Elia Suleiman, Mounia Meddour și Jasmila Žbanić, invitați speciali la Les Films de Cannes à Bucarest
13 Octombrie 2019, 08:33
-
Débat des cinéastes
– cu Claude Lelouch și Elia Suleiman, duminică, 19 octombrie -
-
film de animație pentru copii și adulți – adăugat în program -
Elia
Suleiman, regizorul filmului It
Must be Heaven, câștigătorul
premiului special al juriului în cadrul Festival
de Cannes 2019, vine la
București pentru a doua oară.
Sâmbătă,
19 octombrie, publicul va avea ocazia să îl asculte în Débat
des auteurs,
unde va dialoga cu cineastul Claude Lelouch şi cu alţi regizori de
film despre situaţia actuală a cinematografului mondial în epoca
platformelor, a francizelor şi a multiplexurilor. Întâlnirea va
avea loc la Cinema Elvire Popesco, la finalul proiecției Les
plus belles années
d'une vie, iar accesul la
discuție va fi liber, în limita locurilor disponibile.
În 2012, în cadrul Les
Films de Cannes à Bucarest,
publicul a putut vedea două dintre cele mai premiate filme ale sale:
Divine
Intervention (2002
- Premiul Juriului la Cannes) şi The
Time That Remains (2009
- Mențiunea specială a juriului la Cannes), ambele tratând
conflictul
dintre Israel şi Palestina într-o manieră profund personală și
un stil care i-au adus comparaţia cu Jacques Tati şi Buster Keaton.
”Cu
toate că sunt pline de regrete și compasiune, în filmele lui
Suleiman nu se simte disperarea. ”Crezi că stau la mine acasă și
mă gândesc la conflict?”, spune el. ”Mă gândesc la asta la
modul existențial, la cum am putea ajunge la apropiere. Nu
cred că disperarea este necesară, dacă ar fi așa, nu aș face
filme. Dacă o să mă opresc, atunci puteți concluziona că m-am
predat disperării.” asta spunea regizorul într-un interviu pe The
Guardian, în 2009, cu ocazia premierei filmului The
Time That Remains.
Elia
Suleiman nu s-a oprit și îl regăsim în 2019 ca regizor,
scenarist, dar și ca actor principal al comediei
cu care a ajuns, pentru a treia oară, în competiția oficială a
festivalului. It
Must Be Heaven
este o poveste burlescă ce explorează teme ca identitatea,
naţionalitatea şi apartenenţa, unde cineastul continuă să
înfăţişeze banalitatea şi absurditatea vieţii cotidiene în
viniete intime şi tuşante, filmate acasă şi în străinătate.
Suleiman jonglează și aici cu ludicul și din nou combină poezia
cu umorul, cu un soi de sobrietate şi un strop de suprarealism.
„Dacă
în filmele mele anterioare, Palestina era imaginată ca un
microcosmos al lumii, cu noul meu film,
It Must Be Heaven,
lumea devine microcosmos al Palestinei”, declară Suleiman pe
site-ul festivalului. Pelicula pune o întrebare fundamentală: „Unde
se poate simţi o persoană ca acasă?”. „Regizorul-actor își
folosește fața și trupul ca să exprime sufletul Palestinei și
nicăieri acest lucru nu e mai pregnant ca în noua sa comedie
amuzantă”, scrie Hollywood
Reporter.
”I-am
spus că Bucureștiul a evoluat foarte mult din punct de vedere
culinar, și asta l-a convins să revină.”, a glumit regizorul
Cristian Mungiu când a anunțat, în cadrul conferinței de presă
care a avut loc ieri, faptul că cineastul palestinian va fi unul
dintre invitații speciali ai ediției a zecea a Les
Films de Cannes à
Bucarest.
Elia Suleiman va putea fi
întâlnit la finalul proiecției filmului său de pe 20 octombrie,
de la 20:30, la Cinema Elvire Popesco.
O noutate în
programul
de anul acesta a Les
Films de Cannes à Bucarest
este Papicha.
Amplasat în Algeria în anii 90, filmul de debut al regizoarei
Mounia Meddour spune povestea lui Nedjma, o studentă de 18 ani care
iubeşte moda şi distracţia ca între fete. Însă acest stil de
viaţă e pus în pericol de o campanie din ce în ce mai virulentă
ce încearcă să impună femeilor algeriene să poarte burqa. Viaţa
ei se schimbă după un atac dramatic şi tânăra decide să pună
la cale un show de modă ca simbol al rezistenţei. Meddour a revelat
într-un interviu pentru publicaţia Screen
că filmul e auto-biografic. „Am crescut în Algeria până la 18
ani, am studiat la o universitate unde dormitorul arăta exact ca în
povestea mea.” Publicul o va putea întâlni pe
regizoare la proiecția filmului din 27 octombrie, la Cinema Elvire
Popesco, care va rămâne la final pentru o sesiune de întrebări și
răspunsuri.
Geneza
şi urmările acestui film, primit cu căldură la Cannes, unde a
fost proiectat în cadrul secţiunii Un
Certain Regard,
stau mărturie pentru dificultăţile cu care se confruntă, în
acest moment, cinematografia arabă, ai cărei tineri regizori se
revoltă împotriva cenzurii, examinând relaţii umane intense şi
complexe. Papicha,
ales încă din iulie să reprezinte Algeria la premiile Oscar din
2020, ar fi trebuit să aibă premiera pe 22 septembrie în Algiers,
însă localităţile locale au anulat proiecţia. Producătorii,
care acuză cenzura guvernamentală, au aflat din senin că
permisiunea le-a fost retrasă iar pentru calificarea la premiile
Oscar la categoria cel mai bun film străin, pelicula trebuia să fie
difuzată în Algeria înainte de 30 septembrie. Din fericire,
Premiile Academiei au făcut o excepție, iar filmul
Papicha
va concura în competiția pentru cel mai bun film străin chiar și
în absența unei premiere în țara lui natală.
