Michaela Platon, una dintre vocile de la “Scena și ecranul”, depănătoarea de povești, la “Cine-Fascinație” “Monotonia mă deprimă, aşa că scriu, fac haine, bijuterii, instalații. E un alt fel de a mă exprima”
27 Octombrie 2020, 13:23
Vorbește despre teatru, film, televiziune și festivaluri, la “Scena și ecranul”, și despre filme antologice și poveștile lor captivante, la “Cine-Fascinație”, la Radio România Cultural. Realizator de emisiuni, critic de cinema, dar și designer de bijuterii, Michaela Platon – căci despre ea este vorba – se îndrăgostește de radio, acum 35 de ani, pe când era profesoară de română și engleză, și îi rămâne fidelă până în ziua de astăzi. Un om tonic, mereu cu zâmbetul pe buze, dornic să învețe continuu, din orice și de la oricine. Despre cele mai interesante personalități, din sutele pe care le-a cunoscut, filme și bijuterii, despre pasiuni și priorități în viață, povestește Michaela Platon, în cele ce urmează:
"Scena şi ecranul" este emisiunea pe care o prezentați, în fiecare vineri, la Radio România Cultural. Cum arată scenă și ecranul, în plină pandemie?
Nu doar o prezint, o realizez. Cred că în esenţă
 emisiunea mea sună la fel, cu sau fără pandemie. Are aceeași dinamică, vine cu
 aceeași energie și aduce în atenția publicului oamenii atât de speciali care
 fac teatru, film, televiziune și festivaluri- acum confruntați cu o altă
 problematică. Chiar dacă nu mai sunt tot atâtea evenimente majore, ne bucurăm
 de cele care încă există, căci sunt oazele noastre de normalitate, picăturile
 care ne țin conectați la „oceanul” care acum nu ne mai e accesibil.  
Sunt atât de mulţi oameni valoroşi în teatru şi film care
 merită atenţia ascultătorilor, atâtea proiecte care incubează acum, când totul
 pare să se fi oprit. Oricât de urâtă ar fi realitatea, lumea merge mai departe,
 creatorii nu pot trage oblonul peste inspiraţie şi mulţi vor valorifica acest
 timp ca să lucreze.
Eu am primit ediţia de vineri a acestei emisiuni, ideea le
 aparține celorlalte două colege care o realizează, fiecare profilată pe una
 dintre cele două valențe. Emisiunea mea este un fel de hibrid, căci abordez deopotrivă
 subiecte din teatru şi film, la care am adăugat o cronică audio care încearcă
 să  prezinte altfel noutăţile
 cinematografice sau ale micului ecran. Sunt o persoană foarte competitivă, nu
 am probleme de self esteem și nici de ego, iar emulația este starea mea
 predilectă. Aşa că sunt convinsă că este de bun augur această „unitate în
 diversitate” în care eu cred. Cu cât sunt mai multe voci distincte, cu atât va
 fi mai valoros întregul şi mai mulţumiţi ascultătorii, care își vor putea
 exercita liberul arbitru alegând.
De asemenea, sunteți și realizatoarea emisiunii
 "Cine Fascinație" care, duminică seara, se difuzează la același post
 de radio. Despre ce le vorbiți aici, ascultătorilor dvs.?
Despre
 filme antologice cu poveştile lor fascinante, cu muzica, actorii, regizorii lor
 şi cu istoriile care le-au înconjurat - ale epocii sau ale felului în care au
 ieşit în lume. Şi despre sincronicităţi şi soarta unora dintre aceste filme
 memorabile. 
De
 la începutul sezonului am povestit despre Moulin Rouge, I AM SAM, Chicago,
 Philadelphia, The Greatest Showman şi City of Angels şi am încă sute de filme
 exepționale despre care merită să vorbesc, aşa că urmează Rock of Ages, Purple
 Rain, El Laberinto Del Fauno, A beautiful Mind, The English Pacient, Amadeus,
 Inception, Trainspotting şi câte şi mai câte... Prin urmare ascultaţi ...şi
 veţi afla! 
De când există pasiunea dvs. pentru film?
 Care este primul film de care v-ați îndrăgostit? De ce acesta (acestea) și
 nu altul? 
Iubesc filmul dintotdeuna, este un fel extraordinar în
 care îţi poți expanda imaginaţia. Nu îmi amintesc „primul film”, cred că m-am
 îndrăgostit în corpore, de fenomenul cinema, de lecturile cinematografice, de
 magia ecranului.
Există filme pe care le tot revedeți și de care credeți
 că nu vă veți plictisi niciodată? Care sunt acestea? Şi de ce vă plac atât de
 mult? Dar actori? 
Sigur că sunt şi filme la care mă întorc, dar cred că mai
 degrabă e vorba de creatori , de genuri si de filmografii.  Îi iubesc pe Baz Luhrmann, Tim Burton, Stanley
 Kubrick, Ingmar Bergman, îi admir pe Quentin Tarantino, Frank Darabont, James
 Cameron, Martin Scorsese şi îi respect pentru minţile lor creatoare şi filmele
 minunate pe care ni le-au dăruit. Îmi plac pentru poveştile lor speciale care
 fie au o încărcătură emoţională aparte, fie ne provoacă, fie ne dăruiesc lumi
 noi. Îmi plac pentru felul în care ne aduc în vieţi fabulosul, în care re-creează
 povestea, acordă şanse şi ne reamintesc un postulat universal: iubirea este
 totul.
Când ați vorbit pentru prima oară despre film, la radio?
 Aceea a fost prima dvs. emisiune radiofonică?
Fac radio din 1985. Pe atunci eram profesoară de română
 si engleză şi m-am „virusat” imediat ce am intrat în contact cu lumea
 legendarului Program III, care era unic în peisajul tern de atunci. Am început
 să colaborez la Clubul Artelor şi să fac Agenda culturală (film,
 teatru, literatură,
 arte plastice, muzică - în care am vorbit prima oară la radio despre film) şi
 am avut bucuria să lucrez cu nişte profesionişti de elită- Titus Vâjeu,
 Georgeta Adam, Elsa Cenuşă, Doina Papp. Primul interviu despre film a fost în1985
 cu Nicolae Corjos, la lansarea peliculei Declaraţie de dragoste. Şi aici încep
 sincronicităţile: acolo l-am regăsit pe scenaristul filmului, romancierul
 George Șovu, care, pe când eram în liceu, era inspector şi coordona echipa de elevi
 finalişti la faza pe țară a Olimpiadei de limbă și literatură română. A fost o
 întâlnire extraordinară, acum eram jurnalistă, dar tot „domnule profesor” îi
 spuneam- cu dragoste şi respect- ca în anii adolescenței în care am avut
 dascăli cu suflet şi vocaţie, care au fost modele pentru noi. 
Ne-am revăzut apoi la Extemporal la dirigenţie şi l-am
 reîntâlnit și pe Ned (pictorul Ion Nedelcu) care făcea scenografia, cu care mai
 apoi aveam să fiu colegă la revista VIP, în care semnam paginile de film - şi
 al cărei prim număr în varianta nouă sărbătorea cu copertă şi articol de fond
 .... 30 de ani de la lansarea filmului Declaraţie de dragoste! 
 În 1990, după
 cinci ani de colaborare, m-am angajat la Radiodifuziune şi a început o altă existenţă
 profesională, una de pionierat aş putea spune, căci am făcut sumedenie de
 lucruri care nu se mai făcuseră până atunci: programe live, talk show-uri,
 campanii radiofonice alături de alte 12 radioruri europene, strategii pe
 domeniul social elaborate şi implementate, anchete şi studii de caz, regie de spectacole.
 Am lucrat cu Sofia Șincan, Marius Grozea, Paul Grigoriu, Jeana Ghorghiu şi
 Florian Pittiș, au fost ani de muncă intensă, uneori chiar dură, dar plini de
 bucurii neaşteptate şi întâlniri cu oameni extraordinari. Prima emisiune de
 film a fost „Cameră, motor, acţiune!” în 1990-91, şi era la început o rubrică
 extinsă în radio  programele pe care le
 realizam (Blue Jeans Magazin, Weekend in Blue Jeans), apoi au venit colaborarea
 cu distribuitorii de film şi vizionările, apoi cronicile, emisiunile de cultură
 cinematografică, paginile de film din reviste, blogul de cultură şi film şi...
 iată-mă, acum sunt vocea Scenei şi Ecranului care încheie săptămâna lucrătoare şi
 depănătoarea de poveşti de la Cine-Fascinație! 
Cu ce v-a cucerit radioul? Și prin ce anume v-a
 făcut să-i rămâneți fidelă?
Am crescut cu Programul III, l-am iubit, am visat să
 ajung să fac emisiuni acolo şi am luat-o de la capăt de câteva ori când s-a
 rebranduit. Am rămas atâta timp cât am simţit că mă regăsesc acolo, iar când
 spiritul acela a dispărut, am ştiut că e timpul să găsesc altceva. În fapt în
 asta constă „arta” vieţii: să cauți și să-ţi găseşti locul, să fii flexibil, să
 integrezi și să poți să o iei mereu de la capăt ca și când ar fi prima oară: cu
 pasiune, încredere și elan.
 Insatisfacţia,
 plafonarea vin din pierderea interesului pentru ceea ce faci, din
 autosuficienţă şi minima rezistenţă cu care abordezi lucrurile. Iar radioul,
 locurile în care am mers cu el, oamenii pe care i-am întâlnit şi cu care am
 lucrat (colegii, invitații sau studenții mei), permanenta dorinţă de a fi mai
 bună, mai autentică, mi-au păstrat sufletul cu care şi acum iubesc meseria asta,
 căreia i-am dăruit din energia mea vitală 35 de ani. 
De-a lungul carierei dvs., ați întâlnit numeroase
 personalități artistice, din teatru, film, muzică. Care sunt cele mai
 interesante personalități pe care le-ați cunoscut/intervievat? Dar cele mai
 dificile sau, să le spunem, cele cu care ați comunicat mai greu, cele cu
 firi mai greu de pătruns?
Nu cred că am avut vreodată probleme de relaționare. Ii admir și îi respect pe cei pe care îi intervievez, îi abordez cu o energie stenică, incerc să îi pun în valoare în dialogurile noastre, nu sunt conventională și mă bucur să îi întâlnesc, așa că și ei îmi răspund asemenea. Totul este pe principiul „receive and transmit”.
Nu ştiu dacă pot să fac o ierarhie, în 35 de ani am făcut sute de interviuri cu oameni marcanți din cele mai diverse domenii. Din muzică mi-au plăcut pentru personalitatea lor şi felul în care am rezonat – Eagle- Eye Cherry, Mariza (regina fado-ului), Suzanne Vega, Lhassa, Bobby Kimball (vocalistul de la Toto) şi Geoff Tate de la Queensryche. Cu el şi cu Susan (soţia lui şi managerul trupei), am avut ocazia să discut mai mult, când am organizat în 2008 concertul Operation Mind Crime de la Arenele Romane, penultima reprezentaţie a trupei cu această operă rock. A fost o seară magică, felul în care Geoff ne-a mulţumit la scenă deschisă rămâne nepreţuit. Ca şi momentul în care, de pe scena Arenei Petőfi Csarnok de la Budapesta, Boby Kimball mi-a dedicat piesa favorită. Abia am răzbit prin zidul de fani adunaţi în fața scenei cât timp noi eram în backstage la interviu, dar am reuşit printr-o minune să fiu „la vedere”, aşa cum îi promisesem.
Am fost 9 ani corespondent Radio România la Sziget Festival de la Budapesta (un fel de Woodstock, pe atunci cel mai mare festival în aer liber din Europa) şi m-am bucurat împreună cu Marcel –„coechipierul” meu și la radio timp de 23 de ani- de prietenia şi ajutorul lui Dan Panaitescu, fondatorul festivalului (tragic dispărut în urmă cu câţiva ani), aşa că eram permanent în backstage cu trupele. Ce vremuri.....
Mi-a plăcut să îl intervievez pe regizorul László Nemes, pentru naturalețea și fineţea lui, şi am remarcat  dincolo de un cineast atent la detalii și
 preocupat de abordări inedite - un tânăr de o  uimitoare normalitate, cum
 puțini dintre cei care ajung la recunoașterea mondială pe care ți-o conferă
 câștigarea unui premiu OSCAR- mai ştiu să o păstreze.
Un alt cineast cu care am
 rezonat frumos a fost Grimur Hákonarson (premiat la
 Cannes şi Clermond-Ferrand), care în realitate este cum sunt şi filmele lui speciale. 
Am fost pe rând fascinată de întâlnirile cu sir Derek Jacobi, prinţesa Clotilde Courau, Armand Assante sau Radu Mihăileanu (cu care a devenit „tradiţional” să fac un interviu la lansarea filmelor sale)
Au fost sumedenie de
 întâlniri minunate cu actori, regizori, scenografi din teatru şi film, dar cred
 că niciunul dintre interviurile acestea nu m-a marcat ca întâlnirea cu
 antropologul Annick de Souzenelle, recunoscută pentru studiile ei de
 hermeneutică şi considerată „un Mircea Eliade feminin”. Am avut-o invitată
 într-una dintre ediţiile live ale emisiunii 
 „Totul despre YOGA” pe care am realizat-o timp de 8 ani împreună cu yogacharia
 Mario Sorin Vasilescu, la România Tineret. Un alt prilej cu care m-am simţit
 privilegiată a fost atunci când invitatul meu în studiou a fost dr Bruce
 Lipton- reputatul profesor și biolog american a cărui carte, Biologia
 Credinţei, mi-a schimbat orizonturi. 
Sunteți realizator de emisiuni radio, critic de film, dar
 și designer de bijuterii. Ce fel de bijuterii creați? Din ce anume? Pentru
 cine? Ce faceți cu ele (le vindeți, le dăruiți)?
La bijuterie am ajuns după design vestimentar. Pe vremuri
 exista Fondul Plastic, locul în care te duceai dacă îţi doreai o ţinută unică,
 o bijuterie sau un obiect decorativ special şi am lucrat mai întâi asta, prin
 anii 80. Apoi au venit copiii (am două fete extraordinare!), radioul (în care
 munceam zi lumină), proiectele mele de freelancer, evenimentele pe care le-am
 organizat timp de vreo 8 ani. 
La un moment dat am simţit nevoia să mă întorc la partea
 creativă a sufletului meu şi m-am reapucat să fac bijuterii. Lucrez cu
 materiale naturale- pietre semipreţioase şi preţioase, lemn, piele, textile,
 metal, sticlă - şi în funcţie de cum mă inspiră, folosesc fragmente de ţesături
 și tapiserii vechi pe care nu le las să se piardă, broderii cărora le redau
 viaţa. Le vând, le dăruiesc, le port. Sper să dezvolt brandul la un moment dat
 (poate atunci când o mă pensionez, deşi nu prea mă văd nemaifăcând radio...)
De unde această pasiune? :)
Pasiunile vin din nevoia noastră de a ne întregi. Faci o
 meserie pe care o iubeşti, dar rămâne undeva o aripă a ta care vrea şi poate să
 zboare. De când mă ştiu am fugit de etalonare, de hainele aidoma, de tiparele
 în care doreau să ne înghesuie şi asta m-a obligat să încep să schimb lucruri.
 Încet, încet, am căpătat încredere ( ..şi prima mea maşină de cusut electrică!)
 şi am luat avânt. Am început să fac întâi lucruri pentru mine, apoi lumea le
 voia şi pentru că nu puteam să le replic sau să le înseriez, am început să fac
 colecţii. Apoi am trecut la bijuterie. Am o latură creativă care nu mă lasa să
 stau...dar nici să mă repet, căci monotonia mă deprimă, aşa că scriu, fac
 haine, bijuterii, instalații ( pe vremuri mai şi pictam, făceam gravură)...e un
 alt fel de a mă exprima. 
 Cum sunteți dvs., dincolo de spațiul public? Ce
 alte pasiuni aveți? Ce vă place să faceți în timpul liber?
Sunt aceeaşi indiferent unde aş fi şi ce aş face, nu am „fețe”
 şi atitudini diferite. Sunt de cele mai multe ori veselă, (încerc să nu îmi
 încarc viaţa cu lucruri şi persoane care nu mă interesează și să nu-mi irosesc
 energia), mă bucur aproape din orice, gândesc mai mereu de bine și de frumos,
 încerc să trăiesc în „acum”. 
Timpul liber mi-l petrec undeva...în „Ţărania”, într- o
 căsuţă cu livadă și flori cu care vorbesc și unde mă reconectez cu energia de
 lumină.  Acolo am atelierul și miile de
 cărţi, CD-uri, viniluri şi DVD-uri pe care le preţuiesc. Oricât de obosită aș
 fi, acolo mă reîncarc şi pot să o iau de la capăt cu potenţial maxim. 
În rest...sunt încă pasionată să învăţ. Continuu, de la
 orice şi oricine, dintotdeauna! Am învăţat de la cei doi câini  minunaţi care au trecut prin viaţa noastră,
 de la oameni simpli sau personalităţi, de la mâţele mele şi de la copilele cu
 care am crescut şi noi ca părinţi, traversând şi vârstele noastre şi vârstele
 lor. Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o este că măreţia rezidă în
 simplitate. Cu cât un om este mai evoluat spiritual, cu atât este mai simplu,
 mai aproape de normalitate, de limpezime. Iar asta nu are nici o legătură cu
 câtă şcoală ai, sau unde te găseşti în vreo ierarhie : a fi OM este cea mai
 valoroasă distincţie pe care o poţi dobândi evoluând. 
Sunteți un om tonic, mereu cu zâmbetul pe buze. De unde
 vă luați zilnic doza de energie și optimism?
E natura mea, felul în care sunt construită şi modul în
 care am ales să trăiesc. Energia mea vine din cum gândesc: nu judec pe nimeni
 (dar spun întotdeauna ce gândesc), cred în bine şi în adevăr până la capăt,
 sunt gata să ajut pe oricine îmi cere sprijinul, încerc să îmi păstrez echilibrul
 şi lumina şi să scap de zgura care ne înconjoară. 
Am o familie extraordinară care mă iubeşte şi mă susţine
 şi eu le întorc iubirea asta în fiece clipă. Marcel e cu adevarat jumătatea
 mea, am învăţat atât de multe de la el (muzică, radio, cum să fii bun, blând,
 răbdător), iar fetele noastre ne bucură şi ne fac atât de mândri! Sunt „sorii”
 în jurul cărora gravitez!
Bogdana, cea mare, este cea mai bună prietenă a mea, profesionistă
 apreciată într-o firmă de top şi o ființă frumoasă, sensibilă şi evoluată-
 Smaranda, cea mică, nu încetează să ne uimească: după ce a făcut jurnalism şi
 psihologie aici, în vara aceasta a absolvit secţia de Bijuterie/Design
 conceptual la Central St Martens ,University of the Arts London, cea mai
 prestigioasă universitate de artă şi design din Europa. Cum să nu fii optimist
 şi fericit când viaţa este atât de generoasă? Nu este nimic mai important pe
 lume pentru mine decât familia mea, ei sunt prioritatea mea absolută şi oamenii
 cărora le este destinată iubirea mea necondiţionată. 
Despre ce/cine vor afla, în perioada
 următoare, ascultătorii dvs. din emisiunile "Scena și
 ecranul” și “Cine-Fascinație?”
Scena şi Ecranul este o emisiune de actualitate de teatru
 şi film, aşa că nu prea am cum să ştiu ce o să fie în ediţiile viitoare, mai
 ales în contextul actual în care pandemia a închis teatrele şi cinematografele,
 iar premierele sunt în stand by. Dar pentru că lumea lucrează, creuzetele astea
 sunt la fel de spectaculoase ca operele finite, aşa că stau de vorbă cu actori,
 regizori, scenaristi, dramaturgi, coregrafi, directori de teatre care caută
 soluţii şi se pregătesc pentru atunci când se vor redeschide instituţiile de
 cultură. Cronicile audio se îndreaptă către filmele pe care le putem vedea on
 line sau la televizor, asta până vom începe iar să mergem la cinematograf.
La Cine-Fascinaţie nu am un plan exact, am sute de filme
 în cap şi le aleg în funcţie de stare. Dar pot să vă spun că toate sunt
 extraordinare, ca la vremea lor au amprentat cumva cinematografia şi au devenit
 memorabile cu soundtrack-urile, rolurile sau povestea lor.  








