Ascultă Radio România Cultural Live

PORTRET: Actorul şi dramaturgul Matei Millo – creatorul teatrului cult din ţara noastră

09 Septembrie 2021, 06:27

Joi, 9 septembrie, se împlinesc 125 de ani de la moartea lui Matei Millo, mare actor, regizor, dramaturg, profesor de artă dramatică pentru mai multe generaţii de artişti. A jucat pe scena Teatrului Naţional din Iaşi şi a fost, apoi, director şi organizator artistic al Teatrului Naţional din Bucureşti. Millo este considerat unul din iniţiatorii teatrului cult din ţara noastră şi una dintre cele mai reprezentative personalităţi ale istoriei teatrului românesc.

* * * * *

Matei Millo s-a născut la 24/25 noiembrie 1814, la Stolniceni-Prăjescu, în judeţul Iaşi, fiind fiul Zamfirei (născută Prăjescu) şi al lui Vasile Milo şi nepot al poetului Matei Milu.
A parcurs primele studii în casa părintească cu profesori particulari, învăţând de mic limbile greacă, franceză şi germană.

A studiat, apoi, la pensionul lui Victor Cuenim (1833-1834) din Iaşi, însă a urmat şi Academia Mihăileană (1835-1836) din Iaşi, unde l-a avut profesor pe Gh. Asachi şi unde a fost coleg cu Vasile Alecsandri şi Mihail Kogălniceanu. Din această perioadă datează primele apariţii pe scenă, primele texte dramatice, ocazionale, compuse după modelul celor ale lui Gh Asachi, urmate de piese uşoare – vodeviluri şi scenete comice în versuri.

Pe 10 aprilie 1834, debutează pe scenă, în sala Teatrului Franţuzesc, la serbarea dată în onoarea generalului Kiseleff, care urmează să părasească Ţările Române, în “Serbare a păstorilor moldoveni”, regizată de Gheorghe Asachi. Millo joacă alături de Kogălniceanu, care după acest prim contact cu scena va pleca la studii în Franţa, Vasile Alecsandri, Costache Negri şi Al. Mavrocordat.

În anul 1840, Millo pleacă la Paris pentru a se instrui în economie politică şi inginerie, însă nu-şi poate uita pasiunea pentru teatru şi joacă roluri episodice la Teatrul Bobino. În această perioadă ia lecţii particulare, studiindu-i pe maeştrii vremii – Lemaitre, Got, Bouffe, Rave.

Revine în ţară în anul 1945, fără diplomă de inginer, spre revolta familiei, pentru a se dedica scenei. Este numit, alături de Nicolae Suţu, în aprilie 1946, la conducerea teatrului din Iaşi, unde înfiinţează o „Şcoală declamatorie”, instituţie de teatru care are ca scop instruirea tinerilor actori şi care a trasat o nouă orientare a teatrului românesc.
La 1 martie 1847, are loc debutul ca actor profesionist al lui Matei Millo în Teatrul de la Copou, unde joacă, în limba franceză, comedia “Cei ce se aseamănă se adună”.
Pe 19 octombrie 1847, familia sa pune la cale o manifestaţie care să-l determine să renunţe la „patima jocului pe scenă”. Astfel, un grup de servitori a participat la reprezentaţia piesei “Mulatrul” de Saint Pierre, iar la apariţia pe scenă a lui Millo, au facut un scandal de nedescris, ducând la suspendarea spectacolului. A fost momentul în care Millo a lăsat la o parte tentaţia de a abandona actoria şi a face pace cu familia sa, şi s-a dedicat cu o şi mai mare pasiune carierei de actor. Dealtfel, acesta este momentul în care Millo rosteşte o frază care a rămas celebră: “Cinul boieresc nu-mi face nici rece, nici cald, şi de mă ţin de sfatul rudelor, am să rămân boierul Millo, om comun ca toţi ceilalţi Milleşti. Ca artist însă e altă vorbă, mă vor batjocori ai mei, dar cred că am să mor un cineva”.

În mai 1851 participă la primul său turneu, cariera sa implicând ulterior numeroase deplasări în provincie şi la românii din Transilvania şi Bucovina.
În anul 1850 publică la Iaşi „Un poet romantic”, iar un an mai târziu, joacă la Bucureşti în feeria „Baba Hârca” (scrisă de el în anul 1948), Millo devenind primul actor român care joacă un travesti, în prima operetă românească, pe muzica lui Alexander Flechtenmacher, în care obţine un triumf formidabil.
În anul 1852 se angajează, la Bucureşti, la Teatrul cel Mare, teatrul ce îi va fi concesionat de câteva ori (1855-1866), ulterior fiind angajat şi la Catedra de mimică şi declamaţie a Conservatorului (1864-1866).

În perioada Unirii de la 1859, publică texte de factură patriotică – „Ştefan cel Mare” şi „Jianul căpitan de hoţi”.
În 1862, publică „Masca pe obraz sau Hai să râdem”, iar în anul 1872 revine la piesa de divertisment, publicând vodevilul „Apele de la Văcăreşti”, în care frivolitatea se îmbină cu filonul satiric.

Carol Popp de Szathmáry, care între anii 1847-1856 şi-a avut atelierul fotografic la Hanul Bossel, l-a fotografiat – prin anii 1864 – pe marele actor în diverse roluri interpretate pe scena Teatrului Mare de peste drum, fotografii care au dăinuit până în zilele noastre.
În anul 1871, iniţiază Trupa artiştilor asociaţi, iar în 1874, o altă formaţie – Artiştii asociaţi. Tot în anul 1874 joacă în „Chiriţa la expoziţia de la Viena”
În anul 1877, devine prim-societar al Societăţii Dramatice a Teatrului Naţional din Bucureşti, unde va îndeplini şi funcţia de director de scenă.
În această perioada publică şi farse şi comedii – „Millo mort, Millo viu”, „Haine vechi” sau „Zdrenţele politice”, ultima provocând dealtfel un scandal răsunător în cercurile politice ale vremii.

Tot Millo este autorul unor traduceri importante din Moliere – „Bădăranul” şi „Burghezul gentilom”, Beaumarchais – „Căsătoria lui Figaro”, Bernardin de Saint-Pierre – „Mulatrul”, dar şi din Mellesville, Casimir Delavigne, Frederic Soulie, Eugene Labiche etc.
În ultimii ani de viaţă, slăbit şi bolnav, face scurte călătorii în străinătate, la Napoli – în anul 1891 şi Nisa – între 1895 şi 1896.
A trecut la cele veşnice la 9 septembrie 1896, la Bucureşti.

Calităţile lui Matei Millo îi sunt recunoscute unanim, mai ales prin prisma talentului său histrionic excepţional. Millo nu a fost doar un creator de şcoală, un reformator care, luând ca model adevărul vieţii şi natura, s-a impus prin interpretările sale realiste asupra manierei emfatice a rivalilor, dar a susţinut ideea unui repertoriu naţional axat pe comedii satirice şi vodeviluri, prin care a contribuit la impulsionarea creaţiei dramatice originale. Matei Millo a fost, ca actor, un interpret strălucit al comediilor lui Vasile Alecsandri şi a cultivat în teatrul românesc interpretarea realistă reacționând împotriva stilului declamator, printr-un joc bazat pe un fin simț de observație, sobrietate, capacitate de nuanțare, minuțiozitate în caracterizarea variată a personajelor, vervă şi umor.

de Răzvan Moceanu - RADOR

Teatrul Stela Popescu în FNT 2025, pe 17 octombrie, cu „Moarte la Teatrul de Revistă”
Teatru și film 15 Octombrie 2025, 17:55

Teatrul Stela Popescu în FNT 2025, pe 17 octombrie, cu „Moarte la Teatrul de Revistă”

Teatrul Stela Popescu este inclus în selecţia oficială a Festivalului Naţional de Teatru – ediţia a 35-a cu...

Teatrul Stela Popescu în FNT 2025, pe 17 octombrie, cu „Moarte la Teatrul de Revistă”
Matei Vișniec: „Teatrul este un spațiu care creează punți între oameni. Dacă politica ne dezbină, teatrul ar trebui să fie locul unde venim în familie, unde respirăm altfel și discutăm altfel despre lume”
Teatru și film 15 Octombrie 2025, 13:25

Matei Vișniec: „Teatrul este un spațiu care creează punți între oameni. Dacă politica ne dezbină, teatrul ar trebui să fie locul unde venim în familie, unde respirăm altfel și discutăm altfel despre lume”

Dramaturgul, poetul și jurnalistul Matei Vișniec revine în România cu o dublă aniversare: 10 ani de existență a...

Matei Vișniec: „Teatrul este un spațiu care creează punți între oameni. Dacă politica ne dezbină, teatrul ar trebui să fie locul unde venim în familie, unde respirăm altfel și discutăm altfel despre lume”
Teatrul Național Radiofonic, prezent la FNT 2025 cu spectacole, audiții și dialoguri despre teatrul audio
Teatru și film 14 Octombrie 2025, 21:48

Teatrul Național Radiofonic, prezent la FNT 2025 cu spectacole, audiții și dialoguri despre teatrul audio

Teatrul Național Radiofonic (TNR) participă la cea de-a 35-a ediție a Festivalului Național de Teatru, desfășurată...

Teatrul Național Radiofonic, prezent la FNT 2025 cu spectacole, audiții și dialoguri despre teatrul audio
Premiera spectacolului „Monster” - pe 15 și 16 octombrie la Teatrul Metropolis
Teatru și film 14 Octombrie 2025, 21:07

Premiera spectacolului „Monster” - pe 15 și 16 octombrie la Teatrul Metropolis

Lansat în vara 2025, proiectul „stickere, etichete, calificative” (o inițiativă cultural-educațională...

Premiera spectacolului „Monster” - pe 15 și 16 octombrie la Teatrul Metropolis
Astra Film Festival 2025. Zece zile de cinema, dialog și reflecție la  Sibiu
Teatru și film 13 Octombrie 2025, 18:43

Astra Film Festival 2025. Zece zile de cinema, dialog și reflecție la Sibiu

Sărbătoarea filmului documentar începe în weekend la Sibiu. Astra Film Festival 2025 va avea loc în...

Astra Film Festival 2025. Zece zile de cinema, dialog și reflecție la Sibiu
Actrița americană Diane Keaton, una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la vârsta de 79 de ani
Teatru și film 11 Octombrie 2025, 23:36

Actrița americană Diane Keaton, una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la vârsta de 79 de ani

Actrița americană Diane Keaton , una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la...

Actrița americană Diane Keaton, una dintre cele mai respectate figuri ale cinematografiei mondiale, a murit la vârsta de 79 de ani
„Rave de Ravel” de Andrea Gavriliu, „(IM)POSIBIL” în regia & coregrafia Ancăi Stoica și LA LIBER la Teatrul Masca
Teatru și film 09 Octombrie 2025, 00:45

„Rave de Ravel” de Andrea Gavriliu, „(IM)POSIBIL” în regia & coregrafia Ancăi Stoica și LA LIBER la Teatrul Masca

Următoarea perioadă aduce trei evenimente în premieră la Teatrul Masca : spectacolul de teatru fizic „Rave de...

„Rave de Ravel” de Andrea Gavriliu, „(IM)POSIBIL” în regia & coregrafia Ancăi Stoica și LA LIBER la Teatrul Masca
Premiera spectacolului „IMPROBABIL”, scris și regizat de Radu Iacoban, la Teatrul ACT
Teatru și film 06 Octombrie 2025, 00:37

Premiera spectacolului „IMPROBABIL”, scris și regizat de Radu Iacoban, la Teatrul ACT

Sâmbătă și duminică, 18 și 19 octombrie, de la ora 19:30, are loc premiera...

Premiera spectacolului „IMPROBABIL”, scris și regizat de Radu Iacoban, la Teatrul ACT
Ascultă live

Ascultă live

22:00 - 23:25
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
22:25 - 23:00
Agenda globală
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
22:00 - 23:00
Espańol 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
22:20 - 23:00
AGENDA GLOBALĂ (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
22:30 - 22:56
Srpska redakcija treca emisija
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
22:00 - 23:00
Folcloria
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
21:00 - 23:00
iSport
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
19:03 - 23:59
CLUB 105,6
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
22:00 - 00:00
Din suflet pentru tine
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri