Oana Opriș: Începem să redescoperim materialele și formele care ne apropie de echilibru
05 Decembrie 2025, 15:19
Oana Opriș este antreprenor sustenabil și co-fondator GENUIN. Lucrează cu materiale naturale, într-o încercare de a readuce în casele noastre elemente care să ne reconecteze cât mai mult cu natura, cu naturalul. De aceea este și o promotoare a designului biofilic: într-o lume construită pe unghiuri drepte, pereți albi și suprafețe artificiale, acest tip de design aduce înapoi imperfecțiunea, lumina și textura naturii. Designul biofilic nu este o modă, ci un tip de arhitectură a stării de bine: Scopul, pe scurt, este reglarea sistemului nervos. Casele noastre sunt extrem de geometrice, extrem de albe și cu o estetică ce și-a pierdut ”culoarea”, spune ea, subliniind că ne-am îndepărtat de formele și umbrele firești din natură.
Designul biofilic propune altceva: lemn cu noduri naturale, piatră, plante, jocuri de lumină care induc relaxare. Designul biofilic aduce în casele noastre imperfecțiunea din natură, lumina naturală, multe plante, pattern-uri, umbre. Spre exemplu, de la niște jaluzele de lemn poți să creezi umbre care relaxează sistemul nervos.Și am început să vedem care este conștientizarea oamenilor despre acest tip de design.
Chiar dacă nu este un concept foarte cunoscut, reacțiile sunt puternic emoționale atunci când oamenilor li se arată imagini cu astfel de interioare: texturi de pământ, cioturi de lemn, o masă care nu are colțuri drepte și lemn care are noduri, in, lumină caldă. Prima impresie e vizuală, apoi simți că e un spațiu în care te relaxezi, spune Oana Opriș. Însă dincolo de estetică, efectele sunt fiziologice: scăderea pulsului, reglarea ritmului circadian, diminuarea stresului.
Multe companii acum, inclusiv de tehnologie, atacă un element foarte important: aerul.Împrospătarea aerului e tot parte din asta, a-țiface aerul curat în spațiul în care locuiești.Să-ți îmbunătățești sănătatea folosind produse non-toxice de spălare.Există un trend, dar e un trend de marketing mai degrabă decât un trend de înțelegere la ce te ajută cu adevărat, mai spune Oana Opriș.
Ce ar ajuta cu adevărat, și poate că ar însemna mai mult decât circularitatea în sine, ar fi să reîncepem să reparăm, acolo, desigur, unde și ce se poate.
Există companii care au început să mai gândească la asta, noi inclusiv,spune Oana Opriș. Amlansat un program care se numește ”The Care and Repair”, adică pe toată durata de viață a materialului noi reparăm sau îngrijim în mod gratuit.Tot ceea ce trebuie să achite clientul este taxa de livrare până la noi a produsului.Ce face asta?Prelungește durata de viață a unui item.Dau un exemplu util.Ai luat-o perdea și pisica a băgat gheruțele în ea și a rupt-o.Putem să facem perdeaua aceea estetică cu bucăți din material, putem să-i facem o bordură, putem să-i facem o broderie... și așa poate fi refolosită. (...) Materialele naturale, tocmai pentru că au o durată de viață mare, ele pot fi folosite mai mult timp și să nu ne plictisim de ele. De aceeaam introdus acest serviciu de reparații gratuite, tocmai ca să încurajăm lumea să nu mai arunce. (....) Dar inclusiv ce facem cu copiii în casă, eu cred că contează acum că vorbim la nivel individual. Cum repari ceva sau îl înveți că imediat îi cumperi altul.De la haine, la cizme, la jucării.Cum refolosești o piesă veche de îmbrăcăminte ca să o transformi în ceva nou.
(...) Și cred că asta aduce și o schimbare în psihologia asta consumeristă, care ne încurajează că orice lucru care nu e perfect trebuie returnat sau schimbat, sau orice lucru care nu mai mi se pare nou trebuie schimbat cu unul nou. Așa nereîntoarcem la valorile pe care noi le-am avut, de fapt. (...) Eucred că asta contează la nivel individual.Să începem să nu ne mai uităm la lucruri ca fiind schimbabile imediat.Pentru că asta ne va face bine pe termen mediu-lung tuturor.
(...) Cred că etapa de a trece prin consumul de produse care arată perfect e o etapă naturală de dezvoltare.Cumva ne dorim ca societate să avem și noi ce am văzut la ceilalți.Și atunci trecem prin acest ciclu de a cumpăra. (...)
Dar deja avem. Nutoți, dar o mare parte dintre noi avem.Și acum, exact ca societățile mai avansate din punctul ăsta de vedere, ne dăm seama că unele lucruri înainte erau bune.Și începem să le folosim.
Eu cred și că este așa o reticență pentru că abia am început să evoluăm la nivel financiar, este o reticență de tot ceea ce ne ține legat de trecut, într-un mod negativ.Adică, în loc să apreciem trecutul, cumva îl respingem. Dar (...) cred că începe acum să se schimbe, adicăoamenii se uită la trecut prin alt filtru de valori.Și să zică: ”ok, dar se făceau lucruri bune și înainte, lucruricare durau”, mai spune Oana Opriș, antreprenor sustenabil și fondatoarea GENUIN, membră a Coaliției pentru Economie Circulară, CERC.
N-a fost singurul subiect discutat cu ea - pe larg, în podcastul Economia circulară, de la deșeuri la resurse.








