Ascultă Radio România Cultural Live

Ilustrată din Amsterdam - Frans Hals, portretistul unei „republici vii și nemuritoare”

19 Februarie 2024, 07:30

Muzeul Naţional din Amsterdam, Rijksmuseum găzduiește expoziția dedicată pictorului Frans Hals, considerat, alături de Rembrandt şi Vermeer, un mare maestru al picturii olandeze din secolul al XVII-lea. Forța lui Hals stă în stilul său pictural revoluționar pentru început de secol XVII: nu șlefuit și îngrijit, în care de-abia se vede urma penelului, ci cu tușe aplicate rapid, care dau senzația de mișcare. Expresivitatea si modernitatea lui i-au inspirat pe pictorii impresioniști ca Édouard Manet, Gustave Courbet si Vincent van Gogh. Expoziția este deschisă până pe 9 iunie 2024.

Frans Hals, portretistul unei „republici vii și nemuritoare”

În iulie 1888, Vincent van Gogh îi scrie prietenului său, pictorul francez Émile Bernard:

Să vorbim despre Frans Hals. Niciodată nu a pictat Isuși, [...] îngeri sau răstigniri și învieri, niciodată nu a pictat femei goale voluptuoase și bestiale. A pictat portrete, [...] nimic altceva decât atât. Portrete de soldați, adunări de ofițeri, portrete de magistrați adunați pentru treburile republicii, portrete de matroane cu pielea roz sau galbenă, purtând bonete albe, îmbrăcate în lână și satin negru, discutând bugetul unui orfelinat sau al unei case pentru săraci. A făcut portrete ale unor buni cetățeni cu familiile lor; bărbatul, soția, copilul; a pictat bețivul amețit, bătrâna pescăriță plină de veselie, frumoasa prostituată țigancă, copiii în scutece, domnul galant, bonvivant, cu mustață, cu ghete și pinteni...”

Am impresia că acest fragment din scrisoarea lui Van Gogh descrie perfect expoziția de la Rijksmuseum. După Rembrandt și Vermeer, muzeul îl onorează pe Frans Hals (1582–1666), cel care a revoluționat portretul în secolul al XVII-lea. Așa se explică poate modul în care este întâmpinat vizitatorul: numele lui Hals, scris cu neoane montate pe panouri bleumarin, îl anunță ca pe un star rock.

Curatorul Friso Lammertse explică de ce această expoziție la Rijksmuseum:

„Hals aparține acestui grup de trei mari pictori ai secolului al XVII-lea. Așa erau considerați în secolul al XIX-lea. Dintre cei trei, el este singurul care și-a pierdut popularitatea, cu toate că înainte de cel de-al Doilea Război Mondial a fost mai renumit decât Vermeer. După război, popularitatea lui Vermeer a crescut enorm, poate chiar a depășit-o ușor pe cea a lui Rembrandt, dar Hals aproape a dispărut. Ceea ce ni se pare nedrept, pentru că este un pictor atât de extraordinar.”

Expoziția este o bucurie, de la primul până la ultimul tablou expus. Cavalerul vesel, care deschide expoziția, îl pregătește pe vizitator pentru ceea ce urmează. Cu Oana Stan, care a lucrat la catalogul digital editat de Institutul Neerlandez pentru Istoria Artei (RKD), am vorbit despre diferențele dintre expoziția Hals de la Amsterdam și cea de la Londra, care tocmai s-a încheiat.

Frans Hals, Merry Drinker (Cavalerul vesel), 1628–1630, © Rijksmuseum, Amsterdam

Oana Stan: „Pictura cu care începe expoziția e o alegere mult mai inspirată la Amsterdam, pentru că exprimă mult mai mult spiritul picturilor lui Frans Hals. Dacă am vedea doar pictura asta din opera lui Hals, am înțelege care era spiritul operei lui. Gesticularea personajului, cum își ține paharul, parcă ne invită să ne bucurăm și noi, așa cum s-a bucurat el pictând și privind acești oameni de rând, pentru că sunt multe picturi cu persoane anonime în expoziție, și îmi place foarte mult echilibrul ăsta al expoziției din Amsterdam. Hals a fost cunoscut nu doar pentru portrete, ci și pentru picturile lui de gen. A depus același efort atunci când a pictat pe cel mai bogat cetățean din Haarlem, și când a pictat un actor fără nume.”

