Concluziile unui proiect de educație ecologică: REFE
15 Octombrie 2022, 13:34
Pe 13 octombrie, la Iași, peste 400 de participanți au venit la conferința de prezentare a rezultatelor proiectului REFE.
REFE a urmărit ca prin acțiuni concrete să contribuie la conștientizarea necesității educatiei școlare pentru protejarea mediului si pentru dezvoltare durabilă. Membrii săi au organizat un eveniment hibrid (off line și on line) care a stârnit interesul autorităților locale și centrale, dar și al publicului din Iași: din cele peste 400 de persoane prezente în sală au fost mai ales cadre didactice, iar în mediul online, multe din cele 4000. Gazda evenimentului a fost Fundația EuroEd din Iași, iar manifestarea a fost susținută de două ministere, cel al Educației și cel al Mediului.
Proiectul REFE oferă mijloace de măsurare a amprentei ecologice umane, dar și formule experimentale de reducere a acesteia prin noi experiențe de modus vivendi; pune la dispoziția celor interesați resurse educaționale pentru învățare formală, dar și solutii și idei pentru învățarea experiențialală și nonformală (copiii și profesorii au participat la o tabăra ecologică, au avut experiențe de teatru, film, editare digitală, regie, contact cu meșteșugurile tradiționale , au testat un de mod de viață economic, etc).
Feedbackul instantaneu a confirmat că proiectul, prin resursele create, vine în întâmpinarea educatorilor care urmează să gândească acțiuni motivante pentru elevii de toate vârstele în cadrul Săptalămânii Verzi și nu numai.
Prezentă la manifestare, Lorena Caradan, inspector de biologie, la ISJ IAȘI a spus: “Felicitari pentru proiectul REFE și pentru toate activitățile pe care le realizați. Sînt surse de inspirație pentru toți! Voi promova, pe grupurile profesorilor de biologie, caietul auxiliar pe care l-am parcurs cu interes și încântare deoarece am descoperit activități interactive, creative și de mare interes.“
Inspectorul General de la ISJ IAȘI, Luciana Antoci a adăugat: “Vă felicit pentru organizarea excelentă a unui eveniment atât de valoros din perspectivă pedagogică la care a participat un număr impresionant de colegi. Vă transmit toată prețuirea și admirația mea! “
Iar prof. de biologie Gabi Pascal a menționat “caracterul interdisciplinar și componenta creativă a resurselor" care le face operaționale pentru învățământul gimnazial.
Formula de calcul a amprentei digitale propusă de proiectul REFE poate fi aplicată punctual, în funcție de opțiunile oamenilor, de modul lor de viață (mâncare, transport, haine, distracție, etc.), contextuale, ea încurajând-i pe subiecții învățării să experimenteze personal, printr-o alegere informată. Prin REFE elevii învață cum să contribuie la reducerea emisiilor de carbon, dar și noi metode de învățare nonformala (de pildă printr -o tabără ecologică), toate devenind exemple de urmat.
Prof. Anca Colibaba, Președinte Executiv la Fundația EuroEd, Iași