Violonista Adela Frăsineanu: „În Austria, muzica se trăiește cu totul altfel”
12 Iunie 2025, 12:09
Într-o ediție specială, realizată la Viena, Orașul vorbește cu violonista Adela Frăsineanu, membră a prestigioasei Orchestre Filarmonice și a Orchestrei Operei de Stat din Viena. Originară din Brașov, Adela Frăsineanu a părăsit România la doar patru ani și a urmat un parcurs muzical remarcabil prin Germania și Austria. În dialog cu Daria Ghiu, ea vorbește despre copilărie, despre cum a descoperit muzica, despre mentorii care i-au modelat cariera și despre ce înseamnă să trăiești pentru și prin vioară.
La șapte ani, începe studiul viorii în Germania, ghidată de o profesoară dedicată și de tatăl ei, trompetist de profesie. Muzica a fost mereu prezentă în casă. Adela Frăsineanu își amintește drumurile cu mașina, în care familia asculta Radio Classic, dar și serile în care tatăl ei studia acasă.
Drumul muzical al Adelei Frăsineanu a fost ghidat nu de orașe, ci de profesori. A urmat mentori valoroși din Weimar, Berlin, Rostock și, în cele din urmă, Salzburg. La o școală specială de muzică din Berlin ea trăiește o experiență educațională completă: cursuri teoretice, practică de orchestră, internat și profesori de la conservator. În 2008, se mută în Austria pentru a studia cu Igor Ozim, un profesor de vioară cu care simțise o conexiune specială.
„Pe Igor Ozim îl cunoscusem la un curs de vioară într-o vară, și am avut o experiență fascinantă, am fost absolut încântată și am decis că vreau neapărat să studiez cu el, tocmai fiindcă am fost atât de impresionată de modul de predare și de muzicalitatea lui.”
Dar Austria i-a oferit mai mult decât un mentor. I-a oferit o atmosferă în care muzica e respectată și trăită în profunzime.
Adela Frăsineanu a devenit membră a Orchestrei Operei de Stat din Viena în 2014, intrând astfel și în circuitul Filarmonicii din Viena. Drumul, însă, este unul complex și presupune nu doar talent, ci și o înțelegere profundă a stilului de interpretare specific orchestrei. Trei ani mai târziu, după o perioadă de integrare artistică, urmează votul colegilor – o etapă esențială în oficializarea calității de membru permanent.
Pentru a face parte cu adevărat din orchestra vieneză, nu e de ajuns să fii un instrumentist excepțional. Este necesară o imersiune totală în stilul ansamblului, în subtilitățile interpretării și în ritmul colectiv.
„Este o comunitate aparte. Nu e suficient să studiezi repertoriul, trebuie să cânți într-un anumit stil care place colegilor din orchestră. Dacă nu cânți în acest stil, chiar dacă ești un violonist foarte bun, s-ar putea să nu placi la audiție.”
Deși are un nume profund legat de spiritul austriac, Filarmonica din Viena este o comunitate multiculturală încă de la începuturi. Astăzi, include muzicieni din întreaga lume: Italia, Franța, Germania, America, Slovacia sau Ungaria. Faptul că orchestra nu are un dirijor șef permanent contribuie la dinamismul interpretării. Fiecare proiect aduce un dirijor invitat, iar fiecare concert e o nouă provocare artistică.
„Ceea ce este, într-adevăr, deosebit în această orchestră este că noi nu avem un dirijor șef. Cântăm fiecare proiect cu un dirijor care este invitat, concertul nostru este întotdeauna un concert special, cu un program special pe care noi nu-l cântăm în timpul anului.Chiar dacă am cântat Simfonii de Bruckner de 30 de ori, de fiecare dată rămâne interesant.”
Deși trăiește de mulți ani în Austria, Adela Frăsineanu nu și-a pierdut legătura cu România. Chiar dacă viața profesională s-a conturat în afara granițelor, identitatea sa românească rămâne vie și nealterată.
„Mă simt, sincer, foarte româncă. Sunt foarte legată emoțional de România.”
Interviu realizat de Daria Ghiu în emisiunea Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.