O expoziție numai cu portrete poate să fie destul de plictisitoare, însă, prin alegerile făcute, curatorii de la Amsterdam reușesc să țină vizitatorul alert, curios. În loc de o prezentare cronologică, în Amsterdam fiecare sală tratează o altă temă, care confirmă într-un fel descrierea lui Van Gogh.

Friso Lammertse: „Când ai mai multe portrete la un loc, poate să fie impresionant, chiar și atunci când sunt mai statice. Îți faci o idee despre cum arătau bogații secolului al XVII-lea. Dar asta avem într-o singura sală, pentru că după aceea atmosfera se schimbă și încercăm să scoatem în evidenţă o altă latură a lui Hals. În portretele de grup de dimensiuni mari este multă mișcare, culorile sunt vii, apoi sunt picturile de gen, în format mai redus, cu tot felul de negustori, cu și mai mult dinamism și culoare. Pe scurt, avem câte o temă în fiecare sală, dar cred că mai degrabă vorbim de simțuri, de sensibilități, de stări.”

Oana Stan: „Expoziția din Londra mi s-a părut foarte pedagogică, într-un sens nu tocmai pozitiv. Mi se pare că atunci când prezentăm un artist vrem să știm lucruri cheie la care e bine să ne uităm atunci când privim o pictură de-a lui, și nu date biografice și o mulțime de ani. În Amsterdam curatorii au fost mult mai afectuoși cu Hals. Se vede că sunt apropiați de el. Este un aspect foarte important pe care trebuie să-l sugereze o expoziție, să vedem că le-a plăcut curatorilor să organizeze expoziția și să se gândească la un alt fel de a expune un artist pe care îl știm cu toții de secole. Vizitatorii vor să știe că au văzut aspecte ale operei lui Hals, și nu ale încadrării lui în canonul artistic. Prin urmare, să ne concentrăm pe faptul că a redat surâsul foarte adesea, ceea ce e de asemenea foarte neobișnuit și foarte particular pentru Hals. Sau faptul că vedem licărirea din ochii personajelor. E ceva ce vrem să ne amintim când ne gândim la Frans Hals.

Forța lui Hals stă în stilul său pictural revoluționar pentru început de secol XVII: nu șlefuit și îngrijit, în care de-abia se vede urma penelului, ci cu tușe aplicate rapid, care dau senzația de mișcare. Un astfel de stil încearcă înaintea lui pictori ca Tițian și Tintoretto la sfârșit de secol XVI. În Ţările de Jos acest stil ajunge de-abia la început de secol XVII, când Rubens începe să picteze mai liber, însă Hals este cel care face pasul pe care alții nu-l îndrăznesc. Este expresiv și modern. Atacă pânza ca un scrimer – cum l-a descris în secolul al XIX-lea criticul de artă francez Théophile Thoré –, și cu penelul în rol de floretă pictează o manșetă dantelată din doar câteva mișcări. Ai senzația că acea dantelă flutură, dar parcă o și auzi foșnind, cum a observat Oana Stan în timpul vizitei noastre.

Frans Hals, Regentele de la Casa de bătrâni din Haarle 1664, © Muzeul Frans Hals, Haarlem

Nu e de mirare că pentru impresioniști Hals chiar a fost un adevărat star rock. I-a inspirat, de exemplu, pe Édouard Manet, Gustave Courbet, Vincent van Gogh și Max Liebermann. În 1902, pictorul american James Abbott McNeill Whistler e dat afară din Muzeul Frans Hals din Haarlem pentru că se apropie prea mult de portretul de grup al regentelor (fig. 3) de la casa de bătrâni din Haarlem. Din fericire pentru el, este recunoscut ca fiind un mare pictor și e reprimit în muzeu. Aflat din nou în fața tabloului, Whistler intră într-o stare de extaz și nu-și dorește decât să mângâie faţa uneia dintre femeile pictate de Hals.

Prin pozițiile și gesturile personajelor sale și prin stilul său pictural modern, Hals reușește să sugereze ca nimeni altul o serie întreagă de atitudini ca, de exemplu, modestie, dezinvoltură, sfidare, aroganţă, demnitate, dar și o serie de stări, ca beția sau veselia. Și cât de dificil este să redai pe pânză surâsul! Multe dintre personajele lui care râd sau zâmbesc, ne privesc în ochi. Efectul este magic, pentru că zâmbetul lor este contagios (fig. 4). „E frumos ca Zola” – scrie Vincent van Gogh despre Hals în aceeași scrisoare către Bernard –, „și mai sănătos și mai vesel, dar la fel de viu”. Și continuă, spunându-i lui Bernard că trebuie să înțeleagă că Frans Hals este portretistul „unei republici vii și nemuritoare”.

Frans Hals, fragment din portretul cuplului Isaac Massa și Beatrix van der Laen, 1622, © Rijksmuseum, Amsterdam

Hals a avut, însă, un efect puternic asupra pictorilor de dinainte de impresioniști. Oana Stan, care a lucrat la catalogul digital Frans Hals, spune că a inventariat sute de variante și copii după tablourile lui.

Presupunerea mea este că Frans Hals a creat o piață secundară în piața artistică mai mare din Olanda, spre sfârșitul secolului al XVII-lea și mai ales în secolul al XVIII-lea. Existența acestor copii, care sunt de multe ori imposibil de găsit în colecții private și inventare și tot așa, indică faptul că Frans Hals de fapt n-a fost redescoperit de criticii de artă și de pictorii impresioniști în secolul al XIX-lea, ci a rămas o prezență puternică (în tot acel timp – n. red.). Și faptul că există aproape 200 de copii după picturile lui de gen mi se pare o indicație puternică a faptului că a fost dorit de colecționari și alți pasionați de artă. Frans Hals cred că a cucerit oamenii mai ales prin picturile lui de gen, și nu e o coincidență faptul că 90% dintre copiile după picturile lui sunt după picturile de gen.”

Frans Hals, Copil râzând, 1625, primul din stânga este originalul în colecția © Mauritshuis, Haga

Frans Hals, Malle Babbe, 1640, primul din stânga este originalul în colecția © Gemäldegalerie, Berlin

Expoziția de la Amsterdam rămâne deschisă până pe 9 iunie 2024.

Notă:

Oana Stan este istoric de artă independent. Până în luna februarie a fost editor asistent la Institutul Neerlandez pentru Istoria Artei (RKD) în proiectul Frans Hals. S-a concentrat pe operele de după 1635 cu atribuții îndoielnice și pe repertoriul de variante și copii după tablouri semnate de Frans Hals.

Friso Lammertse este unul dintre cei doi curatori ai expoziției Frans Hals de la Rijksmuseum și co-autorul publicației care însoțește expoziția. Catalogul a fost publicat de Rijksmuseum în colaborare cu The National Gallery din Londra.

Autor: Claudia Marcu

Editor: Mihaela Niţă

Poezie şi virtuozitate: recital Liszt cu pianista Adela Liculescu
Muzică-Dans-Arte 19 Aprilie 2024, 06:28

Poezie şi virtuozitate: recital Liszt cu pianista Adela Liculescu

În seara de marţi, 23 aprilie 2024, de la ora 19, pianista  Adela Liculescu  va susţine pe scena Ateneului...

Poezie şi virtuozitate: recital Liszt cu pianista Adela Liculescu
Weekend cultural - Recomandări pentru 19-21 aprilie
Muzică-Dans-Arte 18 Aprilie 2024, 18:33

Weekend cultural - Recomandări pentru 19-21 aprilie

Căutați idei de petrecere a timpului liber? Vă sugerăm o selecţie de recomandări culturale de neratat în acest weekend....

Weekend cultural - Recomandări pentru 19-21 aprilie
Expoziția „Ion Vlasiu. Omul printre arbori” la MNAR
Muzică-Dans-Arte 18 Aprilie 2024, 15:41

Expoziția „Ion Vlasiu. Omul printre arbori” la MNAR

Muzeul Național de Artă al României și Muzeul Județean Mureș  invită publicul la vernisajul expoziției „Ion...

Expoziția „Ion Vlasiu. Omul printre arbori” la MNAR
Festivalul Internațional de Teatru „Povești” ajunge anul acesta la cea de-a XVII-a ediție
Muzică-Dans-Arte 18 Aprilie 2024, 12:20

Festivalul Internațional de Teatru „Povești” ajunge anul acesta la cea de-a XVII-a ediție

Teatrul de Păpuși „Prichindel” și Consiliul Județean Alba organizează, în perioada 19 - 25 mai, Festivalul...

Festivalul Internațional de Teatru „Povești” ajunge anul acesta la cea de-a XVII-a ediție
Centenarul Giacomo Puccini,  celebrat în România prin evenimente de înaltă ținută artistică
Muzică-Dans-Arte 18 Aprilie 2024, 11:59

Centenarul Giacomo Puccini, celebrat în România prin evenimente de înaltă ținută artistică

Anul 2024 îi este dedicat compozitorului italian Giacomo Puccini , de la a cărui trecere în eternitate se...

Centenarul Giacomo Puccini, celebrat în România prin evenimente de înaltă ținută artistică
Premieră la TEATRELLI, de Ziua Internațională a Dansului: Lost Movement - un performance de Nana Biakova (Ucraina)
Muzică-Dans-Arte 18 Aprilie 2024, 10:59

Premieră la TEATRELLI, de Ziua Internațională a Dansului: Lost Movement - un performance de Nana Biakova (Ucraina)

Ziua Internațională a Dansului (29 aprilie) aduce în premieră la Teatrelli un performance realizat de coregrafa și...

Premieră la TEATRELLI, de Ziua Internațională a Dansului: Lost Movement - un performance de Nana Biakova (Ucraina)
Răzvan Stoica aduce vioara Stradivarius în colegiile din București, în cadrul proiectului „Un Stradivarius în școli”
Muzică-Dans-Arte 17 Aprilie 2024, 18:05

Răzvan Stoica aduce vioara Stradivarius în colegiile din București, în cadrul proiectului „Un Stradivarius în școli”

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii...

Răzvan Stoica aduce vioara Stradivarius în colegiile din București, în cadrul proiectului „Un Stradivarius în școli”
Filarmonica de Stat Oradea organizează a treia ediție a Concursului Internațional „Orchestra's Conductor”
Muzică-Dans-Arte 17 Aprilie 2024, 17:24

Filarmonica de Stat Oradea organizează a treia ediție a Concursului Internațional „Orchestra's Conductor”

Filarmonica de Stat din Oradea organizează în perioada 26 aprilie - 2 mai 2024 , cea de-a treia ediție a unui concurs...

Filarmonica de Stat Oradea organizează a treia ediție a Concursului Internațional „Orchestra's Conductor”
Ascultă live

Ascultă live

09:00 - 11:00
Orașul vorbește
Ascultă live Radio România Cultural
07:20 - 10:00
Matinal
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
09:00 - 09:05
AGRO-ȘTIRILE ANTENEI SATELOR
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
07:03 - 10:00
Bună dimineaţa Transilvania
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru