Ascultă Radio România Cultural Live

ILUSTRATE DIN CUBA - Zidul de apărare al Havanei

28 Martie 2020, 12:30

Cei care ajung astăzi în capitala Cubei nu îşi pot imagina că, în trecut, acest oraş deschis către mare era în totalitate înconjurat de fortificaţii. Dar când dai ici şi colo peste resturi de zid făcute din ciment şi având o înălţime considerabilă, nu se poate să nu te întrebi de ce se află acolo, odată ce nu fac parte din cadrul arhitectural modern al zonei în care se găsesc. Zidurile sau porţiuni din acesta care pot fi văzute în apropierea gării centrale din Havana, precum şi în alte zone ale oraşului, făceau parte în trecut din vechiul zid de apărare ce a trebuit construit pentru a proteja aşezarea care, încă de la începuturile sale a fost foarte râvnită pentru poziţia sa geografică şi pentru posibilităţile de dezvoltare economică pe care le putea oferi insulei. Principala sa atracţie era, la acea vreme, portul, care devenise cel mai important din America. Aici se întâlneau flotele care se întorceau în Spania încărcate cu aurul şi argintul din colonii.

*
* *

Oraşul Havana a fost supus în perioada colonială atacurilor
corsarilor şi piraţilor, fapt pentru care trebuia apărat cu orice preţ. Aceste
agresiuni repetate puneau în pericol viața
locuitorilor spanioli ai oraşului, dar ameninţau şi bogăţiile strânse aici de
Coroana Spaniei. Atunci a fost formulată ideea fortificării Havanei prin
lucrări de inginerie militară, pentru a ţine la adăpost această prosperă urbe. Aşa
au luat naştere fortăreţele Real Fuerza, San Salvador de la Punta, El Morro şi
cea remarcabilă dintre acestea, San Carlos de la Cabaña. Au fost înălţate, de
asemenea, turnurile Cojímar, La Chorrera y San Lázaro, care stau încă în
picioare.

Regele Spaniei din acea vreme a
considerat totuşi insuficiente aceste fortificaţii şi a decis să înconjoare orașul
cu un zid de apărare pentru a-l transforma într-un loc impenetrabil. Pentru că,
într-adevăr, Havana era încă vulnerabilă întrucât toate fortificaţiile pe care
le avea o puteau apăra de atacurile dinspre mare, dar nu şi de pe uscat.

*
* *

Este cunoscut faptul că pentru ducerea la bun sfârşit a ridicării unui zid pentru protejarea oraşului Havana, au fost făcute mai multe propuneri, printre care şi aceea de a ridica un zid de lemn, sau cea de a înconjura oraşul cu şanţuri de apă, ca la castelele medievale.

Construirea unui zid de lemn a fost respinsă
aproape imediat, întrucât acesta putea fi uşor străpuns folosindu-se focul, iar
propunerea de a înconjura oraşul cu şanţuri
de apă a fost considerată prea puţin practică, deoarece ar fi creat locuitorilor
probleme legate de salubritate. Cert este că aceste idei nu au dus la niciun
rezultat şi toate planurile au fost uitate timp de câţiva ani, până când între
Spania şi câteva dintre marile puteri ale vremii, ca Anglia şi Olanda, au avut
loc unele evenimente care au obligat Coroana spaniolă să îşi îndrepte atenția
spre apărarea posesiunilor sale de peste mări. Astfel, în anul 1667, regele
Spaniei, a ordonat ridicarea de noi fortificaţii la Havana, prevăzând că
proprietăţile sale ar putea fi în pericol.

*
* *

Construirea zidului de apărare al Havanei a început să fie
ridicat, după multe obstacole, în timpul
guvernatorului Francisco Rodríguez de Ledesma, piatra sa de temelie fiind pusă
în data de 3 ianuarie 1671. Lucrările au fost destul de anevoioase, fapt pentru
care finalizarea lor s-a încheiat aproape un secol mai târziu. Lungimea zidului
măsura aproximativ 4.892 metri, cu o grosime medie de 1,40 metri şi o înălţime
de 10 metri, o garnizoană de 3.400 de oameni şi un armament alcătuit din 180 de
piese.

*
* *

Zidul de apărare al Havanei a
avut, a avut la început doar două porţi:
Puerta de La Muralla numită mai
târziu „Puerta de Tierra” şi Puerta de La Punta. Acestea s-au extins
în timp ajungând la un moment dat la un număr de nouă porţi active. Tot ceea ce
era în interiorul zidului se numea „intra-muros” şi era locul preferat de
spanioli, în timp ce partea din afara zidurilor, „extra-muros”, era locuită în
general de aşa numiţii nativi sau creoli. Aşadar pentru
a intra şi ieşi din oraşul Havana au fost construite în cele din urmă nouă porţi,
dintre care unele erau prevăzute cu poduri mobile. Potrivit istoricilor, aceste
porţi se deschideau la patru şi jumătate dimineaţa şi se închideau la opt
seara. Semnalul era dat prin lovituri de tun trase din fortăreaţa San Carlos de
La Cabaña. Această tradiţie s-a păstrat până astăzi, atâta doar că în prezent
se trage o singură lovitură de tun, la ora nouă seara, în cadrul unei ceremonii
pline de strălucire ce reînvie vremurile coloniale, cu soldaţi purtând perucă şi
tricorn.

*
* *

De netăgăduit este faptul că, de-a lungul anilor, această zidul de apărare al Havanei a împărţit oraşul în două părţi. În Havana din afara zidurilor viaţa era foarte activă, se desfăşurau diverse activităţi şi aşezarea se dezvolta, aşa că odată cu trecerea timpului s-a observat că zidul de apărare era tot mai puţin necesar.

Demolarea zidului de apărare al
Havanei a început efectiv în 1863, dar s-a încheiat abia la începutul secolului
al XX-lea. Astfel, Havana, eliberată de zidul de apărare, a văzut crescând noi
cartiere în zonele ce înconjurau Paseo del Prado, Parcul Fraternităţii şi
Parcul Central. Chiar la unul din colţurile acestuia din urmă, între străzile
Virtudes şi Neptun, se înalţă clădirea cunoscută astăzi ca Hotel Plaza. Aici mai
există încă un rest al zidului pe care îl puteţi admira dacă sunteţi interesaţi
să faceţi o călătorie prin îndepărtata istorie a oraşului.

*
* *

Există de-a lungul zidului de
apărare al Havanei o poartă mare, numită a Arsenalului şi o hartă încrustată ce
prezintă structura fortificaţiei așa cum a fost ea iniţial. Părţile
care s-au păstrat din acest zid sunt o mărturie a caracteristicilor şi
întinderii acestei importante construcţii a sistemului defensiv al oraşului, a
acestui zid care, potrivit specialiştilor, nu a avut o utilitate reală devreme
ce niciodată nu a trebuit să înfrunte un inamic. Singura dată când s-ar fi
putut întâmpla acest lucru a fost în 1762,
în timpul cuceririi Havanei de către englezi, când inamicul abil a evitat zidul
de piatră şi a pătruns în oraş printr-o altă zonă care era încă neprotejată.

*
* *

Înzilele noastre,
salvarea Zidului de apărare al Havanei a fost
întotdeauna o prioritate. Roger Arrazcaeta Delgado, director al Cabinetului de
Arheologie şi responsabil cu lucrările de cercetare arheologică a zidului de
apărare a Havanei, explică motivele salvării acestei lucrări de inginerie: „S-a decis căutarea resturilor zidului
pentru valoarea istorică a acestuia; de asemenea, pentru moştenirea istorică şi
coerenţa explicării trecutului oraşului. E important să includem şi un astfel
de loc atât de remarcabil al fortificaţiilor Havanei. A fost un proces lung, de
la începutul anilor ’80 şi până astăzi.”
Arrazcaeta Delgado subliniază, de
asemenea, că pentru recuperarea şi salvarea Zidului Havanei, se lucrează la o
valorificare muzeistică a acestuia, care să îi explice relevanţa şi istoria: „În acest scop, cu ajutorul panourilor şi a
resurselor virtuale, sperăm să recreăm unele aspecte ale acestei fortificaţii şi
principalele sale caracteristici.”

