Ada Lungu: „Clicks On ACT înseamnă, în esență, un „click” spre conștientizare, responsabilitate și acțiune. Elevii nu doar învață, ci devin adevărați ambasadori ai schimbării în școala și comunitatea lor”
09 Iunie 2025, 14:44
Clicks On ACT (https://www.facebook.com/
În proiect participă 7 organizații din 5 țări: Franța (Association pour la Transition Bas Carbone (ABC), Avenir Climatique și Renaissance Écologique), Ungaria (KÖVET – Asociația Ungară pentru Economie Sustenabilă), Croația (Institutul Energetic HRVOJE POŽAR), România (Asociația Volens) și Grecia (Infinity Greece) și se va derula în perioada septembrie 2024 – august 2027.
Clicks On ACT încurajează învățarea despre schimbările climatice, măsurarea amprentei de carbon a școlii și dezvoltarea unui plan de acțiune pentru reducerea emisiilor. Setul de resurse de învățare cuprinde prezentări grafice, materiale video, jocuri menite să dezvolte competențe climatice și un calculator online al amprentei de carbon.
În România, implementarea metodei Clicks on este coordonată de Asociația Volens, în 3 școli: Școala Gimnazială „George Bacovia” din București (https://www.
În fiecare dintre cele 3 școli s-a format câte o echipă formată din 20-30 de elevi, coordonați de 2-3 profesori.
„În aceste trei școli avem echipe de profesori și de elevi care s-au încumetat să facă acest exercițiu, care este interesant, dar nu este simplu, de a calcula amprenta de carbon a școlii lor. Ceea ce presupune ca ei să învețe cum diversele activități care se petrec în școală, de la felul cum se consumă energia și cantitatea de energie electrică consumată ,până la mesele, transportul elevilor și profesorilor la școală și în comunitate, diversele produse, rechizitele și consumabilele care se adună în școală (...)”, spune Ada Lungu, președinta Asociației Volens.
„Evident este un proces de învățare, o experiență de învățare, deci tot anul acesta ei s-au familiarizat cu ce înseamnă de fapt această amprentă de carbon, ce înseamnă efectul de seră, încălzirea globală, cum se leagă aceste lucruri de felul în care noi consumăm energie și producem energie, din ce surse producem energie, toată acea discuție între combustibili fosili și surse regenerabile și după ce s-au pus la punct cu toate aceste procese și concepte, au la îndemână un instrument online, un calculator, deci ei vor obține niște cifre precise, niște rapoarte precise, caută date, chiar acum sunt în acest proces de finalizare a introducerii datelor în calculator, iar la final calculatorul le va da, practic, echivalentul în dioxid de carbon a amprentei pe care școala lor o are prin funcționarea ei pe parcursul anului (...).
Această punere în context a diferitelor activități care se întâmplă în școală, asta ni se pare că este un proces de învățare foarte provocator în același timp și foarte profund pentru copii. (...)
Unul dintre instrumentele pe care le au la dispoziție este, de exemplu, un model de chestionar prin care ei fac un calcul matematic. De exemplu, dacă eu am aruncat o sticlă de o jumătate de litru de apă, am băut o sticlă de apă și am aruncat ambalajul - inclusiv aceste obiceiuri ale copiilor din școală pot fi estimate, dar, desigur, totul este bine să fie pus în paralel și în raport cu ceea ce furnizorul de servicii îți poate pune la dispoziție ca informații. Această provocare de a pune în contact copiii cu celelalte entități care fac parte din ecosistemul școlii, de la salubrizorul care ne ia deșeurile până la, poate, furnizorul de catering care ne aduce de mâncare la școală sau autobuzul școlar cu care venim la școală, este un demers științific de colectare de date, pentru că ei fac toate aceste lucruri pe baze științifice. Calculatorul cere informații precise, cifre și numai pe baza acestor cifre va genera o imagine de ansamblu care dă amprenta de carbon a școlii. (...)
Noi încercăm să coagulăm acest grup format din profesori din România, din Franța, din Ungaria, Croația și Grecia, astfel încât ei să comunice unii cu ceilalți, să se susțină unii pe ceilalți, să împărtășească ce au făcut, să facă un schimb de bune practici. Ne-ar plăcea ca acest instrument numit ”calculatorul amprentei de carbon a școlii” să devină un instrument de învățare climatică adoptat de cât mai multe școli”, mai spune Ada Lungu în interviul acordat emisiunii Știința 360.