Ascultă Radio România Cultural Live

BACH by NIGHT - Un eveniment pentru cei care simt muzica dincolo de sunet

BACH by NIGHT - Un eveniment pentru cei care simt muzica dincolo de sunet

09 Iunie 2025, 15:47

BACH by NIGHT îl are ca figură centrală pe J. S. Bach, probabil cel mai relevant compozitor al Barocului muzical. Repertoriul este unul integral Bach ce pune în prim plan vioara în creația concertistică a lui J.S. Bach (printre altele, „dublul concert de Bach” - BWV 1043) iar interpretarea aparține unor muzicieni de excepție: ansamblul de muzică barocă SEMPRE alături de invitata acestora, spumoasa violonistă poloneză Martyna Pastuszka.
Proiectul și se constituie în concertul de închidere al ediției 2025 a Stagiunii de Muzică Veche București (ce a fost deschisă tot cu un concert Bach) și promite un eveniment pentru cei care simt muzica dincolo de sunet.
Pentru mai multe informații și pentru bilete, vă rugăm să accesați:
https://tinyurl.com/BachbyNight


BACH by NIGHT, un omagiu adus marelui compozitor în 2025, anul aniversar Johann Sebastian Bach (340 de ani de la naștere și 275 de ani de la moartea). Despre acesta s-au scris mii de pagini, grupate în sute de volume și articole, elaborate de muzicologi, interpreți sau alți specialiști interesați de personalitatea și creația sa. Iar asta pentru că, în afară de rolul decisiv pe care l-a avut în evoluția istoriei muzicii universale, Bach a lăsat posterității mii de pagini de
muzică.

ÎN PROGRAM:
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):
Suita orchestrală în re major (BWV 1068):
Ouverture - Air - Bourees - Gavottes – Gigue
Sinfonia în re minor din Cantata BWV 35
Concertul în la minor (BWV 1041) pentru vioară și orchestră de coarde:
Allegro – Andante – Allegro Assai.
Concertul în re minor (BWV 1043) pentru două viori și orchestră de coarde:
Vivace - Largo ma non tanto – Allegro
Concertul în re major (BWV 1064R) pentru trei viori și orchestră de coarde:
Allegro – Adagio – Allegro.


INTERPRETEAZĂ:
Martyna Pastuszka (vioară barocă și conducere muzicală) și
ansamblul de muzică barocă SEMPRE:
Răsvan Dumitru / Melinda Béres – vioară barocă
Tamara Dica – violă barocă
BACH by NIGHT. Martyna Pastuszka / Sempre
Zsombor Lázár - violoncel baroc
István Csata – contrabas
Raluca Enea – clavecin


Lucrările de tipul concertelor, compuse de Johann Sebastian Bach, reprezintă o parte consistentă a creației sale. Din punctul de vedere al interpretului, atât concertele pentru clavecin / clavecine și orchestră de coarde cât și cele pentru vioară / viori și același ansamblu orchestral, ocupă un loc special în repertoriul personal, un nou privilegiu, oferit cu fiecare interpretare în parte. Atât solistul cât și membrii ansamblului au de fiecare dată ocazia de a descoperi lumea fascinantă a liniilor instrumentale principale sau secundare, modul lor ingenios și, totodată, firesc de a se împleti în redarea unui discurs muzical dantelat sau suav. Și corzile înalte, și cele grave au ocazia de a intui, împreună cu solistul, momentele de tip cadențial și rezolvările lor dar și libertățile de ornamentare ce li se oferă pe parcurs. Toate acestea nu fac decât să dezvăluie în imaginea ascultătorului universul sonor al afectelor fiecăreia dintre părțile acestor minunate lucrări.
Majoritatea acestor lucrări au fost compuse de Bach în perioada petrecută la Leipzig și au fost, se pare, dedicate ansamblului Collegium Musicum. Ele erau în mare parte destinate stagiunii muzicale organizate la Zimmermansches Kaffeehaus iar Bach se afla la conducerea unui ansamblu orchestral format, nu de puține ori, din discipoli ai săi, între care și proprii copii ce aveau așadar ocazia să-și demonstreze măiestria instrumentală alături de tatăl lor.
Unele dintre aceste lucrări sunt transcripții ale altor concerte sau ale unor lucrări compuse inițial de alți compozitori. Câteva exemple în acest sens sunt: concertul BWV 1054 care este transcripția pentru clavecin a concertului BWV 1042 pentru vioară și orchestră de coarde, concertul BWV 1062 – transcripția pentru două clavecine a concertului BWV 1043 pentru două viori și orchestră de coarde, concertul BWV 1065 – transcripția pentru patru clavecine a concertului RV 580 pentru patru viori a lui Antonio Vivaldi, etc.
Fie că este vorba despre concerte cu un singur instrument sau cu mai multe instrumente solo, fiecare dintre acestea este tratat în mod egal, conținând ample expuneri care pun în evidență calitățile timbrale și tehnice ale instrumentelor sau pasaje cadențiale ce favorizează abilitățile improvizatorice ale soliștilor instrumentiști.
În ceea ce privește alegerea ansamblului instrumental de acompaniament, se știe că Bach era un om foarte practic. De asemenea, compunând și cântând atât de mult propriile lucrări, era nevoit să se adapteze de fiecare dată la disponibilitatea muzicienilor cu care lucra. Firește, dacă avea la dispoziție un număr mai mare de muzicieni, aceștia puteau forma un ansamblu orchestral mai consistent; dacă nu avea această posibilitate, ansamblul de acompaniament putea da un randament foarte bun și cu un singur instrumentist la fiecare „partidă”. Și în prezent, această
metodă de alcătuire a ansamblului este adesea utilizată în interpretarea lucrărilor de tip concert din muzica veche iar noi am preluat-o în cadrul proiectelor noastre.
Chiar și cu un ansamblu orchestral de mici dimensiuni, concertele bachiene pentru instrument(e) solist(e) și orchestră de coarde sunt fermecătoare prin sonoritățile lor pline de personalitate. Ele reprezintă o provocare pentru muzicienii interpreți care vor avea surpriza să descopere ceva inedit, cu fiecare nouă interpretare.


MARTYNA PASTUSZKA

Violonista Martyna Pastuszka s-a născut în Silezia Superioară, Polonia. De-a lungul anilor, s-a impus ca una dintre cele mai valoroase muziciene din generația sa, concertând în toată Europa ca solistă, concertmaestru, interpret în ansambluri camerale și dirijor de orchestră. Colaborează frecvent cu ansambluri renumite în Europa, precum Collegium 1704, Le Cercle de l'Harmonie și Collegium Vocale Gent al lui Philippe Herreweghe. A evoluat în postură de concertmaestru sau solistă cu ansamblurile Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München,
BACH by NIGHT. Martyna Pastuszka / Sempre Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum, etc. De asemenea, Martyna colaborează în mod regulat cu ansamblul Altera pars și Ensemble
Polyharmonique.
În 2012, Martyna a fondat „{oh!} Orkiestra”, ansamblu de muzică veche în compania căruia apare în mod frecvent la festivaluri și în săli de concert renumite, alături de artiști precum Andreas Staier, Max Emanuel Cencic, Jakub Józef Orliński, Jean-Guihen Queyras, Vincent Dumestre, Barthold Kuijken și Lorenzo Coppola, Julia Lezhneva, Kristian Bezuidenhout, Chouchane Siranossian.
Împreună cu Anna și Krzysztof Firlus formează grupul „{oh!} Trio” cu care au lansat recent albumul „Portraits” (DUX) care celebrează repertoriul de cameră baroc francez. Printre viitoarele lansări se numără Simfoniile lui Karol Lipiński (NIFCCD) și cantatele timpurii ale lui Telemann cu Ensemble Polyharmonique (CPO). Martyna a fost numită director artistic pentru ediția din 2022 a Festivalului „Misteria Paschalia” din Cracovia.
Până în prezent, Martyna Pastuszka are o discografie impresionantă de peste 60 de albume. Ultimele sale înregistrări au fost apreciate prin multiple nominalizări la premii prestigioase, inclusiv Premiul Fryderyk, Premiul Koryfeusz Muzyki Polskiej, ICMA și Premiul Cultural Polonez Paszport Polityki la categoria „personalitatea anului”. În 2021, a fost nominalizată pentru premiul OPUS Klassik la categoria „dirijorul anului” pentru înregistrarea Gismondo, re di Polonia de
Leonardo Vinci (Parnassus Arts productions). În septembrie 2022, Martyna împreună cu „{oh!} Orkiestra” în calitate de ansamblu rezident, s-a întors la Festivalul de Operă Barocă de la Bayreuth pentru a conduce o nouă producție scenică de operă a operei Alessandro nell'Indie de Leonardo Vinci, precum și o versiune de concert a operei Il Nascimento dell'Aurora de Tomaso Albinoni. În 2021, televiziunea publică poloneză Kultura a înregistrat un documentar despre Martyna Pastuszka și „{oh!} Orkiestra” intitulat „Nie jestem maestro” [Nu mă numiți maestru]. Pe lângă activitatea sa concertistică, Martyna Pastuszka predă vioară barocă din 2007 la Academia de Muzică din Katowice, Polonia.


SEMPRE
Ansamblul de muzică barocă SEMPRE a fost fondat în anul 2020 de clavecinista Raluca Enea și reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează și piese aparținând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical.
Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât și din cea a instrumentelor utilizate – copii după originale istorice) și la cercetarea muzicologică minuțioasă, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul s-au specializat în domeniul muzicii vechi în cadrul unor instituții de prestigiu din Europa și au o activitate de peste 20 de ani în domeniul interpretării acesteia.
Ansamblul are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral. Deși înființat relativ recent ansamblul are o activitate intensă fiind prezent până acum la cele mai importante evenimente de profil din țară, precum Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche București, Festivalul de Muzică Veche Miercurea-Ciuc, etc. Ansamblul SEMPRE
colaborează cu muzicieni importanți din domeniul muzicii baroce precum violonista Mira Glodeanu. Între proiectele următoare ale ansamblului se numără două colaborări cu violonistele Petra Müllejans și Martyna Pastuszka și finalizarea albumului audio „Sempre Vivaldi”.
Între producțiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”, „Soli e tutti”, „Sempervivum”, „Stylus Fantasticus” (ultimele trei proiecte sunt BACH by NIGHT. Martyna Pastuszka / Sempre realizate împreună cu violonista Mira Glodeanu), „Black and White. Vivaldi”, „La Notte”, „La Follia”, „Exotique”, „Bach 340”, „Naturalia by Sempre”, „Stylus Fantasticus”.


Bilete și informații suplimentare despre concert pot fi găsite la:
https://tinyurl.com/BachbyNight

Billy Joel - Coloana sonoră a unei vieți
Muzică-Dans-Arte 29 Iulie 2025, 11:09

Billy Joel - Coloana sonoră a unei vieți

Coloana sonoră a unei vieți Billy Joel a lansat un set masiv de 155 de melodii pentru documentarul „And So It...

Billy Joel - Coloana sonoră a unei vieți
Juriul BIFF 2025 este complet, actrița Ana Ciontea se alătură echipei internaționale
Muzică-Dans-Arte 29 Iulie 2025, 00:07

Juriul BIFF 2025 este complet, actrița Ana Ciontea se alătură echipei internaționale

Actrița Ana Ciontea se alătură juriului internațional al celei de-a XXI-a ediții Bucharest International Film Festival...

Juriul BIFF 2025 este complet, actrița Ana Ciontea se alătură echipei internaționale
Uniunea Artiștilor Plastici din România recomandă câteva evenimente care vor debuta în săptămâna 28 iulie – 3 august 2025
Muzică-Dans-Arte 28 Iulie 2025, 09:00

Uniunea Artiștilor Plastici din România recomandă câteva evenimente care vor debuta în săptămâna 28 iulie – 3 august 2025

Filiala Galați a Uniunii Artiștilor Plastici din România vă invită marți, 29 iulie 2025 , ora 17, la vernisajul...

Uniunea Artiștilor Plastici din România recomandă câteva evenimente care vor debuta în săptămâna 28 iulie – 3 august 2025
Prima serie de spectacole imersive din istoria Festivalului Enescu:  o nouă dimensiune a muzicii clasice, la MINA
Muzică-Dans-Arte 28 Iulie 2025, 00:46

Prima serie de spectacole imersive din istoria Festivalului Enescu: o nouă dimensiune a muzicii clasice, la MINA

Festivalul Internațional George Enescu face un pas semnificativ în direcția inovației artistice și propune, în...

Prima serie de spectacole imersive din istoria Festivalului Enescu: o nouă dimensiune a muzicii clasice, la MINA
Muzică-Dans-Arte 25 Iulie 2025, 14:05

Corul Național de Tineret al Irlandei de Nord se închide după pierderea integrală a finanțării Consiliului de Arte

Corul Național de Tineret , una dintre cele mai importante organizații muzicale dedicate tinerilor din regiune, își...

Corul Național de Tineret al Irlandei de Nord se închide după pierderea integrală a finanțării Consiliului de Arte
RADAR 2025 transformă Bucureștiul  într-un hub internațional de artă și tehnologie
Muzică-Dans-Arte 25 Iulie 2025, 00:48

RADAR 2025 transformă Bucureștiul într-un hub internațional de artă și tehnologie

Bucureștiul devine din nou capitala artei new media din Europa , odată cu lansarea ediției a VI-a „Light...

RADAR 2025 transformă Bucureștiul într-un hub internațional de artă și tehnologie
Muzică-Dans-Arte 23 Iulie 2025, 18:15

Planuri pentru transformarea fostului Cinema Marconi într-un centru cultural

ARCEN a lansat un proiect amplu de transformare a Cinematografului Marconi, aflat în zona Buzești–Berzei,...

Planuri pentru transformarea fostului Cinema Marconi într-un centru cultural
Orchestra Română de Tineret, pentru a opta oară la Young Euro Classic Berlin. Concert în avanpremieră la Sinaia, pe 30 iulie
Muzică-Dans-Arte 23 Iulie 2025, 02:54

Orchestra Română de Tineret, pentru a opta oară la Young Euro Classic Berlin. Concert în avanpremieră la Sinaia, pe 30 iulie

Orchestra Română de Tineret (ORT) participă, în 2025, pentru a opta oară la Festivalul Young Euro Classic de la...

Orchestra Română de Tineret, pentru a opta oară la Young Euro Classic Berlin. Concert în avanpremieră la Sinaia, pe 30 iulie
Ascultă live

Ascultă live

19:00 - 20:00
Concerte live
Ascultă live Radio România Cultural
19:30 - 20:30
Alternative
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
19:00 - 20:00
Français 2
Ascultă live Radio România Internaţional 1
19:05 - 20:00
TOTUL DESPRE ROMÂNIA (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
19:30 - 19:56
Armâneaşti 2
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
19:00 - 20:00
DEDICAȚII MUZICALE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
19:03 - 21:00
Pasaj urban - Dialoguri multiculturale
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
19:30 - 20:00
Convietuiri
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
19:15 - 19:45
Minorități - Limba Maghiară
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
19:00 - 20:00
Emisiune în lb. germană
Ascultă live Radio România Timișoara FM
19:03 - 20:00
Sub semnul muzicii
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru