Utopia - Distopia (p1)
25 Noiembrie 2019, 00:06
Utopia și Distopia
sunt concepte reprezentând societăți imaginare în care oamenii își
 trăiesc viețile fie într-un mediu perfect, guvernat de legi care oferă fericire
 tuturor, fie respectiv într-o societate opresivă, condusă de statul autoritar.
 Originea conceptelor este (nesurprinzător) antică: Platon descria în dialogul
 politic Republica (în secolul al
 4-lea î.Hr.) temele majore ale societății
 utopice și viziunile unui oraș-stat elen perfect, care ar oferi o existență
 stabilă, mulțumitoare (fericită, chiar) tuturor cetățenilor.
Dar, Platon nu inventase termenul. Utopia este numele insulei pe care trăia
 o societate exemplară, imaginată în romanul omonim al filozofului englez Thomas
 Moore. La începutul secolului al XVI-lea (departe de modernitate, în 1514)
 acesta a sesizat condiția profund divizată, sub toate aspectele, a societății
 și indivizilor.  
Sămânța
 utopiană a rodit fantastic: numeroși filozofi, sociologi
 sau doar scriitori au produs un val
 de gândire utopică, mergând până la nașterea unor mișcări politice
 semnificative - socialismul fiind un
 exemplu major. 
Este de menționat înțelesul numelui: prefixul ou al Utopiei poate fi înțeles ca negație; în total, deci Locul care nu există sau Ne-locul. În lumea reală, societățile
 utopice nu există sau nu durează.
Ideea utopică era, desigur, prea vastă pentru a nu
 genera abordări orientate: au fost lansate utopii ecologiste, economice,
 politice, religioase, feministe sau științifico-tehnologice. Chiar și într-o
 gândire comună, este interesant că toate componentele
 societății umane (moderne) au fost considerate nesatisfăcătoare, în structură
 și operare, față de condiția fericirii pentru toți.
Păsările lui Aristofan (414 î.Hr, joacă în scenariul unui atenian
 care convinge păsările să întemeieze un oraș în cer, loc mai apropiat de zei);
 sus-menționata Republica lui Platon (aprox 375 î.Hr, un dialog despre
 versiuni ale orașului-stat drept, just, culminând cu Kallipolis); Cetatea
 lui Dumnezeu a lui Augustin din Hippo (sec.5, susținere a creștinismului
 ca doctrină personală și socială ideală); Utopia lui Thomas Moore
 (1514, deja menționată); Cetatea Soarelui autor Tommaso Campanella
 (1602, un uluitor manifest comunist). 
În secolul al XIX-lea - când luminile cunoașterii ardeau deja intens - au fost produse nu doar
 lucrări seminale, de referință,
 precum romanul utopic „Privind înapoi” (Looking
 Backward) de Edward Bellamy, ci și organizări sociale concrete, structurate
 pe modele „ideale”: peste o duzină de societăți utopice au fost stabilite (unde
 altundeva decât) în Statele Unite, câteva dintre acestea reușind să
 supraviețuiască încă și azi. 
În contemporaneitate, între multe altele, Norul lui
 Magellan al lui Stanisław Lem (1955, tot o utopie comunistă, în cursul
 colonizării Cosmosului) și Insula, roman aparținându-i lui Aldous
 Huxley (1962, Pala fiind numele
 insulei - din nou, o insulă! - din arhipelagul polinezian, capabilă a-și clădi
 fericirea colectivă într-o vecinătate agitată) – se bazează pe viziuni
 constructive, imaginând comunități funcționale, în ciuda exotismului lor. 
Dacă Utopia
a fost imaginată, era inevitabiă Distopia,
 opusă: aceasta anunță prin prefixul dus -
rău sau nefavorabil în greacă - locul unei societăți complet controlate de
 statul opresiv, după reguli clare și stricte de impunere, prin uniformizare, a
 modelelor „fericirii” personale. Orice abatere (sau mutație) este sancționată
 nemilos, până la eliminarea fizică! 
Utopiile negative (distopiile) sunt mai recente,
 majoritatea fiind scrise în secolele XIX-XX, și mai puține ca număr. Printre
 cele mai importante sunt romanele Mașina
 Timpului  de H.G.Wells (1895, un
 paradis terestru locuit este întreținut de troglodiți subpământeni în anul
 802701, iar 30 de milioane de ani mai târziu, doar crabi populează un Pământ
 crepuscular); Minunata lume nouă a aceluiași Aldous Huxley (publicat
 în 1932, prezintă un stat global,
 populat de indivizi modificați genetic); 1984 al lui George Orwell (apărut
 în 1949, culme a dirijismului central în statul Oceania - aflat într-un
 permanent război global); 
Modele
 întunecate ale unor posibile lumi ale viitorului, imaginate
 dealtfel începând cu sfârșitul secolului al XIX-lea, au inclus, inevitabil,
 concepte precum individualitatea, libertatea, diferențierile de clasă,
 opresiunea, religia, tehnologia avansată. Cercuri conducătoare totalitare
 guvernează prin coerciție viețile cetățenilor obișnuiți, libertatea de gândire,
 decizie și acțiune a acestora este preluată de „creiere electronice” - posibile
 precursoare ale inteligenței artificiale,
 mediul/modul de viață artificial prevalează până la interzicerea legăturilor cu
 natura, sexualitatea, reproducerea sunt, de asemenea, dirijate. 
Este, astfel, previzibil, că multe distopiiconțin revolte ale celor care nu
 acceptă anihilarea personalității. Unii „rebeli” sunt învinși de sistem, alții reușesc să se refugieze în comunități sau
 zone îndepărtate de metropole. 
O observație interesantă este că societățile
 utopice tind să se autoprotejeze, sunt dificil accesibile, în primul rând fizic:
 multe sunt insule; spre exemplu, cea descrisă de Thomas Moore avea portul
 „păzit” de stânci submarine. În plus, societățile utopice însele dezvoltă
 bariere selective în calea pretendenților la aderare. 
Enclave semnificative socio-economice de
 inspirație utopică - să le numim utopiene
- au apărut - deloc surprinzător - în America tuturor posibilităților...
 secolului al XIX-lea. Eforturile dezvoltării Lumii Noi erau în desfășurare, incluzând tentativele de realizare a
 unor comunități-model. 
Inițial, principiile funcționării au fost de
 extracție religioasă. Este menționat, de exemplu, tentativa zelotului german
 George Rapp: 800 de adepți ai acestuia s-au autoizolat, în 1804, pe un teren cumpărat,
în comun,în vestul Pennsylvaniei unde au întemeiat o comunitate bazată pe
 reguli religioase foarte stricte. Datorită infexibilității, nu au reușit să
 câștige aderenți sau - mai mult - să devină sursă de inspirație. 
Mai mult succes au avut, prin anii 1830,
 așa-numitele comunități „Shaker”: circa 20 de grupuri, totalizând aproape 6000
 membri, și-au bazat uniunea și tentativele spre fericire pe principii mai atractive : existență simplă, celibat,
 proprietate comună, muncă egală. 
Cele două exemple menționate mai sus ilustrează
 trecerea de la idealul purității
 religioase  la cel al  perfectibilității
 sociale. Este, în acest sens, citată și cooperativa
 New Harmony, înființată de un anume Robert Owen în 1825, în statul Indiana.
 Principiile egalității economice și politice, refuzul credințelor religioase au
 condus la eșecul economic al
 întreprinderii, la numai 2 ani de la înființare.
Încă o piesă la mozaicul comunităților „utopiene”
 (de inspirație utopică) a fost Comunitatea
 Oneida - imaginată de un anume John Noyes, bazată pe căsătorii în grup,
 creșterea în comun a copiilor, disciplină și urmărirea îmbunătățirii calității
 genetice a urmașilor. 
În fine, unul dintre cele mai cunoscute
 experimente a fost „Brook Farm” (Ferma
 Brook) a lui George Ripley: erau promovate existența autonomă,
 individualismul, optimismul, desconsiderarea tradițiilor și autorităților
 exterioare comunității. Notabil - spre deosebire de alte grupuri în gen - era
 promovată maxima educație morală, informală și fizică a membrilor. Era de
 așteptat ca, prin muncă (nu doar fizică!) intensă și simplitate, adepții să
 ajungă să înțeleagă beneficiile traiului în armonie, neguvernat și libertății
 de a se autoperfecționa.
Mijlocul secolului al XIX-lea a adus, se pare (nu
 numai în Statele Unite) maximul eforturilor de stabilire a comunităților utopiene. După cum se observă din
 exemplele de mai sus, cu toată diversitatea proiectelor nu s-a reușit crearea
 unei forme viabile de organizare socio-economice, bazate pe convingerea că omul este fundamental bun și că grupuri
 numeric semnificative formate exclusiv din fericiți
 pot fi viabile, cel puțin pe termen mediu. Precondiția adeziunii voluntare, neforțate, esențială în acele tentative, nu a
 fost până la urmă liantul, ingredientul sperat. Comunismul în pantaloni scurți ar fi trebuit să fie, deja,
 neliniștitor.
Poate, cititorii și radioascultătorii noștri își
 pot acorda câteva minute de meditație privind posibilitatea idealului utopic
 sau a alarmei distopice. Spre exemplu
 - este încă nevoie de viziuni utopice și distopice
 în proiectarea evoluției societății? 
În episodul viitor, va fi rezumată filiația și
 eforturile a doi utopieni practicanți
 europeni - Charles Fourier (cu al său asociaționism)
 și Teodor Diamant - promotorul Falansterului
de la Scăieni.
redactor Florin VASILIU