*
* *

Zidul de apărare al Havanei a
fost cel mai important element de fortificaţie al secolului al XVII-lea din
Cuba. Construcția sa este
legată de diferite aspecte ale istoriei Cubei şi Spaniei. Deşi a avut o existenţă
utilă de 123 de ani, astăzi mai pot fi zărite doar resturi împrăştiate prin
partea veche a capitalei. Aici puteţi vizita clădiri istorice, muzee şi vă puteţi
bucura de o gastronomie foarte bună. Aşadar, invitaţia este făcută. Havana vă aşteaptă
!

Realizat de Esther Reyes Corría - RADIO TAÍNO

(traducere – Diana-Maria Şincai)

Sasso Marconi și primul semnal radio
Călătorii 15 Noiembrie 2024, 08:00

Sasso Marconi și primul semnal radio

O așezare din apropiere de Bologna poartă numele lui Marconi , întrucât este locul unde părintele radioului...

Sasso Marconi și primul semnal radio
Stânca lui Mihail (Sceilg Mhichíl) din Irlanda
Călătorii 08 Noiembrie 2024, 08:30

Stânca lui Mihail (Sceilg Mhichíl) din Irlanda

Aproape de coasta sud-vestică, din apele Atlanticului țâșnește o insuliță piramidală, care păstrează vestigiile unui...

Stânca lui Mihail (Sceilg Mhichíl) din Irlanda
Două cărți de istorie și critică literară
Călătorii 01 Noiembrie 2024, 14:27

Două cărți de istorie și critică literară

Cătălin Badea-Gheracostea ne recomandă joi, 7 noiembrie, două cărți de istorie și critică literară care se ocupă, integral...

Două cărți de istorie și critică literară
Călătorie în jurul lumii Sâmbătă, 26 Octombrie, ora 19.00 Realizator Magdalena Tara
Călătorii 26 Octombrie 2024, 08:08

Călătorie în jurul lumii Sâmbătă, 26 Octombrie, ora 19.00 Realizator Magdalena Tara

Invitați speciali  E.S. Domnul Mohammed Khayat Ambasadorul Regatului Arabiei Saudite  E.S. Domnul Han Chunlin...

Călătorie în jurul lumii Sâmbătă, 26 Octombrie, ora 19.00 Realizator Magdalena Tara
Estremoz – orașul de marmură al Portugaliei
Călătorii 25 Octombrie 2024, 11:58

Estremoz – orașul de marmură al Portugaliei

Portugalia se numără printre marii furnizori de marmură la nivel mondial, cele mai multe cariere fiind situate în...

Estremoz – orașul de marmură al Portugaliei
Croazieră pe Canal du Midi
Călătorii 18 Octombrie 2024, 08:25

Croazieră pe Canal du Midi

Realizat în timpul domniei Regelui Soare, Canal du Midi a transformat un vis în realitate: conectarea...

Croazieră pe Canal du Midi
Călător de weekend: Statuia câinelui Fido din Toscana
Călătorii 04 Octombrie 2024, 09:17

Călător de weekend: Statuia câinelui Fido din Toscana

În Borgo San Lorenzo, un orășel liniștit de lângă Florența, se află statuia lui Fido , câinele care a...

Călător de weekend: Statuia câinelui Fido din Toscana
Broasca de Salamanca
Călătorii 27 Septembrie 2024, 09:12

Broasca de Salamanca

Fondată în 1218 de Regele Alfonso al IX-lea al Leonului, Universitatea din Salamanca este un monument reprezentativ al...

Broasca de Salamanca
Ascultă live

Ascultă live

09:00 - 11:00
Orașul vorbește
Ascultă live Radio România Cultural
10:10 - 13:00
PRIETENII DE LA RADIO
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
10:00 - 10:15
Radiojurnal
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
10:00 - 11:00
De 10 ori România
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
10:00 - 11:00
De zece ori România! - Productie Radio România Regional
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru