Ascultă Radio România Cultural Live

Compozitorul şi profesorul Octavian Nemescu a murit

07 Noiembrie 2020, 14:27

Născut în 1940, la Paşcani, a studiat compoziţia cu
Mihail Jora la Universitatea de Muzică din Bucureşti, în perioada 1956-1963,
ulterior participând la cursurile internaţionale de specializare Ferienkurse de
la Darmstadt.

În 1978 obţine titlul de doctor în muzicologie, la
Academia de Muzică din Cluj-Napoca, avându-l ca îndrumător ştiinţific pe
Sigismund Toduţă. Tema tezei sale de doctorat a fost: Capacităţile semantice ale muzicii, iar teza a fost tipărită de
Editura Muzicală Bucureşti, în cartea ce poartă acelaşi titlu, în 1983.

A fost asistent şi lector universitar la Universitatea
din Brașov (Facultatea de Muzică) între 1970-1978. A fost apoi profesor la
Liceul de Arte din Bucureşti (1978-1990).

A fost profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică
din Bucureşti, unde a predat compoziţia din 1990 şi a fost conducător de
doctorat. A susţinut un Workshop de creaţie muzicală la Conservatorul de muzică
din Lausanne (Elveţia), în 2000 şi la Academia de muzică şi dans din Ierusalim,
în 2006.

A fost membru al S.A.C.E.M. (Franţa) şi UCMR-ADA
(Societatea Română de Administrare a Drepturilor de Autor), iar între 1990-1992
şi, apoi, din 1994 până în 2010, a avut funcţia de coordonator al secţiei simfonice,
de muzică de cameră, operă şi balet, din cadrul U.C.M.R.( Uniunea
Compozitorilor şi Muzicologilor din România).

A avut o contribuţie decisivă la emanciparea mişcării de
avangardă din componistica românească. Octavian Nemescu a făcut parte din a doua
generaţie, și ultima, pe această direcţie care a avut drept ideal nu negarea
tradiţiei, precum precedentele , ci recuperarea originilor, a PRIMORDIALITăŢII
existente la baza tuturor tradiţiilor muzicale în spiritul unei recuperări
înnoitoare şi în dorinţa atingerii unei noi universalităţi artistice. Această
generaţie poate fi considerată şi prima care a avut o aspiraţie de factură postmodernă.

De numele său (şi al altor colegi din generaţia sa) este
legată apariţia şi evoluţia „curentului spectral romanesc” („Iluminatii pentru
orchestră”, 1967). Împreună cu Corneliu Dan Georgescu teoretizează şi practică
ideile arhetipale, aplicate în muzică, avându-l coleg de direcţie şi pe
pictorul Marin Gherasim. Apoi, participă la evolutia tendinţei artistice ce are
în vedere problematica operei deschise, a celei conceptualiste (exersând
conceptualismul preocupat de schema formei). Practică muzica ambientală (cu
tentă ecologistă, colaborând cu artista plastică Wanda Mihuleac ), cea
procesuală (sau transformaţională, împreună cu Lucian Meţianu), ritualistă („Combinaţii
în cercuri” 1965, „Regele
va muri!?”, „Sugestii”, „Memorial”
1968) . Realizează proiecte, având o factură ritualică, cu desfăşurări vaste,
în spaţiu şi timp, în dorinţa de a scoate actul de interpretare muzicală din
contextul spectacular al sălii de concert şi de a-l reamplasa în ambianţa, în
anturajul energetic al Naturii, al Cosmosului ( „Nonsimfonia
V-a, a Sfârşiturilor”, Etapa a 2-a, ritualică,
non spectaculară şi colectivă, intitulată: „Le
Lac des Larmes”, 1992, sau „Presimfonia
a VI-a, a Începuturilor”, Etapa a 2-a,
non spectaculară 2000 etc.).

Este interesat de problematica discursului muzical
multidirecţionat, din punct de vedere temporal, sau, altfel spus, de polifonia
de timpuri, cu alte cuvinte, de POLITEMPORALITATE (sinteza timpului linear,
continuu şi discontinuu, cu cel circular, închis şi\sau deschis, de factură spiralică,
şi cu atemporalitatea). În unele dintre lucrările sale au loc procese de
dilatare sau de condensare ale Timpului şi/sau Spaţiului sonor, rezultând un
discurs fonic fluid, elastic, energetic şi non-repetitiv (în permanentă
schimbare, înnoire), cu o deplasare pe vaste teritorii fonice. Alteori, starea
de dilatare şi cea de condensare coexistă polifonic într-o exprimare artistică
complexă, luxuriantă, barocă.

Abordează, în câteva creaţii, aspecte legate de procesele
memoriei, ale raportului Natură-Cultură sau
Natură, Cultură, Transcultură. Anticipează, împreună cu Anatol Vieru, apariţia
direcţiei procesualităţii morfogenetice în creaţia muzicală, direcţie
consacrată, ulterior, de Aurel Stroe. Plasează actul de exprimare estetică, de
tip recuperator, într-un plan METASTILISTIC, ca replică la tendinţele care
abundă în perioada postmodernă.

Plasează diferite tipuri de cadenţe şi intervale muzicale
în ipostaze de arhetipuri (culturale). Utilizează moduri de sunete constituite
din toate tipurile de acorduri trisonice, ale tradiţiei europene, întruchipând arhetipuri culturale cât şi
psihice: bucuria, tristeţea, fragilitatea (instabilitatea) angoasei
(anxietăţii) şi respectiv conştiinţa dilatată. Este autorul „Spectacolelor
pentru o clipă” 1974, ce întruchipează problematica operei
de artă în stare implozivă, condensată, de absorbţie (resorbţie), a timpului şi
a spaţiului muzical. Rezultă practicarea unei estetici a sunetelor foarte
scurte (scurtisime), aflate într-o stare hiperdensă.

După o etapă metamuzicală unde îşi pune problema
recuperării s e n s u l u i , s e m n i f i c a ţ i e i în creaţia muzicală, a
urmat (după 1974) perioada muzicii imaginare, o practicare sonoră individuală,
intimă, lăuntrică, în contextul unei modalităţi de ritual individual, în care
senzaţii vizuale, gustative, olfactive şi tactile sunt convertite în sunete
imaginate.

Este preocupat de recuperarea, în creaţia sa artistică, a
dimensiunii teleologice în discursul muzical, astfel încât finalurile
lucrărilor sale implică,de cele mai multe ori, o Eliberare, Iluminare, Ieşire,
Revelaţie, Evadare din starea anterioară, prin apariţia unor noi instrumente
muzicale şi, în general, printr-o înnoire de ordin timbral sau/şi dinamic.

Repune în discuţie, într-un ciclu de opt lucrări
simfonice, conceptul de simfonie (readus la accepţiunea sa originară,
bizantină).

De asemenea, promovează, în ultima vreme, o muzică cu
caracter iniţiatic, desfăşurată într-un cadru nespectacular, ritualic ca mijloc
de revigorare a vechilor mistere şi ca modalitate de TREZIRE din somnul
biologic, mental şi spiritual.

A compus piese simfonice, corale, camerale,
electroacustice, muzică ambientală, metamuzici, muzică imaginară, ritualuri
colective şi individuale ce implică, pe lângă auz, şi celelalte simţuri:
vizualul, olfactivul, gustativul şi tactilul. Timpul de desfăşurare a acestor
ritualuri este de ordinul secundelor, minutelor, orelor, zilelor, săptămânilor,
lunilor, deceniilor şi a secolelor.

Muzica lui s-a cântat în multe dintre centrele culturale
importante ale Europei, Asiei şi S.U.A. Parte din lucrările sale sunt
înregistrate, în ultima vreme, pe 10 CD-uri de autor şi multe antologii cu
creaţii muzicale contemporane, editate de către diferite case de discuri din
România si Europa.

România are o tradiție destul de bogată în ceea ce
privește muzica electronică avangardistă, iar unul din primele și cele mai
importante albume de muzică electronică din România este Gradeatia/Natural,
lansat de compozitorul român Octavian Nemescu în 1984 la casa de discuri
Electrecord. Albumul Gradeatia/Natural a fost relansat recent la casa de
discuri belgiană Sub Rosa.

A obținut de mai multe ori premii ale U.C.M.R. (1980,
1982, 1987, 1990, 1993, 1997, 2010, 2013). Premiul Academiei Române(1980), Premiul
internațional de compoziție Aaron Copland (S.U.A.) -1970, două premii ale
Grupului de muzică experimentală de la Bourges (Franța) -1980,1982, Prix de la
Confédération Internationale de Musique Electroacoustique (C.I.M.E.) -1985, Medalia jubiliară "Tristan Tzara"
(pentru contribuții deosebite la emanciparea mișcării de avangardă în artă) – 1996,
Ordinul și Medalia "Meritul Cultural" în grad de Ofițer clasa I
(2004).

INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 15:01

INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”

Violonista de origine română Rusanda Panfili , una dintre cele mai apreciate artiste ale generației sale, revine...

INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”
Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 14:00

Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"

Expoziția este parte a evenimentelor conexe ale Festivalului Internațional George Enescu. Interviu cu Silvia Costin,...

Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"
Oul lui Brâncuși
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 12:54

Oul lui Brâncuși

„Este un moment extraordinar în istoria Muzeului Kröller-Müller să putem prezenta o sculptură de...

Oul lui Brâncuși
Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 09:38

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural

Miercuri, 10 septembrie, de la  ora 20:00 , la Radio România Cultural puteți asculta în direct, de la Sala...

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
iMapp Bucharest aniversează 10 ani de spectacol vizual, în parteneriat cu faimosul raliu internațional Gumball 3000 și emblematicul eveniment Food Truck Festival
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 09:28

iMapp Bucharest aniversează 10 ani de spectacol vizual, în parteneriat cu faimosul raliu internațional Gumball 3000 și emblematicul eveniment Food Truck Festival

Pe  20 și pe 21 septembrie 2025 ,  Piața Constituției  devine locul unde arta digitală, muzica, supermașinile...

iMapp Bucharest aniversează 10 ani de spectacol vizual, în parteneriat cu faimosul raliu internațional Gumball 3000 și emblematicul eveniment Food Truck Festival
Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 08:59

Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”

Katie Melua, una dintre cele mai apreciate artiste ale scenei internaționale, continuă să se afirme prin parcursul său...

Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”
Serile APOLODOR – start pentru obținerea invitațiilor
Muzică-Dans-Arte 09 Septembrie 2025, 16:00

Serile APOLODOR – start pentru obținerea invitațiilor

Cântăreața Ada Milea, scriitorii Gabriela Adameșteanu, Florin Bican, Svetlana Cârstean, Matei Vișniec,...

Serile APOLODOR – start pentru obținerea invitațiilor
Cătălin Răducanu aduce pianul și țambalul la Grădina cu Filme – singurul recital în aer liber din ediția a III-a a Turneului Național Un artist, un pian , un țambal
Muzică-Dans-Arte 09 Septembrie 2025, 15:57

Cătălin Răducanu aduce pianul și țambalul la Grădina cu Filme – singurul recital în aer liber din ediția a III-a a Turneului Național Un artist, un pian , un țambal

Duminică, 14 septembrie, de la ora 19:00 , publicul bucureștean este invitat la  CREART – Grădina cu Filme...

Cătălin Răducanu aduce pianul și țambalul la Grădina cu Filme – singurul recital în aer liber din ediția a III-a a Turneului Național Un artist, un pian , un țambal
Ascultă live

Ascultă live

16:30 - 18:45
Festivalul internațional George Enescu 2025
Ascultă live Radio România Cultural
15:05 - 17:00
POIANA LUI JOHANN
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
16:00 - 16:56
Đóńńęŕ˙ ďĺđĺäŕ÷ŕ 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
16:10 - 17:00
OBIECTIV, ROMÂNIA! (selecţiuni) (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
15:00 - 17:00
LADA DE ZESTRE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
15:05 - 19:00
Sens unic
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
16:03 - 18:45
Sens unic
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru