Colega noastră și realizatoarea emisiunii Scena și Ecranul, Raluca Rădulescu a fost nominalizată la Premiile Galei UNITER 2020
24 Februarie 2020, 18:40
Pentru a XXVIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări alcătuit din criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari a nominalizat-o la categoria critică de teatru, alături de Oana Cristea Grigorescu și Irina Zlotea, redactori la Teatrul Național Radiofonic, pe colega noastră Raluca Rădulescu, realizatoarea singurei emisiuni zilnice despre teatru şi film din FM-ul românesc: Scena şi ecranul de la Radio România Cultural.
Raluca Rădulescu este în prezent realizator la Radio România Cultural din
cadrul Societății Române de Radiodifuziune, unde activează ca jurnalist
cultural și comentator teatral. Este doctor în filologie al Universității din
Bucureşti, Facultatea de Limbi şi Litereaturi Străine (cu teza Imaginea Rusiei și a rușilor în literatura
franceză de călătorie din secolul al XIX-lea (2012), publicată cu titlul Paris - Moscova via Siberia de la Napoleon
la Lenin la Editura Universității din București. Teza de doctorat este
rezultatul mai multor stagii de cercetare la Universitatea Paris 8 -
Saint-Denis, Institutul A.S. Pușkin din Moscova și Universitatea Jagelonow din
Cracovia.
Din anul 1999 lucrează ca jurnalist cultural la Societatea Română de
Radiodifuziune, realizând diverse emisiuni (Scena
și ecranul, Universitatea Radio, Storymania, Comment ça va?, Călător pe
mapamond, Bilet de îmbarcare, Espresso, Expresul de seară, Cu minte de week-end,
Magister Marconi, Vorba dulce românească), dar și reportaje, interviuri,
relatări sau comentarii teatrale pentru emisiunile de actualitate culturală
difuzate de toate posturile naționale ale Radio România.
Din 2007 realizează materiale despre teatru (comentarii critice,
interviuri, reportaje, relatări), participând la evenimente teatrale, premiere,
festivaluri și showcase-uri din țară (Festivalul
Național de Teatru, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul
Uniunii Teatrelor Europene și Interferențe
la Teatrul Maghiar din Cluj, Întâlnirile
Internaționale de la Teatrul Național din Cluj, FEST-FDR de la TNTimișoara, Festivalul de Teatru Piatra-Neamț, Festivalul Shakespeare de la Craiova, Festivalul Zile și Nopți de Teatru la
Brăila, BabelFAST de la Târgoviște)
și din străinătate (Festivalul și
Premiile Naționale de Teatru Masca de Aur de la Moscova, MITEM de la Teatrul Național din
Budapesta, Divina Comedie - Festivalul Internațional de Teatru de la
Cracovia, IKSV - Festivalul Internațional de Teatru de la Istanbul, Augenblick mal! Festivalul pentru Public
Tânăr de la Berlin, FADJR - Festivalul Internațional de Teatru de la
Teheran, TBS - Festivalul Internațional de Teatru Tbilisi, Epicentru - Showcase croat
de Teatru pentru Publicul Tânăr și Păpuși, Showcase de teatru lituanian
organizat de OKT la Vilnius, PALM OFF
FEST din Praga, Nauruz - Festivalul
Internațional de Teatru din Kazan etc.), uneori fiind chiar în juriile
acestor festivaluri (în 2019, de exemplu, la
ediția 15-a a Festivalului Internațional
de Teatru Studențesc KUFAR de la Minsk). Adesea moderează discuții cu
publicul după spectacole sau vorbește despre teatrul românesc contemporan (în
2019 la ediția 17-a a HIGHFEST -
Festivalul Internațional de Teatru de la Erevan, Armenia sau la Festivalul Com•media din Lituania.
Din 2015 este realizatoarea emisiunii zilnice Scena și Ecranul de la Radio România Cultural și a rubricilor de
teatru din emisiunile de actualitate culturală (Espresso, Orașul vorbește, GPS cultural, Cu minte de week-end etc.)
pentru care a realizat comentarii, reportaje și interviuri cu cei mai
importanți creatori de teatru din lume: Lev Dodin, Danila Kozlovski, Robert
Wilson, Declan Donnellan, Oskaras Korsunovas, Rimas Tuminas, Thomas Ostermeier,
Luk Perceval, Evgheni Mironov, Tony Servillo, Sidi Larbi Cherkaoui, Ohad
Naharin, Oskaras Korsunovas, Hervé Koubi, Kristyan Lupa, Grzegorz Jarzyna, dar
și din România: Marcel Iureș, Oana Pellea, Ion Caramitru, Maia Morgenstern,
Gigi Căciuleanu, Miriam Răducanu, David Esrig, Radu Afrim, Alexandru Dabija,
Andrei Șerban, Silviu Purcărete, Constantin Chirac, Helmut Sturmer, Dragoș
Buhagiar, Tompa Gabor, Mihai Măniuțiu, Laszlo Bocsardi, Alexander Hausvater,
Gianina Cărbunariu, Ada Milea, Radu Nica și în egală măsură cu noua generație
de creatori de teatru din România: Andreea Gavriliu, Ștefan Lupu, Bobi Pricop, Eugen
Jebeleanu, Catinca Drăgănescu, Leta Popescu, Andrei Măjeri, Alexandru
Mâzgăreanu, Erwin Șimșensohn, Vladimir Anton, Cristian Ban, Andrei și Andreea
Grosu, Botond Nagy.
Din 2017 face și curatoriat teatral, fiind
selecționer al Festivalului de Teatru
„Toma Caragiu” de la Ploiești (edițiile 2016-2017), co-selecționer al festivalului
Fest(IN) pe bulevard și Laboratoarele
de Teatru DENS de la
Teatrul Nottara, dar și Laboratorul
Chagall. Viața mea la Teatrul Evreiesc de Stat din București, Laboratoarele IMAGO în cadrul
Festivalului BabelFAST organizat de Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște sau Trei surori de Cehov la Teatrul „George
Bacovia” din Bacău.
Raluca Rădulescu traduce carte de teatru și arte
perfomative: Munca actorului cu sine
însuși, vol. I și II de K.S. Stanislavski, Editura Nemira (2 ediții:
2013 și 2018), Sculptând în timp de
Andrei Tarkovski, Editura Nemira (2015),
Lecțiile de regie ale lui Vahtangov de N.Goncearkov, editura Nemira (2017), Jurnal necenzurat de V. Nijinski,
editura Nemira (2018), dar și piese de teatru clasice sau contemporane. De
exemplu, traducerea piesei Trei surori
de A.P.Cehov a fost folosită pentru 8 proiecte diferite printre care Trei surori- Un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov, spectacolul lui Radu
Afrim de la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, dar și la Teatrul
Național din Târgu Mureș, Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Teatrul
Clasic „Ioan Slavici” din Arad în coproducție cu Teatrul Nottara din București,
Teatrul Național Radiofonic etc. Uneori semnează și dramaturgia unor
spectacole, toate cele peste 20 de piese traduse fiind montate în numeroase
teatre din București și din țară, dar și la Teatrul Național Radiofonic,
printre care:
2019 - Ea și numai ea de Andrei Ivanov, regia
Alexandru Mâzgăreanu la Teatrul ACT din București
2019 - Prințesa de cartier de Andrei Ivanov,
regia Nikita Betehtin la Teatrul de Nord din Satu-Mare, text publicat în Antologia de teatru pentru spectacole
lectură de la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu
2019 - Janna de Iaroslava Pulinovici, regia
Dumitru Acriș (4 nominalizări la Premiile Masca de Aur, Moscova, 2020) la
Teatrul de Nord din Satu Mare
2019 - Vilegiaturiștii de Maxim Gorki -
spectacolul Un dolce far niente,
regia Catinca Drăgănescu la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași
2018 - coautoar și
traducător al scenariului pentru spectacolul MolièreǀEréilom după
M.Bulgakov și J.B.Molière, regia Roman Feodori la Teatrul Nottara din București
2018 - Beție de Ivan Vîrîpaev, regia Radu Afrim
la Teatrul Național din Târgu Mureș
2018 - Peșcărușul de A.P.Cehov pentru spectacolul
[ză] Pes©ăruș, regia Catinca
Drăgănescu la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad
2016 - Războiul nu a început încă de Mihail
Durnenkov (publicat în Antologia de
teatru pentru spectacole lectură de la Festivalul Internațional de Teatru
de la Sibiu), regia Bobi Pricop la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești
2016 - Trei suroride A.P.Cehov, regia Gavriil
Pinte, la Teatrul Național Radiofonic
2015 - Livada de vișini de A.P.Cehov, regia Andreea și Andrei Grosu,
la unteatru
2015 - Iubirea la oameni de Dmitri Bogoslavski
(publicat în Antologia de teatru pentru
spectacole lectură de la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu)
montată la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad de Vlas Massaci
2011 - Pescărușul
de A.P.Cehov regia Yury Kordonsky, la Teatrul German de Stat din Timișoara
În 2014 Raluca Rădulescu a primit Premiul special UNITER pentru contribuţia
la redimensionarea într-un discurs contemporan a unei cărţi fundamentale pentru
practica şi teoria teatrală: K S Stanislavski – Munca actorului cu sine însuşi