Arme matematice de distrugere - sau, cum ne spionează internetul
07 Martie 2018, 07:02
Best seller New York Times și nominalizată la National Book Award în 2016, cartea lui Cathy O’Neil, lansată la sfârșitul anului trecut la editura Nemira, explică cum algoritmii matematici și statistica sunt folosite în campaniile de marketing și contribuie la adâncirea discrepanței între săraci și bogați.
Cathy O’Neil este informatician și jurnalist, a oținut doctoratul în Matematică la Harvard University si a lucrat la diferite firme construind modele care prezic achizțiile și preferințele oamenilor pe Internet.
Cum funcționează matematica și de ce poate fi considerată o armă de distrugere? În baza analizelor statistice se stabilește profilul de consumator, astfel încât compania X știe exact cum să te abordeze să-i cumperi produsul. Cu ajutorul acestor date se face un algoritm și se aplică o metodă. Acesta ar fi principiul de funcționare a armelor matematice.
Unul din numeroasele exemple date de autoare în carte, se referă la reclama la împrumuturi cu dobândă mare care au ca public țintă în special pe cei săraci, care, poate nu au timp, nu au chef, sau nu au posibilitatea să se informeze, motiv pentru care ei vor rămâne în continuare săraci pentru că au un dezavantaj față de cei cu un venit mai bun care-și permit un card cu dobândă mai bună și bonusuri.
În statele Unite acest model este preluat și de administrația de stat pentru a stabili statistic categroiile de oameni predispuși la crime. Statistica arată că hispanicii și afro-americanii sunt cei mai predispuși la crime, dar nu din cauza apartenenței la o anumită etnie, ci pentru că majoritatea sunt săraci.
De fapt ceea ce dorește Cathy O’Neil să sublinieze este că sărăcia este cea care îi vulnerabilizează pe oameni și stă la baza problemelor sociale și că administrația de stat americană o ignoră în analizele statistice.
Dar ce este cel mai grav este că prin statistică și algoritmi matematici, folosiți extrem de eficient în internet, oamenii sunt spionați cu sau fără știrea sau consimțământul lor și folosiți sau influențați în campaniile de vânzări, campanii electorale, sunt localizați prin GPS și fiecare clik făcut pe computer sau pe telefon este o urmă lăsată pe traseul vieții lor, și toate acestea pentru a putea fi victimele campaniilor agresive de vânzări.
Interviu cu Ana Nicolau, directorul Editurii Nemira.