Precaritate, incertitudine, haos, determinare, curaj, speranță - sau cum a început în România stagiunea 2025-2026
15 Septembrie 2025, 10:31
Stagiunea 2025-2026 a început în teatrele publice din România cu premiere și festivaluri, dar peste tot sub semnul incertitudinii și precarității, reducerilor bugetare, rezilienței și hotărârii tuturor de a își face treaba cât mai bine și a-și îndeplini misiunea de a fi alături de publicul lor.
Pentru două dintre cele mai dinamice teatre din țară, cu programe consistente pentru publicuri variate, de la copiii la seniori, s-a întâmplat ca 2025 să fie an aniversar: Teatrul Masca din București a împlit 35 de ani, iar Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați a împlinit 70 de ani de la înființare.
La Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați, aniversarea coincide cu o restaurare generală a clădirii, toate evenimentele desfășurându-se în spații alternative din oraș, însă pregătește aniversarea marcată printr-o nouă ediție a Festivalului Național de Comedie, un showcase, premiere și multe oferte e meta-teatrale, în timp ce regizoarea Leta Popescu, directoarea artistică, a avut și premieră la Reactor de Creație și Experiment din Cluj, cu „Lalele, păsări și beton”, atingând o temă foarte dezbătută în societatea românească în 2025:
„E un text colaj. E ce vedem dintr-o dronă, într-o zi de 1 martie: lalele, păsări și beton, iar povestea ne spune că de întâi martie mor câteva femei, iar aceste lalele din mâinile tuturor educatoarelor lumii cad pe asfalt, pe beton și păsările le survolează. Am ales să vorbim despre moartea femeilor de întâi martie, când politiști împart lalele femeilor în intersecții, pentru că îmi pare o imagine puternică și moartea femeilor din spectacol are loc la o intersecție prin mai multe accidente de mașină și cineva care se aruncă de sus de la un etaj, care vede o pasăre și se confundă cu o pasăre în sfârșit. Nu e neapărat despre femicid. E o critică a sistemului și un portret al României de azi dintr-o perspectivă feminină: ce simte o femeie în România anului 2025.” - regizoarea Leta Popescu, director artistic Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați
Teatrul Masca din București a marcat 35 de ani de la înființare la finalul stagiunii, iar acum a deschis o școală de teatru alternativ, unică în România, ce se desfășoară în perioada 13 septembrie - 9 noiembrie, cu artiști veniți din mai multe țări, ateliere pentru profesioniști și spectacole invitate din Luxemburg, Marea Britanie, Italia și Egipt, pregătind în paralel trei premiere și mai multe ateliere pentru seniori, pentru copii, adolescenți, majoritatea locuind în cartier sau studiind la școlile din proximitatea teatrului, ceea ce face și mai puternică legătura dintre teatru și publicul său:
„Un lucru important care se întâmplă în acest moment la Teatru Masca e că trupa noastră de adolescenți, adoptată de la Colegiu Tehnic Iuliu Maniu, lucrează cu profesori voluntari pe zona de educație remedială. Adică avem niște liceeni cărora le-a fost frică să se ducă la bac, pentru că părinții nu și-au permis meditații, pentru că experiența școlară l-a creat niște complexe și atunci ne-am gândit să îi ajutăm în măsura în care putem, dar niciunul dintre noi nu e specialist în educație. Pur și simplu, am întrebat pe Facebook dacă se oferă cineva să îi ajute. Am primit peste 50 de răspunsuri, peste 50 de profesori din București și din alte oranșe s-au oferit să ajute acești copii. Pentru noi e o dovadă că ce facem noi contează și că în interiorul acestui sistem educațional, atât de lovit în acest moment, atât de marginal în această societate, în continuare există acest spirit... facem parte dintr-o societate suferindă care are nevoie ca nouă să ne pese unii de alții.” - regizoarea Catinca Drăgănescu, manager interimar Teatrul Masca din București
Despre stagiunea 2025-2026 Leta Popescu spune că: „Lucrăm sub precariat în continuare și nu știm dacă sunt sau nu sunt bani pentru acest balet pe care îl facem de ani de zile, fie în sistemul independent, fie în sistemul de stat și e ceva cu care începem să ne obișnuim, ceea ce este anormal, să te obișnuiești cu acest tip de lipsă de decizie, dar eu ca și Catinca visăm la schimbare și ne facem treaba”, iar Catinca Drăgănescu o completează: „Precaritate, precaritate, precaritate incertitudine, haos, determinare, curaj, speranță.”
Detalii în emisiunea Scena și ecranul, realizată de Raluca Rădulescu și difuzată la Radio România Cultural, care poate fi ascultată și AICI