Mesajul
feminist şi spiritul rebel al peliculei rimează cu evenimentele
recente din Algeria unde, în fiecare vineri, începând cu luna
martie, se ţin proteste de stradă împotriva guvernului conservator
islamic, în ceea ce a fost denumită „Revoluţia Zâmbetelor”.
Ce
mai fac vecinii noștri cinematografici? Știm multe despre actorii
și regizorii americani, câte ceva despre cei francezi sau englezi,
dar prea puține despre cei bulgari, georgieni sau bosniaci.
Ce
mai fac vecinii noștri?,
secțiune pe care Les
Films de Cannes à Bucarest
o propune anul acesta pentru prima dată, își propune să aducă
spectatorilor români povești și cineaști din cinematografii
aflate mai puțin sub lumina reflectoarelor canneze, dar cât se
poate de umane, adevarate, sensibile și pasionante.
Secțiunea
începe cu o proiecție a omnibusului Lost
and Found,
pentru a cărui aniversare de 15 ani de la producție se reunesc la
București regizorii Jasmila
Žbanić (Bosnia),
Stefan
Arsenijević
(Serbia),
Nadejda
Koseva
(Bulgaria), Mait
Laas
(Estonia) și producatoarea regizorului Kornél
Mundruczó,
ViktóriaPetrányi
(Ungaria). Impreună cu Cristian
Mungiu,
la rândul său co-realizator în acest proiect colectiv, aceștia se
vor întâlni
cu publicul și vor introduce filmul la Instituto
Cervantes, luni
21 octombrie, de la ora 17:00. Spectatorii vor putea urmări pe
parcursul festivalului câte un titlu din filmografia acestor autori
pe cât de personali, pe atât de bine primiți de publicul
festivalier.
Mait
Laas, un reputat animator estonian, ne aduce Lisa
Limone and Maroc Orange: A Rapid Love Story, o
delicioasă animație cu portocale, potrivită deopotrivă pentru
adulți și copii. Jasmila Žbanić va introduce Esma's
Secret,
filmul care i-a adus un Urs de Aur la Berlin, Stefan Arsenievic va fi
prezent la proiecția
Love and Other Crimes,
filmul care i-a adus premiul pentru regie la Festivalul de la Sofia,
iar pentru ceilalți cineaști din grupaj vor fi prezentate cele mai
recente filme ale lor.
Lisa
Limone and Maroc Orange: A Rapid Love Story
va fi proiectat duminică, 20 octombrie, la Cinema Pro, de la ora
11:30. Intrarea la toate proiecțiile din secțiunea Ce
mai fac vecinii noștri?
este liberă iar la filmul de animație au acces copiii peste 12 ani.
Programul
complet al ediției a 10-a a Les
Films de Cannes à Bucarest
poate fi găsit pe site.
Prețul
biletelor la
Cinema Pro,
Cinema
Elvire Popesco,
Cinema
Muzeul Țăranului
și Muzeul
Național de Artă al României - Sala Auditorium
este de 15 lei pentru biletele achiziționate până pe 18 octombrieși
de 20
de lei pentru biletele achiziționate în timpul festivalului (18-27
octombrie 2019).
La
Cinemateca
Union biletele
costă 10
lei sau 8, 5, 3 lei pentru posesorii de abonamente.
Biletele
se achiziționează de pe Eventbook.ro,
de la sediul Eventbook din Strada Actor Ion Brezoianu 21, din rețeaua
Eventbook și de la casieriile cinematografelor Elvire Popesco,
Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union. Mai multe detalii
despre bilete găsiți pe site.
Vă
invităm să rămâneți la curent cu cele mai noi știri despre
ediția 10-a Les Films de
Cannes à Bucarest, urmărind
site-ul filmedefestival.ro și pagina
oficială de Facebook.
Festivalul Les
Films de Cannes à Bucarest este
prezentat
de Orange
România, partener de tradiție al evenimentului.
Mașina oficială a
festivalului:
Renault.
Cu sprijinul:
Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări, Silva
Inspirat de:
UniCredit Bank
Ediția a zecea a Les
Films de Cannes à Bucarest este organizată
de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în
parteneriat cu
Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti
Proiect cultural
finanțat de:Ministerul
Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al
Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des Auteurs et
Compositeurs Dramatiques, Reprezentanța Comisiei Europene în
România.
Parteneri:Air
France, Institutul Cultural Român, Instituto Cervantes, Ambasada
Spaniei în România,POINT,Institutul
Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel Mercure, Hotel Cişmigiu, SERVE,
Bristot, UPS, Muzeul Național de Artă al României, Cinelab,
Multimedia Est, CINETic, Lokal, Freedom House Romania, Eventbook,
Cărturești, Universitatea
Hyperion,
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică IL
Caragiale.
Parteneri media
principali:
Magic FM, Rock FM, Adevărul, Dilema Veche, Historia, TVR
Parteneri media:
Radio România Cultural, Zile și Nopți, Elle, Observatorul
Cultural, Cinemagia, News.ro, Ziarul Metropolis, AaRC, Movienews,
Igloo, Banchiza Urbană, FilmNewEurope, Senso TV, Tonica, Cineghid,
Cinemap, Agerpres, Liternet, FilmMenu.
Partener de
monitorizare:
Mediatrust