Performing Power cu Lia Perjovschi și Anamaria Pravicencu
10 Iunie 2025, 10:27
Institutul Prezentului deschide „performance spaces”, o platformă instabilă dedicată unor practici performative hibride, potențial afiliate zonelor vizuale, sonore, de teatru, de mișcare, poetice, experiențiale sau de acțiune comunitară. „performance spaces” dorește să aloce spațiu, să creeze context, dezvăluind referințele istorice, să expună și să susțină producerea unor forme transmediale, auto-organizate, de exprimare performativă pe scena artistică locală.
În acest cadru, în zilele de 13 și 14 iunie în spațiul Salonului de proiecte (Palatul Universul, Corp B, Strada Ion Brezoianu 23–25, București), evenimentul „Performing Power” propune o întîlnire și o experiență în doi timpi, în două forme diferite de performare/activare a arhivei care le aduce împreună pe artistele Lia Perjovschi și Anamaria Pravicencu, pornind de la publicația „Lia Perjovschi. Cunoaștere și context” (Parkour 5, P+4 Publications / Institutul Prezentului, ed. I–2017, ed. II–2025). „Performing Power” face referire la puterea de a influența, legitima sau contesta realitatea prin acțiuni, comportamente sau performance, și la faptul că puterea nu este doar deținută, ci este permanent generată prin repetarea conștientă sau programatică a unor acțiuni.
Programat vineri, 13 iunie, de la ora 19:00, performanceul sonor „Ca să putem merge mai departe” al Anamariei Pravicencu propune o prelungire a publicației „Lia Perjovschi. Cunoaștere și context” în alt mediu, fiind strîns legat de modul în care vizualul și cuvîntul pot declanșa experienţe și evenimente sonore. Amprenta cuvîntului, așa cum îl percepe artista, reverberează din interiorul unei cărţi-obiect prin vocea și forţa interioară a celei care îl rostește: „Citind interviul cu Lia Perjovschi din colecţia Parkour, mi-au atras atenţia intensităţile verbului și, uneori, ezitările afirmării de sine. Le-am izolat și le-am privit ca atare, detașate de context și lăsînd contradicţiile să se manifeste. Valurile de voinţă, perseverenţă, încredere, mîndrie, îndoială sau oboseală, în formă pură și eliberate de asocieri sistematice, sînt revelate de persistenţa unei voci unice, solitare, care rezonează în multiple posibilităţi și bîntuie memoria și percepţia.”
Perfomanceul este urmat de lansarea ediției a doua a publicației dedicate de Institutul Prezentului Liei Perjovschi în seria Parkour.
Anamaria Pravicencu este preocupată în munca ei artistică de intervenţiile sonore site-specific și field recording. A studiat desenul și sculptura, și a promovat din 2009 experimentul sonor și muzical, în cadrul unor evenimente și contexte precum Sâmbăta sonoră sau SEMI SILENT.
Programată sîmbătă, 14 iunie, între 15:00–19:00, intervenția Liei Perjovschi, „Ce? De ce? Pentru cine? Pentru ce?” este o întîlnire, o consultație artistică-filozofică-de viață, un performance, o reflecție împreună, o acțiune, o experiență în Arhiva de Artă Contemporană/Centrul de Analiza Artei (1985–azi), activate vocal. „Arhiva de Artă Contemporană acoperă un gol. Cînd am început cercetarea și colecţionarea materialelor, nu exista o instituţie de artă contemporană în România, în București, unde trăiam. Arhiva nu este inventată, nu este o lucrare conceptuală, ci s-a născut organic, dintr-o necesitate. Este privată pentru că lipsa spaţiului, condiţiile nu o lasă să fie o arhivă deschisă. Ea funcţionează cu mine, eu o activez. Analiza — treceam de la acumulare la sortare, organizare, analiză, de la edificare la deconstruirea sistemului artistic românesc, la contextul general. Am vrut să comentez, și am comentat. Treceam de la fascinaţie la realitate. De aceea Arhiva de Artă Contemporană a devenit Centrul pentru Analiza Artei.”
În practica sa de lucru cu informația, acumularea și arhivarea de materiale și cunoștințe, Lia Perjovschi este în căutarea unor forme posibile pentru un transfer vizual al cunoașterii, dar și de creare a unui spațiu deschis de reflecție, întîlnire și dialog, care face parte din expunerile posibile ale AAC/CAA — Arhiva de Artă Contemporană/Centrul pentru Analiza Artei și KM — Muzeul Cunoașterii.
Ediția a doua, 2025, a publicației „Lia Perjovschi. Cunoaștere și context” (Parkour 5, P+4 Publications / Institutul Prezentului, editoare Alina Șerban, Ștefania Ferchedău, design Ioana Petcu) este realizată cu sprijinul cititorilor P+4 Publications din 2024.
„performance spaces” este un program de Ștefania Ferchedău. Manifestările sale anterioare includ reconstrucția piesei „Geneză”, de Miriam Răducanu (1970/2019), instalația performativă „Lucky Dust”, cu Vera Mantero și Mădălina Dan (2023), „Exerciții de orientare”, de Mihai Iepure-Górski și Răzvan Anton (2024), intervenții sonore de Anamaria Pravicencu (2022) și Maria Balabaș (2024), și seria de laboratoare și rezidențe COLLEGIUM dedicate practicilor performative organizate începînd din 2019.
Evenimentul este organizat de Institutul Prezentului în cadrul „În arhive. Istorii încă invizibile”, proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Partener: Salonul de proiecte.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.
Credite
Imagine 01: Identitate eveniment de Sebastian Pren, inspirat de seria Parkour
Imagine 02: Anamaria Pravicencu, performance în spațiul Institutul Prezentului, 2022
Imagine 03: Tur ghidat în expoziţia diaPOZITIV, Atelier 35, București, arhiva Lia Perjovschi
Imagine 04: Copertă publicație „Parkour 5. Lia Perjovschi. Cunoaștere și context”, design Ioana Petcu