Maria Balabaș, la FITS 2025 - „Sunete care umblă”, o plimbare sonoră prin Sibiel
24 Iunie 2025, 12:36
Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ediția #mulțumesc, 20-29 iunie 2025, ajuns deja în a cincea zi, vine cu o ediție specială Scena și ecranul difuzată de la Biblioteca Astra din Sibiu. În ediția specială Scena – FITS 2025, dedicată celei de-a 32-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, echipa Radio România Cultural a întâlnit-o pe Maria Balabaș, prezentă în festival cu un spectacol care s-a... plimbat prin Sibiel.
Intitulat „Sunete care umblă”, performance-ul a avut loc în cadrul Portal Village și a propus o formă de explorare artistică a peisajului sonor și a ascultării conștiente. Evenimentul a adus împreună un grup de participanți într-o plimbare ghidată, în care sunetele naturale și atenția la mediul acustic au devenit materie primă pentru o experiență senzorială profundă. Auzul a fost revalorizat ca simț principal, în slujba unei narațiuni personale și intime, desfășurate în ritmul pașilor și al zgomotelor vii din natură.
Plimbarea sonoră care a surprins prin impactul său emoțional și participativ la FITS2025
Când Maria Balabaș a început să contureze ideea unei plimbări sonore în cadrul festivalului Soundscape, organizat împreună cu Anca Munteanu la Portal Village, nu se aștepta ca această propunere artistică să genereze un asemenea ecou. Totul s-a schimbat în momentul în care anunțul evenimentului a fost public.
„Nu m-am gândit că va avea un asemenea impact. A fost inițial o dorință personală”, spune artista. Însă în ziua plimbării, spațiul s-a umplut de participanți – români și străini deopotrivă – atrași de promisiunea unui moment de liniște activă, fapt care a transformat spontan plimbarea într-un eveniment bilingv. „Din fericire, această formă performativă este foarte flexibilă și se poate adapta oricărui tip de public”, spune artista.
A fost cea mai numeroasă participare pe care a avut-o vreodată la un astfel de eveniment. Însă Maria Balabaș subliniază că intensitatea nu ține doar de număr: „Am avut și plimbări cu doar două sau trei persoane și au fost la fel de valoroase, din punctul de vedere al interacțiunii și conexiunii.”
Plimbarea sonoră, ca formă artistică și experiență participativă, are o istorie fascinantă. Conceptul a fost gândit pentru prima oară în anii ’50 de compozitorul și teoreticianul canadian R. Murray Schafer, considerat părintele ecologiei sonore. Împreună cu alți cercetători, Schafer a căutat metode de a studia relația dintre sunetele naturale și spațiul urban tot mai zgomotos, dezvoltând instrumente de analiză și formate performative care atrag atenția asupra peisajului sonor înconjurător – o lume invizibilă, dar constant prezentă.
De atunci, conceptul a evoluat enorm. Astăzi, plimbările sonore pot lua forme diverse: unele sunt complet silențioase și fără tehnologie, altele implică căști în care rulează o coloană sonoră special compusă, o narațiune paralelă, o ficțiune audio. Practicile sonore au pătruns în teatru, în performance, în terapie, în pedagogie.
"Îți spun ceva despre oaspeții din Singapore care au venit la această plimbare sonoră și cu care am avut o discuție extraordinară. Au spus că ei au venit din tot festivalul la această plimbare sonoră, tocmai pentru că aveau șansa să intre în pădure, lucru care în Singapore nu există și că noi, în România, suntem atât de bogați. În Singapore nu există așa pădure, așa izvor. Mi-au cerut voie la finalul plimbării să mai meargă o dată în pădure și erau extrem de mirați pentru că această libertate, de fapt, în Singapore nu există. Datorită plimbării sonore, ei au explorat natura și pădurea în felul acesta.", spune Maria Balabaș.
Spectacolul semnat de Maria Balabaș este parte din direcția PORTAL Village, un program al FITS care pune în dialog arta contemporană și spațiul rural din jurul Sibiului.