr muzician, care mai târziu va avea o glorie similară dvs, şi îl numesc aici pe Ghenadi Rojdestvenski. Cum aţi ajuns să faceţi aceste înregistrări, în 1956?

Cântasem multe spectacole la Balşoi Teatr şi aveam aşa succes! La ruşi, hrana lor sufletească era opera, să vadă operele lor speciale, care erau interpretate magistral. Eu am văzut acolo toate operele ruseşti, ecranul memoriei mele a înregistrat ca un film extraordinar.  Am văzut spectacole magnifice cu Asa Lanova, am văzut spectacole magnifice cu Maya Pliseţkaia. Eu am cântat într-un moment de glorie al Teatrului Mare, a fost epoca de aur.

Ce dirijori erau atunci ?

Toţi marii dirijori.

Cât timp aţi fost prezent la Teatrul Mare din Moscova, câţi ani ?

Cam vreo 19-20 de stagiuni. Când mă duceam prima dată cântam la Balşoi Teatr, pe urmă mă duceam în toată Rusia.

Pe unde aţi mai cântat în Rusia ?

La Odesa, la Leningrad.

Spuneţi-mi, care era diferenţă între publicul din Moscova şi cel din celelalte oraşe?

Nu, ei erau …

La fel de entuziaşti?

La fel de entuziaşti şi la fel de pregătiţi, pentru că asta era hrana lor sufletească. M-a impresionat o dată, am cântat Traviata şi mare succes a fost, extraordinar! Mă aşteptau afară, era zăpadă cu vânt. La poartă, prima era o bătrână cu nişte ghiocei în mână, îi ţinea şi se uita… Eu am trăit momente fantastice, nu pot să ţi le explic, sunt prea puternice. N-am cuvintele care să egaleze marea emoţie pe care o trăiam acolo.

Una din amintirile dvs cu totul specială este legată de prezenţa la Opera din Novosibirsk…

Am ajuns acolo, sala era un manej de 7000 de locuri făcut de ruşi, cum fac ei: cu lumini, căldură, totul, curăţenie, sală mare, imensă şi acustică bună. Cântam “Trubadurul” şi începusem aria şi odată toată lumea s-a speriat!  Scena era imensă şi în spate (pe unde se scoteau decorurile) aveau o altă magazie, mare, imensă unde duceau decorurile. Era un viscol afară, s-a desfăcut ceva de acolo (de la porţi) şi toată zăpada a venit pe scenă, pe orchestră şi pe mine… Bineînţeles, când am văzut că este zăpadă, mi-am dat seama şi zic: asta este, Siberia! A venit cineva, a spus că se rezolvă în maxim jumătate de oră, să nu se impacienteze publicul. Şi a venit o armată de femei şi bărbaţi, cu ventilatoare mari şi au şi uscat tot. Au şters instrumentele, da…a durat mai mult,  trei sferturi de oră.

Ce a făcut publicul în perioada asta ?

Publicul a stat nemişcat, nu a făcut absolut nimic, din contră i-a ajutat.

Novosibirsk, Sankt Petersburg, Odesa, Kiev, Moscova şi al său Teatru Mare, la care ne întoarcem…

Am fost invitat să interpretez în acest teatru personaje din “Dama de pică”, “Cneazul Igor” şi “Onegin”, dar nu mi-am permis, era prea mare responsabilitatea. Aceste opere le-am prezentat pe alte scene cum ar fi Bucureşti, Berlin, Sofia şi Bruxelles. Chiar în anul 1965 am luat parte la Festivalul de la Salzburg interpretând rolul Rangoni din opera “Boris Godunov”,  bagheta a aparţinut maestrului Karajan, dar era cu totul altceva.

Cum aţi ajuns să cântaţi în Festivalul de la Salzburg ?

Am primit o scrisoare de la festivalul respectiv, m-a invitat secretarul general în numele lui Karajan, pentru că eu cântasem înainte cu Karajan, cântasem la Berlin “Trubadurul” şi la Hamburg, deci mă cunoşteam cu marele dirijor. Plecând spre Hamburg, în avion a venit şi s-a aşezat lângă mine pe fotoliul respectiv şi mi-a spus: Nu ţi-ar face plăcere să cânţi în “Boris Godunov”?

Şi aţi acceptat pe loc să cântaţi ?

Da, da, cu toate că nu am auzit niciodată Rangoni.

A fost primul rol dintr-o operă de şcoală rusă ?

Nu, primul a fost “Dama de pică” în 1953, al doilea a fost “Oneghin” la Bucureşti, am cântat cu Valentin Teodorian (cânta foarte frumos, îi venea bine, era emoţionant).

Să revenim la colaborarea cu Herbert von Karajan, care avea un stil cu totul propriu de dirijat, nu?

La prima repetiţie, mi-a ascultat aria şi exact aşa a făcut şi la spectacol; a închis ochii. De la început până la sfârşit, nu a stat decât cu ochii închişi. Nici nu ştii ce înseamnă asta pentru un cântăreţ, pentru mine: o linişte…   era “Il balen del suo sorriso” … el cu ochii închişi… Aşa a făcut şi la spectacol şi m-am simţit extraordinar, fantastic!

Îmi amintesc cu deosebită plăcere debutul meu într-un teatru occidental. Se petrecea în noiembrie 1960 în opera lui Rossini “Bărbierul din Sevilla”. La plecare din Bucureşti am fost anunţat să-mi iau costumul de Figaro, m-am conformat. Nu mică a fost surpriza când, de la aeroport, am fost dus direct în studiourile BBC-ului. Acolo mă aştepta soprana de culoare Mattiwilda Dobbs cu care trebuia să interpretez duetul Rosina – Figaro; bineînţeles, am cântat şi aria. Totul a mers foarte bine, fiind felicitaţi de ilustrul dirijor Edward Downes. Dimineaţa a doua zi am avut repetiţie cu ansamblul operei londoneze, iar solişti au fost mezzosoprana Teresa Berganza, tenorul John Lanigan, basul Joseph Rouleau, maestrul dirijor fiind tot Edward Downes. Am fost foarte fericit pentru că debutul meu la Covent Garden a fost un deosebit succes.

La Madrid cu prilejul celui de-al şaptelea Festival de Operă am interpretat rolul lui Gérard  din opera “Andrea Chenier”, avându-l ca partener pe Placido Domingo, care mai târziu va deveni unul din cei mai importanţi tenori ai lumii.

Cu prilejul celui de-al cincilea Festival de Operă din Las Palmas am interpretat rolul Iago din opera marelui Verdi – „Otello” – pentru prima dată în cariera mea artistică. Totul ar fi fost normal dacă Maurul din Veneţia nu era marele tenor Mario del Monaco. Responsabilitatea mă copleşea, numai datorită experienţei mele artistice şi pregătirii profesionale am reuşit performanţa ce se cerea. După această întâlnire scenică am colaborat cu toţi marii tenori ai lumii contemporane: Mario del Monaco, Giuseppe di Stefano, Franco Corelli, Carlo Bergonzi, Nicolai Gedda şi Placido Domingo.

Cu ce ocazie aţi ajuns la Liège?

Am fost invitat mai înainte şi am cântat acolo „Trubadurul”, cred că şi „Bal mascat”, câteva opere. Am fost o dată şi cu Opera Română din Bucureşti.

Aţi avut un teatru de operă preferat?

Nu

O scenă pe care să vă simţiţi cel mai bine dintre toate ?

Nu, nu am avut. Pot să spun altfel: am avut scene cu o importantă acustică care îţi dădeau o satisfacţie extraordinară, cum a fost Metropolitanul vechi, avea o acustică…cum să spun eu… era ca un vin vechi! Acolo au cântat toţi marii artişti.

Care a fost cel mai entuziast public pe care l-aţi avut ?

Balşoi Teatr. Rusia, în general.

Interviu realizat de Sorina Goia pentru Radio România Cultural, 2004

Weekend cultural - Recomandări pentru 24 - 26 octombrie
Muzică-Dans-Arte 24 Octombrie 2025, 12:42

Weekend cultural - Recomandări pentru 24 - 26 octombrie

Cauţi idei de petrecere a timpului liber ? Îţi sugerăm o selecţie de recomandări culturale de neratat în weekend!...

Weekend cultural - Recomandări pentru 24 - 26 octombrie
Doru Pușcașu, frotmanul Om La Lună: "Sunt tată de doi băieți și redescopăr la ei unele lucruri pe care le-am trăit și eu în copilăria mea"
Muzică-Dans-Arte 23 Octombrie 2025, 12:39

Doru Pușcașu, frotmanul Om La Lună: "Sunt tată de doi băieți și redescopăr la ei unele lucruri pe care le-am trăit și eu în copilăria mea"

”Eu sunt tată de doi băieți (clasa a VIII-a, respectiv clasa a VI-a) și redescoper la ei unele lucruri pe care le-am...

Doru Pușcașu, frotmanul Om La Lună: "Sunt tată de doi băieți și redescopăr la ei unele lucruri pe care le-am trăit și eu în copilăria mea"
O nouă expoziție-eveniment La Mița Biciclista – Stabiliment Creativ: „Întâlniri. Sau cum se naște o lume nouă", o celebrare a relațiilor autentice într-o lume divizată
Muzică-Dans-Arte 23 Octombrie 2025, 12:32

O nouă expoziție-eveniment La Mița Biciclista – Stabiliment Creativ: „Întâlniri. Sau cum se naște o lume nouă", o celebrare a relațiilor autentice într-o lume divizată

Șapte povești  emoționante și puțin cunoscute  de prietenie și dragoste care au marcat cultura românească,...

O nouă expoziție-eveniment La Mița Biciclista – Stabiliment Creativ: „Întâlniri. Sau cum se naște o lume nouă", o celebrare a relațiilor autentice într-o lume divizată
Turneul Orgile României - Amour ajunge dupǎ Roma la București. Un concert extraordinar la patru mâini, pe orga Ateneului Român, pe 9 noiembrie, în matineu cu Eduard şi Maria Antal
Muzică-Dans-Arte 23 Octombrie 2025, 09:46

Turneul Orgile României - Amour ajunge dupǎ Roma la București. Un concert extraordinar la patru mâini, pe orga Ateneului Român, pe 9 noiembrie, în matineu cu Eduard şi Maria Antal

Pe  9 noiembrie 2025, de la ora 11:00,  publicul bucureștean are șansa unică de a asculta  un concert inedit:...

Turneul Orgile României - Amour ajunge dupǎ Roma la București. Un concert extraordinar la patru mâini, pe orga Ateneului Român, pe 9 noiembrie, în matineu cu Eduard şi Maria Antal
Beethoven și Schumann la Sala Radio
Muzică-Dans-Arte 23 Octombrie 2025, 06:01

Beethoven și Schumann la Sala Radio

Miercuri, 29 octombrie 2025  (de la 19.00), vă invităm la  Sala Radio  la o întâlnire cu muzica...

Beethoven și Schumann la Sala Radio
Premieră inedită la Ateneu - un concert-spectacol „cu tâlc”
Muzică-Dans-Arte 23 Octombrie 2025, 06:00

Premieră inedită la Ateneu - un concert-spectacol „cu tâlc”

Fundația ART Production prezintă pe 2 decembrie, ora 19:00, la Ateneul Român, “TÎLCOVENII” un...

Premieră inedită la Ateneu - un concert-spectacol „cu tâlc”
„Dansul pașilor de catifea”, Opera Națională București și Asociația Kinetobebe deschid scena pentru publicul cu nevoi speciale
Muzică-Dans-Arte 22 Octombrie 2025, 13:50

„Dansul pașilor de catifea”, Opera Națională București și Asociația Kinetobebe deschid scena pentru publicul cu nevoi speciale

Duminică, 16 noiembrie, ora 12:00 ,  Opera Națională București  prezintă în premieră  „Dansul...

„Dansul pașilor de catifea”, Opera Națională București și Asociația Kinetobebe deschid scena pentru publicul cu nevoi speciale
Dan Byron, despre concertul simfonic ‘Minunata lume nouă’: ”Este un concert despre noi, românii. România nu s-a schimbat foarte mult  de aproximativ 100 de ani încoace. De aceea Caragiale este actual astăzi”
Muzică-Dans-Arte 22 Octombrie 2025, 12:23

Dan Byron, despre concertul simfonic ‘Minunata lume nouă’: ”Este un concert despre noi, românii. România nu s-a schimbat foarte mult  de aproximativ 100 de ani încoace. De aceea Caragiale este actual astăzi”

”Este un concert despre noi, românii. România nu s-a schimbat foarte mult  de aproximativ 100 de ani...

Dan Byron, despre concertul simfonic ‘Minunata lume nouă’: ”Este un concert despre noi, românii. România nu s-a schimbat foarte mult  de aproximativ 100 de ani încoace. De aceea Caragiale este actual astăzi”
Ascultă live

Ascultă live

01:30 - 03:30
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 04:53
PSIHOLOGUL MUZICAL
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
02:00 - 03:00
Espańol 3
Ascultă live Radio România Internaţional 1
02:00 - 03:00
RRI, o voce pentru lumea românească (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
02:00 - 04:00
VIAȚA LA ȚARĂ
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
02:00 - 03:00
Emisiune în limba maghiară
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri