Despre memorie și reprezentare, în Competiția Internațională BIEFF 2019 - Scurtmetrajele prezentate la Cannes ajung în premieră în România
22 Octombrie 2019, 14:54
Un punct de intersecție al inovației și al libertății creative, Festivalul
Internațional de Film Experimental București BIEFF provoacă publicul, la
cea de-a noua ediție, la un exercițiu complex de empatie și înțelegere.
Provocatoare și intens dezbătute de juriile marilor festivaluri de film din
întreaga lume, scurtmetrajele prezentate în premieră în România, între 6 și 10 noiembrie, propun noi
abordări asupra limitelor impuse sau asumate.
Parteneriatul cu secțiunea paralelă Quinzaine des Réalisateurs
(cunoscută internațional ca Directors’ Fortnight) a Festivalului de
Film de la Cannes continuă și în acest an pentru singurul eveniment
autohton dedicat inovației în cinema și arta vizuală. Prezentate în premieră în
România, cinci filme care sfidează constrângerile ideologice sau tehnice
reprezentative pentru cinematografia mondială vor împărți din nou același
ecran, de data aceasta sub umbrela tematică a programului BIEFF Caught in
the Frame. Prin redefinirea cadrelor sociale, geografice, politice și
personale, selecția de scurtmetraje va depăși la această ediție chiar și limita
ecranului de proiecție, oferind spectatorilor șansa de a-și confrunta propriile
bariere.
Nominalizat în acest an la Premiul Academiei Europene de Film pentru Cel
mai bun scurtmetraj, THE MARVELOUS MISADVENTURES OF THE STONELADY
reimaginează o poveste scrisă în 1845. Dacă în „Bradul” lui Hans Christian
Andersen un pin naiv aspiră să devină un pom de Crăciun, în scurtmetrajul
regizorului Gabriel Abrantes - prezență constantă în selecția BIEFF, o
statuie care visează să-și depășească funcția ornamentală, părăsește muzeul și
pornește într-o aventură periculoasă pe străzile Parisului.
Peisajul urban este generator de revelații și noi perspective și în STAY
AWAKE, BE READY, premiat cu Illy Award în secțiunea parteneră a
Festivalului de la Cannes. Un tablou multicolor al umanității tras dintr-un
singur cadru, filmul regizorului Pham Thien An urmărește o serie de evenimente
petrecute pe o stradă aglomerată din Vietnam. Niciunul dintre personajele
surprinse nu se află în centrul universului, dar fiecare dintre ele pare să creadă
asta, de fapt.
Bazându-se pe abilitatea umană de a interpreta emoțiile și senzațiile unui
personaj prin intermediul propriilor experiențe, artista japoneză Nao Yoshigai
invită spectatorii să participe la un exercițiu extrem de empatie. În GRAND
BOUQUET, elementele de coregrafie și animație și trăirile puternice ale
protagonistei provoacă reacții fizice.
Intensitatea atinge cote maxime și în confruntarea mamă-fiică din JE
TE TIENS. Singure în mașină, mergând spre nicăieri, cele două încearcă
să rezolve lucrurile printr-un dialog profund tensionat. Muzica din film poartă
semnătura lui Pedro Alcalde și a regizorului Sergio Caballero, directorul
artistic al festivalului de muzică, creativitate și tehnologie Sónar Barcelona.
Competiția Internațională: Programul Healing Voices: Remembrance And
Reenactment
Într-un cadru mai larg, una dintre abilitățile cinema-ului care continuă să
fascineze și în zilele noastre este cea de atomizare. Fie că a trăit sau nu pe
pielea lui evenimente și experiențe extraordinare care se derulează pe un
ecran, spectatorul ajunge să înțeleagă orice tip de mesaj transmis în mediul
cinematografic, grație mijloacelor de stimulare a empatiei. Inclus în
Competiția Internațională, programul Healing Voices: Remembrance and
Reenactment este un punct de intersecție a cinci scurtmetraje recente care
și-au găsit metodele de prezentare și reprezentare chiar în nucleul mediului.
Șapte escorte masculine înfruntă camera de filmat în timp ce își ascultă
propriile povești, spuse cu propriile voci în BLUE BOY,
scurtmetrajul lui Manuel Abramovich, recent premiat cu Ursul de argint la
Berlinală. Fie că e amuzat, neimpresionat sau mișcat de propria poveste,
fiecare se simte intimidat de prezența camerei. Produs cu participare
românească din partea editorului Cătălin Cristuțiu și a producătorului artistic
Bogdan Georgescu, filmul a mai fost prezentat România anul acesta, la TIFF.
De la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, unde a primit o
Mențiune specială din partea juriului, vine și OMARSKA (r. Varun
Sasindran), inspirat din tragediile din lagărul de concentrare din nordul
Bosniei și Herțegovinei. Filmul construiește un memorial virtual, îmbinând
materiale de arhivă, înregistrări video și declarații ale supraviețuitorilor
Războiului Bosniac într-o animație 3D.
O compilație eclectică de material found footage, animație CGI și secvențe
reconstituite, DEMONIC, cel mai recent scurtmetraj al Piei Borg,
abordează memoria colectivă dintr-o altă perspectivă. Faimoasa poveste din
spatele best-seller-ului scris de Lawrence Pazder și Michelle Smith, legată de
criza americană optzecistă a abuzurilor sexuale din creșe, este prezentată prin
diferite metode, formate și materiale în filmul care a avut premiera la Cannes,
în secțiunea Semaine de la Critique.
_____
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între6 și 10 noiembrie,
la Cinema Muzeul Țăranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union,
POINT și Cinema PRO.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino,
în parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finanțat de: Administrația
Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul
Culturii și Identității Naționale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes,
Institutul Francez din București, Ambasada Regatului Țărilor de Jos,
Goethe-Institut România, Universitatea Națională de Artă Teatrală și
Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Națională de Arte București
Sponsori: Cinelab România, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky
Tour
Parteneri media:
Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Observator Cultural, All About
Romanian Cinema
Proiectul nu reprezintă în mod necesar
poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de
conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi
folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului
finanțării.