Și-a dorit să fie profesoară! Marina Roman la Născut în România
19 May 2019
Născut în România cu profesorul Gabriel Săndoiu
1 June 2019

Cătălin Prunariu: Am fost contemporan cu ”momentul zero” al Internetului! – Născut în România, sâmbătă, 25 mai

”Am fost contemporan cu ”momentul zero” al Internetului! Se inventa tehnologia pe măsură ce o prindeam și noi din zbor! Și noi ne-am ”inventat” odată cu ea, poate de aceea îmi vine așa de usor azi să adopt tehnologii noi!”, spune Cătălin Prunariu, pilot comandant de aeronavă în cadrul companiei TAROM, invitatul ediției de sâmbătă a emisiunii Născut în România.

În anii 90, Cătălin Prunariu era elev la liceul Spiru Haret din București. ”Rebel”, după cum singur recunoaște, în 1992 se mută la Liceul Dimitrie Cantemir (tot din București), la clasa profesorului (de matematică și informatică), Radu Jugureanu, care păstorea unicul, pe-atunci, laborator de informatică cu legătură la ceea ce incipient era Internet în România.

Întâlnirea cu George Soroș avea să însemne conectarea liceului și a laboratorului la Internet –

Venit în România să evalueze ”materializarea” fondurilor oferite, George Soroș ajung eși la Liceul Dimitrie Cantemir, unde Cătălin Prunariu îl convinge să intre în laborator și, în final, să ofere finanțare și logistică pentru prima legătură ”reală” la Internet, cel putin pentru acel moment, cel puțin pentru Liceul Dimitrie Cantemir.

Pilot de linie, astăzi – pentru că, nu-i așa?, așchia nu sare prea departe de trunchi -, Cătălin Prunariu spune că anii aceia de liceu, profesorul Radu Jugureanu și libertatea pe care acesta le-a oferit-o, lui și colegilor lui, de a explora, a fost temelia carierei și evoluției lui.

Născut într-o familie de ingineri de aviație, Cătălin a prins repede microbul zborului. La 14 ani a făcut primul zbor cu o aeronavă ultraușoară iar în 1993 a început să practice parașutismul, fiind ulterior selectat în Lotul Național de Juniori.

În 1996 a devenit vice-campion național la parapantă și a început zborul cu motor în cadrul Aeroclubului României, obținând licența de pilot sportiv în 1997. De atunci a continuat să zboare diverse tipuri de avioane până în prezent. În paralel a urmat cursurile Facultății de Management Financiar, pe care a absolvit-o în anul 2000.

În mai 2002 a devenit cel mai tânăr comandant de aeroclub din România, când la 26 de ani a câștigat concursul organizat pentru ocuparea acestei funcții la Aerodromul Teritorial ”Aurel Vlaicu” București. În același an a obținut licența de pilot comercial de avioane – CPL(A). Până în 2004 a ocupat postul de comandant al Aerodromului București, continuând în paralel pregătirea în zborul acrobatic.

Din anul 2003 a fost ales Președinte al Comisiei de Zbor cu Motor în cadrul Federației Aeronautice Române, calitate în care s-a îngrijit ca după o pauză de 10 ani, Romania să organizeze din nou Campionate Naționale în ramura de zbor cu motor.

Din 2004 a fost selectat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română să devină inspector de pilotaj pentru aviația generală, funcție pe care o ocupă și în prezent.

Din septembrie 2012 este membru în Consiliul de Administrație al AACR. În paralel cu activitatea de inspector, a continuat să-și îmbunătățească permanent pregătirea profesională, absolvind cursurile de zbor instrumental, de zbor multi-motor și de instructor de zbor în cadrul Școlii Superioare de Aviație Civilă, devenind la momentul respectiv cel mai tânar intructor de zbor primar din România. În momentul de față este singurul pilot din România care deține simultan calificarea de instructor de zbor primar și de instructor de tip comercial, având posibilitatea să instruiască un pilot elev de la 0 pâna la zborul de linie.

În anul 2005 Cătălin a devenit Campion Național de Acrobație – zbor cu motor, confirmându-și poziția de cel mai bun pilot de acrobație al momentului.

În paralel cu zborul cu avioane, Cătălin este și pilot de planor, obținând în 2004 calificarea ”C de argint” și participând și la competiții de crobație cu planorul.

Din anul 2006, Cătălin a participat la 10 airshow-uri anual, aproximativ 2 pe lună. Exercițiile sale includ figuri artistice dinamice și precise, combinând acrobația clasică și figurile giroscopice ce sfidează legile aerodinamicii. În perioada 2007 – 2009 a continuat să zboare în cadrul show-urilor aeriene din țară, iar în anii 2006 și 2007 a fost invitat în Coreea de Sud să performeze în cadrul Sacheon Air Show și Seoul International Aerospace and Defense Exhibition.

În anul 2007, alături de foștii săi elevi Mihai Dobre, George Rotaru și Attila Goger a reînființat formația de acrobație ”Hawks of Romania”, o formație acrobatică de 4 avioane în care a deținut poziția de ”Aripa Dreapta”.

În 2007 în Coreea de Sud Hawks of Romania a fost singura formație civilă și straină careia i s-a permis să zboare în cadrul show-urilor aeriene din această țară. În paralel cu zborul în formație a continuat să zboare solo în cadrul manifestărilor aeronautice la care a participat.

Anul 2009 a adus o schimbare semnificativă în cariera profesională, când a fost selecționat de TAROM să devină pilot în cadrul acestei companii.

În perioada 2009 – 2018 a zburat avioane de tip ATR 42/72 în calitate de comandant instructor examinator pe acest tip. Din aprilie 2018 a trecut pe avionul Boeing 737, pe care zboară în prezent în calitate de comandant.

Pe parcursul carierei, Cătălin Prunariu a zburat 10 tipuri de avioane, de la cele mici de acrobație pînă la cele de transport pasageri. În cadrul AACR a efectuat misiuni de calibrarea a mijloacelor de navigație aflate la sol, pe avionul Beechcraft 350 aparținând AACR.

În prezent activitatea profesională se împarte între sarcinile de pilot inspector / examinator, pilot de transport și antrenamente pentru zborurile acrobatice. Din anul 2007 și pînă in 2010 a fost antrenorul Lotului Național de Acrobație – zbor cu motor.

De-a lungul activității sale de pilot, Cătălin nu a fost ferit de neplăceri. A avut 7 pene de motor, din care 3 au fost totale, cu pierderea completă a capacitătilor motorului. De fiecare dată stăpânirea de sine și buna pregătire profesională lau ajutat să aducă avioanele la sol, fără să sufere nici o zgârietură sau să inregistreze pagube materiale.

Cătălin are un baiat Andrei – 12 ani care este cel mai înfocat suporter al tatălui său. Tatăl sau este primul si singurul cosmonaut român iar mama sa este diplomat de carieră lucrând în cadrul Ministerului Afacerilor Externe.