Ascultă Radio România Cultural Live

Utopia - Distopia (p1)

25 Noiembrie 2019, 00:06

Utopia și Distopia
sunt concepte reprezentând societăți imaginare în care oamenii își
trăiesc viețile fie într-un mediu perfect, guvernat de legi care oferă fericire
tuturor, fie respectiv într-o societate opresivă, condusă de statul autoritar.
Originea conceptelor este (nesurprinzător) antică: Platon descria în dialogul
politic Republica (în secolul al
4-lea î.Hr.) temele majore ale societății
utopice
și viziunile unui oraș-stat elen perfect, care ar oferi o existență
stabilă, mulțumitoare (fericită, chiar) tuturor cetățenilor.

Dar, Platon nu inventase termenul. Utopia este numele insulei pe care trăia
o societate exemplară, imaginată în romanul omonim al filozofului englez Thomas
Moore. La începutul secolului al XVI-lea (departe de modernitate, în 1514)
acesta a sesizat condiția profund divizată, sub toate aspectele, a societății
și indivizilor.

Sămânța
utopiană
a rodit fantastic: numeroși filozofi, sociologi
sau doar scriitori au produs un val
de gândire utopică, mergând până la nașterea unor mișcări politice
semnificative - socialismul fiind un
exemplu major.

Este de menționat înțelesul numelui: prefixul ou al Utopiei poate fi înțeles ca negație; în total, deci Locul care nu există sau Ne-locul. În lumea reală, societățile
utopice nu există sau nu durează.

Ideea utopică era, desigur, prea vastă pentru a nu
genera abordări orientate: au fost lansate utopii ecologiste, economice,
politice, religioase, feministe sau științifico-tehnologice. Chiar și într-o
gândire comună, este interesant că toate componentele
societății umane (moderne) au fost considerate nesatisfăcătoare, în structură
și operare, față de condiția fericirii pentru toți.

Păsările lui Aristofan (414 î.Hr, joacă în scenariul unui atenian
care convinge păsările să întemeieze un oraș în cer, loc mai apropiat de zei);
sus-menționata Republica lui Platon (aprox 375 î.Hr, un dialog despre
versiuni ale orașului-stat drept, just, culminând cu Kallipolis); Cetatea
lui Dumnezeu
a lui Augustin din Hippo (sec.5, susținere a creștinismului
ca doctrină personală și socială ideală); Utopia lui Thomas Moore
(1514, deja menționată); Cetatea Soarelui autor Tommaso Campanella
(1602, un uluitor manifest comunist).

În secolul al XIX-lea - când luminile cunoașterii ardeau deja intens - au fost produse nu doar
lucrări seminale, de referință,
precum romanul utopic „Privind înapoi” (Looking
Backward
) de Edward Bellamy, ci și organizări sociale concrete, structurate
pe modele „ideale”: peste o duzină de societăți utopice au fost stabilite (unde
altundeva decât) în Statele Unite, câteva dintre acestea reușind să
supraviețuiască încă și azi.

În contemporaneitate, între multe altele, Norul lui
Magellan
al lui Stanisław Lem (1955, tot o utopie comunistă, în cursul
colonizării Cosmosului) și Insula, roman aparținându-i lui Aldous
Huxley (1962, Pala fiind numele
insulei - din nou, o insulă! - din arhipelagul polinezian, capabilă a-și clădi
fericirea colectivă într-o vecinătate agitată) – se bazează pe viziuni
constructive, imaginând comunități funcționale, în ciuda exotismului lor.

Dacă Utopia
a fost imaginată, era inevitabiă Distopia,
opusă: aceasta anunță prin prefixul dus -
rău sau nefavorabil în greacă - locul unei societăți complet controlate de
statul opresiv, după reguli clare și stricte de impunere, prin uniformizare, a
modelelor „fericirii” personale. Orice abatere (sau mutație) este sancționată
nemilos, până la eliminarea fizică!

Utopiile negative (distopiile) sunt mai recente,
majoritatea fiind scrise în secolele XIX-XX, și mai puține ca număr. Printre
cele mai importante sunt romanele Mașina
Timpului
de H.G.Wells (1895, un
paradis terestru locuit este întreținut de troglodiți subpământeni în anul
802701, iar 30 de milioane de ani mai târziu, doar crabi populează un Pământ
crepuscular); Minunata lume nouă a aceluiași Aldous Huxley (publicat
în 1932, prezintă un stat global,
populat de indivizi modificați genetic); 1984 al lui George Orwell (apărut
în 1949, culme a dirijismului central în statul Oceania - aflat într-un
permanent război global);

Modele
întunecate
ale unor posibile lumi ale viitorului, imaginate
dealtfel începând cu sfârșitul secolului al XIX-lea, au inclus, inevitabil,
concepte precum individualitatea, libertatea, diferențierile de clasă,
opresiunea, religia, tehnologia avansată. Cercuri conducătoare totalitare
guvernează prin coerciție viețile cetățenilor obișnuiți, libertatea de gândire,
decizie și acțiune a acestora este preluată de „creiere electronice” - posibile
precursoare ale inteligenței artificiale,
mediul/modul de viață artificial prevalează până la interzicerea legăturilor cu
natura, sexualitatea, reproducerea sunt, de asemenea, dirijate.

Este, astfel, previzibil, că multe distopiiconțin revolte ale celor care nu
acceptă anihilarea personalității. Unii „rebeli” sunt învinși de sistem, alții reușesc să se refugieze în comunități sau
zone îndepărtate de metropole.

O observație interesantă este că societățile
utopice tind să se autoprotejeze, sunt dificil accesibile, în primul rând fizic:
multe sunt insule; spre exemplu, cea descrisă de Thomas Moore avea portul
„păzit” de stânci submarine. În plus, societățile utopice însele dezvoltă
bariere selective în calea pretendenților la aderare.

Enclave semnificative socio-economice de
inspirație utopică - să le numim utopiene
- au apărut - deloc surprinzător - în America tuturor posibilităților...
secolului al XIX-lea. Eforturile dezvoltării Lumii Noi erau în desfășurare, incluzând tentativele de realizare a
unor comunități-model.

Inițial, principiile funcționării au fost de
extracție religioasă. Este menționat, de exemplu, tentativa zelotului german
George Rapp: 800 de adepți ai acestuia s-au autoizolat, în 1804, pe un teren cumpărat,
în comun,în vestul Pennsylvaniei unde au întemeiat o comunitate bazată pe
reguli religioase foarte stricte. Datorită infexibilității, nu au reușit să
câștige aderenți sau - mai mult - să devină sursă de inspirație.

Mai mult succes au avut, prin anii 1830,
așa-numitele comunități „Shaker”: circa 20 de grupuri, totalizând aproape 6000
membri, și-au bazat uniunea și tentativele spre fericire pe principii mai atractive : existență simplă, celibat,
proprietate comună, muncă egală.

Cele două exemple menționate mai sus ilustrează
trecerea de la idealul purității
religioase
la cel al perfectibilității
sociale
. Este, în acest sens, citată și cooperativa
New Harmony, înființată de un anume Robert Owen în 1825, în statul Indiana.
Principiile egalității economice și politice, refuzul credințelor religioase au
condus la eșecul economic al
întreprinderii, la numai 2 ani de la înființare.

Încă o piesă la mozaicul comunităților „utopiene”
(de inspirație utopică) a fost Comunitatea
Oneida
- imaginată de un anume John Noyes, bazată pe căsătorii în grup,
creșterea în comun a copiilor, disciplină și urmărirea îmbunătățirii calității
genetice a urmașilor.

În fine, unul dintre cele mai cunoscute
experimente a fost „Brook Farm” (Ferma
Brook
) a lui George Ripley: erau promovate existența autonomă,
individualismul, optimismul, desconsiderarea tradițiilor și autorităților
exterioare comunității. Notabil - spre deosebire de alte grupuri în gen - era
promovată maxima educație morală, informală și fizică a membrilor. Era de
așteptat ca, prin muncă (nu doar fizică!) intensă și simplitate, adepții să
ajungă să înțeleagă beneficiile traiului în armonie, neguvernat și libertății
de a se autoperfecționa.

Mijlocul secolului al XIX-lea a adus, se pare (nu
numai în Statele Unite) maximul eforturilor de stabilire a comunităților utopiene. După cum se observă din
exemplele de mai sus, cu toată diversitatea proiectelor nu s-a reușit crearea
unei forme viabile de organizare socio-economice, bazate pe convingerea că omul este fundamental bun și că grupuri
numeric semnificative formate exclusiv din fericiți
pot fi viabile, cel puțin pe termen mediu. Precondiția adeziunii voluntare, neforțate, esențială în acele tentative, nu a
fost până la urmă liantul, ingredientul sperat. Comunismul în pantaloni scurți ar fi trebuit să fie, deja,
neliniștitor.

Poate, cititorii și radioascultătorii noștri își
pot acorda câteva minute de meditație privind posibilitatea idealului utopic
sau a alarmei distopice. Spre exemplu
- este încă nevoie de viziuni utopice și distopice
în proiectarea evoluției societății?

În episodul viitor, va fi rezumată filiația și
eforturile a doi utopieni practicanți
europeni - Charles Fourier (cu al său asociaționism)
și Teodor Diamant - promotorul Falansterului
de la Scăieni.

redactor Florin VASILIU

Cum este organizat Parlamentul European? (II) Alin Mituţa: "E important să avem, în Parlamentul European, oameni care sunt respectați și apreciați acolo; înseamnă apreciere și respect și pentru România"
YOU + EU 2024 08 Aprilie 2024, 19:08

Cum este organizat Parlamentul European? (II) Alin Mituţa: "E important să avem, în Parlamentul European, oameni care sunt respectați și apreciați acolo; înseamnă apreciere și respect și pentru România"

Autor: Corina Negrea   Alin Mituța  este deputat în Parlamentul European, unde a coordonat, ca raportor al...

Cum este organizat Parlamentul European? (II) Alin Mituţa: "E important să avem, în Parlamentul European, oameni care sunt respectați și apreciați acolo; înseamnă apreciere și respect și pentru România"
Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”

Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”

Expoziția intitulată generos, “ Artă Vizuală ” a artiştilor Viorela şi Vintilă Mihăescu deschisă la Biblioteca...

Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”
Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene
GenZ Podcast 29 Martie 2024, 09:22

Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene

Autor: Horia Daraban   În acest an, în luna iunie, în toate statele membre ale Uniunii Europene vor...

Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene
Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”

Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”

Muzeul de Artă Piatra Neamț a găzduit în luna martie a anului 2024 expoziția Eugen Crăciun (1922- 2001), denumită de...

Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”
Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”
YOU + EU 2024 25 Martie 2024, 22:30

Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”

Autor: Corina Negrea   2024 este anul în care cei peste 370 de milioane de europeni îi vor alege pe cei 720...

Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”
Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?
GenZ Podcast 21 Martie 2024, 12:53

Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?

Autor: Sorin Titus Iordan   Faptul că femeile şi-au dobândit din ce în ce mai multe drepturi în...

Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?
Lector univ. dr. Reka Csapo Dup: “Fotografiile lui Ádám Gyula au aura unui film în cadre”

Lector univ. dr. Reka Csapo Dup: “Fotografiile lui Ádám Gyula au aura unui film în cadre”

 În Sala Constantin Brâncuși a Palatului Parlamentului , sub egida Camerei Deputaților și sub patronajul...

Lector univ. dr. Reka Csapo Dup: “Fotografiile lui Ádám Gyula au aura unui film în cadre”
Universul... tocmai bun pentru om?
Erezii moderne 18 Martie 2024, 07:00

Universul... tocmai bun pentru om?

În acest episod: •Principiul antropic: tulburător? •Uluitoarele constante cosmologice •Motive ale disputelor •Ce ar decurge...

Universul... tocmai bun pentru om?
Ascultă live

Ascultă live

08:00 - 09:00
Dimineața Crossover (partea a II-a)
Ascultă live Radio România Cultural
07:20 - 10:00
Matinal
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
07:03 - 10:00
Bună dimineaţa Transilvania
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru